Pages:
1
..
4
5
6 |
Guson
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Ngt baktung
|
|
Handlar det om att flytta några mm i sidled måste väl övre fästpunkten på axeln vara rätt ställe att justera?
Guson
Tomas Gunnarsson
|
|
Mattson
Alfista
br>
Registrerad: 2012-6-6
Befinner sig: Huddinge
Medlemmen är Offline
Humör: På gång
|
|
Hejhej!
På Giulian så tog båda däcksidorna i karossen så det första jag gjorde var att ta reda på vilket däck som var smalast i den dimension jag ville ha. I
ditt fall har du ju redan däck men om skicket, eller åldern, kräver byte inom rimlig framtid så kan det vara bra att kontakta resp. tillverkares HK
för att få den infon. Är det R-däck och 195or du siktar på så har jag den infon, skiljde 12 mm mellan bredaste och smalaste av de tre tillverkare jag
var intresserad av.
Sen får du justera in t-staget för att få bakaxeln perfekt i linje med hjulhusen. Vid t-stagets infästningar mot karossen så ligger det shims. Dessa
shims har lite olika tjocklekar som genom att de flyttas runt mellan de två sidorna gör att man kan komma nära en perfekt injusterad bakaxel, men
förmodligen inte hela vägen. Jag fick tillverka egna shims, 1 mm plåt, för att landa rätt.
Det man måste vara medveten om är att det är övning som kan få även den mest tålmodige att vilja ge upp. Problemet är ju att det ska vara jäkligt tajt
när du monterar t-staget, typ knacka upp det på plats, och sen när man märker att måtten fortfarande inte stämmer på tredje försöket så blir man
knäpp. Först har du ägnat en jäkla stund att få alla shims på plats, jobbigare än du tror, och sen märker du att måttet inte stämmer. Att då få ned
t-staget igen kräver sin man, i mitt fall Henrik Ahnfeldt. Räkna med att det krävs ett par försök för av någon anledning så blir det inte som man
tänkt sig trots det verkat glasklart.
Nåväl, belöningen kom iaf i form av bakdäck som (nästan) inte skrapar i skärmarna, inte ens vid bankörning.
Jag skulle nog börja med att justera in bakaxeln innan svarvning, kollar gärna om jag har några shims kvar om du vill. '
Glad påsk
Mattias Rehn
Nu: Giulia Sprint Gt -65
Giulia 1300 Ti -67
Alfasud 1,3 Ti -78
Då: 1300 Gt Junior -71
Medlem CAR
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Mattson | Hejhej!
På Giulian så tog båda däcksidorna i karossen så det första jag gjorde var att ta reda på vilket däck som var smalast i den dimension jag ville ha. I
ditt fall har du ju redan däck men om skicket, eller åldern, kräver byte inom rimlig framtid så kan det vara bra att kontakta resp. tillverkares HK
för att få den infon. Är det R-däck och 195or du siktar på så har jag den infon, skiljde 12 mm mellan bredaste och smalaste av de tre tillverkare jag
var intresserad av.
Sen får du justera in t-staget för att få bakaxeln perfekt i linje med hjulhusen. Vid t-stagets infästningar mot karossen så ligger det shims. Dessa
shims har lite olika tjocklekar som genom att de flyttas runt mellan de två sidorna gör att man kan komma nära en perfekt injusterad bakaxel, men
förmodligen inte hela vägen. Jag fick tillverka egna shims, 1 mm plåt, för att landa rätt.
Det man måste vara medveten om är att det är övning som kan få även den mest tålmodige att vilja ge upp. Problemet är ju att det ska vara jäkligt tajt
när du monterar t-staget, typ knacka upp det på plats, och sen när man märker att måtten fortfarande inte stämmer på tredje försöket så blir man
knäpp. Först har du ägnat en jäkla stund att få alla shims på plats, jobbigare än du tror, och sen märker du att måttet inte stämmer. Att då få ned
t-staget igen kräver sin man, i mitt fall Henrik Ahnfeldt. Räkna med att det krävs ett par försök för av någon anledning så blir det inte som man
Nåväl, belöningen kom iaf i form av bakdäck som (nästan) inte skrapar i skärmarna, inte ens vid bankörning.
Jag skulle nog börja med att justera in bakaxeln innan svarvning, kollar gärna om jag har några shims kvar om du vill. '
Glad påsk | Tjena och tack för tips och beskrivning!
Låter vettigt att ge sig på detta i första hand och samtidigt se över (=byta) bussningarna till T-staget. Återkommer ifall jag behöver schims eller
mer tips när det blir aktuellt!
Ungefär hur stort mellanrum har du nu mellan skärmkantens insida och däcksidan?
Glad Påsk!
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Mattson
Alfista
br>
Registrerad: 2012-6-6
Befinner sig: Huddinge
Medlemmen är Offline
Humör: På gång
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av matfo | Quote: Ursprugligen inlagt av Mattson | Hejhej!
var intresserad av.
Glad påsk | Tjena och tack för tips och beskrivning!
Låter vettigt att ge sig på detta i första hand och samtidigt se över (=byta) bussningarna till T-staget. Återkommer ifall jag behöver schims eller
mer tips när det blir aktuellt!
Ungefär hur stort mellanrum har du nu mellan skärmkantens insida och däcksidan?
Glad Påsk! |
Hejhej!
Avståndet mellan skärm och däck är INTE stort men än värre är det högre upp, vid dubbelplåten. Vet inte om Berlinan är konstruerad likt Giulian men på
min bil, som är rejält låg, så gnussar det alltså i högre upp inne i hjulhuset. Kör med 50-profil för att med tex 55 skulle det vara helt omöjligt.
Gissar att en bil som inte är sänkt, iaf inte så mycket, har betydligt större möjlighet att klara tight avstånd mellan däck ohc hjulhus. Innan jag
bytte däcksmärke, som nu är 6-8 mm smalare, så kunde jag tex inte ha passagerare i bilen för då fylldes bilen med däcksrök.
Mattias Rehn
Nu: Giulia Sprint Gt -65
Giulia 1300 Ti -67
Alfasud 1,3 Ti -78
Då: 1300 Gt Junior -71
Medlem CAR
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Jag har impulssålt Berlinan...
Var helt klart blandade känslor när den rullade iväg igår
Jag försvarar beslutet med att jag dels fick bra betalt för vinterförvaringen och småfixet samt att jag har ett eskalerande Busso-skav i själen.
Återstår dock att se vad som får bli lösningen på det "problemet"
Fejksplitfälgarna med fräscha R-däck stannade dock kvar i garaget så de är till salu nu ifall någon är intresserad.
Mats Forssén
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Berlina grande!
Busso inkluderad, med multipla förgasare. Blir inte bättre
https://www.blocket.se/vasternorrland/Alfa_Romeo_Alfa_6_7313...
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Det var nästan en kuslig känsla att den
dök upp på Blocket bara timmar efter Berlinan rullat iväg. Jag känner ägaren sen tidigare och vet att han både är en grym veteranbilsrenoverare och
pedant så jag tror helt klart den är i fint skick.
En PåveAlfa med Busso och 6 förgasare! Det vore ju nåt
Mats Forssén
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Men! Men.. men den höll ju på att bli sååå rå!
Hoppas att vi får se mer av den framöver med sjyst stuk.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Det var som sagt med blandade känslor men vid en impulsförsäljning kan det ju bli så här...
Mats Forssén
|
|
Pages:
1
..
4
5
6 |
|