Pages:
1
2
3
4 |
rschneberger
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Hjälp gällande donator
Det ska ju vara italienskt i det här forumet, jag vet. Med det skrivet så kommer vi till pudelns kärna - jag behöver hjälp.
Av olika anledningar så har jag en kaross som jag inte kan regbesiktiga, tidigare planer innefattade aldrig besiktning, med dess nuvarande motor då
karossen är för ny (-82) och motorn för gammal (före -74).
Så det jag letar efter är en överladdad motor, turbo eller kompressor, på 2.5-3.0 liter som ger ca 220 hkr. Den ska ha varit monterad i någon form av
bakhjulsdriven bil så att jag slipper bängla med adapter till växellådan.
Den ska vara från tidigast 90-talet och finnas godkänd i Sverige.
Ex.vis Duratecmotor (Ford,Mazda,Jaguar) de finns tyvärr endast som sugmotor med de effekterna) ihop med en jaguarlåda. Eller en Nissan 300 ZX turbo.
Eftersom det är en donator som jag letar efter och är ganska öppen för förslag så ska det inte vara något uberexotiskt, utan det ska gå att få tag i
både delar och annat till vettiga pengar.
Det som jag har hittat till rätt pengar är någon form av Jaguar X-type/S-type som får stå för motor och låda, de är billiga de bilarna, och en bakvagn
från en BMW E39.
Men då kommer det att bli en strikt sugmotor, vilket kanske inte är dåligt. Bilen väger ju knappa 1100 kg...
Just nu står det här projektet stilla eftersom jag mäter och letar och söker efter något vettigt.
|
|
BennySteen
Super Administratör
br>
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
Som jag förstår behöver du en motorn som är specad för en viss effekt för kunna registera den som ombyggt fordon ?
Att utgå från en orginal turbomotor är ju vettigt då är det ju enkelt att sedan skruva upp effekten.
En motorn som är populär pga ovan är volvo B204T som är en 2liters, 4cyl, 16v. Gjordes för Volvo 940/960 till Italien. lämnar 190hk orginal.
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen | Som jag förstår behöver du en motorn som är specad för en viss effekt för kunna registera den som ombyggt fordon ?
Att utgå från en orginal turbomotor är ju vettigt då är det ju enkelt att sedan skruva upp effekten.
En motorn som är populär pga ovan är volvo B204T som är en 2liters, 4cyl, 16v. Gjordes för Volvo 940/960 till Italien. lämnar 190hk orginal.
|
Precis det är anledningen. Det blir enkelt att skruva upp effekten i nästa läge,
Samtidigt så vill jag gärna åka V6 och slippa välja Volvo eller BMW. Volvo är ju annars ett enkelt alternativ då det är billigt och skottsäkert.
Hittills leder Duratec-linjen då det iallafall ingår i "märkesfamiljen" dit karossen tillhör.
Kollar man på andra forum så är det ju linjen med BMW-motor och hiskelig turbo som brukar gillas, men nu ska det här projektet besiktas och bli
godkänt....
Ytterligare kriterier är alltså...."V6 på ca 3 liter med turbo som bara ger max ca 220hkr". Givetvis går det att vikta upp bilen men inte hur mycket
som helst.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
2.0 Alfa V6 turbo? Tidigt 90-tal ungefär. Motorn har ju ca 200hk. Går med små medel att få till 250 och med mellanstora medel att få till 300+hk.
Visserligen tvärställd FWDmotor men släktskapet med den längsmonterade RWDbusson går ju inte att förneka.
Mängder med dokumentation finns för att sätta en tvärställd Busso på längden istället för tvären. Plocka transaxel, växellåda etc delar från en gratis
Alfa 75 och hålla nere vissa kostnader?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson | 2.0 Alfa V6 turbo? Tidigt 90-tal ungefär. Motorn har ju ca 200hk. Går med små medel att få till 250 och med mellanstora medel att få till 300+hk.
Visserligen tvärställd FWDmotor men släktskapet med den längsmonterade RWDbusson går ju inte att förneka.
Mängder med dokumentation finns för att sätta en tvärställd Busso på längden istället för tvären. Plocka transaxel, växellåda etc delar från en gratis
Alfa 75 och hålla nere vissa kostnader? |
Ja, de vore ju ödets ironi eftersom jag blev erbjuden en gammal GTV 916 2.0 turbo härom månaden och tackade nej... :-)
Men hur ser motorfästen och sånt ut på den motorn? Med lite tur så kommer det hem en E39-bakvagn under helgen iallafall.
|
|
Kristian
Alfista
br>
Registrerad: 2013-10-25
Befinner sig: Motala
Medlemmen är Offline
|
|
du vill inte köpa en E39 540 billigt då? du skrev visserligen att du helst inte ville ha BMW och 286hk kanske inte går att besikta med. annars har jag
en här som går bra som kan säljas billigt, för jag är trött på skiten. droppen var nu idag när jag var tvungen att ha på vinterdäcken och går ut och
upptäcker att jag fått med 15" vinterdäck bromsskivan är ju nästan större
än så. att folk orkar hålla på och luras med sånt...
den finns som sagt annars här i motala om du är sugen.
Kristian Andersson
Alfa Romeo 2000 GTV -75
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Kristian | du vill inte köpa en E39 540 billigt då? du skrev visserligen att du helst inte ville ha BMW och 286hk kanske inte går att besikta med. annars har jag
en här som går bra som kan säljas billigt, för jag är trött på skiten. droppen var nu idag när jag var tvungen att ha på vinterdäcken och går ut och
upptäcker att jag fått med 15" vinterdäck bromsskivan är ju nästan större
än så. att folk orkar hålla på och luras med sånt...
den finns som sagt annars här i motala om du är sugen. |
De där är i princip skottsäkra och enormt breda...och saknar turbo... Jag pm:ar dig.
//R
[Ändrad 2015-12-30 av rschneberger]
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Motorfästen på busso är lite roliga för monteringshålen från den längsmonterade eran lever kvar i de framhjulsdrivna versionerna. :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Maserati bitrurbo, v6, bakhjulsdrivet, bra drivlina med ZF grejer, rätt tidsperiod 80-90tal finns från 190 till 245hk. Iofs inte den vanligaste
motorn, men inte helt ovanlig heller. Finns garanterat en hel del rost-lik med bra motor-drivlina stående.
|
|
t16
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline
|
|
En motor från en 900 eller 9000?
Opel omega växellåda passar, väldigt registreringsvänliga, absolut billigast att köpa, absolut billigast att trimma och betydligt modernare än Volvos
rödblockare.
Jag har själv en Mercedes reggad med saabmotor som bruksbil och den går bra mycket bättre än Mercedes v8.
Går ha sumpen både i framkant och bakkant.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=85699
[Ändrad 2015-12-30 av t16]
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av t16 | En motor från en 900 eller 9000?
Opel omega växellåda passar, väldigt registreringsvänliga, absolut billigast att köpa, absolut billigast att trimma och betydligt modernare än Volvos
rödblockare.
Jag har själv en Mercedes reggad med saabmotor som bruksbil och den går bra mycket bättre än Mercedes v8.
[Ändrad 2015-12-30 av t16] |
Hahahaha!
Jag har stått och måttat lite ute i verkstan i kväll och hade börjat hemfalla åt en Ford 5.0L på 225 hkr. De är överkomliga med mycket delar till och
ett riktigt skönt ljud.
Och så kommer du med ett sånt här förslag - som du dessutom redan utfört!
Hahahaha - Fifaaaan, det här gillade jag! :-)
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h | Maserati bitrurbo, v6, bakhjulsdrivet, bra drivlina med ZF grejer, rätt tidsperiod 80-90tal finns från 190 till 245hk. Iofs inte den vanligaste
motorn, men inte helt ovanlig heller. Finns garanterat en hel del rost-lik med bra motor-drivlina stående.
|
Idén gillas, men en snabb slagning ger inga tillgängliga donatorer, men jag gillar ljudet i de där.
Många "men" där.....
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ekonomerna är de som styr i italiensk industri! Så varför ändra gjutningarna bara för att motorns monteringssätt ändrats..... :-)
|
|
GlasVimle
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2012-1-8
Befinner sig: Portugal
Medlemmen är Offline
Humör: Stillsamt
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av t16 | En motor från en 900 eller 9000?
rödblockare.
[Ändrad 2015-12-30 av t16] |
Fasen vad kul att läsa sådana trådar
Roger Forsberg
Portugal, Ourique
Alfa Romeo Giulietta 1.6 Jtdm TCT Sport -19 Såld
Westfalia Columbus 641E -19 Såld
Frankia 840 GD -18 Såld
Alfa 33 16V -86 busbil Såld
GTV 916 3.0 24V -97 Såld
Giulia GTj 1600 -75 Såld
146 1.8 TS -00 Såld
MiTo 1.4 TB -11 Såld
GTV 916 2.0 TS -96 Såld
33 -87 Såld
CAR: 6788
|
|
t16
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline
|
|
Min favorit är 2.3 men vissa gillar 2.0 bättre.
Alla är likadana så man kan lika gärna utgå från en slö lätttryckare. Aero har större turbo men en sån kostar inga pengar att köpa till.
Eftersom du kommer bygga ett fullflödes avgassystem så räcker det med programvara för att komma upp i 440nm (vid 2000 rpm) och 290hk så bottendraget
utklassar många v8 motorer.
Det är en motor med trionic 5.5 du vill ha dvs alla tillverkade -94 och framåt med röd tändkassett.
|
|
Pages:
1
2
3
4 |