Ser riktigt fint ut med bilen på isen! Isåka är något jag verkligen saknar!
Förr om åren fick jag mitt lystmäte mättat när jag jobbade som instruktör under några veckor varje år. I år hade jag hoppats få ut mitt
crosskartprojekt innan kylan försvann men...
Kul att det funkar med nya blocket! Min kompis som jag åker historic rally med hade nästan exakt samma historia som du. Han byggde en ny motor till
sin Opel Ascona förrförra våren men den rasade första gången redan i bänken. Sen hände det två gånger till innan han till slut slängde i gamla motorn
inför Midnattssolsrallyt.
Idag blev det körning i Hörnefors igen. Celicorna tog sig dit för egen maskin och Freddes BMW compact fick åka trailer. Det är lite råddigt att byta
hjul både innan och efter men det har sina fördelar att ha bilar gatlegala och att slippa traila allt.
Rikard Olson http://www.alfapower.nu/gallery/album161
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Hundrafemtiofemman 155 1.8 TS -93 dotterns bruksbil.
156 2.0 TS sedan -99 Selespeed auktionsbilen.
ja, iår har vi fått köra mycket! Det har synts på bränsleräkningarna hemma. Fast kompisens bmw compact är nog värst när det gäller. Fredde trodde
han körde upp 120liter E85 igår....
Filmade en stund bakom lite bilar. Porschen är en 997 gt3 med så kallade eventdäck. Dom är något mellanting mellan gatdubbade och våra WRC däck. Inget
som imponerade på mig. Men måste man ha 18" så finns inte så mycket att välja på.
På den vita Celican har vi gjort en ordentlig hjulinställning med justerad camber och toe både i både fram- och bakvagn. Vi har även tillverkat ett
fjäderbensstag till tornen bak. Vi håller och gör ett reaktionsstag till motorn eftersom den rör sig mycket fastän vi fyllt motorfästnena med rutlim.
Det som vi tror skulle störst skillnad på varvtiderna är en riktig diff men de är dyra.
Bilen är hur som helst redo för isen och det har redan plogats i trakterna.
NKL 75 3.0 V6 America -89 Grand Tourismo Velocita. NUXen 75 3.0 V6 America -88 påbörjad renovering. WiFEn 166 3.0 24V Super -99 premiumbilen.
Det går utför, förra vintern köpte grabben en Toyota Celica som ni sett, nu har han och jag tillsammans köpt en BMW E90 (utan motor) som kanske kommer
bli:
långloppsbil
trackdaybil
eller bruksbil till grabben.
Planen är inte satt men det är i alla fall ett projekt som inte behöver börjas med att rostlagas.
Nu har vi hamnat utanför Alfa-sfären igen och inskaffat en till isbil - en Audi 1,8 TS Quattro.
Den är chippad och bytt downpipe och avgassystem till 3 tum vilket ska innebära typ 210 hkr. Det sitter Lappi eventdäck, coilovers, bortplockade
airbags men annars standard. Fyrhjulsdrivet är annorlunda mot både bakhjulsdrivet som vi kört med 75:or under flera vintrar och framhjulsdrivet som
kört sedan Peugeot 205:an som Benny hade. Audin är ganska konsekvent eftersom den är konstant fyrhjulsdriven jmf med grabbens Golf V6 som har Haldex
som visserligen går att stänga av på olika sätt men inget vi laborerat med. Tre gånger har vi hunnit med denna säsong men i veckan har det först snöat
rejält sen regnat och sen snöat igen så våra plogare skulle behöva jobba heltid för att hinna med att hålla banorna öppna. Få se hur vintern utvecklar
sig, vi har ju kunnat köra till slutet av mars tidigare.