Pages:
1
2 |
Oscar
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: Desmoquattro
|
|
Roligt med bilder :)
Borde nog fundera lite på min 888. Ska sitta 996:ans SPS kamaxlar på den, vilka saknar uttag för den vackra mekaniska Veglia mätaren. Fick med en
elektronisk Tysk varvräknare, vilken då rakt inte vill fungera som jag tänkt mig. Den förväntar sig en puls per vevaxelvarv.
Har utarbetat en oerhört finurlig lösning som plockar signal från spridarna sedan omvandlar detta till en signal som varvräknaren (i labbet) tycker är
lämplig. Stor oro om det var bränslestryp i mjukvaran, men det var det inte. Däremot så...runt 8000rpm far varvräknarnålen och lägger sig vid 12krpm.
Tror inte grannarna skulle bli överlyckliga om man torrgasar i garaget till 8000rpm med oscilloscopet inkopplat.
Möjligen har det något att göra med att laddregulatorn är less than perfect. Sladdarna från generatorn behövde översyn men regulatorn är inte okej
ändå. När laddningslampan slocknar så slutar den ladda, när laddningslampan lyser så laddar den. Varvräknaren visade orimliga värden även när jag
plockade signalen på ena tändspolen.
Tanklampan fungerade inte heller, vilket gav en trevlig pratstund med en äldre herre som bodde längs vägen (och hade en bensindunk). Han undrade om
det fortfarande var vanligt med snuthäng, som det var på den tiden han körde Norton Commando.
- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
|
|
redtop
Alfista
br>
Registrerad: 2011-10-20
Befinner sig: Sthlm
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar | Roligt med bilder :)
Borde nog fundera lite på min 888. Ska sitta 996:ans SPS kamaxlar på den, vilka saknar uttag för den vackra mekaniska Veglia mätaren.
|
Det finns en elektronisk Veglia i samma utförande på vissa Guzzi. Letade änge efter en sån till min Bimota DB2, men de som dök upp på Ebay tyckte jag
var för dyra. Vad är det för sprut på 888? P7? Det borde väl finnas en varvräknarutgång på den?
http://www.hmb-guzzi.de/shop/html/cockpit_1.jpg
Lasse
GTV 2.0 TS -97
|
|
Oscar
AlfaRäv
br>
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: Desmoquattro
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av redtop | Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar | Roligt med bilder :)
Borde nog fundera lite på min 888. Ska sitta 996:ans SPS kamaxlar på den, vilka saknar uttag för den vackra mekaniska Veglia mätaren.
|
Det finns en elektronisk Veglia i samma utförande på vissa Guzzi. Letade änge efter en sån till min Bimota DB2, men de som dök upp på Ebay tyckte jag
var för dyra. Vad är det för sprut på 888? P7? Det borde väl finnas en varvräknarutgång på den?
|
P8 så det ska finnas utgång, kände bara inte för att riva i kabelstammen. Det sitter en Dynojunk grej som jag däremot inte kände några hämningar att
klippa lite i sladdarna till.
Det där var ett bra tips, visste inte att de gjort en elektronisk version. Den kan vara något att hålla ögonen öppna efter.
Tack!
Förstår inte varför MMB mätaren löper amok, i labbet fungerar det. Kan kanske vara skit bakom spakarna från min sida också. Jag var lite smart tänkte
jag, logiken som sköter varvräknaren drivs av en liten isolerad DC/DC omvandlare, och den ställde jag underspänningsvakten på 11.5V så agerar
varvräknaren laddningslampa. Kan vara så att om man tappar laddningen på höga varvtal så skickar logiken ut en extra puls varje gång den återstartar
och det kanske den gör lite mer frekvent än jag tror.
(Every solution brings a new problem)
Men det löser inte problemet att mätaren är Tysk :)
- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
|
|
Alfetta
Alfa-guru
br>
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline
Humör: less
|
|
Kul att se att det finns fler ducatin på forumet, min vilar under täcket just nu men snart är det dags för kamremsbyte och litet annat småpyssel.
Tips på varvaräknare till monstern tas tacksamt emot...
/Kaj
Ducati Monster M900 och 1 grå bil
Meriter: Alfa 75 2.0 TS -89, Alfa 75 3.0 V6 -89, Alfetta Sedan 2.0 -81
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Då fick jag äntligen tillbaka vevpartiet.
Slipat, balanserat, nya bussningar i lilländen och stakar monterade rätt moment.
Stigs motor i Axvall levererade i utlovad tid.
Veven skall monteras med passning på minus 0,20-0,30 vilket kan vara lite pill.
Handboken förordar att man mäter med hjälp av passbitar. Alternativt kan man sätta dit smalare "referens shims" och mäta spelet och sedan kompensera
med shims i rätt tjocklek.
Ny motor betyder ny kolvdiameter som betyder ny ringkompressor som betyder mera svarspån...
Ett litet stöd under kolven så den inte vickar när man trär på cylindern underlättar
Eftersom det var lite spånor i motorn kollade jag oljepumpen. Det var lite spår i locket men jag hade ett bättre. Det går att plana locket annars.
Squish mätt till 0,9 vilket är perfa om man är lite åt det våghalsiga hållet...
Cyllar på plats med provisoriskt monterade toppar för att guckan på cylinderfotshimsen skall sätta sig.
Lika bra att skala av 0,7kg svänghjul åxå...
Före:
Efter
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Inte så mycket gjort i helgen.
Började med att golvet var söligare än vanligt. Skulle visa sig att tvätten läckte och ca 10 lite avfettning runnit ut på golvet.
Lördagen ägnades åt sanering (och nån pilsner).
Blev tvungen att fixa ett litet bord till extramotorn så jag slapp ha den på en pall mitt på golvet. Borde göra ett par riktiga så att man kan stuva
undan alla motorer ordentligt (varför är det dubbelt så många motorer som bilar)???)
Nåja, nu är golvet fläckvis renare än nånsin...
Fick i alla fall timat kammarna och bytt muttrar och låsskruvar.
Chansade inte utan mätte frigången med lera (orange givetvis).
ca 2,5 mm på insug och 3,5 avgas vid 107/107 CL, duger fint.
På testastretta så går ventilerna fritt oavsett överlapp. Bl.a. p.g.a. liten ventilvinkel.
Tar sig!
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Fräck, men var tog tändstiftsgängan vägen på lerbilderna?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hur menar du?
Det är bara lera ute i kanterna. Squish har jag mätt tidigare med lödtenn då det är mer noga och mycket närmare gränsen (0,9mm).
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
dhladohc
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: 33
|
|
Tror det är rätt så opraktiskt att ha en tändstiftsgänga i en kolv. För det är iallafall på en kolv leran sitter
Frän tråd.
Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla
-71 vinterbruks.
"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Haha ja där ser man när man inte har sömndruckna ögon på sig längre.
För mig såg det ut som en bild på toppen först.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Då är det dags för en veckas åkning på Gotland ring.
Trots idogt arbete (mest på jobbet faktiskt) så fick jag inte ordentlig snurr på 999:an. Svårstartad och med taskig tomgång gav jag upp. ODB kabeln
funkade inte och min Co mätare hade lagt av så jag kunde inte finjustera tomgångsblandningen...
Hur som helst så blir det 5 dagar från och med söndag med "regn-hojen" (900 ssie) samt "gamla" banhojen (748R).
Hade hoppats på att få justerat in 999:an och kommet ner under 1,30...
Här är bägge (748 + 900) på Anderstorp...
999:an som får stanna hemma...
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hur blev det då?
Trots ca 40 kusar till på bakslangen (ca 140 mot 100) och en generation nyare chassie än 748:an så är gammal äldst..
Inga bättre varvtider än med 748:an.
Nu blir det ny spis till 748:an (996) och inpassning till "classic superbike" reglementet.
Från Karlskoga
Åker till huvudstaden i morgon och hämtar ett TT2 projekt åxå...
Typ en sån här:
Hoppas vintern blir lång och mörk....
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
Pages:
1
2 |