AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2    4  ..  31
Författare: Ämne: Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)
Bobby
Alfista

Registrerad: 2016-7-18
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-25 kl 21:56

Tackar!

Nej jag kommer som sagt inte att oroa mig över oljetrycksmätaren så länge lampan inte tänder sig. Har kollat nivån efter varje körning och den ligger fint i mitten på låg och hög. Ska ta mig en titt på givaren nu i veckan.

Vilken olja rekommenderar ni att jag har i motorn? Vill köpa en dunk och ha i bagagen för säkerhets skull.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Kalle_alfaturbo
Alfa-freak

Registrerad: 2002-11-5
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: På hugget

[*] Inlagd 2016-7-25 kl 22:29

Grattis till köpet!

Mobil 1 5W50 funkar alltid.

Kalle Sandler

- Att ha den snabbaste Alfan är som att vara bäst i särskolan -
alfahanen
Alfista

Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2016-7-26 kl 08:21

Tror mig veta det är Castrol i motorn nu, måste kolla hemma för korrekt spec.

En gång i tiden hade jag en då relativt ny Alfa med V6a var nojig över olje trycket (på mätaren) visste redan då att på 116 bilarna är det som detär, bara mätaren lever så är det ok. Lämnade in bilen för provtryckning av oljesystemet och det var naturligtvis som det skulle vara.

Så håll koll på olje lampan är den släkt är allt frid och fröjd.

Nu kom jag på en annan V6e bil jag körde på bana, olje lampan började lysa, kollade oljenivån som var bra, men den lyste allt mer och jag vågade inte köra mer.
Det visade sig vara givaren som lämnat in.

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
beatwise
AP's pallbockskung!
Brigata Boxer

Registrerad: 2003-5-26
Befinner sig: Mariehäll
Medlemmen är Offline

Humör: #16atterhall

[*] Inlagd 2016-7-26 kl 14:02

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha...

De kör kampanjer emellanåt ner till 399 och ibland t o m 299. Busson gillar smeten. Min GTA drar ~1-2dl per säsong. :cool:

:thumbsup:

Stefan Atterhall CAR #4677
AR 147 GTA -04, röd #16 CAR Challenge kl. II
AR Sprint Veloce 1.7 16V -87, blå
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare Denna anvädare har MSN Messenger
Bobby
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-26 kl 17:16

Tack grabbar för att ni stillar min oljenojja ;)

Bobby Green. Kör GTV6 från 1983, helst i tunnlar.
Bobby
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-26 kl 22:11

Blev lite mysmeck nu i afton. Monterade loss främre blinkers och smörjde upp kablar då höger blinkers fram trilskas och fungerar när den känner för det. Hjälpte inte ett dugg. Upptäckte även att kabeln till den ena kylfläkten inte var inkopplad när jag rotade omkring under huven så åtgärdade detta.

Blev även premiärbläddring i min nya Haynes-bok, som lite lustigt visar en Peugeot 205 på bilderna när man ska laga kaross. En annan kul sak är att bältena som sitter i baksätet på min bil kommer från Volvo, troligtvis 240-serien. Är detta något som generalagenten satte in när bilarna kom till Sverige eller? Ett fult hål är sågat på varje sida för bältet också. Skulle gärna vilja ha tag i ett par där inte låsanordningen är rymdgrå, ser lite tråkigt ut mot den övriga interiören.

Sen monterade jag bort dörrsidan på förarsidan för att försöka klura ut varför elhissen går så trögt. Den har bara blivit värre och nu drar den inte ned rutan alls. Jag hade lös motorn för att se om man kanske kunde justera läget på den och på så vis få rutan att löpa lättare, men den kan bara vara i ett läge pga vajern. Osäker på om det är motorn som är kass och inte orkar eller om det är rutan som kärvar och sätter sig fast. Ett jäkla pill var det i alla fall med mina falukorvar till fingrar och ingen skillnad blev det heller efter allt slit. Det blir ju inte direkt svalt i bilen just nu så hade gärna fått ordning på det.

1.jpg - 125kB 2.jpg - 265kB 3.jpg - 94kB 4.jpg - 169kB

Besar
Alfa-freak

Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 00:02

Jag får hjälpa till med händerna medan fönstret går upp eller ner på min bil med, har en kompis och på hans är det samma sak.
Kanske ska vara så?

Vad är det för kamera du har? Fotograf? Hobbyfotograf?
Du tar riktigt snygga bilder.:rolleyes:

Besar Jashanica
GTV6 3.0 GP - 87
75 2.5 (QV) - 87
Spider 2.0 TB - 01
Giulia Super -76
GTV - 77 (banbil)

Lotus Elan +2 - 68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325iT -09
Sålda: 156 2.0TS SP3 - 01 | 164 Super v6 - 96
GARAGET
Bobby
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 00:30

Hehe jag gjorde också det i början men nu vägrar fönstret att gå ner trots hjälp. Passagerarsidan rullar på fint. Mycket skumt, får grotta vidare i detta.

Tack det var kul att höra, jag använder en Panasonic DMC-GF5 med ett trevligt objektiv på. Autoläge på och knäpper loss bara, bilens vackra linjer gör resten =)

front.jpg - 210kB sidan.jpg - 389kB

[Ändrad 2016-7-26 av Bobby]

Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 06:34

Kanske lite långsökt... men testa skifta kontaktstyckena bakom strömbrytarna för hö-vä elhiss och se om du flyttar felet till vänster dörr? Kan vara oxid i brytaren om den stått mycket så du får spänningsfall till motorn. = trög.

Christer Andersson Alfa Romeo Giulia 2.0 Super -17
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Murmilon
Junior Alfista
**

Registrerad: 2016-5-16
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 10:09

Gratulerar! Ser ut att vara i ett underbart skick! :beerchug:

Rickard Holtemark
alfahanen
Alfista

Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 10:55

Jag köper olja på lösvikt på Mekonomen, är inte 100% säker men det kan vara
Den här sorten du har i motorn.

Sista skvätten är den som ligger/låg i bilen, oavsett vad som står på förpackningen
Och den bör räcka ett tag, dom mil jag körde märkte jag ingen oljeförbrukning att tala om

image.jpeg - 1MB

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Bobby
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 21:13

Jag lider av en åkomma som får mig att skruva isär saker som jag sedan inte har den blekaste aning om hur jag ska få ihop igen. Jag lossade på de kablar jag hittade till elhissen, smörjde upp och testkörde lite men utan resultat. Det rasslade dock rätt så otrevligt och efter lite inspektion insåg jag att vajern hoppat ur spår och lagt sig bredvid löphjulet i motorn. Var bara till att skruva ut allt så att man kunde jobba med det efter att ha insett att det helt enkelt är för dåligt med plats när grejerna sitter i dörren. Sen isär med allting och försöka förstå hur grejerna fungerar. Hjulet på motorn har ju spår i sig så det var bara att snyggt lägga tillbaka vajern i det och se till så att den bångstyriga rackarn inte hoppade ut (vilket endast hände cirka 16 gånger).

Fick till slut skruvat ihop allt på rätt vis, och smörjat lite. Monterade tillbaka grejerna i dörren men fortfarande kommer bara ett ansträngt brummande från motorn precis som om något kärvar. Hissade ner rutan manuellt och testade från bottenläget, och då gick den upp med helt okej fart, men den går inte att hissa ner igen. Motorn kan bara sitta på ett håll i sitt fäste och själva vajerhjulet fick jag också bara dit på ett sätt. En sak som jag inte hann testa var att köra motorn utan att rutan är klämd i vajern. Helt klart är att något med motorn kärvar och att den får kämpa, det liksom bågnar till i dörren när man kör hissen. Men det tar inte i någonstans och vajern ligger som den ska i alla löphjul.

Får trösta mig med t-shirten jag fick hem i dag och grubbla vidare på detta.

13874586_10153658551251434_924991499_n.jpg - 251kB 13871866_10153658551256434_1473080860_n.jpg - 128kB 13664547_10153658551266434_1516347596_n.jpg - 85kB

FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2016-7-27 kl 23:07

När du talade om säkerhetsbältena och att det kapad för dessa menade du då de övre eller nedre delen?
Mina klickfästen "honan" så att säga är identisk med din och var förr lika grå. Klippan verkar ha monterats på svenska bilar då min är såld ny i Sverige april 1977 och bara haft fyra ägare men inget i min bil har kapats konstigt för bältena?

Tipset för att få tillbaka svärtan på bältesfästet är att gnugga in valfri plastsvärtare som Vista Concept/olivolja/bumpershine osv och upprepa tills du har mättat plasten med fett så blir det bra resultat. Mina gick från vitgråa till svartgråa.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Ken
AlfaRäv

Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline

Humör: Oo=V=oO

[*] Inlagd 2016-7-28 kl 08:24

På min gamla Alfetta GTV så var det bara att riva motorn till fönsterhissen och pilla ut den gamla geggan och smörja upp motorn så fungerade fönsterhissen peefekt igen.
Jag saknar min gamla GTV (förutom rosten och den urusla kvaliten på kaross+el) men det är en härlig bil att köra om man är kort som jag! Och så är det världens snyggaste alfa!

Kenneth Larsson
Stallarholmen
Bertone Coupe GT Junior 1600 -75+Spider TS -96; Ford Mustang GT -17; Ford Mustang Convertible -02; Ford Explorer -15; Mercruiser 305 Cui V8 i motorbåten
Bobby
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2016-7-28 kl 08:28

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
När du talade om säkerhetsbältena och att det kapad för dessa menade du då de övre eller nedre delen?
Mina klickfästen "honan" så att säga är identisk med din och var förr lika grå. Klippan verkar ha monterats på svenska bilar då min är såld ny i Sverige april 1977 och bara haft fyra ägare men inget i min bil har kapats konstigt för bältena?

Tipset för att få tillbaka svärtan på bältesfästet är att gnugga in valfri plastsvärtare som Vista Concept/olivolja/bumpershine osv och upprepa tills du har mättat plasten med fett så blir det bra resultat. Mina gick från vitgråa till svartgråa.

Det är kapat för den övre delen där själva rullen sitter, ska sitta ett täcklock över men det är trasigt så får fixa ett nytt. Jag trodde att plasten var bortom räddning när den var såpass grå, men bra då kommer jag att bada dem i Concept Vista =)

Pages:  1  2    4  ..  31

Upp till toppen