AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  27    29    31  ..  34
Författare: Ämne: Alfagaraget diverse projekt
AndersH
Alfista

Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-19 kl 18:32

Soppapump o spolarpump på plats samt blindat där mekpumpen satt

3A88DF36-F8D4-4D0C-927A-9E5C150D9872.jpeg - 101kB

Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline

Humör: Buss på Busson!

[*] Inlagd 2020-3-19 kl 21:42

Hur har du kopplat in pumpen, hittat nåt bra relä?

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00
CAR #13848
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-20 kl 09:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Biltema pump samt relä (med inbyggd säkring 30 A). Koppla det på tändningen via tändspolen, tog strömmen direkt från batteriet

Har sett att några challenge bilar haft problem med pumpen, men andra med mer ”normal” drift verkar den funkat bra för

Anders Hellberg
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-20 kl 11:26

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  

Biltema pump samt relä (med inbyggd säkring 30 A). Koppla det på tändningen via tändspolen, tog strömmen direkt från batteriet

Har sett att några challenge bilar haft problem med pumpen, men andra med mer ”normal” drift verkar den funkat bra för

OK, så pumpen går så fort du har tändning på? Har du nån signal från laddning eller nåt in i relät som hejdar flödet om motorn inte förbrukar soppan?

Martin Atterhall

GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 + en grå tysk
CAR #13848
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-20 kl 12:05

OK, så pumpen går så fort du har tändning på? Har du nån signal från laddning eller nåt in i relät som hejdar flödet om motorn inte förbrukar soppan?

Original tryckregulator sköter det hela, hoppas jagsen finns ju flotörventierna oxå (med-pumpen går ju konstant) eller finns andra erfarenheter?

Anders Hellberg
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-20 kl 18:02

Original tryckregulator sköter det hela, hoppas jagsen finns ju flotörventierna oxå (med-pumpen går ju konstant) eller finns andra erfarenheter?

Mina erfarenheter sträcker sig till motsvarande installation på en båtmotor (V*lv* B230), köra har väl inte varit nåt jätteproblem, har en riktig tryckregulator också. Jag tänker mest på brandsäkerhet, om det tar fyr och pumpen fortsätter mata på fast motorn tjuvstannat så kan det bli extra hett om öronen (kan ju hända ett och annat runt omkring om det börjar brinna som gör att man inte fokuserar på att slå av tändningen...). Lite samma om man mot all förmodan skulle råka ut för en kollision med fast eller rörligt föremål och bensin trycks på för att sedan tända när det kommer nära grenrör eller nåt annat varmt.

Vill minnas att det finns nåt krav (kanske bara var USA?) att insprutningsbilar - som förvisso har högre bränsletryck och hela vägen bakifrån tanken - måste ha ett "vältrelä" som slår ifrån om bilen hamnar på taket. Men det kanske är jag som är lite nojjig...

I båten har jag två "seriekopplade" reläer där det första styrs av tändning och det andra av laddning från generatorn. Startmotorns varv räcker för att få spänning till det andra relät. Stannar motorn laddar den inte längre och det relät slår ifrån. Det tar nåt varv extra på startmotorn innan den hostar igång om den stått ett tag, men det har inte varit nåt problem hittills.

[Ändrad 2020-3-20 av Atterhall]

Martin Atterhall

CAR #13848
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-21 kl 10:27

Mina erfarenheter sträcker sig till motsvarande installation på en båtmotor (V*lv* B230), köra har väl inte varit nåt jätteproblem, har en riktig tryckregulator också. Jag tänker mest på brandsäkerhet, om det tar fyr och pumpen fortsätter mata på fast motorn tjuvstannat så kan det bli extra hett om öronen (kan ju hända ett och annat runt omkring om det börjar brinna som gör att man inte fokuserar på att slå av tändningen...). Lite samma om man mot all förmodan skulle råka ut för en kollision med fast eller rörligt föremål och bensin trycks på för att sedan tända när det kommer nära grenrör eller nåt annat varmt.

Vill minnas att det finns nåt krav (kanske bara var USA?) att insprutningsbilar - som förvisso har högre bränsletryck och hela vägen bakifrån tanken - måste ha ett "vältrelä" som slår ifrån om bilen hamnar på taket. Men det kanske är jag som är lite nojjig...

I båten har jag två "seriekopplade" reläer där det första styrs av tändning och det andra av laddning från generatorn. Startmotorns varv räcker för att få spänning till det andra relät. Stannar motorn laddar den inte längre och det relät slår ifrån. Det tar nåt varv extra på startmotorn innan den hostar igång om den stått ett tag, men det har inte varit nåt problem hittills.

[Ändrad 2020-3-20 av Atterhall]

Brand är ju inget man vill ha. Det du föreslår verkar ju smart borde funka bra, då man slår på tändningen fyller pumpen systemet och det borde ju räcka för start.Men då måste man ha ett relä som bryter strömmen när det är draget, ännu bättre vore om det hade en tidsfördröjning

Anders Hellberg
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-22 kl 15:03

Min marelli spole har börjat svettas, hade en rödbosch som jag målat svart, och ett klistermärke på :afro:

66657FAE-BA99-4934-8061-B4DE3FCE6AF8.jpeg - 83kB

Anders Hellberg
veloce
Mr. nylackad Duetto

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Limhamn
Medlemmen är Offline

Humör: Spider!!!

[*] Inlagd 2020-3-22 kl 15:12

Min marelli spole har börjat svettas, hade en rödbosch som jag målat svart, och ett klistermärke på :afro:

Går det så går det. :D

Wille R. Betalande medl. CAR sedan 1970 ->. Medlem nr 17 på Alfapower. Alfa Romeo 1750 Spider Veloce, rundhäck från 1967, min sedan 1970. Startade Alfaklubbens webbsidor och annonser när Internet föddes 1995. www.veloce.se och www.duettoregister.com och en till www.duettoinfo.com
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-23 kl 22:11

Idag lagar jag mattor, dom var i sämre skick än jag minns..:(

B8DD7E45-3040-45A0-A352-4BDA3A359039.jpeg - 107kB

Anders Hellberg
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-3-23 kl 22:38

Härnäst kan du berätta var jag har slarvat bort mina mattor :thumbsup::dunce:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-24 kl 22:27

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Härnäst kan du berätta var jag har slarvat bort mina mattor :thumbsup::dunce:

Då är vi två som tappat mattorna, jag hade en fin från en 1600 GTJ som är borta, misstänker att dom åkt ut. Hade dom i en svart plastsäck- inte smart:angryfire:

Anders Hellberg
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2020-3-25 kl 21:13

Hittade mina om det är någon tröst för dig:P:beerchug:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad, GT 3.2 trimmad
Nuvarande: '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, '78 Folkabuss ”camper”, ’89 folkapickup ”overlanderbygge”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-26 kl 18:29

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Hittade mina om det är någon tröst för dig:P:beerchug:

Grattis :thumbsup:

Anders Hellberg
AndersH
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2020-3-26 kl 18:36

Ibland måste man göra mer vardagsmeck, termostatbyte i barnens opel corsa. Utan ett polskt youtube klipp hade jag inte ens hittat den, sitter bakom drivningen till kammen mitt fram på toppen dvs bort med hela skiten för att komma åt den :evil:
Tänk så enkelt det är på nordmotorn, två bult, vips!

28E51293-5DAA-4D50-9FC3-BFE2E21D0627.jpeg - 132kB587A7655-4526-4873-A6A7-BD8D937B0090.jpeg - 109kB

Anders Hellberg
 Pages:  1  ..  27    29    31  ..  34

Upp till toppen