AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Undersökning: Manuell eller Automat
Manuell --- 10 (90.91%)
Automat --- 1 (9.09%)

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Manuell eller Automat
dhladohc
Alfa-freak

Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2016-11-12 kl 00:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Qv-kraft  
Förvånar mig att denna fråga dyker upp nu 2016. Alfistis måste vara någon slags sista utpost. Automatlådor idag är något helt annat än för 15 år sedan. Pratar vi bruksbil skulle jag aldrig välja annat än automat. En helg- /busbil - manuell eller en med riktiga paddlar vid ratten.

Som alfisti vill man väl även att bruksbilarna har karaktär av busbil så man får köra aktivt och göra den tråkiga vardagskörningen till ett sant nöje. :D helst 105 bil med spaken direkt ner i lådan så man riktigt känner i spaken hur kuggarna greppar in i varje växling. :steering:

Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Qv-kraft
AP\'s musiker!

Registrerad: 2004-3-11
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline

Humör: Bajspost

[*] Inlagd 2016-11-13 kl 00:30

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Quote: Ursprugligen inlagt av Qv-kraft  
Förvånar mig att denna fråga dyker upp nu 2016. Alfistis måste vara någon slags sista utpost. Automatlådor idag är något helt annat än för 15 år sedan. Pratar vi bruksbil skulle jag aldrig välja annat än automat. En helg- /busbil - manuell eller en med riktiga paddlar vid ratten.

Som alfisti vill man väl även att bruksbilarna har karaktär av busbil så man får köra aktivt och göra den tråkiga vardagskörningen till ett sant nöje. :D helst 105 bil med spaken direkt ner i lådan så man riktigt känner i spaken hur kuggarna greppar in i varje växling. :steering:

Mja, okej, låt mig nyansera mig. För oss som simmar i tjänstebils träsket till vardags finns det inte mycket inom 7,5 basbelopp som är till sin fördel med manuell. Oftast är det diesel eller diesel att välja på... och med diesel är automat bra.

Oo=V=oO
Henrik Sproge
Kör: Tesla model 3 LR -21, Alfa Giulia Veloce -19
Meriter: Alfa Giulia Veloce -17, Alfa Giulietta 1750 QV -11, Alfa 156 Sw 2,5 -02, Alfa 33 Qv16 -91
Norrköping
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2016-11-13 kl 01:36

Lika bra med avbön då...

Har för första gången i mitt liv köpt en "kartongny" bil, och jag valde en manuell växellåda.

Nu ska man dock inte granska mina bilköp för noga. När rattvärmen lade av i min Cadillac fick det vara nog! Skulle jag ha en ny bil skulle den ha rattvärme och dragkrok! Och självklart så köpte jag en bil som inte kan utrustas varken med rattvärme eller dragkrok (inget problem om jag valt en standardmodell). Med kniven på strupen insåg jag att det måste väljas mellan saltkylda ventiler eller dragkrok och då var valet lätt - saltkylda ventiler.

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

Upp till toppen