AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  3    5    7  ..  51
Författare: Ämne: GTV -85 banbygge goes turbo
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-9 kl 11:52

Det verkar som oktanen på E85 stiger på webben för varje vecka numera :-)

Du kan ju börja med bygga ihop motorn som den är med orginalkolvar/stakar osv. Då får du 10:1 i kompa. Det trevliga med hög geometrisk kompression är att man får vrid även på låga varv innan turbon kommit igång. Och sedan bli gensvaret ett helt annan jämfört med en konventionell turbo motor som kanske har kring 8.5-8.8 i kompa.

Byt till större spridare kanske 500-600cc/min. köp en bredbandslambda.

Ställ grundladd 0,4bar i garaget med tryckluft , den brukar gå förbi lite så i praktiken hamnar du på 0.5 bar.

Du kan gatmappa mot bredbandaren, om det finns autotune funktion i VEMS så använd det. Det funkar bra med Megasquirt. Då ställer den bränslet automatiskt genom att bara köra med bilen. Tändningen får man ställa efter eget huvud, det finns tumregler man kan utgå från.

När du vill gå upp i ladd så köp en K-jetronic pump, eller 044 kopia.
Byt till E85 och ändra i sprutet bara. Då behövs ingen ny mappning. Du kommer då hamna på samma AFR med E85 som BF98.

Med en gatmapp får man ut kanske 75-85 % av motorns kapacitet. För resten behövs en bromsning som faktiskt mäter vridmomentet.

/B

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-9 kl 13:23

Jaha, vi ska vara lite petimeter också:D, ok, då får jag korrigera mig ang oktantalet. Ett oktantal på ungefär 104 RON är väl det man uppger, i alla fall på sommaren. Vintertid hamnar det på ungefär 101.

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, historic rally
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-9 kl 17:33

Benny, det blir som att läsa en bygginstruktion när man läser och lägger ihop dina inlägg, perfekt och tack för det! Det är fler än jag som kommer att ha nytta av det du skriver:beerchug:

Ja, det är ju alltid bra med en motor som inte är helt död på låga varv.
Bredbandslambda blir det, följer med när jag köper VEMS. Och om det i princip bara är pump och lite annat smått som behöver bytas för E85 är det lika bra att gå på det direkt, känns det som. Ja, lite slangar och sånt som måste anpassas såklart men dom ska jag ändå byta. Dessutom finns E85 på den närmaste pumpen, så jag behöver inte åka extra bara för det, bara en sån sak.

E85 behöver ju ändå inte innebära maxuttag på effekten....
Antar att det blir svårt att hålla sig om man nu provar, men jag skaaaa försöka hålla mig till runt 250hk för jag VILL att det ska hålla hyfsat också.

Anders Littorin
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-12 kl 10:24

Litet paket. Nu väntar jag bara på det stora också...

005.JPG - 1.8MB

Hoppas det kommer innan jul så man kan börja pussla lite under julledigheten.

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-12 kl 17:43

Är det Ajden som levererat ?

Har du någon bild på hur du tänkt bygga grenröret ?

På turbons flänsarna som ligger längst ner till vänster ser det ut som du tänkt bygga bygga icke puls-splittat grenrör

Vilken turbomodell ?

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-12 kl 19:17

Nej, jag har handlat rördelarna hos Sweden exhaust. Kollade runt lite och hittade dom. Bra priser, köpte en komplett sats med rör och flänsar till Volvo 16v, men det blev samma pengar (diffade 6 kr) som att köpa rör och böjar lösa så de kom liksom med på köpet. Kan säljas eller sparas till ett annat projekt som står. Eller också bygger jag en 16 ventilers volvosnurra till alfan sen, jag har ju grenrörsflänsen nu:oO

Alfaflänsen har jag köpt av Ajden. Han hade mall till TS:en. Vad gäller turbons fläns så får vi se vilken turbo det blir, så de som jag har nu kanske får ligga på hyllan.

Faktiskt har jag ingen aning om hur det kommer att se ut än. Min kusin som ska leverera turbon har fått info om bil och motor och lite bilder på motor och motorrum så han ska bygga ihop en turbo till mig. Jag litar på honom för han har hållit på med turbo typ 30 år eller nåt. Jobbade på turbofirma i många år först, men startade eget för kanske 15 år sen. Turbotech heter hans firma. Problemet är att han har så grymt mycket att göra så jag kan inte tjata för mycket heller...

Men jag håller tummarna för att det kommer ett stort paket snart.

Jag har kikat lite på placering och är lite inne på att ha turbon lite mer framåt. Verkar bli riktigt bökigt med avgaseriet nere vid motorfäste och styrning. Jag har ju sett hur du löst det men jag har en liten tanke om att få turbon lite längre fram och i och med det kunna få till downpipen neråt på ett vettigt sätt utan allt för snäva böjar. Det är trångt där nere så jag har även haft en fundering på att dela röret i dubbla rör ner förbi motorfästet, ungefär som grenröret är original, och sen även köra dubbla lite klenare rör bakåt eftersom bilen är väldigt låg och avgasröret som sitter på är masserat både här och där. :smash: Ungefär så ser det ut som att nån har legat och gjort nästan hela vägen bakåt...

Men jag får se när jag har allt hemma. Det är först då man ser vad man har att spela med.

Jag hoppas att det inte ska se ut så här när jag är klar i alla fall!

Speedhunters_engine_bays_of_Formula_drift_2015-1.jpg - 1.3MB

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-12 kl 20:25

Bygg en jigg av tunna stålrör mellan flänsen och turbon som du kan prova olika placeringar med.

turbon vill ha så lite backtryck som möjligt. Så grovt och utan skarpa böjar.
Undvik 90 graders böjar, som det blir med en normal downpipe. Jag har 45 graders som mest i min lösning.

vakumklockan för servot är bara plocka loss. ersätt med en 10mm alu.

kuggstången är verkligen ivägen. Du kan flytta den i sidled mot förarsidan. 5-8 cm är inga bekymmer. lite större svängradie i vänstersvängar bara.

jag har funderat på flytta hela kuggstången framför motorn, för att kunna sätta hela motorn längre bak. Det blir kanske så i nästa generationen av transmission :-)

SDC16218.JPG - 1.8MB

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-13 kl 09:10

Just ja, hur blir det med bromsservot utan vacum i insuget? Funkar det ok med bromsarna utan servo eller är det bättre med servo så man ska fixa en vacumpump av något slag?

Kan man flytta kuggstången så mycket i sidled så kanske det löser problemet.

En annan fråga ang flänsen mot toppen, kan den vara kvar i helt utförande eller måste den delas mellan avgasportarna efter att grenröret är klart, med tanke på olika rörelse i de olika materialen? Anledningen till att jag frågar är att flänsen från Ajden har lite väl stora bulthål så den kan röra sig nån millimeter åt alla håll. Hålen är utskurna och lite ojämna så jag kanske måste fixa till nån styrning för att få flänsen att centrera mot avgasportarna.

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-13 kl 12:28

Du behöver inte bromsservo på en så lätt bil,Det blir mera hårdtrampat men inte så det stör.

Du vinner väldigt mycket i bättre känsla som gör att man känner bromsarna bättre på låsningsgränsen. Om man monterar bättre belägg eller större bromsar eller byter h-cyl från alfa 33 så ökar man bromsarna utväxling också. Men det behövs inte.

Det är en enkel modd, demontera h-cyl. (rören kan sitta kvar) ta bort hela vakumklockan och skruva bort en gängad pinne frånmekanismen. sedan gör du en 10mm plåt med 4 skruvhål och ett större i mitten och återmonterar.

Din fläns har tunna förbindelser mellan portarna så det behövs inte. kraften pga värmeutveckling i metall ökar med massan, lite massa = lite kraft.

Gör man flänsen som en stor fyrkantig platta så bör man kapa spår mellan cylindrarna. Annars kan värmeutvigdningen göra att skruvarna bryts av.

Någon mm tolerans är ok. Gör det inte för tajt, då blir det svårt att montera. Om du skall svetsa grenröret själv så punkta fast flänsen mot något tjock metallstycke. typ flera cm. Annars slår sig flänsen för mycket.

Efteråt måste du plana flänsen, men det skall handla om 1-2mm.

Jag har ju en kuggstång fråna alfa 155WB som är lite mera snabbstyrd. Behövs inte på gatan, men på banan där man småsladdar mest hela tiden är det bra.

/B

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-15 kl 20:54

Under tiden som jag väntar på turbo och annat på den vänstra sidan av motorn får jag väl börja på andra sida i stället.
Jag har börjat fila på ett ombyggt plenum för att korta ner luftvägarna, få större volym i burken, få bort en massa onödigt som ändå ska bort, och kanske få det att se ok ut också.

Så här ser insuget ut i original.

insug006.JPG - 2.1MB

insug003.JPG - 1.6MB

Eftersom jag hade ett extra insug liggande utgår jag från det. Började med att kapa de långa "snorklarna" för att kunna vända på hela paketet. Kortade även ner rören ca 5 cm. Kapade sen bort den stora böjen i bakkant och kapade loss anslutningen för spjällhuset. Det ska fästas i andra änden av burken som blir framkant. Burken kommer att läggas/vinklas 90 grader och sen öppnas och breddas i framkanten.

insug010.JPG - 1.9MB

insug009.JPG - 1.9MB

Därefter var det dags att öppna upp "locket" för breddning.

insug005 (3).JPG - 1.5MB insug004 (2).JPG - 2.2MB

Sen tog kapskivorna slut...

Ungefär så ska det bli. Det som återstår är att finlira lite så att det blir lite schyst passform, så att min kompis inte behöver göra så mycket när han ska svetsa ihop allt. Det som behöver kompletteras är de två bitarna på över- och undersidan i material, sen återstår svetsningen. Som tur är har jag en kompis som är bra på det. Ska slänga med ett insug till v6:a som jag fick med vid bilköpet, så det kanske finns material så det räcker där.
Visst sa jag att det skulle bli ett budgetbygge?!?...

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-16 kl 13:36

plenumet är gjutet aluminum och lite poröst. Det går att TIG'a men var visst lite trixigt enligt min kompis före detta licensvetsaren (palle) som gjorde det åt mig. Ett alternativ till "luckan" kan vara en färdigbokad aluplåt som även täcker dom triangelformade hålen. Det behövs 3-4mm alu. Det blir stora krafter när du förstorar inre arean och överladdar.

För att var säker när det är färdig, lägg det i en kraftigt låda och lägg på 4kg tryckluft. Bättre det spricker hemma än på banan.

Alla hålen på ovansidan tycker jag du skall svetsa igen och slipa ner så det blir snyggt. du behöver varken hålen för tomgångsregulatorn eller bromsservot. ev vakumhål kan du ordna sedan och placera där det passar.

dubbelkolla så gaspjället går att vrida på flänsen. Det kan bli trångt och du kan kanske vrida spjället så länkaget/fjädern hamnar neråt istället.

Var lite vaksam på höjden på plenumet också, så det får plats under huven.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-16 kl 19:46

Ja, det behövs speciell tillsatstråd med mer magnesium, har jag för mig, till gjutaluminium. Det ska inte bli några problem, han har svetsat sånt här förut och har rätt tillsatsmaterial.

Du har nog rätt, det kan vara enklare att göra en hel plåt som bockas till i stället.

Yes sir, hålen ska svetsas igen, eller försvinner om det blir en hel plåt. Men, det var väl nån givare man behöver i insugsburken va, tryckgivare om jag inte kommer ihåg fel. Är det fler, tempgivare t ex?

Höjden blir inga problem, måttade lite med ögat och jag tror det kommer att bli runt 5 cm lägre än original.

Spjället kommer att hamna som tidigare "på högkant" med axeln vertikalt. Så jag kan välja att ha gasvajern på över- eller undersidan. Jag tror inte att vajern kommer att nå fram men med lite tur så, vi får se. Gasspjället tänkte jag ta från V6:an. Det har inte de där slanganslutningarna så det är lite cleanare, i övrigt är det samma mått. Vad är dom slangarna till? Jag ser ju att de går till en del av expansionskärlet, men vad har de för funktion, förvärmning???

I dag fick jag veta vad det blir för turbo! En Mitsubishi TD04HL16T med vinklat avgashus. Tydligen en modell som bl a används på Volvo T5R. Efter lite googlande verkar det vara ett bra aggregat. Kanske, kanske att han skulle hinna skicka det i morgon. I så fall blir det en bra julklapp som kommer på posten...

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-17 kl 00:03

Du behöver ett hål för en lufttemperaturgivare i plenumet. det funkar med vilken bosch modell som helst. helst öppna modellen som reagerar snabbare.

Sedan använder du ett befintlgit vakumrör eller borrar nytt som går till sprutets inbyggda MAP sensor (Mainfold Air Pressure).
Förmodligen vill du också koppla bränsletrycksregulatorn till ett vakumrör.

Jag använder vanliga 10mm pneumtik anslutningar man skruvar in. Sedan kan man enkelt koppla in och ur slangarna.
Bronsrören på spjället är förvärmining. Du kan skruva loss dom.

Öven dumpventilens styrning skall sitta ansluten mellan motorn och spjället. Men kan kan sätta T-stycken för pneumatik som på bilden.

[Edited on 2015-12-16 by BennySteen]

[Edited on 2015-12-16 by BennySteen]

2015-07-23-20-22-39_sdc15517.jpg - 111kB

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-17 kl 07:21

Ok, tack Benny! Det jag behöver är alltså:
-Tempgivare
-Tryckuttag
-Uttag för btr
-Dumpventil, måste jag ha sån? Nu kommer en amatörfråga, men vad är det för skillnad på wastegate och dump?
Hur gör man med vevhusventilationen från ventilkåpan?

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-17 kl 10:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

-Dumpventil, måste jag ha sån? Nu kommer en amatörfråga, men vad är det för skillnad på wastegate och dump?
Hur gör man med vevhusventilationen från ventilkåpan?

wastegate måste du ha. Den reglerar laddtrycket. När den öppnar så bypassar man avgaserna direkt från grenröret till downpipe och då slutar dom driva turbinen på turbon.

Dumpventil är frivilligt. När du har laddtryck och stänger gaspjället skapas en tryckvåg. Den kan man släppa ut fritt (öppen dump) eller tillbaka till turbons insug (återcirkulerande dump)

tryckvågen är kraftigt och kan leda till läckage och t.o.m skada turbon på sikt.

vevhusventilationen kan du INTE leda till insuget längre. Dessutom vill du inte ha in oljedimman i motorn, det sänker oktan och kan leda till spikningar. Led slangen från ventilkåpan som vanligt till oljefällan, oljeslangen från fällan som vanligt till tråget och överskottsluften som tidigare gick till plenumet drar du istället till en liten uppsamlingsburk.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
 Pages:  1  ..  3    5    7  ..  51

Upp till toppen