AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  54
Författare: Ämne: Projekt 250-260hk 3.0L 166 GTA - byta subframe
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

smile.gif Inlagd 2015-11-5 kl 20:45
Projekt 250-260hk 3.0L 166 GTA - byta subframe


Under tiden som jag jobbar mig fram emot att köpa 166 ser jag till att införskaffa alla delar till mitt projekt.

Först blev det en godislåda ifrån SamH mottagen med gott&blandat.
- ICS
- Ventilationsutsläppen med kromkant (var tänkta till 156an men den ska ju säljas..)
- Diverse pluppar och ploppar som saknats
- extra högtalartyg med kromkanten eftersom de brukar ta stryk i 166.
- extra manöverkonsoll för fönsterhissarna.
- två extra strålkastare för att Zenderns ena strålkastare saknar kromlisten under. Lyktorna ska moddas en del sedan :) GTA-look

Till det ska läggas de befintliga delarna:
- GTAkammar som ligger och samlar damm
- större lättviktsplenum i kolfiber med trattar. Mmmmm, Ca 2kg jämfört med org. 10-12kg!
- adapterplatta för större gasspjäll som tillverkas :D

Återstår att köpa det större gasspjället också framöver!

Ehrm också köpa bilen såklart. Jag hoppas på snart försäljning av min 156 till en spekulant jag har annars får det bli en ny annons.

Edit: 156an såldes, 166an köptes i maj.


image.jpg - 1.9MB image.jpg - 867kB

[Edited on 2016-10-5 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-14 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-21 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-23 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-26 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-2 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-8 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-12 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-15 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-29 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-19 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-25 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-11 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-28 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-2-1 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-2-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-3-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-3-18 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-3-26 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-4 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-19 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-9-11 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-10-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-12-11 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-1-4 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-4-12 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-4-23 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-5-25 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-12-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-12-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2019-6-28 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2019-7-29 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2019-12-27 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2020-6-7 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2020-7-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2020-7-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2020-10-9 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-11-5 kl 20:49


Ah kom på att jag glömde skicka med ICS kodkortet.



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
elCrillo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1529
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: 155 är aldrig fel!

[*] Inlagd 2015-11-5 kl 20:49


Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

- adapterplatta för större gasspjäll som tillverkas :D


Misslyckades lite men ny alumjiumiumklump är hämtad! Fortsättning följer... ;)




Crister Borg

155 2.0 16v TS - 95 och - 97

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-11-5 kl 20:53


Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Ah kom på att jag glömde skicka med ICS kodkortet.


Haha, kanske kräver lite mindre låda för att skicka det denna gången. ;)
Jag fattar inte hur du fick ner allt i lådan för när jag skulle lägga ner godiset i lådan igen stod det upp en hög på 10-15cm ovanför kartongkanten. :wall: och jag har växt upp med pussel och tetris va?


Crille: paniken är inte total från min sida med tanke på resterande projekts tidsplan ;) men kul med uppdateringar i gasspjällprojektet. Blir intressant senare att se skillnad vid mappning om det bara ger snabbare gasrespons eller om det blir några shetlandponnys på köpet. :)




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
elCrillo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1529
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: 155 är aldrig fel!

[*] Inlagd 2015-11-5 kl 20:59


Har inte hört nånting från David, så jag vet inte änns om biten kommit fram...



Crister Borg

155 2.0 16v TS - 95 och - 97

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar



Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2015-11-5 kl 21:19


Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  


Haha, kanske kräver lite mindre låda för att skicka det denna gången. ;)
Jag fattar inte hur du fick ner allt i lådan för när jag skulle lägga ner godiset i lådan igen stod det upp en hög på 10-15cm ovanför kartongkanten. :wall: och jag har växt upp med pussel och tetris va?


Jag är tetrisproffs ;) hade ett mellanjobb på ICAs centrallager där sporten var packa mest kompakt.




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
telecastrus
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 206
Registrerad: 2010-4-22
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: Letar...

[*] Inlagd 2015-11-5 kl 21:32


Asgrym :bananana:



Johan Ekelund
Utan....
Gamla synder: AR 156 2.0TS SW -01, AR 156 2.4 JTD SW -01, AR 159 SW 1.9JTDm -08, AR 166 3.0 24v -99, 166 2.0 TS -99,Alfa Romeo 166 2.0 TS -99

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-11-25 kl 20:15


Miniupdate!
ElCrillo sattes i el trabajo och ut spottade han en klump aluminium!
En riktig fixarnas Farbror Frej måste jag säga. :)

Av de tre delarna som behövs för ordentligt förbättrat insug finns nu två på bra att ha hylan: större plenum, aluminiumadapter..

Återstår att köpa gasspjället och måtta in cc måttet på monteringshålen på plenum och gasspjäll. Sedan ska adaptern slimmas ner till lämplig storlek. Hålet är konat från 72mm till 78mm.

Återstår bara att lägga ut 156an till försäljning igen och knuffa detta projektet från västgötatrakten till Upplandstrakten.

image.jpg - 1.7MB image.jpg - 1.8MB

[Edited on 2015-11-25 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2015-11-25 kl 20:21


Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  
Asgrym :bananana:


Hehe, jo, det är tanken när jag väl hugger tag i själva bilägandet. Skulle vilja kunna använda bilen nästa år men det blir kanske för tajt om tid. :smash:

Señor Harjunpä har fått en lista också...

[Edited on 2015-11-25 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-1-13 kl 10:41


Nästa pusselbit har beställts :) hoppas att det snart dyker upp så att teori kan testas i praktik!

Sedan gav jag mig på att lossa lyktglasen på framlyktorna för att GTAmodda dessa men herrejävlar vad glaset sitter hårt på 166 jämfört med 156lyktorna!!! På 156 var det bara att värma i ugn, skära det värsta av limmet och efter ännu en uppvärmning bända bort linsen men på 166 verkar det sitta ihop bättre, dessutom är linsglaset just det - glas! På 156 är det plast som ju tål lite bändande.

Det kommer att ta ett tag att öppna lyktorna.....:wall:

[Edited on 2016-1-13 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Finnland
Pungsvettig
*****
Avatar



Inlägg: 1954
Registrerad: 2002-10-4
Befinner sig: Nykarleby, Finland
Medlemmen är Offline

Humör: 8|

[*] Inlagd 2016-1-13 kl 10:49


166 är ju en kvalitetsvagn, klart att det sitter. :D



Henrik Frilund
Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002
Alfa Romeo 166 2.5 V6 2000
Alfa Romeo Sprint 1988

oo=v=oo
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-1-13 kl 11:06


Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
166 är ju en kvalitetsvagn, klart att det sitter. :D


Tanken slog mig! :yes: men jag är nog envis tillräckligt för att vinna över den..




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-1-14 kl 23:08


Där trillade nästa leksak ner i brevlådan! :deal:

Förhoppningen är att kunna utprova större gasspjälls funktion på GTn först för att se att det fungerar som tänkt. Hoppas på bättre gassvar och att bilen känns pigg, dock svårt att testa något på snö och is.

Trotteln är alltså ifrån en Porsche och är 78mm jämfört med original 72mm. (Letade efter en ferrari f360 trottel som tydligen är 76mm och riktigt bra. Över 80mm börjar visst bli tjurigt och kräva mappning för att fungera medan 76mm fungerar utan mappning (vilket dock ska hamna på agendan när den dagen kommer)

Under tiden som jag funderar över gasspjället undersöker jag framlyktorna igen. Tydligen har det ju gått för andra att få loss lyktglaset så fajten går vidare!
Så här ska det se ut snart tänker jag:

received_1091607707545646.jpeg - 76kBreceived_1091608110878939.jpeg - 40kB




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-1-15 kl 21:59


En timme med finkelslipen senare är aluminiumklumpen nerkapad till 92mm bredd.
Återstår givetvis att slipa den fin på sidorna samt att bestämma mig för hur monteringshålen ska förskjutas.
Bilder kommer ;) ska bara snyta ut aluminiumdammet först!


Efter att ha mätt upp c-c mellan monteringshålen ser det ut som att det går att vrida trottelhuset några grader och få alla skruvhål att gå fria ifrån varandra och ändå ha raka kanter på adaptern så att den blir en fyrkant med samma yttermått som Porschetrotteln har. Det ska ju se bra ut också!
Det verkar användas två varianter mest men jag vet inte vilken som är minst ful, det får gärna se lite original ut tycker jag.

[Edited on 2016-1-15 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 73kBimage.jpg - 85kBimage.jpg - 57kB




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 7425
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-1-18 kl 22:11


Projekt "250-260hk ur en 3.0 sugmotor eller hur man slösar bort sina skattade pengar" fortsätter!

Jag måttade in var första uppsättningen hål ska vara. Bara hålla tummarna nu att jag inte gör en tankevurpa helt plötsligt och råkar förstöra min fina adapterklump!
image.jpg - 2.3MB

Första uppsättningen hål färdiga. Linjerar mycket bra med mitt plenum. Det ska bli försänkningar i adapterplattan för att skruvskallarna ska få plats inuti plattan. OBS! Det kommer inte monteras vagnbult som jag har på min mock-up! :boing:
image.jpg - 1.4MB

Det är inte mycket marginal mellan insugshål och inre bulthål, inte heller mycket utrymme mellan vare sig inre/yttre monteringshål eller yttre monteringshål och yttre kant på adapterplattan men det bådar samtidigt för en nätt adapter som inte sticker i ögonen. Alla hål verkar linjera just nu iaf.

Återstår att se om jag kan hitta några insexskruvar som är lite mindre än original för ytterhålen. Jag avvaktar med att borra klart ytterhålen tills jag vet vilken dimension jag väljer på skruvarna där.

image.jpg - 1.7MB

[Edited on 2016-1-18 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  54

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 20.0% - SQL: 80.0%]