Pages:
1
..
37
38
39
40
41
..
59 |
Jörgen Ralsmark
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2020-9-30
Befinner sig: Lund
Medlemmen är Offline
Humör: gott
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  | Quote: Ursprugligen inlagt av Jörgen Ralsmark  |
Verkligen kreativt!
Tänker försöka få en uppfattning om hur det där listverket är fastsatt. Jag har lite snabbt undersökt den där långa listen på min bil och hittar bara
två fästpunkter med skruv. Vid A-stolpen , en vid böjen vid instrumentbrädan och en nere vid tröskeln. Finns det fler eller är den "påklämd" i övrigt?
Mvh
Jörgen R |
Tack
Träbitar är bra och lätta att anpassa, använder ofta diverse träkilar för att pressa saker på plats, dessutom skonsamma mot grundmaterialet !
Listordning:
1 listen under bakfönstret
2 tak listen
3 listen på B stolpen
4 långa listen B stolpen |
Tack för svaret
Det får bli framtida pyssel under vintermörkret.
Mvh
Jörgen R
JörgenR
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline
|
|
Korta listen på B-stolpen, hur sitter den fast???
Verkar vara hakad i framkant och sen bara intryckt framför gummilisten till bakrutan? Men jag får den inte att sitta.
Nån som vet?
Jag har ju tagit bort den en gång i tiden 
[Edited on 2021-1-25 by AndersH]
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Alfa parkering del 2
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ett sista desperat försök att få dörrlisterna att passa, kokar dom! Tänkte att 20 min blir lagom som potatis. Men nånstans i mitt bakhuvud finns ett
vagt minne att gummi inte är som plast och kan formas i värme.
Anders Hellberg
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Vilken aktör beställde du från? Det kan skilja en del i kvalitet eller tjocklek från olika tillverkare så det kan vara en vits att prova från annan
tillverkare.
Annars är tipset att shimsa ut dörren en hårsmån mer i framkant för ju mer du har där att spela på desto enklare blir resten av inpassningen. Men det
är väldigt lätt hänt att all inpassning blir skitsvår om dörren är bara en hårsmån för tajt vid gångjärnen.
[Edited on 2021-2-1 by FredrikAssarsson]
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Vilken aktör beställde du från? Det kan skilja en del i kvalitet eller tjocklek från olika tillverkare så det kan vara en vits att prova från annan
tillverkare.
Annars är tipset att shimsa ut dörren en hårsmån mer i framkant för ju mer du har där att spela på desto enklare blir resten av inpassningen. Men det
är väldigt lätt hänt att all inpassning blir skitsvår om dörren är bara en hårsmån för tajt vid gångjärnen.
[Edited on 2021-2-1 by FredrikAssarsson] |
Det är orginallisterna, dom var hela ok tycker jag. Kollar man spalten i nederkant så är den liten i jämförelse med hur det ser ut i övrigt runt om.
Dörren satt inte helt ok från början, men kommer inte ihåg hur illa det var.
Tänkte klippa listen o sätta en annan i nederkant.
Känns lite kass att justera in dörren snett o vint för att gummilisterna skall passa,
Anders Hellberg
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
      br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Du kan prova att skära snitt i underkant på listen så att det inte syns för så kan du få att gummibälgen så att säga kollapsar av trycket från dörren
om det är vad som behövs.
Dörrjusteringar är sådärkul...
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  | Du kan prova att skära snitt i underkant på listen så att det inte syns för så kan du få att gummibälgen så att säga kollapsar av trycket från dörren
om det är vad som behövs.
Dörrjusteringar är sådärkul... |
Blev den råa varianten, kapade o tunnare list nedtill
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Rostfria lister invändigt på plats, som sagt tidigare, gör jag det mesta 2ggr, fick plocka ur lilla bakrutan, lättare så.
Anders Hellberg
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Kopplar in relä på hel o halvljus för att spara omkopplaren. Biltema har fina dubbelreläer!
Anders Hellberg
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
Fixar du nu så både hel o halv är tända på heljljus?
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Du menar helljusen samtidigt i yttre 7”-pottan och den inre 5,5” som ”fjärrljus”? De yttre är åtminstone på min H4, inte helt lyckat att köra hel/halv
samtidigt i den. Blir lätt lite varmt...
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 | GTV6 -87 | 147 TS -08 | Alfasud Sprint "Corsa" -84 | en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint QV -87 | 156 2,0TS SW -00 | 33 1,7 16V "Allegerita Modificata" -86
CAR #6517
|
|
AndersH
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  |
Du menar helljusen samtidigt i yttre 7”-pottan och den inre 5,5” som ”fjärrljus”? De yttre är åtminstone på min H4, inte helt lyckat att köra hel/halv
samtidigt i den. Blir lätt lite varmt...
|
Så länge det är i olika strålkastare funkar det! Funderar på LED nån som provat ?
Anders Hellberg
|
|
Ken
AlfaRäv
     br>
Registrerad: 2007-8-7
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Oo=V=oO
|
|
På min Berta är ju helljuset den inre pottan och den yttre är helvljus men yttre glödlampan är H4 med 2 trådar tror jag. Så på min bil grejade jag med
att försöka ha Halvljuset dvs yttre pottan + inre pottan tända samtidigt när jag har helljuset tänt.
Eftersom bilen är där den är och jag är 1000 mil bort så kan jag tyvärr inte ta bilder på exakt hur min är kopplad.
Kenneth Larsson
Stallarholmen
Ford Mustang GT -17; Volvo XC 60 bruxis; Seat Mii elbil!!!! Mercury 5 Hk snurra på segelbåten
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
På min 1750 monterade jag relä som styrdes av helljuset på de inre strålkastarna. Dvs när jag slog till helljuset så tände det även helljuset på
H4:orna i de yttre strålkastarna.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
Pages:
1
..
37
38
39
40