Pages:
1
..
31
32
33
34
35
..
57 |
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen |
Jag noterar att det fortfarande är populärt att använda olika trä eller pappliknande material i bilarna. Det borde ju vara ett bra sätt att garantera
att de förr eller senare sväller eller blir vågiga igen. Är det för att ett modernare material som ABS-plast känns lite oäkta eller är det bara gammal
vana? |
För vad det nu är värt så är ju de cellulosabaserade materialen multifunktionella, ity de också dämpar ljudet något. PE/ABS eller motsvarande har ju
typ motsatt effekt, så där finns det en poäng som jag ser det.
Tänker man sig sedan att man förvarar bilen på ett sätt som gör att den inte angrips mer än nödvändigt av den allmänna rostmasken och därtill använder
bilen till det den primärt är avsedd för - dvs avhåller sig från att vaska champagne/spumante, drälla mjukglass eller låta husdjuren göra ifrån sig
inne i bilen, så borde knappast livslängden på en MDF - eller för den delen masonit - av någorlunda kvalitet vara något större problem. Tänker man sig
köra uthållighetsrally på Island eller ta en Skottlandstur finns det ju alltid målarfärg...
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall | Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen |
Jag noterar att det fortfarande är populärt att använda olika trä eller pappliknande material i bilarna. Det borde ju vara ett bra sätt att garantera
att de förr eller senare sväller eller blir vågiga igen. Är det för att ett modernare material som ABS-plast känns lite oäkta eller är det bara gammal
vana? |
För vad det nu är värt så är ju de cellulosabaserade materialen multifunktionella, ity de också dämpar ljudet något. PE/ABS eller motsvarande har ju
typ motsatt effekt, så där finns det en poäng som jag ser det.
Tänker man sig sedan att man förvarar bilen på ett sätt som gör att den inte angrips mer än nödvändigt av den allmänna rostmasken och därtill använder
bilen till det den primärt är avsedd för - dvs avhåller sig från att vaska champagne/spumante, drälla mjukglass eller låta husdjuren göra ifrån sig
inne i bilen, så borde knappast livslängden på en MDF - eller för den delen masonit - av någorlunda kvalitet vara något större problem. Tänker man sig
köra uthållighetsrally på Island eller ta en Skottlandstur finns det ju alltid målarfärg...
|
Enkla svaret är att jag hade masonit hemma...
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Monterar stötfångare, lärt mig följande:
-Stötfångarhornen är samma fram o bak men H/V
-listen mellan hornen o stötfångare har en in o utsida
-plastblocket som stötfångaren monteras på skiljer några mm mellan fram o bak
-plastblocket för hornen är oxå lite olika samma fram o bak men H/V utförande
Att minimera antalet delar var inte en av ledstjärnorna hos Alfa
Anders Hellberg
|
|
Sune Karlsson
Alfista
br>
Registrerad: 2012-5-25
Befinner sig: Peking/Arboga
Medlemmen är Offline
|
|
Det var ju det man gjorde. Samma fram och bak!
Sune Karlsson, Örebro
Giulia Veloce -17, Alfetta GTV -77, 156 GTA -04, Junior Zagato -71
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jo iofs
Glömde säga att på min bertone sitter bakstötfångaren med M10x1,25 och fram M10x1,5
Anders Hellberg
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Fin och fulgäng!
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tittade upp i taket och där hängde en bättre framstötfångare, hade helt glömt att jag hade den
Bra med såna överraskningar
Anders Hellberg
|
|
Ken
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Ska du verkligen ha dom där fula hornen?? Dessutom väger dom ju en del....
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Online
Humör: Berlinafeber!
|
|
Hatar när man råkar glömma bort att man har en fin extra kofångare i taket. Om jag hade en krona för varje gång det hänt mig..
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Men man blir ju orolig över hur det är ställt med minnet...
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Bromsluftning
Koppling dito
Verkar inte få ner ordentligt med vätska, försökte med lätt trycksättning med städning och dusch som följd
Idéer?
Anders Hellberg
|
|
BerlinaPer
Alfista
br>
Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline
|
|
Har varit med om det, knacka på utsidan av huvudcylindrarna och se om det bubblar i bromsoljeburken. Detta är ett tålamods krävande arbetete.
Man kan se att det bildas en liten ö med små små bubblor på ytan. Det kommmer med tiden av sig själv med hjälp av lite knackningar då och då.
Per
Per Wadén
Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer | Har varit med om det, knacka på utsidan av huvudcylindrarna och se om det bubblar i bromsoljeburken. Detta är ett tålamods krävande arbetete.
Man kan se att det bildas en liten ö med små små bubblor på ytan. Det kommmer med tiden av sig själv med hjälp av lite knackningar då och då.
Per |
Tack
Tänkte att om packningarna är kass i huvud/slav cylinder så borde det komma ut olja nånstans
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Arrhghhh!
Får inte kopplingen att funka, får bara till 8 mm slag (Giulian har 14). Bertonen har ny koppling men slavcylindern är ändå ca 6 mm mer ute än på
Giulian och det är det som saknas!
Frågan är kan man göra fel när man monterar kopplingen så den kommer i fel läge eller är det fel på kopplingen (Sachs)?
Bäst vore då klart att det är fel på nåt utanför, men efter att luftat flera ggr med olika metoder så har jag inga idéer!
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Paus från kopllings
Minigeneratorn krävde kortare rem och nytt fäste för justeringen, gjorde ett i 2 mm aluminium, borde hålla.
Anders Hellberg
|
|
Pages:
1
..
31
32
33
34
35
..