Pages:
1
2
3
4
..
56 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Trevliga förgasare. :) skulle vilja ha ett gäng extra 40or.
Av ren nyfikenhet, vad sitter det för lågfartsmunstycken och emulsionsrör i de samt hur många progressionshål har de under täcklocket för det?
(Försöker reda ut lite när 40dcoe blev omgjorda lite s.k. emmisionsförgasare och när de gjorde vissa ändringar)
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson | Trevliga förgasare. :) skulle vilja ha ett gäng extra 40or.
Av ren nyfikenhet, vad sitter det för lågfartsmunstycken och emulsionsrör i de samt hur många progressionshål har de under täcklocket för det?
(Försöker reda ut lite när 40dcoe blev omgjorda lite s.k. emmisionsförgasare och när de gjorde vissa ändringar) |
Vad menar du med progressionshål?
F9 emulsion
Verkar finnas många varianter på DCOE alla mina har olika nr! På en del står det Weber Bologna och andra Weber Italy, misstänker att italy är senare.
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det närmar sig
Anders Hellberg
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Den där Giulian med smör på alltså....
Jo med progressionshål menar jag de små hålen under täckskruven precis bakom blandningsskruven. Inte den mindre med hålet i sig utan den lite större.
(De täckskruvarna som du skruvar loss för att se om du har synkat förgasarna rätt)
Anledningen till att jag frågar är att jag försöker lista ut hur sena förgasare jag kan köpa som fortfarande är uppbyggda som de gamla lättinställda
dcoe.
Dina förgasare är av serie 40/41 ser jag och då inte gamla och inte sent tillverkade vilket även valet av emulsionsrör avslöjar om det inte blivit
bytt. Men de har redan fått webers "idle bypass screw nr.26" på sidan av förgasarna vilket brukar vara tecken på att det är lite lite annorlunda
emmisionsförgasare jämfört med de tidigare lite mer lättjusterade. Skruv "26" i sig är en bra grej men på en del av de senare dcoe, vanligtvis serie
72/73 och senare, är emulsionsröret av typ F34, lågfartarna ex. 55F17 och lpgfartsuppbyggnaden lite olika och ibland med annat antal progressionshål
vilket orsakar stor flatspot om man inte vet om det innan bestyckning.
Försöker luska ut vilka förgasare jag ska ha till nästa bygge.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Giulian är ju magisk..
Det där garaget skulle jag trivas ganska bra med.
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder, 159 -08
|
|
photo-viking
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2017-2-24
Medlemmen är Offline
|
|
Hei Anders,
hvilken fin Giulia du har..Jeg har en Giulia 1300 fra -64 som jeg har kjøpt en 1600 TI-grill til og skal sette dit "stone-guards" i uttakene til de
inre lyktene. Hvor finkk du tak på dine stone-guards og hvordan har du festet de til grillen?
//Tommy
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av photo-viking | Hei Anders,
hvilken fin Giulia du har..Jeg har en Giulia 1300 fra -64 som jeg har kjøpt en 1600 TI-grill til og skal sette dit "stone-guards" i uttakene til de
inre lyktene. Hvor finkk du tak på dine stone-guards og hvordan har du festet de til grillen?
//Tommy |
Hej
Kul med en så tidig Giulia! mina stoneguards är av rostfritt nät och dom är limmade med montage lim
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson | Den där Giulian med smör på alltså....
Jo med progressionshål menar jag de små hålen under täckskruven precis bakom blandningsskruven. Inte den mindre med hålet i sig utan den lite större.
(De täckskruvarna som du skruvar loss för att se om du har synkat förgasarna rätt)
Anledningen till att jag frågar är att jag försöker lista ut hur sena förgasare jag kan köpa som fortfarande är uppbyggda som de gamla lättinställda
dcoe.
Dina förgasare är av serie 40/41 ser jag och då inte gamla och inte sent tillverkade vilket även valet av emulsionsrör avslöjar om det inte blivit
bytt. Men de har redan fått webers "idle bypass screw nr.26" på sidan av förgasarna vilket brukar vara tecken på att det är lite lite annorlunda
emmisionsförgasare jämfört med de tidigare lite mer lättjusterade. Skruv "26" i sig är en bra grej men på en del av de senare dcoe, vanligtvis serie
72/73 och senare, är emulsionsröret av typ F34, lågfartarna ex. 55F17 och lpgfartsuppbyggnaden lite olika och ibland med annat antal progressionshål
vilket orsakar stor flatspot om man inte vet om det innan bestyckning.
Försöker luska ut vilka förgasare jag ska ha till nästa bygge.
|
Borta nu i helgen kommar mer noga när jag kommer hem
/Hörs
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hittade denna bild från Arese, funderar på att försöka ta ur motorn på samma sätt dvs med halva kardan då slipper man passa mot växellåda och den
trista ryckdämparn. Nå'n som provat, hur mycket takhöjd krävs?
Anders Hellberg
|
|
Alfadriver
Alfista
br>
Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline
Humör: Gasglad!
|
|
Ser ut att kunna vara omkring tre meter från ventilkåpan till durken, där bilen och montörerna står.
Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.
Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
|
|
photo-viking
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2017-2-24
Medlemmen är Offline
|
|
Ciao Anders. Med min gamle -64 Giulia 1300 fikk jeg også det röret m fjäder o lampa for å holde uppe motorhuven, men inga fästen... Kan du legge ut
eller maile meg bilder på hur denna är fästad i torpedväggen o i huven. Gärna oxo bild på lampan m hvor mange watt.
Saluti
|
|
rschneberger
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-3-22
Befinner sig: Borensberg
Medlemmen är Offline
Humör: Dags för buskörning!
|
|
Jag har köpt liknande kylare därifrån till hojen. Lite smetiga svetsar, men fästöronen har varit på rätt ställe, flänsarna oskadda och de har varit
täta och dessutom i rätt dimesioner.
Det har mao varit till belåtelse.
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger |
Jag har köpt liknande kylare därifrån till hojen. Lite smetiga svetsar, men fästöronen har varit på rätt ställe, flänsarna oskadda och de har varit
täta och dessutom i rätt dimesioner.
Det har mao varit till belåtelse. |
Tack, insåg att frakten var dubbelt så dyr😔
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Hej o hå med farbror Frej, nu skall vi se vad man med en en 1600 kolv, lampsladd och börrmaskin kan göre - vips så har vi skapat oss en
garagelampa😊
[Edited on 2017-3-2 by AndersH]
[Edited on 2017-3-2 by AndersH]
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline