AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Sista resan!
BerlinaPer
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 273
Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-7-19 kl 09:49
Sista resan!


I dag gick en donator bil till skroten.

2016.07.18 022.JPG - 2.3MB




Per Wadén

Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
elCrillo
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1502
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Alfalös och bitter

[*] Inlagd 2016-7-19 kl 10:42


:(



Crister Borg

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 750
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2016-7-19 kl 14:35


Verkar ju rätt så rensad i alla fall..



Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BerlinaPer
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 273
Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-7-19 kl 14:48


Tyvärr sprak rutan när jag skulle ta ut den, men annars är det inte mycket kvar.



Per Wadén

Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Kristian
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 248
Registrerad: 2013-10-25
Befinner sig: Motala
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-7-19 kl 20:08


Tänk om alla gjorde sådär, en donatorbil på gården att ta delar ifrån, sedan skrota när den är rensad. Miljövänligt.
Å andra sidan skulle industrin stanna av och arbetslösheten öka och lågkonjukturerna skulle avlösa varandra:bananana::bananana::bananana:




Kristian Andersson

Alfa Romeo 2000 GTV -75
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfadriver
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 303
Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline

Humör: Gasglad!

[*] Inlagd 2016-7-19 kl 20:39


Tänk om alla visste vilka miljövänner det finns i Alfa kretsar!
Men alla håller inte med, för just detta ville bl.a. naturvårdsverket och andra förbjuda!




Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.


Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BerlinaPer
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 273
Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-7-25 kl 14:16


Ytterligare en till skroten!

2016.07.25 003.JPG - 2.7MB

Börjar bli rent utanför garaget i Svalöv.
(så man kan få plats med något nytt):thumbsup::thumbsup:




Per Wadén

Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Norre
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 423
Registrerad: 2003-9-24
Befinner sig: Timmernabben
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-7-27 kl 23:21


Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Ytterligare en till skroten!



Börjar bli rent utanför garaget i Svalöv.
(så man kan få plats med något nytt):thumbsup::thumbsup:


men huven då? ser iaf väldigt rak och fin ut på bilden..




M. Norlander
156 GTA sw -03
164 2,0TB -98
164 2,0TS -90
Fiat coupe 2,0 16vt -95
Lancia delta integrale -90
Maserati 222SE -88
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
75:an
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 234
Registrerad: 2003-2-4
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood.

[*] Inlagd 2016-7-28 kl 17:35


Ni som skrotat dessa rensade bilar, har skroten krävt att ni skall betala? I Stockholm har jag blivit avkrävd pengar för att de ska ta emot tömda karosser. Vi som mekar skulle ju inte bli drabbade av transportstyrelsen och naturvårdsverkets idiotideer. I dagens rubbade regelsverige måste man ju som bekant betala registeravgift till transportstyrelsen om man har en avställd bil. Och enda sättet att slippa avgiften är att skrota den hos en auktoriserad skrotfirma. Annars blir det kronofogden om man inte betalar. Och skulle man krocka och eller skrota den i ett EES land finns ett regelverk för det. MEN vad händer om man krockar utanför EES land? Att man använder bilen inom folkrace där man har tvångsförsäljningssystem och bil-dokument är ointressant. Vid tredje försäljningen har ingen någon aning om eventuellt reg nummer. Transportstyrelsen har som vanlig strulat till det.



Mats.Widman

GTA SW -03, GTV6 -83, DS 69, DS 67, DS Ambulans 73, SM 72, 2CV-70, CX loadrunner 6weeler,MB 804 bärgningsbil -86, VW biltransport-82 mflr.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 6432
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-7-28 kl 18:32


Ja att ta betalt för att skrota bilen var bland det dummaste som lagförts. (Även om en del betydligt dummare grejer också bestämts..) men att ta betalt går ju stick och stäv mot att vara klimatsmart och återbruka och allt det där som miljöpartiet kvittrar så mycket om vareviga politiska nyhetsinslag... Sen sitter de själva och kör SUVar i stockholms innerstad? :oO:dunce:

[Edited on 2016-7-28 by FredrikAssarsson]




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
daneh
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 141
Registrerad: 2006-1-16
Befinner sig: Järfälla - Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: Garage - stort

[*] Inlagd 2016-7-28 kl 21:40


Skrotade just en halvrensad 164 i Spånga utan avgift. Under tiden jag kollade efter lämpligt ställe för skrotning dök det upp de som ville ha en 5-hundring för besväret. Valde som sagt inte nåt av dessa...
/Danne




Dan-Erik Hansson

Challenge #4 GTV 2.0TS -86, GT 3,2 -04, 156 JTS -02, Ducce 999s, Ducce ST2
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
75:an
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 234
Registrerad: 2003-2-4
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood.

[*] Inlagd 2016-7-29 kl 06:37


Quote: Ursprugligen inlagt av daneh  
Skrotade just en halvrensad 164 i Spånga utan avgift. Under tiden jag kollade efter lämpligt ställe för skrotning dök det upp de som ville ha en 5-hundring för besväret. Valde som sagt inte nåt av dessa...
/Danne


Precis. Så Bilskrotarna i Lunda ta bilarna utan den illvilliga extra debiteringen? Gott bra att veta och det skall nyttjas. Skrotarna får ju faktiskt en kaross om x antal hundra kilo som de får betalt för när de säljer den. Om jag inte missminner mig betalas det 1kr kilot i metallvärde för en kaross idag.(förutom den peng som de redan fått av tillverkarna i producentpeng) Man kan leva extremt gott på en skrot uppenbarligen.




Mats.Widman

GTA SW -03, GTV6 -83, DS 69, DS 67, DS Ambulans 73, SM 72, 2CV-70, CX loadrunner 6weeler,MB 804 bärgningsbil -86, VW biltransport-82 mflr.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3500
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2016-7-29 kl 10:42


Quote: Ursprugligen inlagt av 75:an  
) Man kan leva extremt gott på en skrot uppenbarligen.


När jag lämnade in donatorn, rensad på en hel del saker, fick jag betala 500kr för hämtningen.
Var sedan in och betalade på skroten dagen efter och fastnade i ett samtal med ägaren en lång stund.

Han sa att skrotarna så som vi är vana vid dem kommer försvinna kanske redan inom 10 år.
Han berättade 3 intressanta saker. (Jag har inte faktakollat om det stämmer, men han verkade insatt)

1. biltillverkarna ligger på hårt för att få in förbud mot att använda begagnade bildelar eller piratdelar. I USA har processen kommit långt. Men det jobbas hårt även här, enligt honom är t.ex KIA långt komna i sverige.

2. Inte bara garantier upphör även försäkringsbolagen kan i vissa delstater i USA neka en utbetalning om begagnade eller piratdelar använts eller om reparationen utförts på en icke märkesverkstad. Modellen diskuteras även i EU under argumentet att det ökar trafiksäkerheten.

3. Biltillverkarna jobbar hårt på att utöka antalet leasade bilar och jobbar på att införa en leasingmodellen som går ut på att bilen aldrig säljs under sin livstid genom en tre stegs trappa där biltillverkaren kan ta full kontroll över all service och reservdelsförsäljning. Även försäkringsbolagen verkar positiva till denna modell.
år 0-3 leasing - som idag direkt från biltillverkaren.
år 4-6 leasing utförd av privata märkescertifierade firmor riktat främst mot privatpersoner.
år 7-9 End of life. Modellen här är mer likt en carpool än leasing. Går bilen sönder ersätts den med en likvärdig. Bilarna får service men inget "underhåll" Efter sitt nionde år i trafiken skrotas de, vilket i praktiken är en återvinning då efterfrågan för delar till slut kommer vara helt eliminerad.

Han sa att antingen anpassar han sig och bygger om anläggningen till en ren återvinningsanläggning eller så lägger han ner.




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
lmb
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 55
Registrerad: 2015-8-3
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-7-30 kl 00:04



Det låter helt i linje med hur dessa giganter arbetar med lobbyister mot verklighetsfrånvända politiker. Det vore väl perfekt att knyta kunden till bolaget så länge han äger produkten, allt i säkerhetens namn förstås.

En länk från autoblogmsom rör ämnet. http://www.autoblog.com/2015/04/20/automakers-gearheads-car-...




Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av 75:an  
) Man kan leva extremt gott på en skrot uppenbarligen.


När jag lämnade in donatorn, rensad på en hel del saker, fick jag betala 500kr för hämtningen.
Var sedan in och betalade på skroten dagen efter och fastnade i ett samtal med ägaren en lång stund.

Han sa att skrotarna så som vi är vana vid dem kommer försvinna kanske redan inom 10 år.
Han berättade 3 intressanta saker. (Jag har inte faktakollat om det stämmer, men han verkade insatt)

1. biltillverkarna ligger på hårt för att få in förbud mot att använda begagnade bildelar eller piratdelar. I USA har processen kommit långt. Men det jobbas hårt även här, enligt honom är t.ex KIA långt komna i sverige.

2. Inte bara garantier upphör även försäkringsbolagen kan i vissa delstater i USA neka en utbetalning om begagnade eller piratdelar använts eller om reparationen utförts på en icke märkesverkstad. Modellen diskuteras även i EU under argumentet att det ökar trafiksäkerheten.

3. Biltillverkarna jobbar hårt på att utöka antalet leasade bilar och jobbar på att införa en leasingmodellen som går ut på att bilen aldrig säljs under sin livstid genom en tre stegs trappa där biltillverkaren kan ta full kontroll över all service och reservdelsförsäljning. Även försäkringsbolagen verkar positiva till denna modell.
år 0-3 leasing - som idag direkt från biltillverkaren.
år 4-6 leasing utförd av privata märkescertifierade firmor riktat främst mot privatpersoner.
år 7-9 End of life. Modellen här är mer likt en carpool än leasing. Går bilen sönder ersätts den med en likvärdig. Bilarna får service men inget "underhåll" Efter sitt nionde år i trafiken skrotas de, vilket i praktiken är en återvinning då efterfrågan för delar till slut kommer vara helt eliminerad.

Han sa att antingen anpassar han sig och bygger om anläggningen till en ren återvinningsanläggning eller så lägger han ner.




Lars M Blomberg, Åland.
Alfa 166 3,2 // Maserati Ghibli GT // Suzuki vx 800 // påtvingad Volvo V60
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
155Q4
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1152
Registrerad: 2002-6-25
Befinner sig: Mantorp
Medlemmen är Offline

Humör: nu ska skiten ihop!

[*] Inlagd 2016-7-30 kl 10:57


Njae, riktigt så här funkar det inte,än iaf.
Nu har jag tagit mig tid att skriva så läs gärna och ställ frågor.

Jag arbetar som verkstadschef på en stor återförsäljare och skriver med det avtal med försäkringsbolag och GA (generallagent), jag har även förmånen att sitta i MRFs styrelse för lack och kaross där jag nu är engagerad i den tidsstudie som ligger till grund för vad försäkringsbolagen betalar för ex byte av en framskärm och all tillhörande logistik, vem betalar att en bil blir inlöst (idag ingen utan det gör vi som verkstad gratis).



1. biltillverkarna ligger på hårt för att få in förbud mot att använda begagnade bildelar eller piratdelar. I USA har processen kommit långt. Men det jobbas hårt även här, enligt honom är t.ex KIA långt komna i sverige.

Det som avses är frontdetaljer som påverkar fotgängarskyddet, främst höljen då när man svetsar eller använder pads förstärker man baksidan och det i sin tur påverkar hur fotgängaren tar smällen,strålkastarnas infästningspunkter skall ge vika och här får man heller inte laga utan det är oskadad beg eller ny som gäller. Som exempel reparerade vi 46% av alla plastdetaljer från 2008 då fotgängarskyddet började introduceras har det sakta sjunkit, vi är idag nere på 23%.

2. Inte bara garantier upphör även försäkringsbolagen kan i vissa delstater i USA neka en utbetalning om begagnade eller piratdelar använts eller om reparationen utförts på en icke märkesverkstad. Modellen diskuteras även i EU under argumentet att det ökar trafiksäkerheten.

Vi börjar med piratdelar, det finns bra och det finns dåliga, men hur vet man vad man får, generellt kan sägas att piratdelar har sämre passform och tiden verkstaden får betalt för att byta ex en framskärm är fast, har den kass passform eller om en plastdetalj har extremt mycket släppmedel i sig tar det betydligt längre tid och verkstaden får inte betalt. Det ligger alltså i verkstadens intresse att använda delar närmst nominellt mått.

Så till begagnat:
biltillverkarna har krav om 95% återvinning, detta i förlängningen gör att vi som verkstäder tvingas använda så mycket begagnat som bara går, då det även är halva pengen mot nytt. Tillgången på Klass A+ beg är begränsad och vare sig skroten eller F-bolagen vill betala för att få en lätt skadad del till klass A+ alltså går en sån del till privat försäljning. Den begränsade tillgången då alla lätt skadade delar saknar betalare för åtgärd gör att det blir mer nytt än beg. Som exempel ligger vi idag på 24% begagnat av de utbytta delarna, skulle gärna få vara mer då leveranstiderna är mer säkra från en seriös demontera än från exempelvis tyskland eller frankrike, från skroten får men EN försändelse, från biltillverkarna oftast delleveranser vilket skapar en osäkerhet när man vågar lova kunden att påbörja rep.

3. Biltillverkarna jobbar hårt på att utöka antalet leasade bilar och jobbar på att införa en leasingmodellen som går ut på att bilen aldrig säljs under sin livstid genom en tre stegs trappa där biltillverkaren kan ta full kontroll över all service och reservdelsförsäljning. Även försäkringsbolagen verkar positiva till denna modell.
år 0-3 leasing - som idag direkt från biltillverkaren.
år 4-6 leasing utförd av privata märkescertifierade firmor riktat främst mot privatpersoner.
år 7-9 End of life. Modellen här är mer likt en carpool än leasing. Går bilen sönder ersätts den med en likvärdig. Bilarna får service men inget "underhåll" Efter sitt nionde år i trafiken skrotas de, vilket i praktiken är en återvinning då efterfrågan för delar till slut kommer vara helt eliminerad.

Privatleasing är den snabbast växande försäljningen idag, ser vi till min generation 40år så vill vi ha KONTROLL och TIDSEFFEKTIVT, dvs vi är villiga att ta en något högre kostnad mot att veta att det som förväntas ingår och det är en fast peng per månad. efter 3 år om nu leasingavtalet är på det ges vi möjlighet att byta till mindre eller större beroende på behov ( familjen storlek styr oftast). Det ligger i allas intresse att bilflottan 1. förnyas regelbundet, 2. Inte blir för gammal. En tidigare leasad bil oavsett företag eller privat går inte ut på förnyad leasing ännu, men kan mycket väl vara så att via ÅF (återförsäljare) kommer leasing bli mer än för bara ny bil, till fast kostnad per månad.
En bil förväntas hålla 10 år och det är precis så länge som vi gärna lagar dem, efter det kommer fel av den arten att det inte är kostnadseffektivt att underhålla, oavsett om det gäller mekaniskt eller kaross.

Jag tycker det är extremt idiotiskt att miljöpremien togs bort, därmed fick man inte betalt för sin skrotbil som stod på gården utan den fick stå kvar likväl.
Ett större problem är att de som haren bil för säg 2000kr, väljer att köra runt i den istället för att skrota den & med det få 1500kr tillbaks. Detta är i sig trafikfarligt, en gammal hink för 2000kr får ingen kärlek och när väl olyckan är framme blir det än mer påtagligt då hjulupphängningen är slut, och bilen är gammal och rostig med sämre krocksäkerhet, ser flertalet äldre lik där barnfamiljer varit inblandade och de blir ju självklart mer skadade än om de åkt i en nyare säkrare bil. Gammal skit ska bort från vägarna och bort från bakgärden, de ska återvinnas och staten ska tycker jag vara med och betala, pengar finns ju uppenbarligen ( vi får ta den ekonomiska diskussionen en annan gång)


Jag älskar precis som ni, alfa Romeo denna oändliga sparbössa. Det hade inte varit ekonomiskt försvarbart att ens lämna in en 8 år gammal alfa på verkstaden då bilens värde understiger reparationskostnaden, för att inte tala om alla småfel som dyker upp, el, rost, mekaniskt.






Johan Eriksson
Mantorp/Mjölby/Linköping
155Q4 -93: Tänkt originalrenovering LÄNK
155Q4 -94: byggtråd GTA replika LÄNK
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.2% - SQL: 13.8%]