AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Hjulvinklar 33
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 750
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2016-6-29 kl 20:29
Hjulvinklar 33


Vilka hjulvinklar går att ändra på en 33a?
Gäller 4x4 SW så bak går det ju inte att göra så mycket antar jag..
Men fram måste det ju gå att ändra något?
Finns det några rekommenderade värden?

Skulle vilja ha kombin lite mer svängglad än idag, på alfetta GTVn blev det stor skillnad i körglädje bara med lite hjulvinklar.
:steering:

[Ändrad 2016-6-29 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johan Näsström
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 77
Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline

Humör: coronakarantän

[*] Inlagd 2016-6-30 kl 12:39
Hjulvinklar 33


Nej, det går inte att justera vare sig camber eller caster, bara toe-out.
Camber ska vara –1°45' +–30'
Caster 1°+–30'
Enligt manualen ska toe-out vara 4 mm +/–1 mm (om fälgdiametern är 380 mm).

Du kan ju kolla sättningen, 4x4 är högre satt än vanliga 33an. Höjdskillnaden (A) mellan bärarmens bultcentrum (2) och kulledmutterns undersida (1) ska vara 3 +/–5 mm.



IMG_2176.JPG - 572kB




Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********

Avatar


Inlägg: 2949
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-6-30 kl 19:54


går det inte fila upp skruvhålen mellan fjäderben och spindeln för mera camber ?
många kör ju racing med 33:or i UK.




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
matsud
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2288
Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-6-30 kl 20:06


Vettefanken om det går att fila upp hålen, går på sud iallafall, gjort det på min sudsprint. På 33orna så brukar jag trycka in nederdelen av fjäderbenet in mot karossen när jag drar till bultarna, då får man max negativ camber. Om man sänker bilen så brukar den negativa cambern öka.


[Ändrad 2016-6-30 av matsud]




Mats Nilsson Mob 073 8231744
Några av mina bilar,broschyrer och handbok för motorinställ Alfa 33 105HK: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=153661
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
George Junior
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1838
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline

Humör: Work hard, play harder

[*] Inlagd 2016-6-30 kl 21:18


Beror det inte rätt mycket på vad man har för däck och ringtryck? Kör du mest asfalt eller grusväg? Har hört att man kan höja trycket fram och sänka det bak för mer överstyrning :lips:



David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Micke G
AP\'s boxersamlare
******
Avatar



Inlägg: 3202
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: Tjosan tjosan

[*] Inlagd 2016-6-30 kl 22:19


På en standard 33:a behöver man inte göra mer än det är från början.
Känns den svajig så har du säkert dåliga dämpare och gamla trötta bussningar.
Börja med att byt ut dom detaljerna.
Ändrar man för mycket på en sliten originalupphängning är risken för "torque steer" väldigt stor och då blir bilen riktigt jobbig att köra.

Annars är det eftermarknadsprylar som gäller, som tex fjäderben eller coilover med justering uppe vid fjädertornen.




Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Klar snart? Bara lite till..
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition snart hoppas jag
Duett 1965 Min redneck bil
MB AMG C32 2001 Semesterbil
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Daniel L
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1386
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood.

[*] Inlagd 2016-7-2 kl 20:06


Du kan fila tre av fyra hål ovala i fjäderbenet där navet är fastskruvat så att navet kan vinklas in. Typ två eller tre grader camber fram kan vara ett bra startvärde.

Toe funkar bra med standardvärde dvs 1 till 3 mm toe-out.




Daniel Lindgren

Varning! Inlägg i detta forum kan vara skrivna av personer med begränsad kompetens.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 750
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2016-7-2 kl 22:20


Tack för alla svar. Ska laborera lite.



Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******

Avatar


Inlägg: 7951
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Sudträsket - igen ! :)

[*] Inlagd 2016-7-8 kl 21:48


Satte på hårdare fjädrar bara fram på suden i tidernas begynnelse. Då ville den gå rakt fram i krökarna.
?!




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 84.7% - SQL: 15.3%]