Pages:
1
2
3
4
5
..
31 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Åh galant V6, dom är ju skitcoola. Det finns roliga vägar runt Ragunda att undersöka fyrhjulsdriften på dessutom!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Låtom oss ta det från början.
Jag, Benny och Rikard har varit sugen på en ny projektbil. Något kul med turbo och fyrhjulsdrift har Benny verkligen vurmat för.
Jag har varit lite skeptiskt ibland då sådana bilar oftast kostar en hel massa pengar eller är rätt tråkiga. Eller högerstyrda.
Det har varit rätt stillastående på blocket med bara en och annan intressant bil.
Vi hade dessutom en begränsning i vår transporter. Vi ville inte skaffa en projektbil innan den sålts.
För 2 veckor sedan såldes den dock till en snubbe som skulle bygga en surfbuss av den. Alla nöjda alla glada.
Det kliade lite i köparfingrarna för oss alla nu.
Vi letade runt lite och hittade ett par alternativ. Bland annat en sliten Audi S4 som gick på 3 burkar och behövde ny topplockspackning.
Sen hittade Benny en Toyota Celica GT4 som stod strax söder om Örnsköldsvik. En ledsen sak som inte gått många kilometer sen 2009
Vi bestämde oss för att åka ner fredagen den 30:e Oktober för att kika på bilen.
Första anblick säger att lacken går att rädda med lite rubbing. Rätt färg på bilen är det också
Den är rak och helt okej efter sidorna:

inte särskilt rostig vad vi kan se.

utöver att den är jäkligt smutsig invändigt har någon dessutom "pimpat" den. Brrr

Klart snygg bakifrån. Ser inte alls ut att vara 30 år gammal.

Någon har byggt ljud med omsorg. Vi ska se om det går att rädda ljudlådorna. DE är byggda i riktigt tjockt material och snyggt klädda.

I bagaget hittade vi både en topp till en något mindre motor samt en turbo till. Biturbo! 

Sommardäcken är riktigt fräsha 215/40 17 på snygga fälgar.

Bennys min säger litegranna om vi är sugna på bilen:

Vi dividerade lite innan Benny ringde och pratade med ägaren. ägaren hade bara haft bilen något år och hade inte tid med den. Han hade S200 som vi
inte hann med att se. Bilen lastades och vi körde hemmåt via Burger King. Benny släppte av mig hos mamma och pappa där jag tänkte spendera natten.
Även morsan kände igen bilmodellen. De tyckte den var tuff trots att den ser galet ledsen och trött ut.
Det var fredagen.
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Benny hade fuskat och mekat på lördagen, jag var bortrest och hade inte tid då men idag, Söndagen den första november hade jag bättre med tid.
Vi inledde runt 12.
Planen var att undersöka motorstatusen idag.
Vi började med en Leakdown. Leakdown är ett bra sätta att göra hälsokoll å en motor. man snurrar runt motorn för hand och minimerar därmed chansen för
motorskada. Dessutom talar det om lite mer vad som är fel. Om det bubblar i expansionskärlet är topplockspackningen körd, om det blåser ur insuget är
det mest troligt en otät ventil. Om det blåser ur oljepåfyllningslocket är kolvringarna mest troligt inte jättebra.

Processen är enkel. Ta ur alla tändstift, Skruva i en adapter i ena tändstiftshålet.
Se sedan till att den cylindern är i topp. Om du helt saknar kompression är du ett varv på veven fel.
Mätningen visade att cylinder ett läcker en hel del. ca 40%, Cylinder 2 läcker som ett såll. 80%
Cylinder 3 läcker bara litegranna ca 16% och cylinder 4 är riktigt tät med mindre än 10% läckage
Iochmed att vi har kompression på alla cylindrar tänkte vi att vi gör ett startförsök, få motorn varm och så.
Motorn startar efter bara lite trilskande. Den ryker dock. Ordentligt. Den går dessutom inte på alla burkar.
Vi gör några försök innan vi ger upp och beslutar oss för att leta efter orsaken till lützendimman:

Jäklar vad den är snygg bakifrån:
Stift 3 och 4 (cylindrarna med kompression, remember?) är oljekletiga.
Vi beslutar oss för att riva bort turbon. Turbon sitter på framsidan och har en katalysator skruvad direkt i sig. Den lär inte ha några stora problem
att bli varm.
under tiden som Benny Lossar på grenrörssmuttrarna tar jag loss avgassystemet bortanför katalysatorn.
En sak vi noterar är att även om det ibland är trångt är det alltid gjort så att du ska komma åt. Genomtänkta lösningar och ordentliga skruvar/muttrar
av hög kvalitet.
När jag väl tagit isär avgassystemet ser jag att Katalysatorn är av en ny oljesmort typ
Då vi inte är övertygade om att det ska vara så fortsatte vi riva bort grenröret och turbon 
Kylaren (som för övrigt såg väldigt frisk ut) plockades loss för att ge oss lite mer utrymme.

Det som syns är är ac-kylaren. ACn saknar en slang så vi river kanske bort allt det. Om vi får ihop bilen får vi istället plats med Sveriges största
intercooler.

Här ser ni turbo+katalysator i ett paket. Två av portarna är uhmm. "välsmorda"
Här ser ni motsvarande på toppen:

En bild på Katalysatorn som inte tycks vara "spettad".
Den borde inte behövas då bilen bara ska klara 3.5 i CO?
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det var lite svårt att fota men på cylinder tre är allt täckt av ett lager olja, ventilskaften såväl som hela kanalen ut.

Samma på port 4:

Port ett och två ser torra och fina ut:

Iochmed detta är det lika bra att riva bort toppen och inspektera: kolvar, cylindrar, kolvringar och vevlager.
Ett stycke löstaget gasspjäll:

På vägen in i plenumet sitter det någon form av extra spridare. Någon slags kallstartsberikning?

Ganska smala lober på kamaxlarna.

Vi beslöt oss för att ge oss här och fundera över åtgjärder. "Jag har en plan". "Lysande Sickan". osv.
Vi ska arbeta igenom planen nu.
Det är en jättekul bil att jobba på. Den går att få riktigt fin. och 1988 var 185 hästar på 1470 kilo mer än bara lite imponerande.
Jag har tokläst på om motorn och har en långtidsplan för hur vi på det mest lämpliga sättet trimmar bilen. Det finns mycket skrivet om bilen och många
hängivna mekare.
Hur de olika generationerna skiljer sig åt är väldokumenterat.
Det finns dessutom gott om delar.
To be continued!
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
18åringen i mig kommer att följa detta med stormförtjusning! :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Förutom motorn så behöver även rost fixas i trösklarna Så jag har lånat en 70cm kantvik av en kompis. jag har 0.7mm bilplåt hemma.
Fördelarlocket är slut, så det får bli ny rotor och fördelare och tändstift naturligtvis. ovanligt nog för att inte finna på biltema. Men ebay löser
det.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
En förutsättning med isbana är rallydäck med dubb, med vanliga dubbade vinterdäck blir det bara välidgt halt utan någon direkt körning.
Och med fyrhjulsdrift så måste man ha hyfsat med effekt, annars blir det bara trist.
170kh låter ju ok. men vad väger en sådan bil?
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
      br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Den väger 1500 kg och jo det behövs effekt om man har 4x4 och vill kunna ha roligt på andra växlar än 1:an och 2:an.
Dessutom har jag märkt tidigare när jag kört på is att bra kylning också är viktigt då motorn oftast går på full gas hela tiden.
Jag får leta vidare efter något roligt att köpa, har ju en bra sjö precis nedanför stugan om bara kylan vill infinna sig.
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag gjorde dagliga trålningar på blocket.
Angav fyrhjulsdrift, bensin och manuell låda och >160hk
Anger man ett prisintervall eller sorterar på pris så syns inte bilar som är angivna utan pris. Då är det bättre man väljer bort allt som är nyare än
tex 2002.
Det fanns en del Imprezor kring -00 för 15-25' för några veckor sedan, men det är för mycket pengar för en isbil som rätt sannolikt kommer få trasiga
lyktor och buckliga skärmar efter en tid...
En äldre fyrhjulsdriven audi kanske, tex audi 80. dom väger väl inte så mycket.
Annars finns S4'an kvar i stan. 230 hk och en stöddig drivlina. tung men med bra balans.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi_S4_63338915.htm?ca=4...
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
      br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Bra tips, skall kolla vidare. Köper gärna en bil där så många ABS och airbag lampor som möjligt lyser. Skall ju som sagt bara ha den till att rulla ut
på isen.
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Idag har det blivit hela två arbetspass för mig. Först med Rikard då vi demonterat alla miljoner vakumslangar och elkontakter som gömde sig bakom
insuget. Detta för att kunna ta loss toppen.
Toppen var sotigt men fanns inga uppebara fel, blir ytterligare demontering för felsökning på den.
Sedan gjordes även ett kort kvällspass tillsammans med Nathan där kolvar och stakarna plockades loss. Under motorn sitter två ramben som går enkelt
att skruva loss, då får man fritt tillgång till motorn underifrån. vi plockade loss tråget och skruvade loss vevlageröverfallen den vägen.
Kolvarna och stakarna lade jag i tvätten över natten. Dom såg bra ut. inget uppenbart fel där heller.
Vevlager var som väntat slitna, men inget hade skurit. Lagerytorna på vevaxlen var också repiga och igentligen borde man byta eller slipa veven. Men
då måste hela motor och växelåda etc ut. Jag skall konferea med rikard och Andreas hur vi skall göra. bilen har bara gått 18000 mil, men förmodligen
väldigt hårda sådana. Kanske slarv med olja och filter också.
Min preliminära plan är att skruva ihop motorn med befintlig vev och nya lager. slipa veven både kostar för mycket och tar för lång tid.Och en
beggad motorn är förmodligen lika sliten på vev/lager.

[Edited on 2015-11-3 by BennySteen]

[Edited on 2015-11-3 by BennySteen]
|
|
Jonka Olofsson
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2015-10-7
Befinner sig: Laholm
Medlemmen är Offline
Humör: Meksugen!
|
|
Yamaha-motor? Coolt... Ball bil! Ingen skönhet i mina ögon men klart kaxig och antagligen riktigt kul att fräsa runt i.
-Johannes Olofsson
-156 TS SP3 -99
-Volvo V50 2.0D -08
"Att göra bästa diesel-motorn är väl iofs som att vara smartast i särskolan" -Qv-kraft
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nu har jag beställt ramlager, vevlager, kolvringar,sträckbultar och packningsats
3 186 SEK totalt.
Qty Item name Delivery service Item price
1 HEAD GASKET SET TOYOTA CELICA ST205 MR2 REV 3 2.0 3SGTE VRS (310117412865) Royal Mail International Signed £ 66.00
1 TOYOTA CELICA MR2 2.0 TURBO ST185 ST205 HEAD BOLT SET (120367208976) Royal Mail International Signed £ 17.75
Item(s) bought from top-end-power
1 Clevite TriMetal Rod Bearing set STD size Toyota Celica 2.0 Turbo GT4 MR2 3SGTE (301463477356) Standard Int'l Postage £ 34.50
Item(s) bought from carfitservice
1 PISTON RINGS SET STD For Toyota Celica,MR2 3SGE/3SGTE NPR Japan (261923515386) Standard Int'l Postage £ 49.00
Item(s) bought from tuningexcess
1 ACL Aluglide main crankshaft bearings mains Toyota Celica MR2 3SGE 3SGTE 5M8361 (321636829021) Economy Int'l Postage £ 34.45
[Edited on 2015-11-4 by BennySteen]
|
|
josé
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Ja!!! Ni är mina hjältar 
Ska med nöje följa tråden. Med bilarna i Götet så får detta bli min räddning här i huvudstaden!
Testa att använd brynen på vevaxelns lagerytor. Försök att återskapa det kryssmönster som fanns där från början. Raka fåror från år av slitage kommer
annars att dränera mycket av oljefilmen som skall bära lasten.
Keep up the good work
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av josé  |
Testa att använd brynen på vevaxelns lagerytor. Försök att återskapa det kryssmönster som fanns där från början. Raka fåror från år av slitage kommer
annars att dränera mycket av oljefilmen som skall bära lasten.
Keep up the good work |
Visst menar du en smägelduk ? är inte ett bryne som en sten :-) Jo, vi funderar på at ta en lång remsa med fin smärgelduk och putsa vevlagerna på
plats under motorn.
Det är naturligtvis en fulfix, men det spelar knappast någon roll för veven och lager går ju byta igen om vi hittar en bättre vev i framtiden. Prio
är att få bilen på gatan igen.
Skall även kolla om oljepluggarna är skruvade och kan rengöras på plats. Igensmutsade oljekanaler i veven kan mycket väl vara anledningen till att
veven är repig.
Bilden är från en 8vTS motor, den vevens lagerytor var väldigt fräsh trots allt gucka i oljekanalerna.

Sedan hittade jag via en byggtråd på utmärkta siten http://www.alltrac.net/ en länkt till ett dekalset för £120 :-)

http://www.creative-vinyl.com/679-toyota-celica-gen-5-st185-...
|
|
Pages:
1
2
3
4
5
..
31 |