GTm
Alfista
br>
Inlägg: 423
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline
|
|
Forma plåt med krympning
Jag har fuskat litet i plåtslageri senaste några åren och har nu börjat komma till en nivå där jag får plåtbitar att se ut ungefär som jag vill, så
jag tänkte dela med mig hur jag krymper plåtkanter.
Jag ska tillverka ett nytt hörn framför höger bakhjul på min GT, plåtlappen till höger är klippt en cm eller 2 större än biten till vänster som ska
ersättas
Behövliga verktyg
Inget superfancy som kostar skjortan altså, enda ovanliga är tucking fork-en för att göra krympveck i plåten. I mitt fall är den gjord av en av-vriden
förlängare som jag pennvässat i bänkslipen och svetsat ihop med en kilformad plåtbit så insidan av de koniska bitarna sitter parallellt med ca 2mm
mellanrum. En sån kan tillverkas av vilka koniska skrotjärnbitar som helst, men jag rekommenderar nåt styvare än femtumsspik. Tex 2 dåliga
skruvmejslar kunde funka.
Hörselskydd rekommenderas förrän man hamrar mycket och länge på plåt. (Det räcker med att jag förstår dåligt, ska jag dessutom höra dåligt blir jag
helt omöjlig att ha att göra med )
Hammaren bör ha lätt rundat huvud, annars blir det fula jack i plåten om (=när) man träffar snett, dessutom krymper plåten bättre med rundad hammare.
Är hammaren inte rundad är det bara att fila upp rätt form. Själv brukar jag sandpappra upp till 400 efter att ha format om verktyg, fil-/slipspår i
hammarhuvudet kommer att göra avtryck i plåten. Såhär ser min favoritkrymphammares profil ut
Okej, då har vi gått igenom verktygen, så då är det bara att köra igång.
Förrän jag klippte loss hörnet från bilen ritade jag av profilen på ett tjockt papper och klippte ut. Den ritar vi av på plåten för att böja längs.
I det här fallet är strecket lätt böjt så det går inte att vika enkelt i skruvstädet, utan jag spände fast mothållet i skruvstädet, höll strecket på
kanten av mothållet, ena handen stadigt på plåten, och hamrade på plåtkanten utanför mothållet litet i gången och flyttade längs strecket mellan varje
hammarslag. Med en 5-10 omgångar hamrandes fram och tillbaks längs strecket så satt falsen där den ska.
(Ignorera det sträckta området uppe till vänster, i det här fallet ska den delen formas mera senare så jag grovsträckte på sandsäck först av allt för
att slippa att sträckningen påverkar min färdigböjda fals desto mer när jag tar itu med den biten. Sträckningen har noll betydelse för resten av vad
vi ska göra i den här FAQen)
Tillnäst ska vi börja krympa falsen och i och med det böja nedre delen av plåtlappen så den börjar se ut som originalbiten.
I det här skedet lönar det sig att klippa falsen till slutlig bredd så slipper vi arbeta med att krympa plåt som sen ska klippas bort. I mitt fall ska
falsen lämnas 21mm bred.
Gör ett veck i falsen med tucking fork'en. Jag brukar spänna fast gaffeln i skruvstädet och vrida plåten fram och tillbaks 2 gånger samtidigt som jag
trycker ner lätt för att böja plåten
Ungefär såhär brukar jag villa att vecken ser ut
Med flackare lutning på veckets kanter glider vecket gärna ut utan att krympa när man börjar hamra, och med brantare kanter riskerar man att vecket
faller omkull när man hamrar och då blir det fult.
Skulle man få hela vecket krympt skulle det skapa en rejäl böjning i plåten (såhär mycket lyckas man INTE krympa från ett veck)
I det här skedet kommer 2x4 stumpen fram som städ. Jag tycker hårt trä fungerar bättre för krympning än järnstäd. Min teori är att friktionen mot trät
gör att vecket inte halkar ut och plattas till utan krympning när man hamrar. Börja hamra i yttre kanten av vecket. Jag riktar hammarslagen så jag
slår ca 45 grader in mot vecket (dvs om du läser det här på mobilen kommer slagen ungefär från din panna mot kanten på vecket)
Jag varierar riktningen på slagen så för att undvika skarpa veck på kanten av vecket, dvs på bilden ovan så varierar jag så slagen kommer från ca kl
10 till kl 2.
[Ändrad 2016-3-5 av GTm]
Mathias Österberg
GT V6 -05
|
|
GTm
Alfista
br>
Inlägg: 423
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline
|
|
Här behöver man inte slå värst hårt alls, det tar ca 20 täta slag för mig att komma till resultatet på bilden nedan
Och när man fått kanten på vecket nerkrympt är det bara att göra slagen lodrätare och lodrätare tills hela vecket krympt och rätat ut sig
Här är det blankare/gråare området det som krympt.
Och ungefär såhär mycket krymper ett veck i en 20mm fals
Själv gillar jag att hålla i plåten ungefär såhär och klämma ihop böjen med handen för att förhindra att vecket glider ut så mycket när jag hamrar.
Sen hamrar jag på vecket mellan tumme och pekfinger
Repetera med så många veck som behövs för att få till önskad böj, det funkar ok att sätta 2-3 veck ovanpå varann för tvärare böj i 0.7 mm plåt, men
mer än det så vill plåten gärna börja repa längst ut i falsen.
Man kan altså få ganska kraftig böj åstadkommen med krympning med enkla verktyg, men böjen jag åstadkommit här börjar vara på gränsen till vad som går
att få snyggt i 0.7 mm plåt med 20 mm fals. Smalare fals går förstås att göra tvärare böj.
Tidsåtgång? Inte så farligt, nu kollade jag inte klockan, men det tog nog längre för mig att skriva den här guiden än att göra plåtbiten.
[Ändrad 2016-3-5 av GTm]
Mathias Österberg
GT V6 -05
|
|
Hajen
Alfista
br>
Inlägg: 403
Registrerad: 2014-5-28
Medlemmen är Offline
Humör: Vetgirig
|
|
Otroligt pedagogisk beskrivning! Den här guiden tror jag gör att man kommer igång med jobb som man tidigare duckat för eftersom det verkar alldeles
för komplicerat. Som alltid kul att man kan komma väldigt långt med enkla medel och övning
David Wetterhall, Kopparberg
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Inlägg: 673
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Jag bugar för de som vill dela med sig av egen erfarenhet. Det här var definitivt ett bättre sätt att lösa problemet på än det sätt jag brukar göra
det på.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7388
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Bra guide Mathias!
Skulle du kunna markera ungefärligt var du la dina krympningar på den färdiga plåten så att man ser hur många och hur tätt som gav resultatet
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
M.Green
Junior Alfista
br>
Inlägg: 68
Registrerad: 2008-10-6
Befinner sig: Jönköping
Medlemmen är Offline
Humör: överladd
|
|
Riktig lärorik läsning
Mathias Green
Jönköping
75 IMSA M112 -88
75 IMSA SC-88 (Skrotad)
75 1,8 Turbo-87 (pågående projekt)
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Mycket imponerande!
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
br>
Inlägg: 8064
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Den här utmärkta tråden hamnar på FAQ:n sen. Men jag flyttar den lite senare av en anledning.
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Perfa!
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
GTm
Alfista
br>
Inlägg: 423
Registrerad: 2013-9-3
Befinner sig: Malax, Finland
Medlemmen är Offline
|
|
Tack allihopa!
Det kan bra vara att jag kom av mig något i räkningen, men jag räknade till 43 veck totalt medan jag höll på.
På blå området sitter krympvecken med cc cirka 3 mm, och på röda cc cirka 1mm, vilket innebär att krympningarna överlappar varann på röda området. Hur
många veck man behöver och hur tätt man sätter dem är helt beroende på hur bra krympning man får i veckena. Jag brukar inte anstränga mig för att få
varje veck att krympa maximalt, det blir så lätt början på repa i kanten på falsen isåfall, hellre gör jag några veck extra.
Om man har en pappmall på profilen att följa och börjar från ena änden är det lätt att se var nästa veck behöver sitta för att böjningen ska bli rätt.
Mathias Österberg
GT V6 -05
|
|
jol
|
Thread Moved 2016-4-24 kl 13:54 |