Pages:
1
2
3
..
51 |
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
GTV -85 banbygge goes turbo
Hej alla!
Jag skaffade mig en Alfa i våras.
Det var nog mest av en slump då jag var på jakt efter en rolig banbil som inte kostar massor men gärna får vara lite udda. Hade en Miata tidigare,
även den banpreppad och den var riktigt rolig, så det har saknats något i garaget sista året...
Jag nämnde till en kompis att jag sett en Alfa på Blocket och då sa han att han visste om en Alfa som var till salu. Den fanns dessutom bara två mil
hemmifrån...
Efter en titt var det bara att slå till. En gammal långloppsbil som verkar hyfsat välbyggd och såg bra ut både i motorrum och inne i bilen.
Bilen är en GTV6 -85 som konverterats med en 2,0 TS. Motormässigt original så när som på luftfilter och avgasssystem. Några kanske har sett min tråd
om slö TS-motor tidigare.
Är det någon som känner till tidigare historik om bilen. Jag köpte den av Anders G och har fått den info som han hade, men det finns ju tidigare
historik, vem som byggt den, hur den klarade sig i tävlingar m.m. Kom gärna med information!
Jag har en massa ideér om vad som ska göras och jag har redan påbörjat en del så det blir lite recap i början, men den stora biten blir att få mer
motor!
Fortsättning följer!
[Ändrad 2015-12-23 av Litto]
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
Här kommer ett par bilder till.
Som ni ser finns det lite att önska vad gäller t ex infästningen av instrumentbrädan ock elsystemet...
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 6569
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Frän räser, den har attityd. :)
Märklig historia att den har gått från V6 till TS.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Jonka Olofsson
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 513
Registrerad: 2015-10-7
Befinner sig: Laholm
Medlemmen är Offline
Humör: Meksugen!
|
|
Ser elak ut!
-Johannes Olofsson
-156 TS SP3 -99
-Volvo V50 2.0D -08
"Att göra bästa diesel-motorn är väl iofs som att vara smartast i särskolan" -Qv-kraft
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
Hej, ja den är rätt rå! Visst är det konstigt att man skippat V6:an, men jag skulle tro att det har att göra med vilken klass man körde i och kanske
även för att hålla nere bränsleförbrukningen när man körde långlopp. En del arrangörer har, eller har haft bränslebegränsning och då är kanske V6:an
inte det bästa valet. Jag körde själv i ett långlopp på Gelleråsen för många år sen, ett 6-timmars, och då hade vi ett visst antal liter att tillgå.
Har för mig att det var 80 liter.
Det som är bäst med bilen är att den har riktigt bra väghållning. Jag hann med ett par tillfällen på Gotland Ring i somras och jag blev riktigt
överraskad över hur bra den hängde i. Däremot var motorn en besvikelse.... Så den kommer att bytas ut. Jag har nog bestämt mig för att det blir ett
turbobygge. Så det blir ytterligare ett sånt här i Alfapower. Kanske inte alltför spännande men för mig blir det det eftersom det blir första gången
jag bygger en turbomotor.
Jag har en lång to do list. En del har jag hunnit klart men listan är lång så det kommer att ta sin lilla tid.
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
På den här bilden syns ett par av de saker jag redan åtgärdat.

"Elcentralen" hade en huvudströmbrytare, sen satt det en till på utsidan, uppe vid motorhuvens bakkant.... Fick aldrig klart för mig varför men skulle
tro att man inte kommit på någon annan lösning när bilen byggdes och man var tvungen att kunna bryta strömmen utifrån. För mig blev det fel. En massa
elkablar i onödan och en massa elkopplingar som kan vara felkällor. Nej, bort med den ena, och sen rensa i elsystemet så att jag får bort en massa
onödigt samtidigt som jag får koll på hur elen är uppbyggd.
Det andra på bilden som fixats är växelspaken. Eller egentligen växellänkaget. Det har blivit utbytt mot ett hembyggt ungefär som alla andra har
gjort.
Här är en bild på prototypen. Den har byggts med hylsnyckelleder men de var så glappa så de har bytts ut mot riktiga leder i slutversionen. Det blev
riktigt bra! Glappet som känns i spaken nu är det som finns inne i växellådan. Riktigt tight och distinkt känsla.

I högra kanten på bilden syns även den nya manöverpanelen för huvudbrytaren m.m. Den gjorde jag av handskfacket som inte fick plats pga burstag. Blev
perfekt mittkonsoll...
|
|
Hauge
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 713
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Kul projekt!
Se till att lägga ut när det händer nått så vi har nått att läsa i vinter...
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Inlägg: 2962
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Lite historik vore ju kul. Om inte säljaren vet så kan du ju kolla med tidigare ägare om vad som gjorts på bilen.
Även om bilen är avregistrerad brukar det gå att få fram sådant, antingen via mha chassinummer på transportstyrelses eller vara genom att fråga på
olika racingforum om någon känner igen bilen.
Turbobygge låter bra tycker jag :-) Mycket effekt med enkla medel jämfört med sugtrimmning.
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
Ja Thomas, jag ska försöka fixa lite vinterunderhållning även om jag egentligen är rätt dålig på att dokumentera. Jag brukar mest skruva och fixa och
sen vips så är det klart och sen kommer jag på att jag skulle ju tagit lite bilder också. Men jag ska försöka hålla lite liv i tråden. Ett angenämt
problem är att det står ett antal hojar i garaget också, som pockar på lite uppmärksamhet...
Benny, vi har ju haft lite korrespondens i min motortråd om slö TS-motor och jag har gått igenom dina projekt så jag förstår att du nappade när jag
skriver turbo
Det ska bli spännande eftersom jag aldrig hållit på med det. Har skruvat mycket genom åren och kört banracing bl a i superkart så det här med att
skruva är inget problem. I superkart var skruvandet en vital del av tillvaron eftersom de motorerna var så grymt hårt trimmade...
Men som sagt, turbo blir nytt och det är alltid kul att lära sig nya saker.
Vad gäller historiken tänkte jag mest på den efter att bilen byggdes om till banbil. Jag hoppas lite på att det är nån här på forumet som kanske
känner igen bilen och kan ge lite mer info om hur den levt sitt liv som banbil. Men det är inte hela världen om det inte blir nåt med det, jag gillar
bilen mycket och tänker se till att den blir bättre och bättre!
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
Slänger in en bild till...

"Nya" instrumentbrädan från reservdelsbilen på plats efter att elsystemet gåtts igenom, bl a med flytt av säkringarna från motorrummet in till
handskfacket, som i sin tur blev mittkonsoll med huvudströmbrytare m.m.
Low budget men tycker själv att det blev riktigt bra och ser bättre ut i verkligheten än på bild. Där finns även plats för ett par mätare som tex
lambdamätare m.m.
|
|
dhladohc
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 750
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: 33
|
|
Cool bil! 
Kul att man har valt instrumentbrädan med den centralt placerade varvärkaren. 
Kan det vara så att man valt ts istället för v6 för att få lite jämnare viktfördelning kanske?
Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla
-71 vinterbruks.
"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
|
|
sam_h
Alfa-guru
      br>
Inlägg: 3503
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Kanonfräck!
|
|
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 970
Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: På hugget
|
|
Snyggt och prydligt med säkringarna! Det här blir nog ett coolt bygge 
[Ändrad 2015-11-23 av Kalle_alfaturbo]
Kalle Sandler
- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
|
|
Jonka Olofsson
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 513
Registrerad: 2015-10-7
Befinner sig: Laholm
Medlemmen är Offline
Humör: Meksugen!
|
|
Fast är inte extern strömbrytare ett krav på rejsbilar?
-Johannes Olofsson
-156 TS SP3 -99
-Volvo V50 2.0D -08
"Att göra bästa diesel-motorn är väl iofs som att vara smartast i särskolan" -Qv-kraft
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Inlägg: 617
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
Hej, tack för positiva kommentarer!
Ja, jag gillar också den instrumentbrädan. Jag bytte ut original eftersom den var monterad så tråkigt, med stora bultar och brickor rätt igenom
stoppningen. Den här kommer från min reservdelsbil som är en 75:a GT. Den var redan rensad på en massa och rejält rostig så den kommer bara att bli
mindre och mindre bil.
Skulle också tro att det där med viktfördelningen kan ha påverkat valet av motorn. De som byggt bilen har i alla fall lyckats med bra väghållning!
Säkringarna satt i motorrummet innan och man hade nog inte riktigt koll på hur man bygger el, tex så hade varje brytare en egen matning framifrån
motorrummet. Dessutom var allt avsäkrat med 30 amp... Det blir många meter kabel i onödan så det här var en av de första grejorna jag planerade. Jag
bytte ändå inte allt utan använde en del av kablaget som man byggt. Fick nog bort ett kilo kabel på köpet plus att det blev mycket snyggare. Tänkte
också att det kommande sprutet får plats bakom luckan. Den största anledningen till att gå igenom elen var att få koll på systemet så att jag vet hur
det är uppbyggt och hur det är draget, nu är det jag som gjort det, kan bara bli arg på mig själv nu
Jo, på rejsbilar måste man kunna stänga av elen utifrån men det vanliga, i alla fall förr, är att man har en vajer från utsidan som man stänger av
huvudbrytaren med. På moderna byggen kanske man har mer exotiska lösningar. Jag ville dessutom få ner antalet onödiga elkopplingar så det var också
ett skäl till att ta bort den extra brytaren. När jag placerade säkringarna inne i bilen gav det sig själv också.
Om det blir nåt rejs i framtiden monterar jag vajerbrytare.
[Ändrad 2015-11-24 av Litto]
|
|
Pages:
1
2
3
..
51 |