Pages:
1
2
3
4
5
6
..
31 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Yes!
Örnörnöööörn five left öööörn öööörn high over crest forty tightens into four left ööööööröööörn!!
Jag menar, kommer passa bra me dekalkittet..
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
josé
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Jag menade faktiskt brynesstenar från honing/heningsutrustningar.
De finns med olika kornstorlekar på liknade vis som smärgelduk.
Det viktigaste är att ni får bort/reducerar de linjer som går i rotationsriktningen.
På samma sätt som i ett rullningslager så vill man bygga oljefilm i kryssen.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av josé  | Jag menade faktiskt brynesstenar från honing/heningsutrustningar.
De finns med olika kornstorlekar på liknade vis som smärgelduk.
Det viktigaste är att ni får bort/reducerar de linjer som går i rotationsriktningen.
På samma sätt som i ett rullningslager så vill man bygga oljefilm i kryssen. |
Intressant, som man kan göra med vevaxeln på plats alltså ?
Har du någon länk ?
|
|
josé
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Nä inte på plats, tänkte att man riggar den på ett bord. Två v-block och lite olja.
Så kan man rotera vevaxeln och bryna repektive lageryta. Med olja på brynesstenen oxå.
Stenen har man format till en passande radie med hjälp av en lämplig pryl som har rätt diameter och som man har klätt med smärjelduk.
Jag har för mig att man vill ha typ 60graders lutning på krysspoleringen. Förutsatt att vi menar att 90grader från rotationsriktningen är ett streck
tvärs över lagerbanan.
Men nu babblar jag mest. Ingen länk tyvärr. Googla på cylinder honing/hening. Det heter olika om det är utvändigt eller invändig.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag började demontera toppen idag, vill rengöra den ordentligt.
En vakumstyrd klocka stänger hälften av insugen vid låglast.

kolvarna är rengjorda och inoljade på nytt. Väldigt stabila stakar. Både vevaxeln och stakarna verkar vara smidda vad jag kan avgöra, seriöst värre.
förutom oljekylningen från via röruppstick blocket har dom även en extra oljekylning via lagerbanen.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Har gamla celican variabelt insug alltså? Det trodde jag inte, men trevligt!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
mikoto
Alfista
   br>
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline
Humör: Italienskt
|
|
Väldigt tuff bil! Det är riktigt inspirerande med alla bilder och loggar. Sjukt kul tråd precis som många av era andra. Med ett sådant där dekalset på
bilen med, mmmmm...
Vad avundsjuk man blir på ett skönt garage att meka i. Mina förra mekarsession på grusgången resultera i en vidrig förkylning. Min kropp är byggd för
att vara inomhus. Jag kanske ska försöka övertyga fadern om att hans traktorgarage kan bli något betydligt trevligare...
Daniel Fasth
156 SW 2.0 TS -00
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det kallas T-VIS. (toyota variable induction system) eller något sådan.
Den vanliga framhjulsdriva Celican med sugis är en helt annan konstruktion både i chassi och drivlina. Osäkert om det har T-VIS.
Det finns tonvis skrivet om dom här bilarna på nätet...
Finns lite olika utföranden på olika marknader och årsmodeller, vilket gör det lite luddigt.
Rent allmänt tycker jag det är som ett kinderägg, man hittar nya överaskningar hela tiden. Fick höra som sent idag ute hos en kund att han trodde den
hade mekaniskt pump för oljekylningen till bakaxeln. Jag måste kolla, men misstänker den kom på senare modeller.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto  | Väldigt tuff bil! Det är riktigt inspirerande med alla bilder och loggar. Sjukt kul tråd precis som många av era andra. Med ett sådant där dekalset på
bilen med, mmmmm...
Vad avundsjuk man blir på ett skönt garage att meka i. Mina förra mekarsession på grusgången resultera i en vidrig förkylning. Min kropp är byggd för
att vara inomhus. Jag kanske ska försöka övertyga fadern om att hans traktorgarage kan bli något betydligt trevligare... |
Kul att det uppskattas. Det är roligt med respons. Fast än så länge har det ju mest varit skitiga motordelar :-(
När vi fått den på rull och genom besiktningen finns det planer för en del mods. Höja laddet naturligvis, annat sprut och loggning etc.
Bra med en rullande testbänk för alla ideér man vill prova :-)
Apropå din fars traktorgarage så finns det väl inget hinder för att du själv isolerar och installerar belysning osv.
Varför vänta på att någon skall göra jobbet åt dig.
|
|
mikoto
Alfista
   br>
Registrerad: 2015-5-17
Befinner sig: Skövde
Medlemmen är Offline
Humör: Italienskt
|
|
Skitiga bilder är just bäst, när du putsat och polerat de spegelblanka senare i tråden. Så sitter man och drömmer att man kommer göra samma sak... ;-)
Det stora problemet med traktor garaget är nog mest traktorn som står där inne...
Daniel Fasth
156 SW 2.0 TS -00
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Idag var det mek igen.
Vi tänkte riva loss det sista från toppen samt stoppa den i badet. Vi hade också tänkt börja kapa trösklar för att förbereda för rostlagning
Benny gjorde en insats och fick till slut loss katalysatorn som sitter nästan direkt efter turbon.
ovanifrån ser katalysatorn jäkligt igensatt ut. (Kom ihåg att vi hittade olja efter den).

Vi kanske spettar den. Den passar nämligen rätt bra som downpipe om den är rensad.
Återigen, det mesta på motorn är genomtänkt. Här ser ni att kamöverfallen är märkta med I3 och i4
Insugskam, överfall 3 och 4 från motorns framsida. Framsidan är åt det håll pilen pekar.

När vi plockade upp oljetråget ur tvätten ser vi att någon gjort något konstigt med det.

Vi hittade också en rätt vettig oljefälla:

Nåväl med toppen i badet hade det blivit dags för dagens huvudnummer.
Rosten!
Vi började med att skruva loss stolar samt flytta undan golvmattan.
Med dessa borttagna ser vi att vi har 2 hål i golvet som ska lagas.

Vi har ett hål i golvet på andra sidan.
Här, kantrensat lite.

Jag ägnade mig en del åt högersidan. Jag polerade rent hålet inne i bilen till att börja med.
Sen tog jag loss platströsklarna från högersidan. Något som bråkade lite. Väl inunder efter lite rensning ser det ut såhär.

Ganska stort hål men rena ytor utan komplexitet.
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag gjorde lite grovarbete innan jag assisterade Benny med förarsidan.

Lite rester. Inte första högen för dagen heller :)

Under tiden arbetade Benny med andra sidan.

Benny hade arbetat med en plåt för tröskeln. Via en lånad kantvik och ett rör i större dimension lyckades han tillverka en jäkligt välpassande plåt.

Det ser rätt bra ut för ett första kort försök. Givetvis ska det svetsas dit ordentligt och målas i ett par lager.
Insidan ska rostskyddas på samma sätt som vi gjorde på Alfan.
Vi har dock en hel del svetsarbete kvar men då det blir så pass bra som nu känns det inte så illa.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
lite bilder från min garagekamera:
Sade jag att toppen var skitigt :-(
Jag demonterade kammar och lyftare innan den hamnde i tvätten. Om lyftarna är hydraliska vill man inte ha in tvättvätskan inuti. (verkar dock vara
mekaniska)
När toppen blivit renare så demonterar jag fjädrar och ventiler och tvättar den en gång till.
Plåt till tröskeln. det är plåt avsedd för bilarbeten. 0.7mm tjock och väldig lätt att forma. rekommenderas starkt istället för vanlig styv plåt.
notera borrhålen som jag sedan punktsvetsar inuti mot underliggande plåt.

oljetråget och insuget har fått smaka på tvätten och det ser mycket trevligare ut :-)

[Edited on 2015-11-7 by BennySteen]
|
|
blompa
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det blev lite mek idag med.
Benny rengjorde toppen och det variabla insuget.
Han bockade även plåt och rev bort en hel del AC-prylar. jag gillar ju som att behålla saker som går att återställa men AC-systemet har saknat en
slang i säkert 6-7 år så allt lär vara lagom fint inuti.
Benny rev lite annat också
Jag gav mig på att polera bort en del ytrost samt rengöra kanterna runt rosthålen.
Jag gjorde även en insats att rengöra trösklarna invändigt. Kräver lite precision att köra rondell inne i tröskeln
Såhär såg det ut innan jag gick loss längst bak på högersidan.
Det mesta är faktiskt sand:
Höger dörr har inte en fungerande fönsterhiss, så jag rev loss dörrsidan (tänk att man fortfarande behöver leta skruvar. Den här gången en som jag
visste om men glömt skruva loss )
Dörrmekanismen ser ut såhår.
Torrt och rostfritt. Dörrarna är i mycket bra skick

Motorn för fönsterhissen sitter längre fram och ser ut såhär:

Den här kontakten var inte isatt:
Det borde vara ström till motorn men bara två ledare. undrar hur detta fungerar?
Det var inte oändligt motstånd över ledarna heller.

Vi fick inte igång fönsterhissen så jag gjorde mer rostskrap istället innan vi gav oss.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag demonterade ac-pumpen och diverse tillhörande slangar. Vilket ökar åtkomsten vid mekning.

toppen och kringkomponenter är ur tvätten. härnäst blir det demontering och kontroll av styrningar.

rosten är hyfsat lättlagat. Det är yttre plåtarna vid trösklarna och golvet i hörnen. Det var faktiskt värst på förarsidan. Och resten av bilen har
klarat sig bra, så det känns vettigt att laga detta. En del andra celicor jag sett har varit betydligt mera kexiga på jobbigare ställen.
Vi svetsar ett 90 vinklad på på insidan, det är främst viktigt att trösklarna åtefår sin bärighet. Så vi har inte tänkt tennspackla efteråt...

|
|
Pages:
1
2
3
4
5
6
..
31 |