AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  4    6    8  ..  51
Författare: Ämne: GTV -85 banbygge goes turbo
Litto
Alfa-freak

Registrerad: 2015-7-25
Befinner sig: Gotland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-17 kl 14:20

Ok, då har jag ungefär koll. Wastegate visste jag hur den funkar och den är integrerad i den turbon som jag ska ha. Men dumpen hade jag inte riktigt koll på. Antar att behovet av en sån ökar med ökat laddtryck.
Vevhusventilationen, ok då är det som jag trodde.

Tack!

Anders Littorin
GTV -85 banracer, http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34011
Honda Civic -82, historic rally
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-17 kl 16:26

Vevhusventilation kan behövas uppgraderas, större och eller flera hål.

Den ökar dels med ökat laddtryck naturligtvis men också beroende hur slitna kolvringarna är. Det är blow-by som skapar övertrycket.

Övertryck i vevhuset blåser dels packningarna, gör att oljetrycket får jobba hårdare imot trycket.
Och ökar densiteten på luften som vevaxeln/stakar snurrar i.

På racermotorer har man ibland vakumpumpar för skapa undertryck i vevhuset och göra det lättare för vevaxeln att snurra i luften.

Jag har gjort returledningen från oljefällan tillbaka till tråget grövre pga ökat tryck i vevhuset. Och kommer nog behöva grövre ventilering från ventillkåpan också.

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-17 kl 18:57

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Vevhusventilation kan behövas uppgraderas, större och eller flera hål.

Den ökar dels med ökat laddtryck naturligtvis men också beroende hur slitna kolvringarna är. Det är blow-by som skapar övertrycket.

Övertryck i vevhuset blåser dels packningarna, gör att oljetrycket får jobba hårdare imot trycket.
Och ökar densiteten på luften som vevaxeln/stakar snurrar i.

På racermotorer har man ibland vakumpumpar för skapa undertryck i vevhuset och göra det lättare för vevaxeln att snurra i luften.

Jag har gjort returledningen från oljefällan tillbaka till tråget grövre pga ökat tryck i vevhuset. Och kommer nog behöva grövre ventilering från ventillkåpan också.

Ja, det där med vakumpumpar har jag sett. Frågan är om det är mätbart, det där med motståndet för vev och stakar... men det är det kanske. Däremot det där med oljetrycket kan nog göra sitt.

En tanke ang din grova returledning, den funkar ju också som vevhusventilation upp till oljefällan, bakvägen. Det blir ju ungefär som på gamla B18-motorer där den satt på sidan med en oljefälla, men sen bara en rörstump ut i det fria. Så det kan nog vara bra att ha den så grov som möjligt, samt även avledningen till uppsamlingskärlet, annars blir det en broms för avluftningen som kan öka vevhustrycket.

Fick besked om att turbo och laddluftkylare är skickad i dag så den dyker väl upp till veckan
:banana:

Anders Littorin
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-19 kl 19:57

Jag har tänkt göra det länge men nu blev av, ett komp-prov på motorn som sitter i bilen. Bara för att få en liten hum om hur den mår. Jag har ju klagat på slö TS-motor och nu vet jag att den inte mått så jättebra.
1:an 8 kg
2:an 10 kg
3:an 7 kg
4:an 6kg
Så jag ska kanske inte klaga på motorns effekt. Eller jo, det ska jag väl egentligen göra för den har ju inte levererat det den ska, men den har nog gjort sitt bästa utifrån hur den mått....

Jag hade en liten fundering på att låta motorn som sitter i bilen vara kvar och köra mitt första turbobygge på den, men nu när jag sett kompprovssiffrorna är det inte aktuellt. Lika bra det eftersom det är bättre att göra rätt hela vägen.

Har putsat till plenumbitarna lite också.

2015-12-19 001.JPG - 1.8MB

Gjorde som Benny föreslog, kapade bort överdelen eftersom det ändå ska tillverkas en bit som ska passas in där.

2015-12-19 005.JPG - 2.3MB

Jag tycker att insidan ser skaplig ut, inga vassa kanter utan fina rundade former runt insugshålen. Även om det finns lite gjutskägg här och där så tycker jag att det ser riktigt skapligt ut. Det är klart, ska man bygga ett riktigt bra plenum så ska man ha fullradietrattar osv men nu är ju det här ett budgetbygge och mitt första turboprojekt, så det får bli nästa gång.

Tvåtaktstrimmartarmen med all putsning av kanaler slog till så det blev tvunget med lite putsning i alla fall. Svårt att hålla sig från sånt. Slipade bort lite gjutskägg och grova ytor. Även om det inte gör så stor skillnad känns det bättre....

2015-12-19 006.JPG - 2.1MB

Anders Littorin
t16
AlfaRäv

Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-19 kl 21:39

Hej!

Gör en leakdowntest och kolla vart trycket tar vägen, det kanske bara är att slipa in ventiler eller byta ringar.

Vet någon vad de ska ligga på? Jag tänkte på att kamläget på ekar rätt mycket vad man får för värden.

Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-19 kl 23:08

Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det. Men oavsett kamläge och kaminställning så ska ju alla cylindrar ge samma värde.

Om jag ändå måste byta ringar eller fixa ventilerna kan jag lika gärna fixa motorn som jag har bredvid, istället för att ta ur motorn ur bilen och fixa den. Det blir ungefär samma arbete.

Anders Littorin
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2015-12-19 kl 23:33

Vilket kul bygge! ☺

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
BennySteen
Super Administratör

Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-20 kl 00:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det.

bygg egen för 250 :-
biltemas artikelnummer lägst ner,

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1195221#1195221

2012-11-15-09-03-46_sdc13789.jpg - 78kB

Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-20 kl 09:30

Biltema får besök i dag:D
Googlade en stund i går och hittade en gammal artikel i Allt Om Mc som nån har scannat in. Väldigt bra beskrivet, både hur det funkar och även hur man bygger en. Bl a att strypningen ska vara 12 mm lång med ett hål på 1 mm.

Tack för länken, Benny, nåt liknande får det bli.

[Ändrad 2015-12-20 av Litto]

Anders Littorin
t16
AlfaRäv

Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-20 kl 14:30

Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det. Men oavsett kamläge och kaminställning så ska ju alla cylindrar ge samma värde.

Om jag ändå måste byta ringar eller fixa ventilerna kan jag lika gärna fixa motorn som jag har bredvid, istället för att ta ur motorn ur bilen och fixa den. Det blir ungefär samma arbete.

Nja, det är ingen ny motor, testar man att göra kompprov på en varm motor så brukar det bli mycket bättre.

Mvh

Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-20 kl 19:16

Quote: Ursprugligen inlagt av t16  

Nja, det är ingen ny motor, testar man att göra kompprov på en varm motor så brukar det bli mycket bättre.

Mvh

Ja, så kan det nog vara. Ska passa på att göra det när jag ändå måste ut med bilen ur garaget för att vända den.

Handlat delar till testutrustning för leakdown eller ska vi kalla det cylinderläckage på svenska? Det som är kvar att fixa är strypningen med ett enmillimeters hål.

Anders Littorin
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2015-12-20 kl 19:47

Jag vet inte om det gäller TS-motorn men... fick ett tips av min Alfamek då jag körde "vanlig Nordmotor" på 80-talet. Han sa att det var många som rev topparna i onödan på dessa efter kompprov.
När man gängar loss stiften kan det lossna sot från gängorna, som lägger sig på tätningsytan för ventilerna. = Dålig komp.
Då skulle man lossa alla stift något och sedan dra fast dem, starta motorn och rusa lite för att blåsa bort sotet. Sedan utföra kompprovet.

Han är idag "teknisk support" åt Fiat/Alfa och åker runt i Sverige och löser problem? Råkade stöta på honom i somras då verkstan inte kunde?? nolla min serviceindikator. Det var 30 år sedan han servade mina Alfor... Kul. :cool:

[Ändrad 2015-12-20 av Chramon]

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Litto
Alfa-freak

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-21 kl 07:09

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Jag vet inte om det gäller TS-motorn men... fick ett tips av min Alfamek då jag körde "vanlig Nordmotor" på 80-talet. Han sa att det var många som rev topparna i onödan på dessa efter kompprov.
När man gängar loss stiften kan det lossna sot från gängorna, som lägger sig på tätningsytan för ventilerna. = Dålig komp.
Då skulle man lossa alla stift något och sedan dra fast dem, starta motorn och rusa lite för att blåsa bort sotet. Sedan utföra kompprovet.

Han är idag "teknisk support" åt Fiat/Alfa och åker runt i Sverige och löser problem? Råkade stöta på honom i somras då verkstan inte kunde?? nolla min serviceindikator. Det var 30 år sedan han servade mina Alfor... Kul. :cool:

Hej, ja sotflagor kan ställa till det med ventiltätheten. Skulle tro att det gäller även nu, 30 år senare. Vi får se när jag har varmkört och testat igen.

En gång alfa, alltid alfa, eller hur var det?!?:D

Anders Littorin
bravo
Alfa-freak

Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2015-12-21 kl 07:55

måste bara fråga nyfiket. vem är det du pratar om på fiat som åker runt i sverige.. jag vet då bara två som jobbar i sverige på teknisk support. den ena sitter i malmö o den andra i stockholm. båda kommer från mercedes och har inte jobbat med alfa innan. så kunde vara kul att veta vem du menar. jobbar nämligen alfa verkstad själv och har dagligen kontakt med teknisk support på ett eller annat sätt..
Rickard

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  

Hej, ja sotflagor kan ställa till det med ventiltätheten. Skulle tro att det gäller även nu, 30 år senare. Vi får se när jag har varmkört och testat igen.

En gång alfa, alltid alfa, eller hur var det?!?:D

Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har en alfa sud L -75 som projekt bil ;) och en 33 4x4 -89 som donator, en alfa sud L -80, 33 4x4 -89, en alfa sud giardinetta -79 som för närvarande är i norge pga stängda gränser :(

Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rb@hella-gutmann.se

Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2015-12-21 kl 09:37

Nu blev det svårt...:D Jag vet inte hela namnet. Han heter Ulf och jobbade på Bergners Bil i Umeå på 80-talet. En rätt stor och lugn kille.
Det var killen på Magnus Bil som ringde honom (tec support?) då han gick bet på att nolla mitt oljebyte. Då råkade Ulf vara i närområdet på uppdrag och svängde förbi. Så jag är lite osäker på vilken befattning han i själva verket har och även vilket bilmärke han jobbar mot. Tog för givet att det var Fiat/Alfa.

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
 Pages:  1  ..  4    6    8  ..  51

Upp till toppen