AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  48    50  51
Författare: Ämne: GTV -85 banbygge goes turbo
Bilsadelmakaren
Alfista

Registrerad: 2006-4-20
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline

Humör: Bygger en Lotus Seven av Alfadelar

[*] Inlagd 2020-1-12 kl 12:51

Vad kör du för styrsystem?

Lars Etzner
3 st Gtv 2,5 5 st 164 och nu andra 166:an
X anlat alfa inredningar
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-1-13 kl 07:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Vad kör du för styrsystem?

Vems.

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, historic rally
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-7-10 kl 21:00

Femte gången gillt! Då var det dags igen...

IMG_2684.JPG - 2.3MB

Jag hade ju hoppats på att det skulle vara sista gången på rullar men det blir nog kanske nån vända till.
Efter förra gången när ventiler och kolvar möttes fixade jag till det med ändrade kamtider. Sen har tiden gått och allt annat har tagit all tid, men nu var det dags igen.

Det jag märkte på motorns gång var att den blev lite tjurigare på tomtgång och låga varv. Så Micke, som mapparen heter, fick börja igen med att justera en del för att anpassa till detta. Efter en stund var det ordning på tomgång och låga varv och han började varva.

Motorn går fint men när vi kommer upp i varv på varje pull misständer motorn. Efter en hel del tester av ändrad soppa och tändning upptäcker han i loggen att varvtalskurvan gör små dippar runt 6000 varv och lite där över, beroende på växel. Vi funderar lite på om det kan vara stiften som släcks men vi har bara ca 0,7 i laddtryck så det känns osannolikt. Däremot började Micke fundera på om det kan vara givaren på vevaxeln som bråkar.
Det låter troligt så det får bli byte av den så får vi se.

Det som är positivt är att motorn går kanonfint upp till ca 6000 varv. När vi drog den på första växeln vrålade den upp till 7000 varv, där vi lagt varvstoppet, utan problem och det verkade som att då hoppade den förbi dessa störningar utan att boxen hann börja bråka. Jag vet inte om det stämmer men känns troligt.

Som sagt motorn går kanonfint nu men vi är inte riktigt i mål ännu. Men nu går den så fint så nu kan jag köra bilen. Så det blir lite test om nån vecka när jag ska upp med en kompis och hänga på, eller hänga av, hans rallybil på Gotland Ring.

Jag ska byta givaren på vevaxeln så får vi se hur det blir. Funkar det blir det mer laddtryck också och sen får vi se...

Anders Littorin
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-7-11 kl 12:51

:beerchug: körbart! Alltid bra för att få igång lusten att fortsätta mecka! Blev det några hästar trots misständningen?

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-7-11 kl 17:04

Det blev 211 hk vid runt 6000 varv. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, med 0,7 i laddtryck.

Jag har ingen aning om hur mycket kaminställningarna spelar in men jag kan ju tänka mig att det finns en del finlir att göra.

Är det nån som sitter på vettiga kamtider och vill dela med sig så vore det kanon.

Men som sagt, den går kanonfint i övrigt så det ska bli spännande att prova den på banan.

Jag ska nog ta och provtrycka insugssidan på turbon för att se vad som händer vid 0,7 i laddtryck. Jag antar att wg:n öppnar då så att den inte kan ladda mer efter 5000 varv.

[Ändrad 2020-7-11 av Litto]

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-7-13 kl 11:34

På låga laddtryck så effekt/vrid ökningen rätt linjär mor laddtrycket. laddar man 0.8bar skall alltså få ut ca 1.8 ggr orginal. Ofta kan man få ännu mera pga om kör på e85 pga man kan ha mera förtändning jämfört med bensin.

2 saker drar ner siffrorna. Du bromsar på rullar som har mer förluster än navdynos som skruvas fast direkt på hjulsens nav. Och sedan har du transmissionsförluster på 20-30%.

Jag fick ut 286hk på navdynos med en orginal TS8v motor (med pluggad kamstyrning) vid 0.8bar med e85. Så det borde gå att klämma ut mera.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-7-13 kl 21:21

Hej Benny, ja jag vet ju att det ska bli ungefär de siffror som du anger vid ett visst laddtryck. Det som saknas här är väl ca 1000 varv, hur mycket varvade du när du fick dina 286 hk?

Jag har ca 211 hk vid ca 6000 varv, men tror ju knappast att det hoppar upp 40 hk till på 1000 varv. Eller det kanske det kan göra?

Sen saknas det lite laddtryck också. Men det jag funderar mest på är hur kamtiderna kan påverka effekten. Är det jättekänsligt eller bara de sista hästarna man kan hitta?

Anders Littorin
HEDBERG
AlfaRäv

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-7-14 kl 06:25

30% transmissions förlust skulle innebära 274,3 hk i motorn vid 211 på hjulen

Björn Hedberg medlem i CAR
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-7-15 kl 07:11

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
30% transmissions förlust skulle innebära 274,3 hk i motorn vid 211 på hjulen

Enligt mapparen så är det motorhästar som anges i hans bänk. Hade det varit hjulhästar hade jag varit jättenöjd...

Anders Littorin
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-8-2 kl 09:34

Äntligen!
Nu har jag äntligen varit iväg och fått köra lite.

2020-07-29 13.51.27.jpg - 3.1MB

Häromdagen blev det en eftermiddag på Gotland Ring tillsammans med min kompis och hans rallybil.
Efter mappningen har jag nu äntligen kommit iväg och provkört. Jag bestämde mig för att testa hur bilen kändes trots att mappningen inte blev helt perfekt. Motorn misständer vid höga varv men det skulle ändå bli en test av hur allt lirade.

Ja kan väl säga att bilen beter sig riktigt bra med vinge och splitter! De som åkte med var imponerade över greppet i kurvorna. Men motorn kändes inte riktigt så stark som jag hoppats, återkommer till det.
Det var ändå skönt att bara få köra lite och se att allt fungerar i stort.

Det blev körning tills korden tittade fram på ena framhjulet så det blev ett antal varv...

I går hissade jag upp bilen för att byta däck och även byta givaren på vevaxeln. Det är trångt att göra med motorn i men efter lite grymtande och lossa generatorn gled den nya (beggade från hyllan) på plats. Provstart och motorn hoppade igång som vanligt så den fungerar. Nu återstår att se hur den beter sig vid högre varv...

Sen tog jag tag i något som jag tänkt göra lääänge. Provtrycka från turbon och upp till insuget.

Så jag fick tillverka ett par lock av ett par bitar avgasrör och plåtar som svetsades ihop. Den ena sattes en ventil in i så att jag kunde använda luftpåfyllaren där. Tanken var att se vid vilket tryck wastgaten öppnade för att se att allt fungerade.

Men, det pös ju överallt. Jag vet att jag fått rådet om att provtrycka osv, men självsäker som man är så tror man ju att man får till det som det ska vara från början...

Jag tror det läckte i varenda slanganslutning...Så fram med slangklämmemejseln och dra åt och efter varje slangklämma jag drog åt blev det tystare och tystare.

Sen var det dags för veckans bastu så fortsättning följer...

Anders Littorin
Gustav_Holmdahl
AlfaRöv

Registrerad: 2003-11-2
Befinner sig: Lerum/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Turbo!!!

[*] Inlagd 2020-8-3 kl 14:16

Låter som att du borde hitta en hög hästar iom tätningen. Billiga fel :smash:

Gustav CAR nr: 5348
Alfa 159 ti 2,4
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-8-4 kl 07:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  

Ja, det känns som att det borde märkas. Jag har dragit alla anslutningar men har pys vid turbon nånstans. Måste plocka bort lite mer så jag kommer åt. Ska försöka komma åt att spreja med diskmedel och se var det bubblar. Tanken är att testa på banan igen i morgon.

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-8-4 kl 14:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  

Ja, det känns som att det borde märkas. Jag har dragit alla anslutningar men har pys vid turbon nånstans. Måste plocka bort lite mer så jag kommer åt. Ska försöka komma åt att spreja med diskmedel och se var det bubblar. Tanken är att testa på banan igen i morgon.

Man får samma laddtryck/effekt då det är WG som reglerar utifrån trycket i insugsröret. Men det tar längre tid att komma dit. Det blir en gammaldags turbofördröjning.

Dubbla slangklämmor vända 180 grader mot varandra då dom gärna läcker vid skarven. Och täta mellan slang och rör med flytande flänstätning, permatex blåa är tjock och fin. På heta delarna kan man använda biltemas högtemperatur.

Planslipa plana ytor med tex en bandslip där det går att komma åt. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/bandsl...

Sedan när man är nöjd. värm upp motorn med stängd motorhuv så alla slangar blir mjuka och prova läckagetesta igen :-)

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-8-5 kl 17:52

Då har vi kört lite på Gotland Ring igen.

2020-08-05 16.12.07.jpg - 3MB

Jag bytte givaren på vevaxeln och sen som sagt, trycktestat lite... Jag fick systemet mycket tätare. En liten slang vid turbon upp till insuget hade spruckit så det var där det pös mest.
Nåväl, nu håller den trycket mycket bättre men inte helt hundra ändå. Så jag måste kolla vidare på det.

Anyway, blev det någon skillnad med annan vevaxelgivare? -Nej!

Samma problem att den misständer när den kommer upp i varv. MEN, nu till det intressanta. Efter ett par pass var det lite bränsle i tanken så lampan började blinka. Jag tänkte att jag kan ta ett par varv till innan jag åker in och tankar. Då händer det, vid några tillfällen drar motorn som en tokig och varvar upp utan antydan till misständning! Och som den drog!
I kurvorna började pumpen suga luft så det började vara riktigt lite soppa i tanken, men vid 3-4 uppväxlingar drog den helt otroligt bra just när soppanivån var nere på typ tom...

Alltså, det känns som att vi är något på spåret, att det är något i bränslesystemet som spökar!

Anders Littorin
BennySteen
Super Administratör

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-8-6 kl 09:03

Finns det inte någon logging? VEMS har ju inbyggd SD kort läsare.
Vore ju intressant att se lambdavärdet om det har med bränslet att göra.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
 Pages:  1  ..  48    50  51

Upp till toppen