Pages:
1
2
3
..
5 |
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 672
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa 916 Spider V6 TB
Hej,
Råkade köpa en Alfa till :/
En spider från 2000 v6 tb, alla möjliga nyanser av röd, och en hel del lacksläpp!
Ägaren sa att den går dålig, körbar men vill inte varva, kan stänga av sig vid tomgång.
Den har varit inne på en verkstad (Mekonomen eller något) och de har inte lyckats hitta felet…
En vettig person skulle gå vidare och glömma detta…en vettig person ja!
Så ny äger jag denna och skall försöka fixa den!
Jag körde den från verkstan till närmaste tvätt för att bli av med dammet, gick hur bra som helst…jippiii tänkte jag.
Men sen när jag skulle köra vidare därifrån till jobbet så var det mindre roligt. Helt rätt så ville den inte varva, stängde av sig vid stop/rödljus,
ville inte varva.
Körde sakta till jobbet, någorlunda körbar vid 1500rpm!
Någon som på rak arm vet vad detta kan bero på?
Tanken är att jag skall ta in den i garaget och gå igenom, felsöka osv…men till dess slänger jag frågan här!
[Ändrad 2021-3-3 av Besar]
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Inlägg: 502
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Ofta när det är problem med motor gången hos V6 TB så är det tändnings relaterat, skulle starta med att kolla fördelarlock/rotor, jag har haft
liknande problem med min GTV TB när mitt elektroden/kolborsten i fördelarlocket varit rejält nedsliten, sedan fortsätta med att kolla tändkablarna för
överslag, tänd hattarna under "locket" på främre cylinder banken kan vara skadade efter ett tändstifts byte.
När det gäller tändstiften så undvik iridium stift de funkar inte bra på TB'n och justera gnistgapet till 0.6-0.65 mm, om bilen inte vill svara på
lite hårdare gaspådrag så är gnistgapet antagligen för stort.
Tanka aldrig TB'n med Shell V-Power jag vet inte riktigt varför men motorn går skitdåligt/freakar ut på den soppan och det är fler än mig som råkat ut
för det.
Lycka till med Spider'n den har en härlig motor när du får snurr på den.
[Ändrad 2016-9-28 av GTV-TB]
Johan S
|
|
Yggdrasil
Junior Alfista
br>
Inlägg: 5
Registrerad: 2008-5-7
Befinner sig: Trollhättan
Medlemmen är Offline
|
|
Påminner mig lite om min fd. 164 V6 TB -97.
Den blev väldigt konstig ibland och orkade knappt hålla kvar motorn på tomgång rent kraftmässigt, och kopplade ac in o tog kraft så dog den mer eller
mindre. Nåväl
Jag plockade in luftmassa-mängdgivaren till köksbordet och gjorde rikitgt noga rent med elektronikspray och försiktigt med bomullspinnar( o lite
tryckluft kanske). Rätade även upp sensor-tråden en gång, försiktigt försiktigt så den inte går av.
Efter det gick bilen perfekt, men detta kunde återkomma säg var tredje år och jag gjorde om proceduren med noggranna rengöringen och så gick den
perfekt igen.
Har aldrig bytt givaren utan alltså bara rengjort noggrant.
[Ändrad 2016-9-28 av Yggdrasil]
C.J
|
|
kimboo
Alfista
br>
Inlägg: 256
Registrerad: 2003-7-29
Befinner sig: Solna
Medlemmen är Offline
Humör: Utan Alfa för första gången på 20 år
|
|
Just ja, den har fördelarlock som du bör ta en närmare titt på. Sen skadar det inte att undersöka hur vevhusventilationsburken ser ut, är den full av
klet/smet så kan det vara orsaken. Rensa ur den med nåt giftigt fettlösande isf!
Kim Pantzar
159 TI TBi Sportwagon (Ok dårå tjejens) Ex: 166 V6 24V Sportronic 00 - GTV 2.0 - GTV6 2.5 - 75 3.0 - 155 TS - 164 TS - 164 V6 24V 93 - 164 V6 24V 94
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 672
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Tack för tipset.
Kollade igenom kvitton, verkar som verkstan har:
*bytt fördelarlock
*bytt synkhylsa
*kontroll av ventilspel + kamaxel inställning
Får ta en titt på tändstiften/kablar och LMM.
Stakars kille, fick betala 8438kr utan att de fixade bilen
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Inlägg: 502
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
60513179 "synkhylsa" är gummina mellan de kromade insugsrören och plenum och de kan se helt nya ut men ändå vara spruckna på undersidan, kan vara värt
att kolla och mellan insugsrören och "insugsplattan" på topparna har du O-ringar som tätning, de kan vara skadade eller ha krupit ur sitt spår så
kasta ett öga där också.
Kom att tänka på då Yggdrasil snackar om AFM, gummit mellan insugningsröret som är bultat på vxl. och spjällhuset håller det tätt? dålig slangklämma
eller något sådant kan ge märklig gång i motorn, var med om att en slangklämma gav upp, det skrämde skiten ur mig då det lät som en rem snärtade till
ut av h_lvete, tänkte shit kamremmen men när jag hämtat mig så märkte jag att motorn fortfarande gick dock uselt utan något styr på bränsle/luft och
utan tryck från turbon.
[Ändrad 2016-9-28 av GTV-TB]
Johan S
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Såg ju skitfin ut efter tvätt!
hoppas du hittar felet enkelt!
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 672
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Bilen står fortfarande på jobbparkeringen och ser ledsen ut!
Istället för kaffe på fikapausen så stack jag ner till bilen och öppnade motorhuven, blev snabbt ganska tydligt vad felet är!!!
Innan jag hade kört bilen för första gången så hade jag öppnat och kollat på motorolja, vatten osv…det såg inte ut som på bilden då (eller så hade jag
missat det).
Men förmodligen var det inte så illa som det är nu. Förmodligen var klämman inte tillräckligt åtdragen, och sen när när jag körde och motorn skakade
så blev det värre!
Fan va illa om verkstaden han hade den i har missat detta!!!
Visar det sig vara fallet så ska jag kontakta säljaren.
Han sålde bilen till kraftigt reducerad pris till mig, visar det sig vara pga av en slangklämma så är det för jävligt! Han får köpa tillbaka bilen om
han vill, men främst så ska verkstaden skällas ut!
|
|
veloce
Mr. nylackad Duetto
br>
Inlägg: 3017
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline
Humör: Spider!!!
|
|
Intressant att följa hur du hittade felet. Går den OK nu? Var det en ordentlig verkstad eller en som fixar allt på alla bilar?
Den där 2.0 TB är en riktig raket, har kompisar i Italien som har var sin. Härligt acc.
Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade
Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Inlägg: 502
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Hehe .. ja är det inte tätt där så går motorn som en kratta , det verkar
som att du kommer att få fin snurr på motorn för en tia eller två (ny slangklämma) härligt ..
Johan S
|
|
gonggong
Alfista
br>
Inlägg: 373
Registrerad: 2006-9-5
Befinner sig: Stora Mossen /Sthlm
Medlemmen är Offline
Humör: Nyfiken i en strut!
|
|
Snyggt Besar! Är det en bara en slangklämma, är det skandal!? Du är i en hedersman om du går till tillbaka till säljaren! Men, det är din bil nu.
Karma kommer åter :)
Mvh Filip
Filip Wennergren /Bromma
CARS: 5150
Äger nu: BMW E90, Golf Cab -89, Husqvarna Novolette -54, Piaggio PK80 S -84 samt Alfa Romeo 166 V6
Har haft i parken: GTV 916, 4st 166 ts/v6, 2st 75 ts, 2st 155 ts, 3st 164 v6 + qv + 2st super samt 5st 156:or...
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 672
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av veloce | Intressant att följa hur du hittade felet. Går den OK nu? Var det en ordentlig verkstad eller en som fixar allt på alla bilar?
Den där 2.0 TB är en riktig raket, har kompisar i Italien som har var sin. Härligt acc. |
Har tyvärr inte hunnit göra något mer än bara ta foton och stänga motorhuven! Vill inte ha motorhuven öppen för länge på jobbparkeringen, Alfa har
tillräckligt dåligt rykte som det är...bland okunniga
"Ordentlig" verkstad som fixar allt på alla bilar skulle jag säga, Mekonomen!
Jag spekulerar att det initiala felet fixades med de 2st "synkhylsa" (gummina mellan de kromade insugsrören och plenum), som de verkar ha bytt enligt
kvittot.
Men de spände inte denna klämma som är lös nu tillräckligt och tjuvluft gick in i motorn igen, samma symptom som innan och de sa att de ej kunde fixa
det?
Eller så är det något annat fel också på bilen!
Får provköra efter jag fixat detta.
Men hur fan kan de ta 8400kr från honom utan att fixa bilen?
De kunde väl ta betalt för materialkostnaderna (var fel på airbaglampan med, de byte airbag ECU).
Skönt att man har möjlighet att jobba själv på sina bilar!
|
|
sam_h
Alfa-guru
br>
Inlägg: 3509
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline
Humör: Io non ho paura
|
|
Fint fångat! Hur har bilen gått idag?
Att fundera på är hur turbon mått av det här. Man kan misstänka att den fått varva upp lite väl bra utan motstånd på utsidan.
[Ändrad 2016-9-30 av sam_h]
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Inlägg: 672
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h | Fint fångat! Hur har bilen gått idag?
Att fundera på är hur turbon mått av det här. Man kan misstänka att den fått varva upp lite väl bra utan motstånd på utsidan.
[Ändrad 2016-9-30 av sam_h] |
Jag har inte kört bilen mer än de 5 km från verkstad till jobbet första dagen, den står kvar på jobbparkeringen och jag tar bussen till jobbet :)
Ska fixa den idag/helgen och köra den hem hoppas jag.
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Inlägg: 502
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h |
Att fundera på är hur turbon mått av det här. Man kan misstänka att den fått varva upp lite väl bra utan motstånd på utsidan. |
Tror att det inte är någon större fara för turbon, motorn går så dj_vla illa med den läckan så det blir inget riktigt svung på avgassidan till att
snurra fläkteriet, körde själv 20 Km efter en ny
slangklämma utan att turbon mådde dåligt av det.
Johan S
|
|
Pages:
1
2
3
..
5 |