Pages:
1
..
3
4
5 |
Besar
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline
|
|
Öppnade och "inspekterade" fördelaren/rotorn...inga konstigheter vad jag kunde se.
Den går fortfarande inte helt bra, men det får vara så denna sommar.
Funkar som den skall om man kan hålla sig från att ge fullgas.
Får köra som det är...lära känna den lite, sen kanske nya tag till hösten...eller erkänna sig besegrat och lämna in den till en riktig verkstad.
Vad jobbigt när bilen inte spottar ut en felkod och säger var den har ont :)
Anyway, nu är den besiktigat och redo för sommaren.
Hämtade frun från jobbet och hon blev ju glad!...hon visste inte att det var en cabriolet.
Har för mig att jag nämnde det för henne när jag köpte, men tror hon slutar lyssna, filtrerar bort, så fort jag börjar snacka bilar
...och jä*lar vad bilder kan ljuga!
Jag har lyckats polera bort ett antal nyanser av röd, men det är nog kvar ca 10 shades of red...och klarlacksläpp...och några bucklor.
Den skall omlackeras i framtiden, har fått en riktigt bra offert genom en vän...men pengar behövt till andra projekt just nu.
Nu blir det 116 mek i garaget :)
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Går ganska bra nu!
Kunde inte släppa det och var tvungen att kolla på ventilspelet på främre cylindrarna då jag hade läst att det skall vara enkelt.
Enkelt var det, och lite fel var dem.
Justerade rätt (bara avgas då, annars är det inte så enkelt antar jag) och bilen gick mycket bättre, detta var någon vecka sen, idag tog jag de bakre
med.
... Och det är en hel annan bil! Jämfört med innan går den riktigt bra!
Istället för att hosta och harkla 3-4ggr så är det en gång svagt vid ca 3500rpm.
The fun part!
Förra ägaren lämnar in den hos Mekonomen i Lund då airbag lampan lyser och bilen går ojämt.
De medelar honom att de inte kan hitta felet, att han får ta den till en annan verkstad...varken airbag eller ryckig gång!
The really fun part är att de tar nära 8500 kr gör detta. 4000kr för att kolla och justera ventilspelet!
Första gången jag öppnar ventilkåpan på en bil och jag kunde justera bättre än dem!
2 av avgasventilerna hade de fått till, resten sisådär :/
Insugsventilerna har jag inte mät så noggrant, svårt med bladmått! Borde permanent-vinklad bladen 45 grader!
Måste nog justera insug med, misstänker att det lilla ryck som finns kvar är från detta.
Jag rekommenderar inte folk att använda Mekonomen / Autocenter i Lund!
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
@ Besar ... bara ett streck på TB'n.
Bifogad fil: TB_timing.pdf (467kB) Denna fil har blivit nedladdad 224 gånger
[Ändrad 2017-7-14 av GTV-TB]
Johan S
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack Johan, då behöver jag inte fundera på det.
Motorn löst jag hade i garaget var från en 75a med tre markeringar.
|
|
GTV-TB
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2008-11-29
Befinner sig: KBH
Medlemmen är Offline
Humör: e... glimrende :-)
|
|
@ Besar
Bifogad fil: AFM Repair.pdf (636kB) Denna fil har blivit nedladdad 331 gånger
Johan S
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Here we go again.
Har kört GTV6an och denna har ståt i garaget, har jobbat lite på den till och från.
Fick för mig att kammarna stod förmodligen fel, men så var inte fallet.
Tappade motivationen och ringde Champion Auto för att lämna in den hos någon som inte är amatör som jag, en verkstad som skall kunna Alfa. Men de
svarade inte, förmodligen semesterstängd, byggde upp motivationen igen, gick igenom lite mer saker, och just nu lutar det åt att det är AFMen
(luftmassmätaren).
Skrev innan att jag hade rengjort den, men efter jag kollat på lite guider på youtube så märkte jag att jag inte alls hade rengjort den! Jag hade
rengjort den som om det vore en MAF, som på 156an! Inte öppnat den alls!
(amatör här som knappt hade gjort hjulskifte för 3 år sen)
Mätte resistansen och det fanns tydliga flatspots, hade inte läst pdf som Johan lagt upp då, skall testa att mäta igen och mätta spänning.
Flyttade armen så den kom över en ny bana, blev bättre på bänken med multimetern, men går inte bra i verkligheten.
Har någon en AFM med bosch nr 0280203034 så är jag intresserad av den.
För övrigt, riktigt jobbig bil att jobba på! Allt är trångt och jobbigt!
Tack Johan, och tack för att du svarar på alla mina PM :)
Bytte slavcylinder när jag ändå var där och rota:
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jaha!
2 år senare!
Varit en jobbig jävel detta (mest på grund av att jag är en envis amatör förmodligen, envis på gränsen till dum!), mycket hat oss emellan...har haft
tankar på att parkera den på lämplig plats här i Malmö så skulle det lösa mina problem! Har läst på nyheterna att bilar kan börja brinna här o där
Körde den lite förra sommaren, men den hade blivit värre, kunde stänga av sig mitt under gång!
Löste problem genom att köpa en röd GTV och denna parkerades!
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Men nu för någon vecka så tyckte jag synd om den.
In i garaget igen och fortsätta felsöka.
Jag (och dotter) gick mer eller mindre igenom alla senorer och kablar mellan de olika Ecu'erna!
Inga fel där heller!
Öppnade själva ECUn och hoppades hitta någon där...nope!
...well, när jag ändå har det öppet så kan jag väl värma skiten ifall det är någon dålig lödning eller så.
Monterar tillbaks...hmm...bilen startar...och stängs inte av eller oregelbunden tomgång (som den haft innan)!
Testar några gånger till innan jag blir allt för yr av all kolmonoxid, fu*k, det verkar funka!
Går hem, vågar knappt säga det högt, men börjar tro att den är fixat!
Lunchtid nästa dag tar jag mig till garaget och testar att starta... fortfarande bra!
Senare till kvällen går jag dit igen och tar den ut på en provtur.
Den går hur fint som helst, hur jämnt som helst! Nu tror jag på riktigt att den är fixat!
Vem kunde tro att det var el-fel på en Alfa?! Wtf!
Positivt att jag nu har en hel del reservdelar efter jag jag byt ut delar på chans :p
[Ändrad 2019-11-20 av Besar]
|
|
bravo
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2012-1-11
Befinner sig: Trelleborg
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar | Kunde inte släppa det och var tvungen att kolla på ventilspelet på främre cylindrarna då jag hade läst att det skall vara enkelt.
Enkelt var det, och lite fel var dem.
Justerade rätt (bara avgas då, annars är det inte så enkelt antar jag) och bilen gick mycket bättre, detta var någon vecka sen, idag tog jag de bakre
med.
... Och det är en hel annan bil! Jämfört med innan går den riktigt bra!
Istället för att hosta och harkla 3-4ggr så är det en gång svagt vid ca 3500rpm.
The fun part!
Förra ägaren lämnar in den hos Mekonomen i Lund då airbag lampan lyser och bilen går ojämt.
De medelar honom att de inte kan hitta felet, att han får ta den till en annan verkstad...varken airbag eller ryckig gång!
The really fun part är att de tar nära 8500 kr gör detta. 4000kr för att kolla och justera ventilspelet!
Första gången jag öppnar ventilkåpan på en bil och jag kunde justera bättre än dem!
2 av avgasventilerna hade de fått till, resten sisådär :/
Insugsventilerna har jag inte mät så noggrant, svårt med bladmått! Borde permanent-vinklad bladen 45 grader!
Måste nog justera insug med, misstänker att det lilla ryck som finns kvar är från detta.
Jag rekommenderar inte folk att använda Mekonomen / Autocenter i Lund! |
för det första tycker inte jag du ska hänga ut en verkstad som gjort jobb åt en tidigare ägare, det är hans uppgift och ha dialogen med dom. dom har
således gjort en ventiljustering. autocenter i lund har varit alfa verkstad i jäkligt många år och killarna som jobbar där har faktiskt koll, dom har
gjort mkt jobb som ingen annan klara av. så att du skriver så att inte rekomonderar folk att inte anlita dom som verkstad. du vet inte hur dom andra
ventilerna var in justerade när dom lämnade bilen, riktigt dåligt att du gör ett sådant uttalande om verkstad du inte ens har anlitat själva...
[Ändrad 2019-11-21 av bravo]
Rickard Bergh alfa tok som bara älskar märket.
Har 5 alfa suddar, 1st sudd L -75 som projekt bil, 1st alfa sud L -80, 1st Grön sud Ti -76, 1st sud Ti -76, 1st sud 4dr serie 3 1,5 -82, en 33 4x4 -89
som donator, 33 4x4 -89, 1st Giulietta 2,0jtd 2011.
Area sales manager svenska marknaden för
Hella Gutmann Solutions A/S
rickard.bergh@hella-gutmann.com
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av bravo |
för det första tycker inte jag du ska hänga ut en verkstad som gjort jobb åt en tidigare ägare, det är hans uppgift och ha dialogen med dom. dom har
således gjort en ventiljustering. autocenter i lund har varit alfa verkstad i jäkligt många år och killarna som jobbar där har faktiskt koll, dom har
gjort mkt jobb som ingen annan klara av. så att du skriver så att inte rekomonderar folk att inte anlita dom som verkstad. du vet inte hur dom andra
ventilerna var in justerade när dom lämnade bilen, riktigt dåligt att du gör ett sådant uttalande om verkstad du inte ens har anlitat själva...
[Ändrad 2019-11-21 av bravo] |
ok om vi lägger ventiljusteringen åt sidan för det var säkert bra gjort (jag lär mig mer o mer för varje dag...)
Men... jag och ägaren hämtade ut bilen tillsammans, vi satt ner och tog en fika och snackade i 30-40 minuter.
Kan inte säga att han var nöjd med verkstan.
Bilen var där i mer än ett år...men det kan vara andra anledningar till det.
3655kr för ett nytt airbag ECU står det på kvittot på första sidan på denna tråd, men airbag lampan lyste fortfarande.
Detta var det största felen han lämna in den för, för det går inte att besiktiga den så. Att den gick ojämnt var sekundärt, störigt, men gick att
använda.
Detta tog de 3655kr (plus jobb kanske) och lampan var inte släkt när vi hämtade ut.
Jag löste detta för 500kr och 30 min.
På första sidan ser du denna bild med.
Detta är när jag körde från den verkstan till Sony byggnaden (va kan det vara, 2-3km).
Så jag håller fast vid att jag inte rekommenderar denna verkstad...till de 20 pers som läser denna tråd varav kanske 3 finns i Skåne.
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Kan passa på att uppdatera denna tråd med.
Efter bilen fixades så fick den en belöning!!
Gillar denna bil väldigt mycket, knappt så man hittar ytrost någonstans ens"
...men så är den ganska lågmilad med :)
|
|
Besar
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Kamrem + VP bytes och sen kördes den till förvaring.
Har lite småsaker kvar att montera ihop, en dörrsida och lite annat, men den är ganska redo för sommaren
Detta är nog den finaste bil jag har om man kollar på skicket, extremt fin under, inuti, motorutrymmet...han jag köpte den av jobbade i italien och
köpte den där när den typ var nu eller demobil, sen tog med den till sverige.
All dokumentation, nycklar, kodkort etc är sparat.
Synd bara att det yttre var som den var...den har nog stått ute för det mesta, röd färg från den eran och sol verkar inte gå ihop så bra...men nu är
det fixat iallfall.
Hade tänkt göra lite uppgraderingar på den, typ Squadra chip, wizard avgas, större bromsar och kanske 155 v6 kammar.
...men den är så j*vla fin och orginal som sagt, så jag tror jag lämnar den som den är!
Tror jag börjar bli gammal...mogen eller något...känner inte igen mig själv med att låta en bil vara orginal.
|
|
Pages:
1
..
3
4
5 |