AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  47    49  50
Författare: Ämne: GTV -85 banbygge goes turbo
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-10-27 kl 11:00

Då var locket på plats igen!

2019-10-26 14.30.05.jpg - 2.4MB

Det var precis att jag klarade att lossa och montera utan att ta av grenröret. Det blev väldigt tight mot bromscylindern, men det gick med lite skav på grenröret.

Nu blir det injustering av kammarna, med den låsta insugskammen, och inmätning med indikatorklockor, så nu ska det väl bli bra.

Jag hade även lös startmotorn för att kolla den. När jag skulle lasta av efter senaste mappningsresan gick säkringen utan att startmotorn gick i gång. Allt verkar ok med den så det blev felsökning och felet verkar vara i startknappen. Jag blir inte riktigt klok på hur, men jag får lite konstiga värden på multimetern när jag mäter så det får bli lite översyn av elen runt detta...

Jag kom precis på en sak när jag tittar på bilden. Jag stoppade i en trasa i turbon för att det inte skulle ramla ner skräp eller grejor i den. Den ligger kvar.........:furious3:

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, rallybil
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-10-31 kl 09:27

Bättre att komma på nu än...sedan :dunce:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-1 kl 07:18

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Bättre att komma på nu än...sedan :dunce:

Eller hur...
Gläntade lite på locket så att jag kunde pilla ur trasan så nu är toppen på och dragen med lite moment så att den får sätta sig lite. Det känns inte så jättebråttom att få ihop allt just nu med minusgrader på utetermometern...:(

Anders Littorin
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-9 kl 18:00

Idag blev det ett par timmar i garaget. Började med att hänga på kamkedjan och justera in kammarna.

2019-11-09 13.24.57.jpg - 2.4MB

Så nu sitter de så här mot markeringarna på överfallen. Avgaskammen hamnade ungefär vid den andra markeringen.

2019-11-09 13.25.25.jpg - 2.6MB

Jag flyttade avgaskammen en hel kugg på kamdrevet som har 22 kuggar... och det motsvarade 16,4 grader.
Insugskammen ändrade jag också lite för att få den att öppna lite tidigare. En kugge på justeringen motsvarade 4 grader. Den justeringen har 90 "hack" vilket motsvarar 4 grader per hack.

2019-11-09 14.16.42.jpg - 1.3MB

Det slutade med att resultatet ser ut så här.

2019-11-09 14.08.45.jpg - 1.5MB

Det innebär att kamtiderna tidigarelagts och nu har jag faktiskt ett litet överlapp där vid TDC, även om det är litet... Jag har googlat lite runt det här med överlapp och turbomotorer, men det finns en massa olika teorier och tyckanden så jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Det verkar dock som att man inte vill ha jättemycket överlapp när man kör med överladdning. Jag skulle uppskatta om ni kommer med input runt detta! Även det här med tidigare kontra senare kamtider. Vad är det som gäller?

Det känns som att det jag justerat in nu borde bli ganska bra i alla fall. Men jag har ändå lite funderingar runt insugskammen. Blev detta för tidigt, eller?. Att den börjar öppna strax innan kolven nått TDC och har öppet 0,35 mm vid TDC borde inte ha någon praktisk betydelse vad gäller frigång mot kolven, men det är snarare det här med flödet och mottryck som jag funderar på. Eftersom avgaskammen varit öppen till detta ögonblick, TDC, så borde det inte kunna byggas upp något mottryck i insugskanalerna. Dessutom är väl antagligen de nya gaserna i rörelse ner mot ventilen i princip hela tiden så det känns som att det här ska fungera.

Men som sagt, kom med input!

Jag passade även på att göra en plugg som ersätter VVT:n framför insugskammen. Det blev en bit delrin som jag svarvade till en plugg av. Den passade nästan perfekt så att den greppar i gängorna och sen tätades den på insidan med packningsklister.

2019-11-09 13.26.58.jpg - 2.3MB

Anders Littorin
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2019-11-12 kl 16:38

Kul att det går framåt!
Spontant skulle jag med hög komp och litet avgashus inte vilja ha så mycket överlapp. Men antar att du inte kommer ladda mycket mer än 1,1-1,3?
Mottryck jag har i åtanke.
Men det lär visa sig i bänken. Borde finns marginal för lite labbande med kaminställning nu.

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-11-12 kl 18:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att det går framåt!
Spontant skulle jag med hög komp och litet avgashus inte vilja ha så mycket överlapp. Men antar att du inte kommer ladda mycket mer än 1,1-1,3?
Mottryck jag har i åtanke.
Men det lär visa sig i bänken. Borde finns marginal för lite labbande med kaminställning nu.

Ja, tack!
Det är ungefär vad jag kommit fram till också, genom att ha googlat en massa. Det är ju lite överlapp nu om än lite. Insug börjar öppna ca 7,5 före TDC och avgas stänger ungefär vid TDC. Vad det blir i grader vet jag inte men det blir ändå ett par grader. Jag har inte brytt mig om att fixa med gradskiva så att jag kan få till allt i grader, men nu vet jag i alla fall när det öppnar och stänger i förhållande till TDC.

Jag var lite inne på att jag skulle flytta tillbaka avgaskammen en aning, eftersom jag flyttade den en hel kugg nu. Men jag tror att jag låter det vara så här nu och utgår ifrån det.

Att tidigarelägga insugsventilens rörelser vid överlappet gör ju även att den stänger tidigare vid kompressionsfasen. Detta borde ju i sin tur ge lite mer kompression eftersom kolven kommer att röra sig en längre sträcka med stängd ventil. Vilket i sin tur ger mer kompression och högre effekt. Eller är jag ute och cyklar i mitt resonemang?

Vi var uppe i runt 0,7 vid 5700 varv men vad turbon kan ge för maxtryck vet jag inte ännu men det är väl där nån stans runt 1 bar eller lite drygt. Den ska i alla fall klara drygt 300 hk, enligt leverantören.

Får jag till det är jag mycket nöjd och kommer vi över 300 då kommer jag nog att fundera på att skaffa större turbo. Nej, så var det inte, jag skulle ju nöja mig med runt 250 hk eller nåt, så att det håller, ja just det!...:lips::whip:

Anders Littorin
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-4 kl 11:25

Efter en lång semester och firande av min 60!!!-årsdag, var tar tiden vägen... så har jag börjat skruva ihop allt runt motorn.

Insåg att jag inte hade någon 50- och 55-nyckel i mina lådor så de fick inhandlas. Alfa är finmekanik! De behövdes för att dra fast drevet på insugskammen. De kommer nog inte att bli använda så jätteofta sen...

2020-01-02 11.25.11.jpg - 2.1MB

Jag har ingen större brådska eftersom jag ändå kommer att vänta in våren innan det blir mappning igen. Sen har jag ju en traktormotor som ska bli färdig också.

God fortsättning på det nya året!

Anders Littorin
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-1-4 kl 21:55

Grattis i efterskott :beerchug: now get back to work! :P

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-6 kl 14:38

Då var motorn ihopskruvad igen. Startade utan protester och den gick jämnt och fint på tomgång och svarade på lite gaspådrag. Nu ska det bara fyllas vatten och dit med staget mellan skärmarna sen är den redo för mappning igen.

2020-01-06 14.04.32.jpg - 2.2MB

Det blir spännande att se hur motorn kommer att uppföra sig med ändrade kamtider och utan VVT. Men som sagt, den gick fint på tomgången.;)

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-6 kl 21:56

Jag minns inte längre om du körde med laddtryckstyrning ? Annars tycker jag du skall aktivera det innan du bromsar motorn. Absolut värt jobbet. Det går att få bort turbofördröjningen nästan helt.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-7 kl 08:25

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Jag minns inte längre om du körde med laddtryckstyrning ? Annars tycker jag du skall aktivera det innan du bromsar motorn. Absolut värt jobbet. Det går att få bort turbofördröjningen nästan helt.

Nej, jag har inte monterat nån laddtrycksstyrning. Jag har haft det i åtanke men tänkt att det är enkelt att fixa när allt är klart.

Jag har inte koll så därför undrar jag hur laddtrycksstyrningen kan påverka turbofördröjningen. Är den inte bara till för att styra trycket för att tex spara växellådan?

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-7 kl 10:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Nej, jag har inte monterat nån laddtrycksstyrning. Jag har haft det i åtanke men tänkt att det är enkelt att fixa när allt är klart. Jag har inte koll så därför undrar jag hur laddtrycksstyrningen kan påverka turbofördröjningen. Är den inte bara till för att styra trycket för att tex spara växellådan?

Det är bara fördelar med elektronisk reglering, då man mjukvarumässig bestämmer laddtrycket istället för hålla på att byta fjädrar.

Dom två stora fördelen tycker jag är att man kan dramatisk minska spool-up tiden och få en linjär effektkurva mappat mot tex gaspedalen. Annars kan man råka få fullt ladd i mitten av en kurva trots att man bara gasar 50% ...

Vanliga wg-fjädrar börjar öppna lite smått direkt det är minsta lilla avgastryck. Då börjar ju wg öppna innan man uppnått önskade laddtryck. Man åstakommer det geom att antingen strypa tillflödet till nedre delen av wg eller om man har två anslutningar så är det bättre använda motryck i övre delen av wg,

Sedan använder man sprutets PID reglering (closed loop) och bara ställer in önskat laddtryck vid olika TPS (throttle positions)

Det är faktiskt så jäkla bra och enkelt att få till så det är absolut värt lägga tid på.

single-solenoid.jpg - 51kB

[Edited on 2020-1-7 by BennySteen]

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Sirwan
Alfista

Registrerad: 2010-12-21
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: 1.7 bar

[*] Inlagd 2020-1-7 kl 23:08
Toppen

Tack Benny.S precis vad jag behövde se. :D
Har denna ventil hemma och kommer installera den som i exempel 1 i din bild. :beerchug:

BTW Anders.L: Grymt bygge har höljt tråden sen post 1. :worship:

[Ändrad 20-1-7 av Sirwan]

Sirwan Saleh
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-8 kl 00:30

Variant 1 är lite mindre fail-safe än 2:an. Man måste försäkra sig om att allting fungerar som man tänkt sig innan man ger ut och provar.

Helst också se till att ifall mac-ventilen blir strömlös så öppnar den helt, så wg går på fjädertrycket istället.

har man en vanlig 1-ports wg så går det ju borra hål,gänga och stoppa dit en vanlig pnenumatik ventil på ovandelen.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-8 kl 07:39

Ok, tack Benny för informationen. Jag trodde inte att wg:n började öppna förrän det uppnåtts ett visst tryck då den ska öppna. Men öppnar den tidigare tappar man så klart laddtryck hela vägen.

Min turbo har intern wg och bara en anslutning, har jag för mig, så det blir i så fall enligt 1:an. Större ingrepp får nog vänta till en större turbo.

Tack Sirwan, att du stått ut så länge...:beerchug:

Anders Littorin
 Pages:  1  ..  47    49  50

Upp till toppen