AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3  ..  9
Författare: Ämne: Orange Alfasuden
Mattson
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 181
Registrerad: 2012-6-6
Befinner sig: Huddinge
Medlemmen är Offline

Humör: På gång

[*] Inlagd 2016-10-29 kl 22:42
Orange Alfasuden




IMG_6290.JPG - 204kB


När jag var 18 år så köpte jag mig en Volvo 144, automat, som första bil. Två av mina bästa kompisar köpte sig en varsin Alfa Romeo, en nästan ny 75a och en röd Alfasud. 75an var såklart en suveränt härlig bil men när jag körde Suden så blev jag fullständigt betagen, och förbannat avundsjuk. Nu har jag, efter 26 års längtan, äntligen hittat mig en egen Sud.

Köpte bilen, 1,3 Ti -78, i somras och nu ska jag ta tag i arbetet med att få den körbar(are). Skicket är ok, magneten fastnar överallt utom på ett litet ställe bak på förarsidans sparklåda. Tydligen så ska det vara ett gott tecken om alla domkraftsfästena är kvar, och det är de på min bil. Bilen har rullat i norrland och har enligt säljaren endast gått ca 8500 mil men den har varit med om en liten avåkning. Reparationen var väl inte av det bättre slaget, ingen vidare lackering och en sparklåda som fortfarande är lite bucklig.


IMG_6866.JPG - 127kB

Min intention är att få bilen besiktigad och godkänd, varit avställd de senaste 15 åren men körts lite då och då. Kommer se till att bilen ren och fräsch, laga upp lite inredning, se över bussningar och lager mm.


IMG_6869.JPG - 86kB

Är inte särskilt erfaren gällande skruvande av bilar, har fuskat lite men då med endast med 105-seriebilar så kommer behöva tips och råd gällande boxermotorer mm.

Vid köpet fick jag bla med en, vad jag tror, 1500 motor och växellåda. Tänker mig att gå från 1300ans ca 65 hk till 1500ans 95 hk. Har dock några frågor, jag hittar inte mina motorers motornummer och tänkte höra om någon vet vad det är för motorer. Motorn som sitter i bilen har nr 301.90 och motorn jag tror är 1500 har numer 301.98. Hittar som sagt inte dessa numer någonstans, trots googlande, men vill säkerställa att det är de motorer jag tror det är. Vore ju dumt att byta motor om det tex är exakt samma.



IMG_6857.JPG - 116kB

En annan fråga är ju naturligtvis var man handlar delar till Suden. Egentligen så behöver jag inte mycket, mest servicedelar som oljefilter, luftfilter, vattenpump, kamrem (skiljer det mellan de olika motorerna?) mm. Behöver lite annat smått också förstås men mest kosmetiskt så hör gärna av er om ni har något.

En akut del jag behöver är handbromsvajer, den drogs av när bilen lastades på släpet. Det här med handbroms fungerar visst lite annorlunda på Sudarna för när vajern gick av så låste den bromsarna! För att kunna besiktiga bilen så är det egentligen endast handbromsvajern som måste fixas, iaf vad det känns som, så vore kanon om någon vet var man kan köpa vajern.

Som sagt, tips och råd mottages gladligen.

Mvh
Mattias Rehn




Mattias Rehn

Nu: Giulia Sprint Gt -65
Giulia 1300 Ti -67
Alfasud 1,3 Ti -78

Då: 1300 Gt Junior -71
Medlem CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfahanen
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 195
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 00:08


Du borde lämnat den hos mej när du ändå passerade! (Hehe)

Har alldrig haft nån Sud men Alfistiracing kan säkert ordna det annars finns ju dom Engelska firmorna.

Kör på nu, så vi får se den i trafik till sommaren.




Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfasud
AP\'s boxergalning!
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 696
Registrerad: 2004-3-22
Befinner sig: Limhamn/Skåne
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-10-30 kl 09:29


Det där med motornummer har varit upp på tapeten här på ap och visade sig att Alfasud gjorde en mindre serie motorer för länder som Australien, Schweiz och Sverige som hade andra krav för avgas rening. De motorer finns inte officiell i listan. Skillnaden var mest på kamaxlar och förgasare.
Förbrukningsprylar finns överallt även här i Sverige. Försiktig bara med oljefilter, det finns en diskussion angående detta.
Annars den 1,3 liters motor är ovanligt i Sverige, om du går till en annan motor spara den gamla för kommande generationer.
Rätt motor för en Alfasud är en 1,5L med dubbla förgasare! Med bra däck 185/60 du har en mycket rolig precisions bil som nya Alfor känns som Trabant i jämförelse.
Jag kör själv en likadant, 76:a, året runt och som firmabil och jag, kanske, vet vad jag pratar om!
Mvh
Spiros




Spiros Agathagelidis
-Jag har inga riktiga Alfor just nu, bara Alfasudar-
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Hajen
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 323
Registrerad: 2014-5-28
Medlemmen är Offline

Humör: Vetgirig

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 09:59


Strålande!!!

Det har varit lite stiltje på sud-fronten här på forumet på senare tid, och där är jag själv klart medskyldig. Ska bli skoj att följa! Extra kul om du lyckas undvika helrenovering och få ut den på vägarna snart. Helrätt färg också!

Jag är mer entusiast än mekaniker, men lite har jag snappat upp ändå.

Vad gäller servicedelar finns det faktiskt en hel del att få tag på hos de vanliga bildelssajterna på nätet. Kamremmen ska vara samma till alla motorer oavsett cylindervolym, så länge de har mekaniska ventillyftare. Det kom motorer till Sprint sent 80-tal med hydrualisk mekanism, och de har fler kuggar. Du ska ha med 98 kuggar, tror jag det var.

Jag vet inte heller om det finns nåt enkelt sätt att få reda på vad det är för motor. Känner inte igen de numren du skriver. Ska luska vidare lite kring det.

Själv har jag fått de flesta delar jag behövt genom vänliga själar på det här forumet. Alfasud-parts.co.uk har bra service. Nilssons motorservice i Örebro har en hel del grejer. Handbromsvajer brukar finnas på ebay.

Grattis till en häftig ti, lycka till!




David Wetterhall, Kopparberg
Alfasud 1,5 Super -79 (Bruno Cilento)
Alfasud 1,5 -80 (Rosso Alfa)
Alfasud ti -76 (Verde Matese)
Alfasud 1,5 GL -82 (Avorio)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Johan Näsström
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 49
Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-10-30 kl 11:14


Välkommen, det har varit alldeles för lite boxer sista tiden. Grattis till ett fint exemplar också.

Motornumret ska du hitta på motorns högra sida, på blocket, nära oljestickan.

Numreringen betår av fem siffror : 305.00 = 1350 cc tvåportsförgasare,905 A2M 1500 dubbla dubbeldelorto t ex

Följande sju siffror är löpande tillverkningsnummer.

Här är vad jag hittat till Sudden, dina nummer hittar jag inte. Det är väl som Spiros säger, Sverige har fått specialvarianter.
301.02 - Single carb Sud 1.2 63hp
301.04 - Sud 1.2 ti 68hp
301.02/S - Sud 1.2 60hp
301.84 - Sud 1.3 74hp
301.60 - Sud Super 1.35 70hp
301.64 - Sud 1.35 75hp
301.68 - Sud 1.35/Sprint 63hp
301.24 - Sud 1.5 ti/Sprint 83hp
301.28 - Sud 1.5 ti/Sprint 95hp
301.46 - Sud 1.5 ti/Sprint/33 105hp

Kamremmen ska ha 98 tänder. De med hydrauliska lyftare ska ha remmar med 100 tänder. Det är de två varianter som finns.




Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7562
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 11:56


Jo det här är ett knepigt område. Den enkla biten är placeringen. Vid oljestickan ovanpå blocket finns en upphöjd planad yta där numret är instansat.
Jag hade en orginalbil m.1300. En sån har enkel förgasare. Numret stämde inte med dom tabeller som finns och alfahistorico kunde inte hitta någon dokumentation. Det var särskilda nummer på bl.a svensksålda bilar. Kan stå nåt om det på min tråd om Röda suden du ser i min profiltext.
Är det dubbla förgasare och motorn är svensk så är det 1500 m. 95 el.105 hk med Idf36-förgasare. Alternativt 1,7 men då är det Idf40-förgasare.
Cirkulerar till förgasare ombyggda 1,7IE-motorer men dessa har inga ventilkåpor.
1,7 lit har siffrorna 87 upphöjda på blocket om du tittar innanför förgasarna vid cyl.2 (främre vänstra) uppepå blockytan.
95 och 105 hk-motorer skiljer endast på kammarna. Bestyckning förgasare är samma. Dom lirar fint ihop med suden känslomässigt. Själv har jag 1,7 IE m.36:or men den är inte lika kul om än den är grymt stark.
På Sud Giardinettan hade jag 105 och den gillade varv på ett annat sätt och var riktigt pigg på motorväg om man körde aktivt. Ska se om jag kan få in nummerschemat från nallen.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7562
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 12:00




20161030_115522.jpg - 1.9MB




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
veloce
Mr. nylackad Duetto
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 2906
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 12:08


Motornummer till Alfasud 301från sidan http://www.veloce.se/12d5260e-e80b-4109-8556-8068eb614441-29... scrolla ner lite.

901 Series Alfasud
901.02 30100 Alfasud 901A
901.02 30102 Alfasud L 901D
901.02 30102 Alfasud 5M 901D
901.06 30102 Alfasud N 901D
901.18 30128 Alfasud 1,5 QO Serie 3 901F4D
901.30 30104 Alfasud ti 901C
901.36 30160 Alfasud 1,3 Serie 3 901F4D
901.48 30128 Alfasud 1,5 ti 3-doors Serie 3
901.48 30128 Alfasud 1,5 ti 3-doors Serie 3
901.50 30180 Alfasud 1,3 Super 901F
901.54 30160 Alfasud 1350 Super 901F2
901.56 30124 Alfasud 1,5 Super 901F1
901.58 30184 Alfasud 1,3 ti 901G
901.62 30124 Alfasud 1,5 ti 901G1
901.64 30164 Alfasud 1350 ti 901G2
901.64 30164 Alfasud 1350 Serie 3 901F3
901.72 30124 Alfasud 1,5 Serie 3 901F4
901.74 30128 Alfasud 1,5 ti Serie 3 901G5
901.82 30146 Alfasud QV Serie 3 901G5C
901.82 30184 Alfasud Sprint
902.00. 30124 Alfasud Sprint 1,5
902.02 30128 Alfasud Sprint 1,5 Veloce
902.14 30146 Alfasud Sprint 1,5 Serie 3
902.16 30146 Alfasud Sprint 1,5 QV Serie 3
904A 30102 Alfasud Giardinetta
904B 30180 Alfasud 1,3 Giardinetta
904B 30160 Alfasud 1350 Giardinetta




Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
JanneHagnell
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 373
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-10-30 kl 13:55


Grattis till en fin bil, TI 1978, samma som min men roligare färg och bättre skick. :bananana:
Det där med motor är alltid intressant, själv är jag väldigt förtjust i 1300:an, men håller med om att 65hk är lite lite.




Janne Hagnell
Alingsås

"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"

Busan - Alfasud TI 1978
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 832
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 18:15


Det finns en hel del kunskap och en stor hög med boxerprylar i ett garage borta i Kista... Men det hade du visst redan kläm på? :D:D



Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Mattson
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 181
Registrerad: 2012-6-6
Befinner sig: Huddinge
Medlemmen är Offline

Humör: På gång

[*] Inlagd 2016-10-30 kl 22:03


Oj, vad härligt med sån respons. Kul att det finns sån kunskapsbank på forumet, verkar som Sudar/boxerbilar berör. Känns som om jag kommer kunna få hjälp med "dumma" frågor framöver. Bilen är dock inte fullt så fin som jag kanske försöker påskina, garagelacken är inte tipptopp.

Har googlat en del ang motornumret och det verkar som om en australier bekräftar Spiros teori ang motorns ursprung. Fanns motorer som levererades till Sverige, Australien och Schweiz. Dessa motorer lämnade 95 hk, och stämmer det som Joje skriver att det bara är kammarna som skiljer så vore det ju underbart om man kunde hitta ett par kammar så man får 105 hk. Någon som har koll på om 105 hk-kammarna har speciell märkning så jag kan utesluta att de inte sitter i min bil. Glömde också nämna att jag måttade förgasarna och de är Weber 36or, hittade dock ingen märkning.

Fick med en hel packningssats till 1500-motorn, tror jag iaf. Mätte topp-packningen till 84,7, borde väl vara rätt. Funderar alltså på att byta alla packningar och lager men risken finns ju att man då också funderar på att renovera topparna, kanske lite nya kolvar mm. Vill inte i nuläget börja spendera helt galet men samtidigt dumt att inte byta när motorn är ur. Något annat att tänka på förutom att byta remmar, spännare, vattenpump och packningar?

Ytterligare en fråga. Jag fick även med en 1500-låda, skiljer den sig något från 1300-lådan?

Stefan, jag vet var ditt garage ligger, och du kan vara lugn för att jag kommer dit och tittar i dina lådor.

/Mattias




Mattias Rehn

Nu: Giulia Sprint Gt -65
Giulia 1300 Ti -67
Alfasud 1,3 Ti -78

Då: 1300 Gt Junior -71
Medlem CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
matsud
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2255
Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-10-30 kl 22:28


Trevlig bil! Ang motorstorleken så ser det ut som en 1500. Om det är en 95hk eller 105 ser du på ventiljusteringen. 95:an har insexjustering genom kammarna. 105:an har ventilshims. Bara att lyfta på locken alltså. 1700cc ser ut som 1500 på utsidan. Som georg skriver så är det stansat 87 på blocket. Bara att hålla tummarna för en 1,7:a. Men en 105hk är inte direkt tråkig den heller.


[Ändrad 2016-10-30 av matsud]
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Bobby
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 156
Registrerad: 2016-7-18
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2016-10-30 kl 22:54


Härlig bil, grattis! =)



Bobby Green. Kör GTV6 från 1983, helst i tunnlar.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Mattson
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 181
Registrerad: 2012-6-6
Befinner sig: Huddinge
Medlemmen är Offline

Humör: På gång

[*] Inlagd 2016-10-31 kl 05:29


Hej igen!
Då är det nog en 95 hästars jag har, enligt Mats beskrivning.



IMG_6896.JPG - 126kB

Säg att jag skulle vilja stoppa i ett par "häftigare" kammar, går det med tanke på ventiljusteringen?

Tack Bobby.

Mvh
Mattias




Mattias Rehn

Nu: Giulia Sprint Gt -65
Giulia 1300 Ti -67
Alfasud 1,3 Ti -78

Då: 1300 Gt Junior -71
Medlem CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Micke G
AP\'s boxersamlare
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3059
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: Sprint uppdatering

[*] Inlagd 2016-10-31 kl 09:10


Kul att du är igång med suden. Japp det är den klassiska dubbelnockaren på bilden. En gedigen och trevlig maskin. Det är lättare att justera ventilerna på den, men det är svårare att hitta kamaxlar, dock brukar dubbelnock kammarna hålla bättre än enkelnockarna som brukar slitas snabbt på illa sköta motorer. Förgasarna har en märkning längs ned på foten där det står vilken typ och modell det är.
5 vxl 1300 lådan är roligare och mer accsnabb än 1500. Dom som kör bana med Sud brukar försöka leta rätt på en 1300 låda.




Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Klar snart? Bara lite till..
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition snart hoppas jag
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3  ..  9

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.0% - SQL: 14.0%]