Pages:
1
..
4
5
6 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Sittplatsen blev riktigt bra. Nackstöden bråkar inte med bakhuvudet förrän man börjar bli trött och tappar hållningen men det ser ut som att de skulle
vara i vägen.
Vi kom iväg till bussfest som planerat och 22mil enkel resa blev premiärturen efter besiktning.
Nu är vi uppe i drygt 80mils körning, sitter i hudiksvalls kust och gottar oss.
Bara glidit runt snällt förutom någon mindre incident som startmotordöd på E4 sittandes i bilkö! Fixades medelst hammare snabbt under bilen så att
solenoiden hoppade till liv.
Popupen läcker och ska åtgärdas men annars har den varit rätt snäll för att vara körbar för första gången på 29år! 
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Georg
ModeratorAP's Rost/Sud-Guru
      br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline
Humör: Sudträsket - igen ! :)
|
|
Det var inte er jag mötte söder Söderhamn igår (tisdag) em ??
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Haha jo minsann det lär det ha varit för vi såg då inga andra baybussar där då? :)
Det var strax innan generatorremmen dog.
Fredrik Assarsson.
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Nu har vi minsann hunnit med en del!
Över 120mil har vi nu avverkat och det går ju att sammanfatta såhär:
Senaste startmotorincidenten på E4 har inte varit en isolerad händelse - Surprise Surprise!
Det var lite lustigt för vi hamnade i en lång bilkö strax innan en påfart och jag nämner (dumt nog i efterhand..) att "det känns iaf skönt vid en
sådan här kö att vi vet att Freja alltid startar tämligen snällt". Väntar 5-10min på tomgång och stänger sedan av. 5min senare rör sig kön framåt
10-12meter och jag vrider självsäkert om nyckeln som förblir tyst. Jättetyst..
Inte förrän jag öppnar dörren hör jag att det surrar svagt där bak - drevet griper inte in!! Fram med den amerikanska skruvmejseln (a.k.a hammaren)
och lunkar självsäkert på e4 runt till andra sidan bussen, lägger mig på marken och vevar iväg på startmotorn lagom chansartat med kvalificerat
siktande. Lunkar självsäkert tillbaka till andra sidan igen och hoppar in.
- BRUM! Säger Freja
- TJOHOO! Säger Fredrik&Rebecka
Men nu då? Kön är fortfarande aplång, bilar på påfarten har börjat backa tillbaka och allt har stått väldigt stilla och det väldigt länge. Med bussen
otåligt puttrandes med sin chansartade tomgång kände vi varken för att sitta kvr på tomgång och inte heller för att stänga av igen. Det fick bli en
riktig piratfuling och köra runt till påfarten och bort från motorvägen fel håll på påfarten tillsammans med några andra bilar innan oss.
Äntligen fria från jättekön puttrade vi glada i hågen iväg mot omdirigeringen av trafik som ledde oss... Rakt in i en bilkö! Ironin var så total att
vi nog smålog åt hur dumt detta blivit så efter att ha hittat en TREDJE väg till Hudiksvall så gjorde vi en uppfinningsrik U-sväng på landsvägen i
bilkön och puttrade till slut vidare. Det blev en resa på 6h istället för 3.5h.
Väl i det fria hamnade vi i påföljande 2h regnoväder utan fungerande torkare men då jag köpt lite aquapel av Pingens senast jag var i östersund rann
regndropparna tacksamt av vindrutan. Kändes dock efter någon timme som att man stirrat in i en Windowsskärmsläckare alldeles för länge.
När vi slutligen svängt av motorvägen mot havsbadet lurade gpstanten in oss på en grusväg liknande en afrikansk grusväg i monsunregnslandskap där
rännilarna var så djupa fåror att bussen spårade som en brunstig vattenbuffel på grusvägen. Freja fick verkligen bekänna färg men vet ni vad? Vi tog
oss fram till havsbadets camping.
Och vi fick gottat oss på solig sandstrand?
Och vi fick faktiskt skrattat gott åt resans olika vidunderliga etapper. Äventyrsbussen lever!
[Edited on 2017-7-19 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Då var resan över kändes det som. Vi hade tagit oss genom besiktning, tagit oss hem, tagit oss till bussfest2017 och tillbaka och nu till Hudik. Men
vi skulle hem också. Bestämde oss snabbt att undvika den afrikanska grusvägen utan då små asfaltsvägar längs med jungfrukustvägeb hemåt vilket var
helt rätt val. Vi kuskade runt i lämplig takt och tankade i ännu högre takt då förbrukningen legat mellan 1.25-1.45l/mil och vid sista tankstoppet i
Tierp började generatorremmen skrika sig hes likt måsarna som besjungits så ofta.
Den tystnade.
Skönt!
Lite senare dök ljudet upp igen, oftast hänt vid stillastående följt av full gas och skriket tog nu ett abrupt slut. Lite väl snabbt och lite väl
tyst? Motorn kändes lite tystare och piggare så det kunde bara innebära en sak - generatorremmen brast!
Jodå, snabb kontroll visade på en rem som skrikit och vridit sig i smärta då jag plågat ihjäl den. Men vi hade ju bara några mil kvar till Uppsala
sedan vi tankat i Tierp?
Var batteriet fulladdat? Hur länge orkar en folkabuss köra utan laddning? Hur många mil hade vi egentligen kvar och varför i hela h-vete stänger
mekonomen så tidigt?!
Vi stängde av alla strömförbrukare och körde lugnt utan lampor, höll nere hastigheten till 70 för att inte slösa ström på onödigt många
tändstiftsknallar. Nollade trippmätaren för att kunna se vår sträcka.
Första milen bestod av nervositet blandat med inköpslista av reservrem
andra milen bestod av fundersamhet
Tredje milen bestod av beundran
Fjärde (!!) milen var stora leenden då vi slutligen rullade igenom hela Uppsala bort till den enda Mekonomenbutiken som hade en enda rem på lager och
hör och häpna - vi tog oss dit 10min före stängning!
Sedan följdes en halvtimmes meck av att byta rem medan tjejen köpte subwaymackor att äta i bussen efter ihopbygget var klart följt av komplimanger av
Mekonomenpersonalen.
En riktigt lyckad resa med andra ord. Så nu sitter vi hör vid ännu en sjöutsikt och gottar oss.

Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ja just det! Angående spiklagningar och hammarslag så bygger jag ingen hönsgård utan hammarslagen har förpassats till att vara riktade mot startmotorn
och inget annat. Dock upptäckte jag när jag felsökte gasspjäll kontra gaspedalvinkeln att någon annan ägare har roat sig med hammare och spik vilket
resulterat i att jag nu upptäckt varför gaspedalen har kännts så rapplig - det satt en krökt gammal 2tums galvad spik igenom gaspedalslänkaget för att
hålla ihop arrangemanget!
Vi har alltså kört 120mil med en spik genom pedalen, men hellre det än genom foten!
Efter att ha tillfälligt bytt spiken mot en halvvägs bättre lämpad skruv och justerat gasvajern så mycket som går har vi nu gått från att bara ha halv
gasspjällsöppning till att iaf ha 80% gasspjällsöppning!
Inte undra på att Freja varit lite slö i framfarten?
Framöver ska mer gås igenom för att få allt att lira bättre men några galvade spikar hoppas jag att jag sett klart av hahaha!
Fredrik Assarsson.
|
|
Guson
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2005-2-17
Medlemmen är Offline
Humör: Ngt baktung
|
|
Lagom dramatiskt men äventyrligt ändå! På tal om äventyr så kan jag meddela att Per rann igenom kontrollbesiktningen med Mercuryn i morse för första
och sista gången. Den har varit avställd sen 1966 eller något, det du! 
Guson
Tomas Gunnarsson
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Rolig läsning :)
Himla tur att ni fick fart på maskin efter rembytet och dränering av laddning....
Du får väl riva isär solenoiden på starten och snygga till den grova tvärslån av koppar vid strömanslutningarna inuti.
På så gammal Boschgenerator går det nog att plocka isär.
|
|
Georg
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Förrsten har jag haft liknande kul nere i Shwarzwald när huvudkopplingscyl. började ge sig... precis när det blev kö och uppför - med Giulietta
Deliveryn.
Det var svettigt...
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det är minst sagt "underhållande" när felen är av avhjälplig karaktär på detta viset. :) blir bra historier av det i framtiden.
Kul att Per klarade nålsögat! Ska bli härligt att se den i solskenet lite oftare framöver Tomas!
Joje: absolut, det blir till att plocka ner startern och rengöra allt där inuti, borsta lite och smörja lite. Sedan kommer den säkert att gå som en
klocka igen.
Lustigt med huvudcyl speciellt nere på små tyska skogsvägar.
Schwarzwald är läckert!
Fredrik Assarsson.
|
|
Pages:
1
..
4
5
6 |