AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  44    46    48
Författare: Ämne: GTV -85 banbygge goes turbo
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-19 kl 19:15

Okej, nu har vi mappat igen...

https://youtu.be/tsdZVHnIxXA

Alltså, det blev väl inte riktigt vad jag förväntat mig men motorn är hel och den låter fint upp till ca 5800 varv. Där börjar den spika. Det spelade ingen större roll vad vi ändrade på så var det bästa resultatet vi kom fram till ca 208 hk (motorhästar) vid ca 5700 varv. Jättefin kurva upp dit, som pekar uppåt och visar att det finns mer om varvet går att öka.

Backade vi tändningen ännu mer började den spika tidigare och gick vi upp på tändningen igen kom "orret" tillbaka på mellanregistret men effekten där uppe sjönk....

Så vi hamnade på 13 grader förtändning vid 5700 varv och ca 0,7 i laddtryck.

Jag antar att 1000 varv till hade gjort en hel del på resultatet men det ville sig inte över 5700-5800 varv, varför?

Jag hade ju hoppats på över 250 hk och gärna upp emot 300 och dit är det ju långt. Micke var mycket fundersam och kunde inte förstå varför motorn betedde sig som den gjorde, eftersom den låter så fint upp dit.

Vi spekulerade en hel del om tändstift och spolar m.m. och funderade också till slut på om grundkompet kan vara för högt, så att det helt enkelt blir för mycket vid de varvtalen. Eller om kammarna kan hindra så att det blir som det blev. Jag har en massa funderingar i huvudet och behöver hjälp, så kom med era kunskaper och hjälp mig!!!

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
GTV -75 reservdelsbil
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-20 kl 10:11

Du skriver 208 motorhästar, men ni kör väl i rullande landsväg ? Det blir enklare att jämföra om vi räknar med 25-30% förluster i transmission. Då blir det 280hk . vilket väl är bra vid 0.7 bars laddtryck. 150(orginal) x 1.7(ladd)=255

Jag fick ut precis samma , 280hk vid 0.8 bar på hjulen. mätta med dynapack navmonterade som ger bättre nogrannhet är rullar.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2019-9-20 kl 10:43

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Du skriver 208 motorhästar, men ni kör väl i rullande landsväg ? Det blir enklare att jämföra om vi räknar med 25-30% förluster i transmission. Då blir det 280hk . vilket väl är bra vid 0.7 bars laddtryck. 150(orginal) x 1.7(ladd)=255

Jag fick ut precis samma , 280hk vid 0.8 bar på hjulen. mätta med dynapack navmonterade som ger bättre nogrannhet är rullar.

Nej, inte 280 hk.
Jag bromsar nästan alltid i rullande landsväg och då får man fram motorhästar genom att mäta utrullningstiden.
ALDRIG så höga förluster dessutom. Ca 30-50 hk på en 116 bil. Ibland mindre.
Spelar ingen roll om man har 150 hk eller 400 hk i motorn, förlusten blir i stort sett den samma.

Navdynos och enklare rullar redovisar bara hjulhästar. De flesta rullar (typ SUN) redovisar både och.

Något är rejält fel om det spikar på E85 vid 0,7 bars laddtryck.
Står kammarna rätt och gör kamvariatorn det den ska?

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-20 kl 11:21

Kanske börja med att försäkra sig om att det verkligen är spikningar man detekterar. Finns ju mycket annat som kan låta i motorn. även när den är frisk.

"Assumption is the mother of all fuckups"

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
rschneberger
Alfa-freak

Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 07:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  

Nej, inte 280 hk.
Jag bromsar nästan alltid i rullande landsväg och då får man fram motorhästar genom att mäta utrullningstiden.
ALDRIG så höga förluster dessutom. Ca 30-50 hk på en 116 bil. Ibland mindre.
Spelar ingen roll om man har 150 hk eller 400 hk i motorn, förlusten blir i stort sett den samma.

Navdynos och enklare rullar redovisar bara hjulhästar. De flesta rullar (typ SUN) redovisar både och.

Något är rejält fel om det spikar på E85 vid 0,7 bars laddtryck.
Står kammarna rätt och gör kamvariatorn det den ska?

Skulle kunna vara en felställd kam som ger ett tajtare kolv/ventilspel än det du har räknat med. Det kan orsaka spikljudet på högre varv och det kan ju även förklara den dåliga effekten. Eller så har du någon dålig ventilfjäder som inte hänger med och då ger samma resultat. Dessutom ska ju samtidigt den dåliga fjädern hantera eventuella övertryck i insug/avgaskanal.

mvh //R

Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 07:49

Tack för kommentarer. Jag trodde det var hjulhästar senast men när jag frågade var det motorhästar som angavs. Han sade även att hans bänk är ganska konservativ och inte lämnar glädjehästar.

Förutom det som händer vid 5700-5800 varv tyckte Micke att motorn uppför sig mycket bra. 80 hk vid 2800 varv, vilket han ansåg vara jättebra. Och kurvan var på väg uppåt hela vägen så det var inte att effekten började dippa.

Det där med felställda kammar var jag också inne på. Skulle det kunna ge detta fenomen? Så klart, om ventiler och kolvar börjar känna av varandra vid 5700-5800 varv så blir det antagligen missljud...

Kamvariatorn, hur vet jag att den gör det den ska? Jag vet att jag kollat att magnetventilen fungerar när den får ström, men sen vet jag inte mer. Om kammarna ändras vet jag ju inte. Vid vilket varvtal ska den gå in?

När jag byggde motorn var jag också inne på det här med ventilfjädrar men tänkte att jag ska ju inte ladda så väldigt mycket så det borde fungera. Tror att Benny och jag hade lite konversation runt detta då.

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 07:54

Sen glömde jag berätta att när jag kom hem och skulle lasta av hade startmotorn låst sig. Säkringen löste när jag tryckte på startknappen.... Tur att det inte hände när den stod på rullarna!

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
rschneberger
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 08:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Tack för kommentarer. Jag trodde det var hjulhästar senast men när jag frågade var det motorhästar som angavs. Han sade även att hans bänk är ganska konservativ och inte lämnar glädjehästar.

Förutom det som händer vid 5700-5800 varv tyckte Micke att motorn uppför sig mycket bra. 80 hk vid 2800 varv, vilket han ansåg vara jättebra. Och kurvan var på väg uppåt hela vägen så det var inte att effekten började dippa.

Det där med felställda kammar var jag också inne på. Skulle det kunna ge detta fenomen? Så klart, om ventiler och kolvar börjar känna av varandra vid 5700-5800 varv så blir det antagligen missljud...

Kamvariatorn, hur vet jag att den gör det den ska? Jag vet att jag kollat att magnetventilen fungerar när den får ström, men sen vet jag inte mer. Om kammarna ändras vet jag ju inte. Vid vilket varvtal ska den gå in?

När jag byggde motorn var jag också inne på det här med ventilfjädrar men tänkte att jag ska ju inte ladda så väldigt mycket så det borde fungera. Tror att Benny och jag hade lite konversation runt detta då.

Felställd kam kan absolut ge spikljud. Jag har själv råkat ut för det efter feljustering. Jag var övertygad om att jag hade gott om spel och justerade avgaskammen lite. Åkte ut och skulle ställa tändningen och förstod inte varför motorn hela tiden ville spika på toppvarv, trots enligt mitt tycke väldigt låg tändning. Det visade sig att spelet inte räckte till uppe på toppvarv och därför gav märken i kolvarna. Det jag hörde var spikningar, men oavsett hur jag ställde tändningen så försvann dom inte, alltså var det inte relaterat till tändning. Och det visade sig ju att jag räknat fel när jag tog isär och kontrollerade.

mvh //R

Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 08:40

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

Felställd kam kan absolut ge spikljud. Jag har själv råkat ut för det efter feljustering. Jag var övertygad om att jag hade gott om spel och justerade avgaskammen lite. Åkte ut och skulle ställa tändningen och förstod inte varför motorn hela tiden ville spika på toppvarv, trots enligt mitt tycke väldigt låg tändning. Det visade sig att spelet inte räckte till uppe på toppvarv och därför gav märken i kolvarna. Det jag hörde var spikningar, men oavsett hur jag ställde tändningen så försvann dom inte, alltså var det inte relaterat till tändning. Och det visade sig ju att jag räknat fel när jag tog isär och kontrollerade.

mvh //R

Det du beskriver är ju nästan exakt det vi upplevde! Vi ändrade tändningen men det hände inget med effekten och spikningarna kom hela tiden vid 5700-5800 varv.

Det blir något jag måste kolla. Jag hade ändå tänkt lyfta kåpan och kolla ventilspelen.

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
rschneberger
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 09:43

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

mvh //R

Det du beskriver är ju nästan exakt det vi upplevde! Vi ändrade tändningen men det hände inget med effekten och spikningarna kom hela tiden vid 5700-5800 varv.

Det blir något jag måste kolla. Jag hade ändå tänkt lyfta kåpan och kolla ventilspelen.

Jag tror du behöver kontrollera om det tagit i för dig. Iofs vet jag itne om du har standardkammar eller inte. Orsaken till mitt problem egentligen var att jag hade för höga kompressionstryck, ca 18.5kg på startmotorn. Och för att sänka trycket så valde jag att minska lobcentrum, dvs låta avgaskammen öppna tidigare. Det jag itne tog hänsyn till var den kraftiga nockaccelerationen på kamaxeln, vilket fick avgasventilerna att gå i kolvarna precis när det öppnade.

Du kanske kan lysa ner genom ett tändstiftshål för att se om du hittar blankmärken?

mvh //R

[Ändrad 2019-9-21 av rschneberger]

När jag räknar på det så måste jag minnas fel. Det måste varit insugskammen som tog i.....nåväl, oavsett.

mvh //R

[Ändrad 2019-9-21 av rschneberger]

Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T

Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-21 kl 13:36

Jag har originalkammar. Men jag ska absolut kolla ner och se om det finns märken på kolvarna! Såg att Biltema har en inspektionskamera man ansluter till datorn. Kanske kan va nåt, den var i alla fall billig.

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-22 kl 18:18

Hur styr du kamvariatorn idag , via sprutet ? Orginal så går den styrs den ECU som främst reglerar på varvtal + belastning (via luftmassemätaren)

Den går att inte bara strunta i. Då kommer kammen vrida sig beroende på oljetrycket... Jag valde själv att stelopera insugskammen, det var för många okända variabler att kvar den regleringen.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-23 kl 06:39

Hur styr du kamvariatorn idag , via sprutet ? Orginal så går den styrs den ECU som främst reglerar på varvtal + belastning (via luftmassemätaren)

Den går att inte bara strunta i. Då kommer kammen vrida sig beroende på oljetrycket... Jag valde själv att stelopera insugskammen, det var för många okända variabler att kvar den regleringen.

Kamvariatorn styrs via sprutet. Jag kommer inte ihåg vilka varvtal men antar att jag ställde det som original. Men jag måste kolla det. Jag har också funderat på att låsa variatorn eftersom jag tycker det känns svårt att veta om det fungerar som det ska.

Benny, kommer du ihåg hur du ställde kammarna?

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-23 kl 11:32

Avgas helt orginal och insug fixerat (utan variator) förskjutet tidigare(som den blir när kamvariatorn är påslagen. Tror jag gjorde en kompromiss. 15grader. Variatorn förskjuter mera än man kan tro, kring 30 vevgrader. Jag mätte med klockor på lyftarna nör dom passerar. 0.15mm och en mätklocka på 1:ans kolv för att få TDC. Det blir för o-exakt att kolla på remskivan/vevaxlen.

hittade mitt inlägg på rejsa när slutade använda VVT. pga för mycket osäkerhet. Jag pluggade oljekanalerna till magnetsolonodein för VVT.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1402346#1402346

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-25 kl 17:33

Nu pojkar vet jag varför mappningen gick sådär.

2019-09-25 17.49.31.jpg - 3.1MB

Avgasventilerna har :smash: med kolvarna....

2019-09-25 17.49.49.jpg - 2.5MB

Det ser likadant ut på alla fyra cylindrarna.

På insugsventilerna ser det ut så här. Inga märken.

2019-09-25 17.44.57.jpg - 4.8MB

Inte konstigt att knacksensorn gav utslag där vid 5700 varv...

Så det blir till att ställa om kammarna. Sen är frågan om jag måste lyfta toppen för att kolla ventilerna. Det känns ju som att man skulle vilja kolla dem för att vara säker samt även fixa bort de grader som blivit på kolvarna, så det blir nog så att jag lyfter toppen.

Jag köpte den här inspektionskameran på Biltema. Fungerar ok. Kanske inget under av bildkvalitet och den är väldigt långsam att uppdatera bilden eftersom man flyttar kameran, men den funkar och gjorde att jag nu vet utan att ha rivit av toppen.

2019-09-24 17.07.02.jpg - 2.3MB

Jaja, det hade kunnat vara värre, jag har ju i alla fall 208 hk med det här:yes:

Anders Littorin
GTV -75 reservdelsbil
 Pages:  1  ..  44    46    48

Upp till toppen