AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  7
Författare: Ämne: 24V motor i GTV6 - Övertryck i insuget???
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-12-25 kl 10:36
24V motor i GTV6 - Övertryck i insuget???


Jag håller på att sätta in en 24V i min GTV6. Har nästan fått ihop hela motorn nu och börjar titta på det elektriska. Förra 12V-motorn hade fördelare. Den nya motorn har individuella tändspolar samt 2st tändmoduler. Se bild på original elschema för 24V-motorn nedan.

Nu till problemet. Jag har ett vipec-sprut v44 med endast 4 tändutgångar. Det innebär att om jag vill behålla mitt sprut, vilket jag vill, måste jag köra wasted spark.

Fråga 1 - Finns det något man kan köpa som splittar signalen utan att göra den svagare? Så att jag kan ha kvar mina individuella tändspolar.

Fråga 2 - Som jag tolkar det så är tändmodulerna i original tändsystemet en slags förstärkare. Klarar mitt sprut att driva original tändspolar utan dessa?

Lite info om tändutgångarna från mitt vipec-ecu/sprut;
Ignition Outputs
VX ECUs offer up to eight independent ignition drives which can be used in a wide range of
configurations from a basic distributor set-up through to more complex multi-coil
arrangements. Unused ignition channels can be used for additional auxiliary outputs (simple
switching functions only). Direct spark, wasted spark and distributed ignition configurations
are supported.
VX Ignition Specifications:
Ignition Drive High 20mA@5V
Ignition Drive Low 2A over current protected
Open Collector (not fly-wheeled) in auxiliary output mode.

Alternativet är väl annars att köpa sådana tändspolar som tar en signal och producerar 2 "tändströmmar" går till 2 tändkablar direkt till tändstift. Jag tänkte först att detta är ett sämre alternativ men det kanske det inte är?


20151222_214239.jpg - 1.5MB

[Ändrad 2016-2-23 av johan sv]

[Ändrad 2016-6-17 av johan sv]

[Ändrad 2016-7-29 av johan sv]

[Ändrad 2016-7-30 av johan sv]

[Ändrad 2016-7-30 av johan sv]

[Ändrad 2016-8-1 av johan sv]

[Ändrad 2016-11-6 av johan sv]

[Ändrad 2017-2-5 av johan sv]

[Ändrad 2017-6-19 av johan sv]




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********



Inlägg: 2564
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-12-25 kl 12:37


"Ignition Drive Low 2A over current protected"

2 A är för lite för att direkt driva en tändspole. Du behöver en "tändmodul" eller tändförstärkare, kallas också ibland ignititer eller ignition module.

Det finns alla möjliga kombinationer av dessa. En del med inbyggda tändsplar och dubbla utgångar avsedda för wastedspark.

Har man en högohmig ingång på en tändmodul kan man koppla två direkt på ECU'ns tändutgång. Annars måste man ordna med mellanliggande elektronik.

Jag skulle gå direkt på COP'ar med inbyggda tändmoduler. Dom är högohmiga och vill bara ha 5v som tändpuls. kopplas direkt på sprutets utgång, och då kan du bara koppla 2st till varje utgång utan extra elektronik.





Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2107
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2015-12-25 kl 19:09


Benny har som vanligt helt rätt.

Principen är att varje spole måste ha sitt eget tändsteg, eller i vart fall en egen utgång.

2A diskvalificerar det mesta i tändspoleväg. Jag ryser bara jag läser "Over current protected", vore intressant att veta hur de gjort. Om de går över till peak&hold fungerar det (dyr teknisk lösning), men stänger man av så går man in och tidigarelägger tändningen vilket kan ge dramatiska konsekvenser i form av krokiga vevstakar och sådant.

COP med inbyggda steg eller Waste-Spark spole är nog det enklaste. Men kolla att ingångsresistansen är 1kohm eller med på en "aktiv" COP om det ska räcka med 2st 20mA 5V.





- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
t16
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 2220
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-12-25 kl 19:27


Är det inte cop spolar på? Ser ut att vara trepoliga.

Annars kan man ju fixa en tändmodul till och köra med så kan man behålla orginalspolarna.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-12-26 kl 22:19


Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
"Ignition Drive Low 2A over current protected"

2 A är för lite för att direkt driva en tändspole. Du behöver en "tändmodul" eller tändförstärkare, kallas också ibland ignititer eller ignition module.

Det finns alla möjliga kombinationer av dessa. En del med inbyggda tändsplar och dubbla utgångar avsedda för wastedspark.

Har man en högohmig ingång på en tändmodul kan man koppla två direkt på ECU'ns tändutgång. Annars måste man ordna med mellanliggande elektronik.

Jag skulle gå direkt på COP'ar med inbyggda tändmoduler. Dom är högohmiga och vill bara ha 5v som tändpuls. kopplas direkt på sprutets utgång, och då kan du bara koppla 2st till varje utgång utan extra elektronik.



Ok. Tack för bra svar. Det hade ju varit enkel inkoppling. I manualen står det dock att man inte ska koppla in en tändutgång till 2 tändspolar då det leder till "very low spark energy and erratic engine running". Men ifall spolarna har inbyggda tändmoduler så bör det ju motsvara original. Bara lite nervös att det inte ska räcka till även med inbyggd tändmodul. Har försökt gräva lite i specifikationer på orginalsakerna men jag har inte hållt på med sånt här innan.

Någon som har nått tips på cop som bör funka? VAG 115R? Passar dessa rakt över?
I så fall blir det nog en tur till skroten.

Vad behöver jag för spänning och ström för att tända mina orginalspolar? Om jag ska titta på s.k. igniter med waste spark, vad ska jag titta efter då? 6A?

Sen har jag typ 1000 frågor om detta om någon orkar förbarma sig. :dunce: Håller på att läsa in mig på detta men undrar följande;

1. Vad innebär - Ignition Drive High 20mA@5V?

2. Vad innnebär - Ignition Drive Low 2A over current protected? Är detta primärströmmen till spolarna? Som laddar upp/driver spolen innan och under tändning?

3. Ju högre ingångsresistans, desto mindre ström krävs för att tända? U=RxI. Fick fram att original spolarna har 480 Ohm. Om jag köper spolar med ca 1000 Ohm, innebär det då att endast halva strömmen krävs?


[Ändrad 2015-12-27 av johan sv]

[Ändrad 2015-12-27 av johan sv]




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********



Inlägg: 2564
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-12-27 kl 18:03


En utgång som är specad till 2A är i princip bara en lågnivå utgång. Det går att driva en lysdiod. en klen lampa, eller ett mindre relä.

En eller flera tändmoduler går att koppla på samma utgång. Men det är viktigt att hålla isär var man pratar . Både tändmodul och COP är allmänna beteckningar som finns i många tekniska utföranden.
Det går inte att säga att vilken gammal tändmodul som helst fungerar, då det finns hundratals varianter.

svar på din fråga 1&2
1: Det sitter nog ett s.k pullup motstånd på utgången som gör att utgången är 5V hög och då med en krypström på 20mA

2. När utgången är låg (jordad) så klarar den dra 2A genom sig.

Kan du köra dtt sprut i simulatorläger, alltså sprutet simulerar att motorn går utan att behöva montera det på motorn ?

Krångla inte till det, köp några 115R spolar och prova koppla in. Dom kommer funka ypperligt med 0v och 5V triggerpuls.












Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2107
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2015-12-27 kl 19:40


Du ska inte driva flera tändspolar med samma utgång, men innan tändspolen sitter ett drivsteg. Ibland sitter den ihop med spolen, ibland separat och ibland i styrboxen.
Sitter det ihop med spolen så är det idiotsäkert, då kan man inte göra fel (115R).
Utgången på boxen kan ge 20mA så 480ohm stämmer. Finns femtioelva olika lösningar på det där rent tekniskt. Lastar men mer än så blir utgången en 0:a. Det är som Benny skriver pull-up, en logiknivå vilken man inte driver något last alls med.

Däremot kan boxen själv jorda 2A (på samma pinne). Det är så den skapar en låg signal, den kortsluter 5V 20mA mot jord. Men man kan ha en extern pull-up och då klarar boxen av att trycka ner den.

Man kan även tänkas mata in en extern signal på samma pinne, och då kan man använda hela 2A kapaciteten.

Primärströmmen till spolarna kommer från +12V och man jordar dem med tändsteget. Men det är viktigt att ha koll på principen. Gnistan kommer alltså inte när man slår till strömmen utan när man slår från. Så boxen ska en stund innan börja ladda spolen med energi, tiden kallas Dwell och är någorlunda proportionell batterispänningen. Strömmen börjar på 0A sedan ökar den linjärt.
Det är därför det är så farligt med överströmsskydd, klipper boxen pga överström så skickas gnistan. Förvisso svag men det resulterar i en för tidig tändning. Boxen bör klara att jorda +10A.

En annan sak som kan vara bra att ha lite koll på är att spänningen på den ändan som ansluts till tändmodulen byter polaritet när gnistan skickas. Dessutom blir den en ganska hög spänningstopp, man ser en reflektion av tändspänningen. Ett par hundra volt... så det ska också tändsteget klara.

Det som är så bra med COP med inbyggt drivsteg är att den där spänningsspiken är en intern angelägenhet i komponenten. Har lyckats blåsa min eftermarknadsbox i min 75:a två gånger med den spänningsspiken.

Försök hitta datablad på de spolarna du ska använda. Du sätter i praktiken primärströmmen med Dwell tiden. Normalt ligger peakströmmen på 2-3A. Men det finns goda skäl att ha marginal på det där.





- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2015-12-28 kl 13:07


Vi testar att slänga på 115r Coparna så ser vi. Tack för kanonsvar/info. :beerchug:

[Ändrad 2015-12-28 av johan sv]




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-2-2 kl 16:46


Återkopplar lite. Det blev köp av en kortare variant av 115R. Det var precis det passade. Fick slipa bort lite plast för att få ner dom tillräckligt långt men nu sitter de riktigt snyggt. satte även på en o-ring på varje för täthet och extra fasthållning.



IMG_20160117_125258[1].jpg - 1.2MB




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4215
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2016-2-2 kl 20:43


Quote: Ursprugligen inlagt av johan sv  
Återkopplar lite. Det blev köp av en kortare variant av 115R. Det var precis det passade. Fick slipa bort lite plast för att få ner dom tillräckligt långt men nu sitter de riktigt snyggt. satte även på en o-ring på varje för täthet och extra fasthållning.





Inte för att vara petig, utan jag vill att du ska undvika jobbiga problem.
Ser att du jordat i kåpan, tänk nu på att kåpan faktiskt är skiljd med gummipackning mot toppen. Så du kan inte vara säker på att den är ordentligt jordad! Du borde istället dra alla jordar till bulten på baksidan av toppen. Där sitter den en M8 som är lämplig för ändamålet, sedan drar du även fram en kraftig jord från systemet till samma punkt(6kvadrat kabel). Med detta så slipper du problem med brända delar i sprutet iaf, en förlorad jord kan vara lika med död box!

Du kan även med fördel dra upp en grov jord från bulten till vardera topp och ansluta alla mindre jordar mot den, då slipper du 15+ små jordar ner mot m8 bulten :)

[Ändrad 2016-2-2 av niczii]




Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-2-3 kl 09:52


Ja jag funderade på det med packningen innan. Men jag resonerade som så att skruvarna som sitter mellan locket och topparna bör leda. Eller är det inte bra nog? Jag har inte hållt på med el innan. :dunce:

Kanske ska jag jorda vardera lock från respektive topp som du säger. Men sen är ju motorn i sin tur jordad mot karossen i tråget tror jag. Så då är det samma sak mellan toppar - block och block - tråg. Alltså att det sitter med packningar och skruvar. Eller tänker jag fel? :dunce:




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4215
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2016-2-3 kl 13:31


Quote: Ursprugligen inlagt av johan sv  
Ja jag funderade på det med packningen innan. Men jag resonerade som så att skruvarna som sitter mellan locket och topparna bör leda. Eller är det inte bra nog? Jag har inte hållt på med el innan. :dunce:

Kanske ska jag jorda vardera lock från respektive topp som du säger. Men sen är ju motorn i sin tur jordad mot karossen i tråget tror jag. Så då är det samma sak mellan toppar - block och block - tråg. Alltså att det sitter med packningar och skruvar. Eller tänker jag fel? :dunce:


Motorn är jordad mot sprängkåpan(vid startmotorn) och där är det aluminium bultat mot aluminium hela vägen :)
Resonemanget med att lita på att skruvarna jordar ner genom gummit är en chansning! En som oftast inte är värd att ta. Du vill inte tappa jord :) (dessutom brukar kåporna ofta vara lackade också, även om din nu inte är det för tillfället)

[Ändrad 2016-2-3 av niczii]

[Ändrad 2016-2-3 av niczii]




Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-2-3 kl 21:40


Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  


Motorn är jordad mot sprängkåpan(vid startmotorn) och där är det aluminium bultat mot aluminium hela vägen :)
Resonemanget med att lita på att skruvarna jordar ner genom gummit är en chansning! En som oftast inte är värd att ta. Du vill inte tappa jord :) (dessutom brukar kåporna ofta vara lackade också, även om din nu inte är det för tillfället)

[Ändrad 2016-2-3 av niczii]

[Ändrad 2016-2-3 av niczii]


Ja det är ju lätt fixat att mecka ihop jordkabel mellan lock och toppar. Kan kanske bli svårt med 6mm2 kabel då kabelskorna måste vara rätt små för att passa m6 respektive m8. Kanske fläta? Jaja det löser sig. Men du anser att jag kan ha kvar jordledarna som de sitter nu om jag bara drar en jord mellan topp till en skruv i locket? Så att hela locket blir jordat? Jag tyckte det blev snyggt med den korta dragningen så att jag fick undan alla jordledarna nämligen.

Men jag måste fortfarande jorda topparna till blocket om man nu inte ska lita på att skruvar jordar genom packningar.

Jag får kanske göra det. Vill inte stå med problem sen pga så här banala saker. :no:




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4215
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2016-2-3 kl 21:47


Quote: Ursprugligen inlagt av johan sv  
Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  


Motorn är jordad mot sprängkåpan(vid startmotorn) och där är det aluminium bultat mot aluminium hela vägen :)
Resonemanget med att lita på att skruvarna jordar ner genom gummit är en chansning! En som oftast inte är värd att ta. Du vill inte tappa jord :) (dessutom brukar kåporna ofta vara lackade också, även om din nu inte är det för tillfället)

[Ändrad 2016-2-3 av niczii]

[Ändrad 2016-2-3 av niczii]


Ja det är ju lätt fixat att mecka ihop jordkabel mellan lock och toppar. Kan kanske bli svårt med 6mm2 kabel då kabelskorna måste vara rätt små för att passa m6 respektive m8. Kanske fläta? Jaja det löser sig. Men du anser att jag kan ha kvar jordledarna som de sitter nu om jag bara drar en jord mellan topp till en skruv i locket? Så att hela locket blir jordat? Jag tyckte det blev snyggt med den korta dragningen så att jag fick undan alla jordledarna nämligen.

Men jag måste fortfarande jorda topparna till blocket om man nu inte ska lita på att skruvar jordar genom packningar.

Jag får kanske göra det. Vill inte stå med problem sen pga så här banala saker. :no:


Ett alternativ till fullösning är ju att dra en kabel från någon bult på blocket till båda topparna. Använd taggbricka bara så det får bra kontakt. Helt ok ur kontaktsynpunkt. Men som elektriker så skulle jag välja den snygga lösningen. Och det är att dra fram en ordentlig jord som man sedan löder in alla små på ;)




Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
johan sv
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 58
Registrerad: 2015-7-19
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-2-20 kl 22:53


Jag tittade lite på hur spridarna var kopplade. Dessa var ju redan inkopplade mot 12V motorn så jag tittade mest på det för att jag var nyfiken. Det kommer ju passa rakt av så jag slipper ju göra något här menar jag.

Men jag blev lite konfunderad minst sagt. Det går ju bara 2 trådar till varje spridare. 12V Matning och en signal. Men det märkliga var att det bara gick 3 trådar till alla 6 spridare. 12V som splittades till alla spridare. Sen 2 st signal trådar. En till vardera 3 cylindrar.

Tyckte detta var märkligt och tittade lite på hur kabelstammen till 24V motorn var dragen. Den var likadan.

Då började jag klura på lite olika teorier om hur det fungerar. Är det så att bränslet sprutar på stängda insugsventiler så får bränslet ligga där o vänta tills ventilen öppnar och suger i sig bränslet?

Jag tittade sen på el-schema för 12V Alfa 75 och då gick det individuella signaler till varje spridare.

Någon som kan förklara detta? :beerchug:

[Ändrad 2016-11-7 av johan sv]




Johan Svensson
Alfa Romeo gtv6 -86
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  7

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.2% - SQL: 13.8%]