AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Biltemas bilbatterier - testgenomgång
blompa
Alfa-freak

Registrerad: 2013-11-11
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-6-11 kl 08:21
Biltemas bilbatterier - testgenomgång

Jag har under vintern haft problem med bilbatteriet i Audin. Det biltemabatteri som sitter i verkar inte riktigt bra.

Jag har upplevt samma sak med det biltemabatteri som satt i alfan, trots att det var relativt nytt.
Det tog inte laddning riktigt. Min misstanke har varit att deras batterier helt enkelt är rätt sunkiga.

Som tur var är skiljer sig bilbatterier från exempelvis olja; Här finns nämligen en hel del tester. Tester är bra.

Dessa är testerna jag kikat på

DN 2010

Testfakta 2010 - har använt gammalt data för biltemas batterier

Testfakta 2012

Testfakta 2013

Testfakta 2015

Efter att ha kikat igenom testerna framstår biltemas batteri som rätt sunkigt i flera av testerna. Speciellt köldegenskaperna är dåliga i DNs test. Men helt okej i flera av testfaktas tester. Lite ojämn kvalitet.

Banner power bull däremot verkar klart bäst 2013 och 2015 däremot verkar de ha sämre 2010 och 2012.

Global svart har bra betyg i ett test men överlag medelmåttigt betyg.

Varta får liteolika betyg beroende på vilket av deras batterier som testats. En del får höga betyg. Under ett par år verkar de haft låg kapacitet men bra i övrigt. Verkar nog som ett vettigt alternativ.

Bosch S4 presterar bra i båda de 2 testerna som det medverkar i. (2013,2015)

Finns fler. Notera att jag inte brytt mig så mycket om olika varianter från samma märke. Dvs alla "power bull" oavsett modell har tittats på som i en klump

-------------

Min slutsats är att kvaliteten är på tok för ojämn överlag.
De flesta märkena kräver att man har lite tur med just det batteri man får. Då jag upplever att biltemas batterier blivit klart sämre efter att ha används i kyla kommer jag undvika deras batterier.

Jag kommer nog prova antingen Bosch S4 eller ett"power bull"-batteri nästa gång. Powerbull går att få tag på för 1300+frakt i sverige eller exempelvis på ebay för under 1000 kronor inklusive frakt!

Innan man beställer får man såklart måtta och kontrollera polställning och poltyp.

Vad har ni övriga för erfarenheter?

Mina fordon (och länk till byggtrådar):Fiat Coupé 2.0 20VT 1999, BMW 530i, E60 M54B30 (2004)
Tidigare fordon:Lancia Dedra Integrale 1993 - såld!, Alfa Romeo 166 3.0 1999 - Såld 20160604, Toyota Celica GT4,ST165 1988 andel såld 2016-11-07, Audi S4 1994 - såld 2019-02-16, Volvo V70 2.4T 2001
- såld 2020812
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
GTV-TB
Alfa-freak

Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline

Humör: e... glimrende :-)

[*] Inlagd 2016-6-11 kl 09:44

Har plöjt igenom en del biltema batterier och upplever att deras grå batterier är skit, tåler ingenting och dör för minsta lilla, men deras svarta upplever jag som rubusta och klara stryk/lever länge trots att datan på dem är sämre än på de gråa.

Johan S
Kristian
Alfista

Registrerad: 2013-10-25
Befinner sig: Motala
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-6-11 kl 12:38

Då har jag haft en enastående tur med alla mina biltemabatterier för inte ett enda har krånglat. Har bara haft de svarta så jag kan inte uttala mig om de grå.

Kristian Andersson

Alfa Romeo 2000 GTV -75
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2016-6-11 kl 23:27

Jag har alltid haft "otur" med alla mina verktyg och prylar jag köpt på Biltema.
Det är så skrattretande dåliga produkter men ändå åker man dit gång på gång pga deras billiga priser, bra öppettider och breda sortiment. Men det är verkligen skitprylar. Inte ens tape eller plasthandskar lyckas de med.
Senast köpte jag en cyckelslang åt brorsan där. För säkerhets skull köpte jag också ett "punkalagning kit" ifall Biltemaslangen inte skulle funka.
Givetvis läcker den nya slangen över allt och jag tar fram lagningskittet för att laga den gamla slagen i stället. Givetvis släpper "vulkningen" på lagningen mindre än 24 timmar efter montering - helt jälvla otroligt! Det är nästan komiskt.

För att återgå till ämnet, Batterierna kan funka "ok" 1 eller 2 år och är sedan bara att kasta är min erfarenhet.

Jag kommer aldrig att använda ngn form av elektriska komponenter från Biltema i en bil jag bryr mig om. Där går min gräns :P

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
veloce
Mr. nylackad Duetto

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2016-6-12 kl 06:27

Quote: Ursprugligen inlagt av Kristian  
Då har jag haft en enastående tur med alla mina biltemabatterier för inte ett enda har krånglat. Har bara haft de svarta så jag kan inte uttala mig om de grå.

Samma här. De grå har inte jag heller provat, har inte behövts, de svarta fungerar OK.

Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Nouvolare
Alfista

Registrerad: 2006-4-9
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-6-13 kl 07:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Jag har alltid haft "otur" med alla mina verktyg och prylar jag köpt på Biltema.
Det är så skrattretande dåliga produkter men ändå åker man dit gång på gång pga deras billiga priser, bra öppettider och breda sortiment. Men det är verkligen skitprylar. Inte ens tape eller plasthandskar lyckas de med.
Senast köpte jag en cyckelslang åt brorsan där. För säkerhets skull köpte jag också ett "punkalagning kit" ifall Biltemaslangen inte skulle funka.
Givetvis läcker den nya slangen över allt och jag tar fram lagningskittet för att laga den gamla slagen i stället. Givetvis släpper "vulkningen" på lagningen mindre än 24 timmar efter montering - helt jälvla otroligt! Det är nästan komiskt.

För att återgå till ämnet, Batterierna kan funka "ok" 1 eller 2 år och är sedan bara att kasta är min erfarenhet.

Jag kommer aldrig att använda ngn form av elektriska komponenter från Biltema i en bil jag bryr mig om. Där går min gräns :P

Håller med dig helt om batterierna. Jag har mest haft med motorcykelbatterier att göra, de är crap. Hittade ersättare till mina gräsklipparbatterier på Biltema, de funkade helt otroligt nog. Men de var till minsta detalj samma batteri som ackarna de ersatte som var italienska Fiamm.
Cykelslangar och däck samt reparationsatserna har aldrig strulat nånsin för mig. Jag kanske har haft tur. Det som möjligen kan vara prisvärt är hylsnyckelsatser o sådant.

Ex ägda fordon av värde:
Alfa 33 16V
Alfa 155 TS
BSA B33-52
Moto Guzzi 850-T- 74
Ducati 750 Sport- 89
Ducati 900 SS- 94
Ducati 748/916- 97
Ducati 1098-07
Ducati Monster 600- 97
Duprilia RS1000-2013
Ducati Daemon-2014