Pages:
1
..
49
50
51 |
Litto
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  | Finns det inte någon logging? VEMS har ju inbyggd SD kort läsare.
Vore ju intressant att se lambdavärdet om det har med bränslet att göra.
|
Precis vad jag har funderat på. Tyvärr hade jag tydligen loggningen avstängd så jag kan inte kolla men jag pratade med mapparen idag och vi resonerade
om just det, att den får för mycket soppa på högre varv och kanske släcker stiften. Kollade lite snabbt och han hade lagt lambdan på 0,70 där uppe på
höga varv. Det är kanske för fett och släcker stiften, så att när det blev lite i tanken och det följde med lite luft så blev det helt plötsligt
perfekt blandning...
Jag ska prova med att ändra så får vi se vad som händer.
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Utan loggning famlar man i mörker, se till att aktivera det!
0.7 är nog i högsta laget och du kör ju väl på bensin fortfarande ? Du har dock VAG copar som ger bra med gnista men även dom har ju sina gränser.
COP'arna drar redigt med ström och vid högre varvtal krävs mera av generator/batteri./kablar. Jag bytte till fullstort batteri just av den
anledningen.
jag knackade ner mina stift. körde med 0.5 på ena och 0.7 på det andra i varje cylinder. Det minskar risken för utsläckning. Och naturligtvis rena
koppar NKG med passande värmetal. inget trams med iridium/plantina stift. iridium/plantina har mycket mindre elektrodarera. Och syftet är längre
livslängd.
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ja, loggning är ju det som gäller för att ha koll...
Nej, jag kör på E85. Jag har inte hållit på med detta tidigare så jag vet inte om det kräver högre eller lägre värden är bensin.
Efter att ha läst på lite tror jag också att 0,7 är lite väl högt. Mapparen pratade om att han brukar lägga sig på 0,76-0,78, så jag vet inte varför
han lade min bil på 0,7.
Strömmen till COP:arna får nog den ström de ska ha. Jag har gått på Vems rekommendationer om kabelarea och kör dessutom dessa via dubbla relän.
Jag ska kolla stiften men jag har för mig att jag knackat dem enligt rekommendation från bla dig.
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hej, det var ett tag sen jag var inne här...
Jag tappade sugen lite i höstas när jag inte hittade de allra sista hästarna. Efter mycket ältande har jag börjat fundera på att sälja...
Är det nån som är sugen?
Men jag har i alla fall beställt hem lite grejor för att uppdatera bränslesystemet, så det ska fixas lite under våren, sen får vi se...
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  | Hej, det var ett tag sen jag var inne här...
Jag tappade sugen lite i höstas när jag inte hittade de allra sista hästarna. Efter mycket ältande har jag börjat fundera på att sälja...
Är det nån som är sugen?
Men jag har i alla fall beställt hem lite grejor för att uppdatera bränslesystemet, så det ska fixas lite under våren, sen får vi se... |
Sälj inte (ännu) . Men tag en riktigt paus från bilen. Alltså inte ett ofrivilligt mekuppehåll, där man igentligen vill komma igång igen.
Ställ avsiktigt bort bilen 1-2 år och inte ens fundera på den. OCH köp något annat roligt färdigt enkelt och kör trackday med under tiden. Det är
körningen som gör att det är roligt att meka.
Om du sedan fortfarande efter 1-2år är inte är sugen längre så kan man överväga sälja. Marknaden blir nog bättre till dess också.
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Du har nog rätt Benny. Tack för rådet, antar att det är lite samma för dig och din bil. Alfan står där den står, tillsammans med rallyhondan och några
andra projekt... Jag får skylla mig själv men jag är nog inte ensam om att ha flera projekt på gång samtidigt, och som ska bli klara.
I vinter har jag faktiskt bara hållit på med en crosskart som ska bli riktigt rolig och bara sneglat på Alfan när jag är i garaget. Problemet är att
den ger lite dåligt samvete hela tiden... Jag får nog ställa den i ett annat utrymme så jag inte ser den hela tiden...
Men som sagt, du har nog rätt, och jag har egentligen ingen brådska att sälja heller. Lusten kanske kommer igen när våren kommer och garageportarna
kan stå öppna, man vet aldrig. Eller också flyttar jag den bara som jag var inne på. Ska se till att få i buren i min gamla Civic rallybil under tiden
också... Trevlig helg på er!
|
|
beatwise
AP's pallbockskung! Brigata Boxer
      br>
Registrerad: 2003-5-26
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Boxerfeber...
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  | Du har nog rätt Benny. Tack för rådet, antar att det är lite samma för dig och din bil. Alfan står där den står, tillsammans med rallyhondan och några
andra projekt... Jag får skylla mig själv men jag är nog inte ensam om att ha flera projekt på gång samtidigt, och som ska bli klara.
I vinter har jag faktiskt bara hållit på med en crosskart som ska bli riktigt rolig och bara sneglat på Alfan när jag är i garaget. Problemet är att
den ger lite dåligt samvete hela tiden... Jag får nog ställa den i ett annat utrymme så jag inte ser den hela tiden...
Men som sagt, du har nog rätt, och jag har egentligen ingen brådska att sälja heller. Lusten kanske kommer igen när våren kommer och garageportarna
kan stå öppna, man vet aldrig. Eller också flyttar jag den bara som jag var inne på. Ska se till att få i buren i min gamla Civic rallybil under tiden
också... Trevlig helg på er! |
Låter vettigt! Det är synd att ha för bråttom och agera i affekt. Suget kommer så småningom ska du se. 
Stefan Atterhall CAR #4677
AR Alfasud TI 1.7 8V -78, vit #16 CAR Challenge klass II ( Projekt Fenix)
AR Sprint Veloce 1.7 8V -87, blå ( Projekt Stabil)
AR 147 GTA 3.2 V6 24V -03, röd
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
AR 156 TI Sportwagon 2.0 JTS -04, svart
AR Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 M-Air TCT -14, bianco luminare
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nu har jag ändå bestämt mig. Jag har lagt ut bilen till försäljning här på forumet!
Det känns rätt och det finns fler bilar att både skruva och leka med så så får det bli!
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Det gick undan, redan såld - eller? 🏁
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
Litto
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jajemän, bilen är såld!
Jag hann knappt med själv... Det blev nästan rusning, men en var riktigt snabb och det jag kan trösta er alla med är att den som köpt bilen är en
riktig alfanörd som ni alla känner till!
Det känns både jättebra och lite vemodigt, vemodigt mest eftersom alla ni här på alfapower har varit så fantastiskt roliga att hänga med! 
Men man vet aldrig, har man en gång varit i alfaträsket är det nog svårt att hålla sig därifrån. Till dess ska min lilla Honda Civic -82 bli klar
historic rallybil. Sen har jag en Volvo.... men en lite udda modell, C70, som jag har lite planer på och då är det bana som gäller!
Jag kommer definitivt att hänga kvar här och ha koll på alla upptåg!
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Medlemmen är Offline
|
|
se där!.
Ok blir samma sak för mig. Säljer race75'an nu i vår!
behöver platsen., snart är is-säsongen slut och jag vill parkera bort gt4'an och istället börja bygga klart turbo 330'en inför asfaltssäsongen som
börjar på fällfors i maj. Bilar skall användas helt klart.
Får börja med skriva ihop en salu-annons,mycket grejor följer med...
|
|
Pages:
1
..
49
50
51 |