AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Hsatighetsgivare till Alfa 75
Bilsadelmakaren
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 468
Registrerad: 2006-4-20
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline

Humör: Bygger en Lotus Seven av Alfadelar

[*] Inlagd 2016-3-13 kl 01:13
Hsatighetsgivare till Alfa 75


Skall koppla in en hastighetsgivare från en Alfa 75:a till GTV mätare från 84.
Problemet är att 75:ans givare har 3 kablar ut och GTV har 2 st. Kan nån hjälpa mig att koppla detta rätt?




Lars Etzner
3 st Gtv 2,5 5 st 164 och nu andra 166:an
X anlat alfa inredningar
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1113
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-3-13 kl 14:39


En gtv har elektrisk givare. En 75a har elektronisk givare ,du behöver göra om signalen med en Dakota sg5 box.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2243
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2016-3-13 kl 20:43


En 75:a kan ha givare med eller utan inbyggd signalomvandlare.



Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Bilsadelmakaren
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 468
Registrerad: 2006-4-20
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline

Humör: Bygger en Lotus Seven av Alfadelar

[*] Inlagd 2016-3-14 kl 13:49


Var hittar jag en "Dakota sg5 box" och hur kopplas det?
Finns det andra alternativ?




Lars Etzner
3 st Gtv 2,5 5 st 164 och nu andra 166:an
X anlat alfa inredningar
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4474
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2016-3-14 kl 14:57


http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/pr...

Kopplas in (under baksätet) mellan lådgivaren och originalkablaget. Där jaegerboxen sitter på vissa 75or.

Funkar fint för mig, har 75TS-låda i en GTV6 från 83.
Fick dra ström direkt från batteriet och styra den via ett relä aktiverat av originalströmmen för att den inte skulle bli störd av varvräknarsignalen om jag minns korrekt... Var snart 10år sedan jag gjorde installationen.

Fick mätaren att funka innan jag köpte dakota lådan med jaeger-box (signalomvandlare) från 75 men då visade den alldeles för mkt (2-3ggr för mycket).

* Alt1: Löda ihop en egen signalmodulerings box om du är duktig på el
* Alt2: Modifiera in 75 mätarelektronik och mekanik i ett GTV6-mätarhus.

Jag skulle rekommendera att köpa Dakota boxen. Då kan du dessutom justera in mätaren perfekt för t ex större hjul.

[Ändrad 15-3-2016 av Maffia Alfisti]




Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- Skoda Octavia RS 06' 2.0 TFSI - Blöjräser -
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Björnbusen
AP's fettischist
******
Avatar



Inlägg: 5243
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Bromma, Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: V6-trimmning

[*] Inlagd 2016-3-14 kl 15:09


Har en Dakota box över tror jag...



Björn Ek
AlfaPowermedlem Nr 5
AlfaRomeo Alfetta V6 1976
AlfaRomeo 166 3.0 V6 Sportronic 2004
¨Knarkar nästan aldrig¨
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2016-3-14 kl 15:21


Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Var hittar jag en "Dakota sg5 box" och hur kopplas det?
Finns det andra alternativ?


Du kan köpa en box från Autotec i Västerås, dom tar bra betalt dock. 1000:- och en knapphänt manual :)
Har själv kopplat ihop en BMW diff och GTV mätare rent elektroniskt med en SGI-5E box från dem här i veckan. Den funkar!


Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/pr...

Kopplas in mellan lådgivaren och originalkablaget. Där jaegerboxen sitter om du har en sådan.

Funkar fint för mig, har 75TS-låda i en GTV6 från 83.
Fick dra ström direkt från batteriet och styra den via ett relä aktiverat av originalströmmen för att den inte skulle bli störd av varvräknarsignalen om jag minns korrekt... Var snart 10år sedan jag gjorde installationen.

Fick mätaren att funka utan dakota lådan med jaeger-boxen (signalomvandlaren) som sitter under baksätet på 75 istället men då visade den alldeles för mkt (2-3ggr för mycket).

* Alt1: Löda ihop en egen signalmodulerings box om du är duktig på el
* Alt2: Modifiera in 75 mätarelektronik och mekanik i ett GTV6-mätarhus.
* Alt3: GPS

Jag skulle rekommendera att köpa Dakota boxen. Då kan du dessutom justera in mätaren perfekt för t ex större hjul.

[Ändrad 14-3-2016 av Maffia Alfisti]


Man får inte ha GPS-baserad hastighetsmätare för varken SFRO eller SBP. Så glöm det alternativet. Och hade han vart så pass vass på el att han kunnat bygga en egen box så hade han knappast ställt frågan, alltså är det en SGI-box han ska ha :)
Du kan ju höra av dig Lars när du köpt en om du behöver hjälp ;)

[Ändrad 2016-3-14 av niczii]




Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Bilsadelmakaren
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 468
Registrerad: 2006-4-20
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline

Humör: Bygger en Lotus Seven av Alfadelar

[*] Inlagd 2016-3-14 kl 22:42


Björn EK:
Kan du kolla om du har en över, samt komma med vad du skulle vilja ha för den?

För övrigt så fick jag SFRO 1 godkänd förra måndagen!
Så nu är det bara el kabelstamen och karosseriet kvar: Bara o bara:P:P

niczii: Behöver lite mer råd av dig ang mitt kommande turbobygge. men det kan vi ta framöver.




Lars Etzner
3 st Gtv 2,5 5 st 164 och nu andra 166:an
X anlat alfa inredningar
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4474
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2016-3-15 kl 10:20


Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Var hittar jag en "Dakota sg5 box" och hur kopplas det?
Finns det andra alternativ?


Du kan köpa en box från Autotec i Västerås, dom tar bra betalt dock. 1000:- och en knapphänt manual :)
Har själv kopplat ihop en BMW diff och GTV mätare rent elektroniskt med en SGI-5E box från dem här i veckan. Den funkar!


Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/pr...

Kopplas in mellan lådgivaren och originalkablaget. Där jaegerboxen sitter om du har en sådan.

Funkar fint för mig, har 75TS-låda i en GTV6 från 83.
Fick dra ström direkt från batteriet och styra den via ett relä aktiverat av originalströmmen för att den inte skulle bli störd av varvräknarsignalen om jag minns korrekt... Var snart 10år sedan jag gjorde installationen.

Fick mätaren att funka utan dakota lådan med jaeger-boxen (signalomvandlaren) som sitter under baksätet på 75 istället men då visade den alldeles för mkt (2-3ggr för mycket).

* Alt1: Löda ihop en egen signalmodulerings box om du är duktig på el
* Alt2: Modifiera in 75 mätarelektronik och mekanik i ett GTV6-mätarhus.
* Alt3: GPS

Jag skulle rekommendera att köpa Dakota boxen. Då kan du dessutom justera in mätaren perfekt för t ex större hjul.

[Ändrad 14-3-2016 av Maffia Alfisti]


Man får inte ha GPS-baserad hastighetsmätare för varken SFRO eller SBP. Så glöm det alternativet. Och hade han vart så pass vass på el att han kunnat bygga en egen box så hade han knappast ställt frågan, alltså är det en SGI-box han ska ha :)
Du kan ju höra av dig Lars när du köpt en om du behöver hjälp ;)

[Ändrad 2016-3-14 av niczii]


Skrev bara alternativen allmänt.
Ok där ser man, editerar bort GPS alternativet.




Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- Skoda Octavia RS 06' 2.0 TFSI - Blöjräser -
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Maffia Alfisti
Moderator
AP\'s Rondellentusiast
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4474
Registrerad: 2002-12-4
Befinner sig: Luleå
Medlemmen är Offline

Humör: Busso-abstinens

[*] Inlagd 2016-3-15 kl 10:32


Nån mer än jag som varit tvungen att dra ström via relä för att inte få störningar med Dakota boxen? Hade varit intressant info.



Daniel Jansson
- Alfa Romeo GTV6 83' 3.0 12v - Första/(Sista?)-bilen -
- Alfa Romeo 164 Q4 95' 3.0 24v - Projekt mint original -
- Skoda Octavia RS 06' 2.0 TFSI - Blöjräser -
"Sometimes they will infuriate you, other times the will really excite you. But the point is they are NEVER EVER boring!"
/James May från Top Gear om Alfa Romeo
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1169
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline

Humör: Finner inte tid att meka :(

[*] Inlagd 2016-3-15 kl 10:54


Intressant ämne, bra forum som vanligt. Kanske någon kan knåpa ihop en faq?

Vi borde egentligen ha en wiki :D

Sorry för trådkap




Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
niczii
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 4218
Registrerad: 2005-8-8
Befinner sig: västmanland
Medlemmen är Offline

Humör: Alfetta GT 3,0 24V Kompressor OOOja!

[*] Inlagd 2016-3-15 kl 11:55


Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Björn EK:
Kan du kolla om du har en över, samt komma med vad du skulle vilja ha för den?

För övrigt så fick jag SFRO 1 godkänd förra måndagen!
Så nu är det bara el kabelstamen och karosseriet kvar: Bara o bara:P:P

niczii: Behöver lite mer råd av dig ang mitt kommande turbobygge. men det kan vi ta framöver.


Grattis Lars!
Kul att dom godkände din rostfria ram som du ritat, var du tvungen att påvisa några hållfasthetsberäkningar då den var egendesignad?




Daniel Almkvist - medlem nr 5891 i CAR
--------------------------------

Oo=V=oO stolt ägare av en Alfetta GT(A) -75

Hemsida: www.alfa75racing.se

Följ min projekttråd på - http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23747&page=1

eller kolla in min FAQ om burbygge till en 75:a http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=25595

\"The Alfa 75 on which it was based was the second or third most unreliable car ever sold in the USA, only inching out the terrible Renault 5\"
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Bilsadelmakaren
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 468
Registrerad: 2006-4-20
Befinner sig: Eskilstuna
Medlemmen är Offline

Humör: Bygger en Lotus Seven av Alfadelar

[*] Inlagd 2016-3-16 kl 21:28


SFO besiktningen var rent okulär. Behövde inte visa några kalkyler eller andra saker.t, utan han villa ha specning på material och dimensioner på bärarmar och ram. Dock var rekommendationen att inte använda rostfritt igen.
Det jag behövde korrigera var placering av styraxeln då knutleden måste ligga i linje med rotationspunkter för övre och undre bärarm( inte få "bumpstering").

Han ville även att jag skulle "locka" några öppna profiler". Egentligen inga konstigheter utan dessa saker hade jag själv funderat på att göra.
Så nu är nästa steg att börja med karrosen...inte så jäkla sugen på att börja plasta och slipa i massor...




Lars Etzner
3 st Gtv 2,5 5 st 164 och nu andra 166:an
X anlat alfa inredningar
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.5% - SQL: 17.5%]