t16
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2005-11-23
Befinner sig: Vetlanda
Medlemmen är Offline
|
|
tips på vägar/resmål på vägen mellan München, Italien Frankrike?
Jag och ett par kompisar åker till Italien via München och vidare till Frankrike i sommar, eventuellt kan vi göra en avstickare något längre söderut i
Italien men inte ända till Rom.
Många här verkar åkt liknande sträckor så jag tänkte fråga vilka vägar och sevärdheter som rekommenderas, vi undviker gärna turistfällor till förmån
för det mer genuina, tips på vackert bergspass uppskattas med!
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Floderna som utgör vindistrikten mellan frankrike och tyskland (rhenfloden och den sär andra som jag inte minns nu :p ) är ju underbara. Välj dessutom
bort motorvägarna så är det vips makalöst vackert. Kör exempelvis småvägar från Bispingen genom Bitburg, förbi småpyttebyn Bilstein (stanna till en
kväll där och hinka i er gottgott i pubben där och hälsa den storväxte bartendern Daniel från Fredrik&Niklas i den gamla amazonen och tacka å mina
vägnar för gratisbacken med traktens öl så har ni nog en del mer gratisdricka på väg mot strupen snart! ) fortsätt sedan på B-vägarna mot luxembourg och vik av mot vin- och
ciderdistriktet där så jäklar har ni en fin väg att köra.
Snegla sedan mot det som kallas Frankrike och fnys i förakt och kör vidare söderut riktning mot Gaggenau har jag för mig till andra stora floden och
vindistriktet där så har ni en riktigt sjysst kringelikrokväg mellan vinodlingar, borgar, slott och gamla byar längs med flodens strandkanter.
Väl värt!!
Sedan i gaggenau kan man gena över berget till Baden Baden och den genvägen är duktigt svängig i en gammal trimmad amazon vill jag lova.
Bergspasset nere söder om mulhouse över mot det som kallas frankrike och går över Munster (tror jag..?) var det saftigaste jag varit med om. Stigning
till ca 1200m höjd i konstanta serpentiner genom tätväxt skog och superba kurvor gjorde att en timme eller två bara flög förbi i skräckblandad
förtjusning.
Mina två ören. Detaljerna på vad allt hette har dock försvunnit ur minnet just nu..
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
t16
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tackar för tipsen!
Vi kommer sträckköra till hamburg först och sen till Prag.
Efter Prag ska vi till München och då tänkte vi börja satsa mer på småvägar och ta det lugnt!
Sen över till Italien och bort till Frankrike och sedan hemåt via Holland så allt hyfsat nära den sträckan är intressant.
|
|
Johan Näsström
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline
Humör: coronakarantän
|
|
Kommer ni in i Frankrike via Nice rekommenderar jag Nationalväg 7 som går upp till Paris. Den är lite av Frankrikes Route 66, mytomspunnen, vacker och
lugn trafik. Lång artikel finns i tidningen Riksettan nr 5/1914. Strax norr om Nice går Europas högsta bilväg (La Bonette, 2800m), bergspass som heter
duga, jag körde där förra året. Hör gärna av er, jag bor utanför Aix-en-Provence, typ.
Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
|
|
t16
AlfaRäv
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tackar och bockar samt noterar!
Skicka ditt nummer på u2u så får vi se om vi hinner svänga förbi!
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Nu kom jag på ett ställe vars namn jag glömt bort förut: Verdun!
Verdun verkar vara supervackert med serpentinvägar och turkost vatten som utsikt. Sök på det. :)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|