AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  45    47    49
Författare: Ämne: GTV -85 banbygge goes turbo
rschneberger
Alfa-freak

Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2019-9-25 kl 18:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Nu pojkar vet jag varför mappningen gick sådär.

Avgasventilerna har :smash: med kolvarna....

Det ser likadant ut på alla fyra cylindrarna.

På insugsventilerna ser det ut så här. Inga märken.

Inte konstigt att knacksensorn gav utslag där vid 5700 varv...

Så det blir till att ställa om kammarna. Sen är frågan om jag måste lyfta toppen för att kolla ventilerna. Det känns ju som att man skulle vilja kolla dem för att vara säker samt även fixa bort de grader som blivit på kolvarna, så det blir nog så att jag lyfter toppen.

Jag köpte den här inspektionskameran på Biltema. Fungerar ok. Kanske inget under av bildkvalitet och den är väldigt långsam att uppdatera bilden eftersom man flyttar kameran, men den funkar och gjorde att jag nu vet utan att ha rivit av toppen.

Jaja, det hade kunnat vara värre, jag har ju i alla fall 208 hk med det här:yes:

Det där ser elakt ut.
Vill du inte riva isär alltsammans så kan du ju iallafall sprita ventilerna för att se om de håller tätt när de är stängda. Någon har sagt att det inte är tillräckligt någgrant att göra så. En ventil kan vara lite krökt men ändå "sätta sig mot sätet" på ett bra sätt. Troligen har det att göra med hur hårda fjädrar man har.

Det där måste man nog avgöra själv. Jag har iallafall nöjt mig med att sprita ventiler när det där har hänt. Dvs hälla sprit mot stängd ventil, vänta några minuter och se om det läckt genom. Om det inte läckt genom på ett par minuter så har jag ansett eventuellt läckage vara försumbart.

Givetvis menar jag att du ska lyfta toppen. Graderna måste slipas bort då de fungerar som "spikgeneratorer" just nu.

mv h//Ricky

[Ändrad 2019-9-25 av rschneberger]

Ricky Schneberger,
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini R/T
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-25 kl 19:48

Om ventilerna har gjort de märkena så hade jag lyft toppen

Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Online

[*] Inlagd 2019-9-25 kl 21:45

Absolut riva toppen och byta ventilerna om dom har daskat i kolven. finns inga genvägar, inte ens att sprita toppen för kolla tätheten, är ventilen krök så ska den bytas ut, har sett för många brustna ventiler som ej är bytade då det har varit en kontakt med kolven. surt sa räven men ett måste med topp lyft.

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;)
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-25 kl 22:18

Se till att fixera den där kamvariatorn nu på ett riktigt sätt. Steloperera den mekaniskt. inte bara plugga oljekanalerna. Eller bytt ut hela kamdreven från en gammal nord4 eller ta ett drev från avgasidan. Dom passar rakt av.

Sedan drar du runt motorn med lera på kolvarna med en begagnad topackning (dom komprimeras från 1.2mm till 0.8) och då skall du ha minst 0.1mm spel för varje 1000rpm. Alltså minst 0.7mm , och då pratar vi absolut minimium i en racemotor.

1.2mm funkar också, du har en turbo. Så det är bara vrida upp ett hekto laddtryck istället...

Gör det nu direkt i helgen, medans du har flowet igång

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-26 kl 06:38

Tack för era synpunkter! Det får bli lyft av toppen, såklart. Jag är också inne på din linje, Benny, med att fixera kamvariatorn. Jag gjorde ju prov med lera när jag monterade motorn och hade ca 1,5 mm frigång på avgas. Hittade igen det på sida 16 i tråden. Men det räckte tydligen inte.

Nåväl, nu blir det lite mekande så får vi se sen.

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, rallybil
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2019-9-26 kl 20:29

Usch så tråkigt, att att misstankarna om kaminställning/kamvariator verkar stämma.
Men det possitiva är att du kommer se helt andra siffror när saker och ting är som de ska :beerchug:
Den där kamvariatorn skulle jag också kasta.
Mäter du frigång och börjar med att grundinställa "någonstans mittemellan" så borde det inte vara allt för svårt att labba fram en vettig inställning i rullarna.

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-28 kl 08:09

Bara så vi inte blandar ihop saker nu. Det var avgasventilerna som tog i kolvarna. Men tanken på att fixera kamvariatorn har funnits ändå och ska nog göras nu när jag ändå lyfter toppen. Ska försöka hinna i helgen.

Anders Littorin
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-28 kl 13:17

Regnet bara öser ner så då kan man unna sig några timmar i garaget!
Lossat på lite saker runt omkring och sen lossade jag ventilkåpan.
Började kolla lite hur kammarna står. Blev till att göra en hållare till indikatorklockan.

2019-09-28 13.15.14.jpg - 2.4MB

Det lilla jag hann kolla innan F1-kvalet började var att se att avgasventilerna inte är helt uppe igen när kolven är i topp. Det är däremot insugventilerna, utan vidare.

Funderar på om jag inte måste göra en hållare till så jag kan ha en indikatorklocka på ventiltryckaren också för att se hur mycket de är nere i förhållande till kolvens lägen när den är runt toppläget.

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-29 kl 15:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Bara så vi inte blandar ihop saker nu. Det var avgasventilerna som tog i kolvarna. Men tanken på att fixera kamvariatorn har funnits ändå och ska nog göras nu när jag ändå lyfter toppen. Ska försöka hinna i helgen.

bra du förtydligade. jag missade den viktiga detaljen. Det gör dock inte mysteriet mindre. Vad skiljer mot orginal igentligen ?

- kammarnas lyft ?
- planad topp?
- ventilspel ?
-kamtid ? (lita inte på märkningen)

Angående mäta så gjorde jag som bilden. en klocka på kolvens TDC och en på tryckaren på 4:ans cylinder. (1:an eller 4:an spelar ingen roll.) både insug och avgas

2015-08-11-16-29-16_sdc15571 (1).jpg - 111kB

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-29 kl 19:18

I dag har jag lagt några timmar på bilen. Mätt upp hur kammarna står ungefär och sen lyft toppen.
Jag gjorde som du skrev Benny, TDC på 1:an och sen mätte med nästa indikatorklocka på 4:an.

2019-09-29 13.13.46.jpg - 2.4MB

Avgaskammen står exakt på märket...

2019-09-29 13.39.35.jpg - 1.8MB

Sen är det ett litet märke bredvid och så här i efterhand är det nog det som skulle ha använts.
Insugskammen står också nästan exakt på märket.

Resultatet av mina mätningar visar följande:

2019-09-29 13.36.11.jpg - 1.4MB

Alltså, avgasventilen är fortfarande öppen med ca 2,5 mm när kolven är i topp och är helt stängd när kolven nått ca 9 mm efter TDC.

Insugsventilen är stängd och börjar inte öppna förrän kolven har gått ner ca 8 mm.

2019-09-29 13.17.49.jpg - 2.3MB

Så här står kammarna vid TDC och då är alltså avgasventilen fortfarande öppen ca 2,5 mm...

Det känns som att båda kammarna ska flyttas fram så att hela fasen sker tidigare för både insug och avgas och de blir lite mer lika riktade mot varandra. Det skulle göra att avgasventilen hinner stänga innan kolven kommer för nära och insugsventilen kommer att stänga tidigare i kompressionsfasen och öppna tidigare i insugsfasen vilket borde ge bättre fyllnad och kompression.

Kolvarna har fått endast små grader och är lätt fixat.

2019-09-29 16.51.55.jpg - 2.7MB

Ventilerna har jag inte hunnit plocka ur ännu men tror att de kan ha klarat sig. De har roterat och det finns antydan till märken i ytorna.

2019-09-29 17.09.51.jpg - 2.5MB

Jag såg i din tråd Benny att du vid något tillfälle ställde avgaskammen så att den stängde precis vid TDC, det blir nog så jag gör och sen justerar insugskammen också så att den ändras ungefär motsvarande åt rätt håll, så att den börjar öppna precis vid TDC. Känns som att det borde bli bra.

Kammarna är original och toppen har jag för mig var planad 0.7 mm. Det var därför jag svarvade av kolvarna lite, för att kompensera detta.

Sen ska jag kika på VVT-enheten och se hur den kan låsas. Är det någon som har ett avgasdrev från nordmotorn som passar för att ersätta VVT-enheten? Annars får det bli lite svets inuti för att låsa den.

Anders Littorin
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-29 kl 21:27

Missade också detaljern om att det gälde avgassidan.
Men du ser ut att ha svaret på gåtan, avgaskammarna är ställda efter fel markering. Rejält många grader off.
lilla markeringen "rakt upp" brukar vara den rätta.

Kalle Sandler

BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-29 kl 22:55

om man vill kontrollara ventilerna är raka kan man demontera fjödrarna, går dom rotera är dom raka. ifall tallriken blivit stukad gör med vanlig läckageprov. Jag skulle inte hellre brytt mig för så små skador.

Ge mig ett dygn så skall jag kolla mina anteckningar kring kamtiderna. Sedan är ju 0,7mm planing rätt mycket på en ts topp... att svarva kolvarna hjälper väl inte vid uttagen för ventilerna? hade du 1.2mm frigång med (oljig) lera?

hursomhelst. kul att hänga på tråden. fast jag saknar inte direkt allt jobb med ts motorerna... och då har vi inte börjar prata foder ännu...

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-30 kl 15:30

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
om man vill kontrollara ventilerna är raka kan man demontera fjödrarna, går dom rotera är dom raka. ifall tallriken blivit stukad gör med vanlig läckageprov. Jag skulle inte hellre brytt mig för så små skador.

Ge mig ett dygn så skall jag kolla mina anteckningar kring kamtiderna. Sedan är ju 0,7mm planing rätt mycket på en ts topp... att svarva kolvarna hjälper väl inte vid uttagen för ventilerna? hade du 1.2mm frigång med (oljig) lera?

hursomhelst. kul att hänga på tråden. fast jag saknar inte direkt allt jobb med ts motorerna... och då har vi inte börjar prata foder ännu...

De här kammarna står ju helt åt skogen, vi pratar inte typ 1 grad fel, snarare 20..
Bara att ställa dom rätt borde ge frigång så det räcker och blir över, trots planing.
Spruckna foder är guds straff för att försöka bygga 2-liters turbo, istället för 1,8 :boing:

Kalle Sandler

BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-30 kl 16:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Spruckna foder är guds straff för att försöka bygga 2-liters turbo, istället för 1,8 :boing:

Jag har hittat rejäla foder till Ferguson traktormotorer. som borde funka.
Dom kostar 300:-/st istället för 80 000 + moms som dartonsleeves och går beställa på lantmännen :-)

Tänkte hitta i rätt borrning 84mm för TS kolvar. Då är det bara kapa foderna lite på längden.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-9-30 kl 17:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

De här kammarna står ju helt åt skogen, vi pratar inte typ 1 grad fel, snarare 20..
Bara att ställa dom rätt borde ge frigång så det räcker och blir över, trots planing.

Så är det absolut. Jag trodde i min enfald att man skulle gå på markeringarna... Kollade lite när jag vred och troligen kan jag flytta en hel kugge på drevet plus kanske lite till. Så frigång kommer det att bli, helt säkert. Nu vet jag ju hur det blir vid 5700 varv och bara ett par grader gör antagligen att det går fritt tills jag inte vill varva mer.

Jag ska inte spräcka några foder. Det får Benny stå för.;)

[Ändrad 2019-9-30 av Litto]

Anders Littorin
 Pages:  1  ..  45    47    49

Upp till toppen