AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: alla instrumen döda fiat coupe 16vt
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-5-5 kl 11:43
alla instrumen döda fiat coupe 16vt


postade i fiatforumet men testar här med.

jag får ingen ström fram till "servizi" säkringen men lägger jag på + på säkringen så funkar instrumenten, alla säkringar är hela även huvudsäkringen. kollade på elscheman men blev inget klokare....





M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2223
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2016-5-5 kl 12:18


Är det bara instrumenten som är döda?

Kabelskon på en av mina 156:or var dålig, den lilla ström som kom igenom försvann när jag vred om nyckeln.




Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1312
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2016-5-5 kl 16:49


Du har ingen möjlighet att posta en bild på schemat?
Då kan vi kanske guida dig.
Lite osäker, men ska inte den säkringen få ström via tändlåset? Låter iaf logiskt.




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-5-5 kl 23:04


det är alla mätare som är döda, symboler för blinkers, lampa samt posljus funkar.
Jo visst ska den få ström via tändning.. kollade kabelskor vid tändningslåset men dom är ok.
började med att huvudsäkring + "servizi" säkringen gick bytte till nya som håller men ingen ström till den, huvudsäkringen har ström.
med andra ord funkar precis allt utom mätarna.
körde bilen hem från krapperup (25 mil) utan problem (förutom alla mätare) livrädd för att nåt skulle hända, kanske har lite för mycket kontrollbehov ;)

här är kopplingsschemat, ligger halvvägs ner på sidan. http://italiancarsclub.free.fr/Centre-Documents-Techniques/f...




M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1312
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2016-5-6 kl 06:48


Kollat anslutning H , kabel 2 i säkringsdosan?
Ser ut som att säkring 15, servize ska få ström via den kabeln från tändlåset.
Jag ser inte kabelfärgen, men hittar du den kan du mäta kabeln med samma färg vid t-låset och kolla om du har ström där också. (För att vara säker, såg att du kollat utgångarna redan)

Sen är ju frågan, varför gick säkringen första gången? Backljuset? Vindrutespolningen? :D
Fick lite tid över så jag kollade lite mera, hittade ett bättre komplett elschema på samma sida.
Kabeln ut från t-låset är orange. Någonstans på vägen finns en koppling? där byter den färg till orange/svart. Den går då till H2 som jag nämnde tidigare. Nu är det "bara" att mäta var du tappar ström.
[Ändrad 2016-05-06 av Chramon]

[Ändrad 2016-05-06 av Chramon]




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-5-7 kl 17:07


Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Kollat anslutning H , kabel 2 i säkringsdosan?
Ser ut som att säkring 15, servize ska få ström via den kabeln från tändlåset.
Jag ser inte kabelfärgen, men hittar du den kan du mäta kabeln med samma färg vid t-låset och kolla om du har ström där också. (För att vara säker, såg att du kollat utgångarna redan)

Sen är ju frågan, varför gick säkringen första gången? Backljuset? Vindrutespolningen? :D
Fick lite tid över så jag kollade lite mera, hittade ett bättre komplett elschema på samma sida.
Kabeln ut från t-låset är orange. Någonstans på vägen finns en koppling? där byter den färg till orange/svart. Den går då till H2 som jag nämnde tidigare. Nu är det "bara" att mäta var du tappar ström.
[Ändrad 2016-05-06 av Chramon]

[Ändrad 2016-05-06 av Chramon]


tusen tack!! ska kolla imorgon när jag för en gångs skull är ledig :kulspruta:
återkommer .




M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-5-8 kl 13:54


det kommer ström till H2 när tändningen slås på..

Kylfläkten har "alltid" varit kopplad på en knapp med tillhörande relä, den har tagit relät/knappens styrström från servizisäkringen, när säkringarna gick så luktade det kabelbrand och då hade jorkabeln till det relät börjar smälta på höljet, kopplade ur relät på en gång.
Jag hade kylfläkten igång när allt startade och det satt ingen säkring till relät så där har jag nog orsaken till allt...




M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1312
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2016-5-8 kl 18:01


Då låter det som du har avbrott inuti elcentralen mellan h2 och säkringen. Hur ser den ut inuti? Kretskort med ledningsbanor?
De tål ingen överbelastning. Demontera den och dissekera.:cool:
Enl. vad jag läste på sajten är alla kontaktstyckena olika, så man vågar lossa dem utan risk att sätta dem fel.

Du får nog se över kylfläktens inkoppling. Måste ju sitta på fel sida av säkringen + manöverström till ett relä är inte "hög", ska inte göra att kablar smälter & ryker.




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-5-8 kl 22:02


allt hemmapul till kylfläkten är borttaget och nya givare är beställda :)

hade isär säkringsboxen som hastigast i måndags och det är ett tunt plastkretskort (vikbart) typ.
såg inget konstigt och hade inte tid att rota i det men ska försöka ta det imorgon kväll igen.

ska strömmen gå direkt från h2 till säkringen eller via något relä?




M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chramon
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1312
Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2016-5-9 kl 06:36


Nej det är inga krusiduller i säkringsboxen.
Verkar vara raka spåret till säkringen.
Se schemat.






Här är den bättre manualen jag hittade:
http://italiancarsclub.free.fr/Centre-Documents-Techniques/f...

Fiat.png - 801kB




Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-5-9 kl 21:22


rev isär boxen idag och det är 3 mjuka kretskort som ligger på varandra och den är inte isärtagningsbar om man inte "löder bort kretskorten" vilken jag inte tänker göra... det hade varit varmt på ett ställe där jag antar/misstänker att kretsen går.
jag kom dock åt lödningarna så jag lödde helt sonika dit en kabel "över" den brutna kretsen, funkar kanon ska dock beställa en bättre beg box men det funkar för nu iaf :)

Jag är grymt tacksam för hjälpen och för att du tog dig tid och hjälpa :kiss:




M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.3% - SQL: 15.7%]