AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Forma plåt med krympning
GTm
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 423
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-3-6 kl 00:23
Forma plåt med krympning


Jag har fuskat litet i plåtslageri senaste några åren och har nu börjat komma till en nivå där jag får plåtbitar att se ut ungefär som jag vill, så jag tänkte dela med mig hur jag krymper plåtkanter.

Jag ska tillverka ett nytt hörn framför höger bakhjul på min GT, plåtlappen till höger är klippt en cm eller 2 större än biten till vänster som ska ersättas

15897346-4A80-46CB-A5A6-092734988D50.jpg - 238kB

Behövliga verktyg
7D6443EE-4DEF-454D-912C-BD15805D4E3A.jpg - 242kB

Inget superfancy som kostar skjortan altså, enda ovanliga är tucking fork-en för att göra krympveck i plåten. I mitt fall är den gjord av en av-vriden förlängare som jag pennvässat i bänkslipen och svetsat ihop med en kilformad plåtbit så insidan av de koniska bitarna sitter parallellt med ca 2mm mellanrum. En sån kan tillverkas av vilka koniska skrotjärnbitar som helst, men jag rekommenderar nåt styvare än femtumsspik. Tex 2 dåliga skruvmejslar kunde funka.

Hörselskydd rekommenderas förrän man hamrar mycket och länge på plåt. (Det räcker med att jag förstår dåligt, ska jag dessutom höra dåligt blir jag helt omöjlig att ha att göra med :D)

Hammaren bör ha lätt rundat huvud, annars blir det fula jack i plåten om (=när) man träffar snett, dessutom krymper plåten bättre med rundad hammare. Är hammaren inte rundad är det bara att fila upp rätt form. Själv brukar jag sandpappra upp till 400 efter att ha format om verktyg, fil-/slipspår i hammarhuvudet kommer att göra avtryck i plåten. Såhär ser min favoritkrymphammares profil ut

0CBC3185-0394-4737-B20F-8000EE05EC7B.jpg - 235kB

Okej, då har vi gått igenom verktygen, så då är det bara att köra igång.

Förrän jag klippte loss hörnet från bilen ritade jag av profilen på ett tjockt papper och klippte ut. Den ritar vi av på plåten för att böja längs.
2F0BFED8-3CBB-4C67-9B8A-15BC55B39E73.jpg - 125kB

I det här fallet är strecket lätt böjt så det går inte att vika enkelt i skruvstädet, utan jag spände fast mothållet i skruvstädet, höll strecket på kanten av mothållet, ena handen stadigt på plåten, och hamrade på plåtkanten utanför mothållet litet i gången och flyttade längs strecket mellan varje hammarslag. Med en 5-10 omgångar hamrandes fram och tillbaks längs strecket så satt falsen där den ska.
70C4766B-43ED-45B1-8CE1-88C1361F595F.jpg - 325kB

(Ignorera det sträckta området uppe till vänster, i det här fallet ska den delen formas mera senare så jag grovsträckte på sandsäck först av allt för att slippa att sträckningen påverkar min färdigböjda fals desto mer när jag tar itu med den biten. Sträckningen har noll betydelse för resten av vad vi ska göra i den här FAQen)

Tillnäst ska vi börja krympa falsen och i och med det böja nedre delen av plåtlappen så den börjar se ut som originalbiten.
DD06DE47-D640-417C-9293-5ABD72F45802.jpg - 192kB

I det här skedet lönar det sig att klippa falsen till slutlig bredd så slipper vi arbeta med att krympa plåt som sen ska klippas bort. I mitt fall ska falsen lämnas 21mm bred.

Gör ett veck i falsen med tucking fork'en. Jag brukar spänna fast gaffeln i skruvstädet och vrida plåten fram och tillbaks 2 gånger samtidigt som jag trycker ner lätt för att böja plåten
D0729185-2475-4DC6-9110-8F25DA0CA412.jpg - 134kB

Ungefär såhär brukar jag villa att vecken ser ut
841DA364-14BD-4835-A180-531357DBD2C2.jpg - 144kB

Med flackare lutning på veckets kanter glider vecket gärna ut utan att krympa när man börjar hamra, och med brantare kanter riskerar man att vecket faller omkull när man hamrar och då blir det fult.

Skulle man få hela vecket krympt skulle det skapa en rejäl böjning i plåten (såhär mycket lyckas man INTE krympa från ett veck)
36083D3A-C8F0-4142-B865-FA3FFC12E762.jpg - 191kB

I det här skedet kommer 2x4 stumpen fram som städ. Jag tycker hårt trä fungerar bättre för krympning än järnstäd. Min teori är att friktionen mot trät gör att vecket inte halkar ut och plattas till utan krympning när man hamrar. Börja hamra i yttre kanten av vecket. Jag riktar hammarslagen så jag slår ca 45 grader in mot vecket (dvs om du läser det här på mobilen kommer slagen ungefär från din panna mot kanten på vecket)
4D493CD3-5CF3-4652-89AD-2BE30F7914BB.jpg - 137kB

Jag varierar riktningen på slagen så för att undvika skarpa veck på kanten av vecket, dvs på bilden ovan så varierar jag så slagen kommer från ca kl 10 till kl 2.

[Ändrad 2016-3-5 av GTm]




Mathias Österberg
GT V6 -05
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GTm
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 423
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-3-6 kl 00:26


Här behöver man inte slå värst hårt alls, det tar ca 20 täta slag för mig att komma till resultatet på bilden nedan
39118BF2-BF99-45A2-8C3D-07C060B01C30.jpg - 129kB

Och när man fått kanten på vecket nerkrympt är det bara att göra slagen lodrätare och lodrätare tills hela vecket krympt och rätat ut sig
FE401178-0554-4839-8DFE-53C3B7A56C77.jpg - 140kB

Här är det blankare/gråare området det som krympt.

Och ungefär såhär mycket krymper ett veck i en 20mm fals
172BE4B0-2713-4244-97E9-4B0ED79F4911.jpg - 199kB

Själv gillar jag att hålla i plåten ungefär såhär och klämma ihop böjen med handen för att förhindra att vecket glider ut så mycket när jag hamrar. Sen hamrar jag på vecket mellan tumme och pekfinger
A4C1289C-AFDC-4084-9C21-18E492CA9085.jpg - 168kB

Repetera med så många veck som behövs för att få till önskad böj, det funkar ok att sätta 2-3 veck ovanpå varann för tvärare böj i 0.7 mm plåt, men mer än det så vill plåten gärna börja repa längst ut i falsen.
A8DACADE-2A74-4CAE-95D7-CBA3B48D578F.jpg - 235kB

FC3B5E61-A91C-4FC5-A902-AB818AA4CA85.jpg - 296kB

Man kan altså få ganska kraftig böj åstadkommen med krympning med enkla verktyg, men böjen jag åstadkommit här börjar vara på gränsen till vad som går att få snyggt i 0.7 mm plåt med 20 mm fals. Smalare fals går förstås att göra tvärare böj.

Tidsåtgång? Inte så farligt, nu kollade jag inte klockan, men det tog nog längre för mig att skriva den här guiden än att göra plåtbiten.

[Ändrad 2016-3-5 av GTm]




Mathias Österberg
GT V6 -05
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hajen
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 378
Registrerad: 2014-5-28
Medlemmen är Offline

Humör: Vetgirig

[*] Inlagd 2016-3-6 kl 01:59


Otroligt pedagogisk beskrivning! Den här guiden tror jag gör att man kommer igång med jobb som man tidigare duckat för eftersom det verkar alldeles för komplicerat. Som alltid kul att man kan komma väldigt långt med enkla medel och övning :smash::smash::smash:



David Wetterhall, Kopparberg
Alfasud 1,5 Super -79 (Bruno Cilento)
Alfasud 1,5 -80 (Rosso Alfa) -reservdelsbastard
Alfasud ti -76 (Verde Matese)-Nästa projekt
Alfasud 1,5 GL -82 (Avorio)-Klar 2028?
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rschneberger
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 485
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline

Humör: Dags för buskörning!

[*] Inlagd 2016-3-6 kl 09:44


Jag bugar för de som vill dela med sig av egen erfarenhet. Det här var definitivt ett bättre sätt att lösa problemet på än det sätt jag brukar göra det på.

:beerchug:





Ricky Schneberger,
Ford Thunderbird GTS -93isch (donator)
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Schneberger Competizione
AR 156 2.5 Sportwagon
Mazzarini RT
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34118
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33730

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5685
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-3-6 kl 10:01


Bra guide Mathias!

Skulle du kunna markera ungefärligt var du la dina krympningar på den färdiga plåten så att man ser hur många och hur tätt som gav resultatet :thumbsup:




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
M.Green
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 66
Registrerad: 2008-10-6
Befinner sig: Jönköping
Medlemmen är Offline

Humör: överladd

[*] Inlagd 2016-3-6 kl 11:41


Riktig lärorik läsning :D



Mathias Green
Jönköping
75 IMSA M112 -88
75 IMSA SC-88 (Skrotad)
75 1,8 Turbo-87 (pågående projekt)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3474
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2016-3-6 kl 16:21


Mycket imponerande! :thumbsup:



Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7653
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2016-3-6 kl 20:38


Den här utmärkta tråden hamnar på FAQ:n sen. Men jag flyttar den lite senare av en anledning.



Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hauge
Alfa-freak
****
Avatar



Inlägg: 706
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-3-6 kl 21:32


Perfa!



Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GTm
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 423
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-3-6 kl 22:14


Tack allihopa! :thumbsup:

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Skulle du kunna markera ungefärligt var du la dina krympningar på den färdiga plåten så att man ser hur många och hur tätt som gav resultatet :thumbsup:


Det kan bra vara att jag kom av mig något i räkningen, men jag räknade till 43 veck totalt medan jag höll på.

E5FD4E3C-2AB1-4C90-8AF8-018FDA64CC16.jpg - 235kB

På blå området sitter krympvecken med cc cirka 3 mm, och på röda cc cirka 1mm, vilket innebär att krympningarna överlappar varann på röda området. Hur många veck man behöver och hur tätt man sätter dem är helt beroende på hur bra krympning man får i veckena. Jag brukar inte anstränga mig för att få varje veck att krympa maximalt, det blir så lätt början på repa i kanten på falsen isåfall, hellre gör jag några veck extra.

Om man har en pappmall på profilen att följa och börjar från ena änden är det lätt att se var nästa veck behöver sitta för att böjningen ska bli rätt.




Mathias Österberg
GT V6 -05
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jol
AP\'s mekblad
Thread Moved
2016-4-24 kl 13:54

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 72.1% - SQL: 27.9%]