AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: tändföljd Spider 2,0 115 -83
Grahnen
Junior Alfista
**

Registrerad: 2011-7-2
Befinner sig: tranås
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-4-20 kl 19:06
tändföljd Spider 2,0 115 -83

Hej! Hur är det egentligen med tändföljd och ordning på cylindrar och sådant på en Spider 115 -83 2,0 med elektronisk tändning? Tror fan jag blir tokig....Just lyft toppen. Och nu monterat tillbaka. Märkte upp tändkablarna för att slippa tänka på detta. Skrev 1 på främre, och 4 på bakre. Jag vet så klart att tändföljden är 1,3,4,2 så är det ALLTID på en rad fyra. Hittat ett litet streck på fördelaren som pekar på ca kl 4 och då 1:ans cyl??. Antar att rotationen på fördelaren är medsols (även motorn roterar framifrån sett är medsols?)
Nu skjuter den vid startförsök. Jag har inte flyttat tändkablarna från fördelarlocket. Det ser ta mig fan ut som 1:an skulle vara längst bak på motorn. Annars räcker inte tändkablarnas längd????

Någon som vet hur detta ska vara?

Alfa Romeo Spider -83, Fiat 600 Multipla -56, Triumph Herald cab, Moto Guzzi Le Mans -76
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Grahnen
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-4-20 kl 19:47
ser ut så här

Så här står kamaxlarna när fördelaren står på kl 4. Har någon tidigare ägare satt dit tändkablarna ett halvt varv fel?? På ett sätt har väl inte det någon betydelse var just ettans tändkabel är monterad bara det är rätt ordning eller hur blir det?? Man kan undra i vilken takt ettans cylinder ska vara när motorn är "nollställd"

image1.JPG - 127kBimage2.JPG - 88kBIMG_3672.JPG - 145kB

Alfa Romeo Spider -83, Fiat 600 Multipla -56, Triumph Herald cab, Moto Guzzi Le Mans -76
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa 159 1750Tbi

[*] Inlagd 2017-4-20 kl 20:16

Länge sedan jag mekkade Nordmotor, men...minns jag rätt så...
Ska kammarna på 1;ans cyl peka utåt och stå på märkena vid överfallen.
Märkning på remskivan stå rätt och märket i kanten på fördelaren matcha tändkabel för 1:ans cyl.
Du har inte satt fördelarlocket ett ½ varv fel? Jag tänker på det du skriver om längden på tändkablarna som inte stämmer?
Haft loss fördelaren och satt den fel?

Christer Andersson Alfa 159 1750Tbi -11
Fiat Uno 75Sxie -91
BerlinaPer
Alfista

Registrerad: 2014-7-10
Befinner sig: Helsingborg
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-4-20 kl 20:17

Detta är ett vanligt huvudbry efter att man lyft toppen!

Vevaxeln gör två varv när kammarna bara snurrar ett varv.

Det har ingen betydelse om du har fått kammarna att st rätt på fel varv på vevaxeln.

Vrid tändkablarna i fördelar locket 180 grader så ska du se att den startar utan problem.

Fråga mig inte varför jag vet detta!

Per

Per Wadén

Spider S4 -91, Giulia Super -76, 2000 Berlina -62 Giulietta -84 samt några Alfetta QO -84, 155 2,0 TS 95, halv 155 Q4 95
Grahnen
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-4-20 kl 22:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Länge sedan jag mekkade Nordmotor, men...minns jag rätt så...
Ska kammarna på 1;ans cyl peka utåt och stå på märkena vid överfallen.
Märkning på remskivan stå rätt och märket i kanten på fördelaren matcha tändkabel för 1:ans cyl.
Du har inte satt fördelarlocket ett ½ varv fel? Jag tänker på det du skriver om längden på tändkablarna som inte stämmer?
Haft loss fördelaren och satt den fel?

TAck för infp!!
Precis måste typ vara så att fördelarlocket varit felmonterat (trots hacket??) Alltså blev min uppmärkning av kablarna bara till besvär:furious3:
Om ni ser bilden står kammarna som du säger. Lite skummt att det faktiskt även finns märkning på kammaxlarna om ett halvvarv?? Jag har inte lyft fördelaren. Hur drivs denna föresten? Jag har så klart lossat kamkedjan men då stod motorn på samma ställe. Den drivs väl inte av vanliga kamkedjan eller?

Grahnen
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-4-20 kl 22:51

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Detta är ett vanligt huvudbry efter att man lyft toppen!

Vevaxeln gör två varv när kammarna bara snurrar ett varv.

Det har ingen betydelse om du har fått kammarna att st rätt på fel varv på vevaxeln.

Vrid tändkablarna i fördelar locket 180 grader så ska du se att den startar utan problem.

Fråga mig inte varför jag vet detta! ;)

Tänkte göra så men så sanslöst egendommligt allt ihop. Måste varit fördelarlocket halvvarv fel?? Tack:clap:

Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa 159 1750Tbi

[*] Inlagd 2017-4-21 kl 06:39

Jo "hacket" på fördelarlocket är lite diskret så det går sätta fel, men klämmorna brukar bli lite besvärligare att få på plats. Skönt att det löste? sig. För du har väl fått snurr på den?

Beträffande drivningen av fördelaren så sitter det en kugg på vevaxeln som driver oljepumpen nertill och fördelaren däruppe.

Christer Andersson Alfa 159 1750Tbi -11
Fiat Uno 75Sxie -91
Grahnen
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-4-21 kl 15:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Jo "hacket" på fördelarlocket är lite diskret så det går sätta fel, men klämmorna brukar bli lite besvärligare att få på plats. Skönt att det löste? sig. För du har väl fått snurr på den?

Beträffande drivningen av fördelaren så sitter det en kugg på vevaxeln som driver oljepumpen nertill och fördelaren däruppe.

Ja måste då varit så att locket varit ett halvt varv fel sedan jag köpte den för 2 år sedan. Jag rykte loss alla kablar från locket och satte dem rätt. Yes startade direkt MEN gick på tre cyl????? Orkar ni höra mera... I stort sett död på fyrans cyl. Tog bort ventilkåpan kollade ventilspel igen.......Ingen spel på insug. Lyfte bort insugskammen. Lyfte hylsan på insug 4:an.. Justerbrickan låg på sidan om skaftet... Jag vet helt säkert kollade alla spel med lös topp??? Kan det vara så att p.g.a. rejäla feltändningarna med fel tändföljd att det då på något vis denna bricka hoppade ur sitt rätta läge?? Eller kan denna ventil kärvat på något vis så den hoppade fel?????? Monterat tillbaka brickan...GÅR SOM EN DRÖM. Helgen räddad. (upptäckte även läckage på slangfästet på bromsservon= Suger en hel del tjuvluft där) TREVLIG HELG

Upp till toppen