Pages:
1
2
3
..
5 |
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1921
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
matfo:s GlassätarBusso (Status: Såld)
Efter min impulsförsäljning i maj av Berlinan som var tänkt som glassätarbil så har jag letat efter en ersättare med Busso och varit nära avslut ett
par gånger. Nu verkar jag dock ha hittat rätt och ska hämta bilen i morgon.
Eftersom jag redan har börjat fundera på uppgraderingar så jag tänkte jag att jag lika gärna kunde skapa en tråd här för att förbereda lite...
[Ändrad 2017-10-21 av matfo]
[Ändrad 2019-10-31 av matfo]
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
alfahanen
Alfista
br>
Inlägg: 296
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline
Humör: inspirerad
|
|
Väntar med stor spänning
Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7389
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Idag är ju betydligt mer än imorgon så vad blev det?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1921
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Bilen hämtad och passande nog har klockan passerat midnatt så det är den 22 juli 2017 när jag gör detta inlägg.
Det innebär på dagen 30 år sedan denna Alfa 90 2,5 registrerades in som ny i Sverige.
Sen dess har den gått drygt 12000 mil och haft fyra ägare före mig. Den är nyligen omlackad då originallacken var i dåligt skick, dock ej rostig.
Utrustningen består av AC, taklucka, drag, portfölj, ABS samt aktiv frontspoiler.
På denna årsmodell får man dock nöja sig med analoga instrument vilket är lite synd designmässigt men möjligen ökar funktionaliteten något.
Den har nyligen extrautrustats med tidsenliga 15 tums Revolutionfälgar samt blivit befriad från någon främre ljuddämpare.
Den kändes bra vid provkörningen för ett par dar sen och när jag hämtade den så kändes den ännu bättre och lät helt ljuvligt
[Ändrad 2017-8-8 av matfo]
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7389
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Så cool i svart - blir kul att se den live framöver!
Någon ruta nervevad i tunnlar under hemfärden månne?
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Inlägg: 3330
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Trevlig annorlunda Alfa
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
alfahanen
Alfista
br>
Inlägg: 296
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline
Humör: inspirerad
|
|
Stor gilla på den och dragkrok det är alltid bra
Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1921
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Tack för glada tillrop
Jag köpte den i Övik och där finns inga lämpliga tunnlar men den lät riktigt härligt med öppen taklucka
Tyvärr kunde jag inte ta med den hem till Stockholm direkt utan jag garagerade den hos min mor till jag kan köra ner den om drygt en vecka.
Bussoabstinensen är brutal
Funderar på kommande uppgraderingar / förbättringar och utseendemässigt tror jag en liten sänkning skulle vara lämplig och i samband med detta kanske
chassiet bör styvas upp lite.
Det finns även några småsaker i inredningen som jag skulle vilja fixa, askkoppens lock har flera hål samt att klockan inte ser ut att vara korrekt
(tror den kommer från Alfa 33).
Men först och främst vill jag köra
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Inlägg: 7389
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Sänkning skulle definitivt bli snyggt.
Helt rätt med taklucka på ett sådant åk
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
D. Evil
Alfista
br>
Inlägg: 295
Registrerad: 2004-10-25
Befinner sig: Sthlm/Huddinge
Medlemmen är Offline
Humör: Jävligt Elak!!
|
|
Nu vart jag ju avundsjuk...
- Calle Wærn -
GTV6-84 (Renoveringsobjekt)
Alfa75 3,0 -88 (Repobjekt)
V***o 850 Turbo -96 (Last-räcern)
V***o 850 T5R - 95 (Sälj-objekt)
|
|
josé
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1212
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Vällingby
Medlemmen är Offline
Humör: Finner inte tid att meka
|
|
Oj va fin. En sänkning och lite fix så blir den helt rätt :)
|
|
Bobby
Alfista
br>
Inlägg: 375
Registrerad: 2016-7-18
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
|
|
Grattis!
Bobby Green. Kör GTV6 från 1983, helst i tunnlar.
|
|
Hauge
Alfa-freak
br>
Inlägg: 714
Registrerad: 2012-7-18
Medlemmen är Offline
|
|
Märkligt hur man ändrar sig.
För så där 20 år sedan stod en 90 inte nått högt upp på min önskelista.
Nu väcker den stort habegär, särskilt med sexa!!
Skitfrän!
Du skall nog vara nöjd över att slippa de digitala instrumenten...
Thomas Hauge
GTV 79
Kollanda
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
br>
Inlägg: 1723
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Grattis! 👍
Lite grövre fjäderstål, Bilstein & Ansa Supersprint (eller CSC) på det där blir kalas! ☺️
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
matfo
AlfaRäv
br>
Inlägg: 1921
Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline
Humör:
|
|
Tack! (även till er
andra som kommenterat)
I morrn ska jag hämta hem bilen så jag kommer få möjlighet att bekanta mig ordentligt med den på resan de nästan 55 milen hem.
Tanken är en liten roadtrip med stopp hos en kompis på vägen för övernattning.
Sänkning är definitivt på den kommande "att-göra-listan" men jag har inte kommit underfund med vilket recept som är rätt för denna vagn. Att bara
kugga om originalstavarna är ju ett alternativ (i kombination med grövre krängare?!), grövre stavar i kombination med dämpare ett annat, RSR-kit ett
tredje och coiloverkonvertering ytterligare ett alternativ.
På avgassidan så vore ju andra grenrör trevligt samt justering av slutröret till något snyggare (de dubbla rostfria originalrören tex). Innan ev
grenrörsbyte kan ske måste även funderingar på ev motoruppgraderingar landa...
Såna här grenrör kanske!?(klicka)
Nåja, först ska jag ta mig hem och sen får vi se
Mats Forssén
Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92
Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Croma i.e
Tidigare racebilar: Abarth 695 Assetto Corse Evo -13, Abarth 500 Assetto Corse, 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
|
|
Pages:
1
2
3
..
5 |