Pages:
1
..
115
116
117
118 |
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
Ja fast idag ringde lackeraren, 166an är klar. Leverans imorgon så det finns att göra!
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Vilken dag det blev! Saul och Ale var fullkomligt lyriska. Ni förstår inte vilken dag det här blev för dom på Skoklosterträffen! Som två labradorer
som släpps från sina koppel försvann de iväg medan jag stod kvar vid min bil och sedan var det så mycket folk som ville prata att jag kom inte loss på
två timmar. Tredje timmen lyckades jag gå och titta på Björns räseralfetta med nya inredningen sedan var jag fast igen. Jag har aldrig pratat sönder
min röst på Skokloster tidigare men denna gången måste jag ha pratat med närmare hundra av er nyfikna själar! Fantastiskt kul men jag hann bara titta på en enda bil som en
kund hade tagit dit, efter det hade alla åkt.
Det var allt jag hann se på tre timmar.
Men Saul och Ale hann titta på alla om och om igen och ni ska veta att de formligen ÖSTE beröm över Alfaentusiaster i Sverige. Idel lovord!
Saul försökte förklara om och om igen hur det var ofattbart att se så många modifierade Alfa Romeo med hårdtrimmade motorer eller motorbyten eller
helbur eller rörramschassin och hur det aldrig synts på italiensk mark. De såg fler bussosexor på första maj än de hade sett i hela sina liv tidigare.
Saul var så galet glad över att ha sett så många alfor han sålt specialdelar till genom åren!
Ale var nästan tårögd över hur befriande han tyckte att det var att INGEN hördes fastna i hur värdefulla den ena eller andra bilen är och hänga upp
sig på att man har en raritet som är dyrare än andra. Snobberiet kring bilarna i Italien såg han inte röken av här och det gjorde honom alldeles
lycklig. ”Ni har en sådan passion, ni har en sådan GLÖD kring märket som jag aldrig sett i Italien, ni har sådan öppenhet för alla modellerna och
ingen som helst snobberi, alla är välkomna och alla bilar är till för att användas från billigast till dyrast. Ni har sådan passion som aldrig förr!”
Man kan tillägga att Ale har detta i blodet. Hans far var mekaniker åt bla Merzario. Hans far arbetade på superbilarna under 70talet. Byggde Miuror
och Zagatobilar. Hans verkstad tog hand om Bizzarrinis. Bizzarrini!
Fredrik Assarsson.
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Men kolla kolla! (Som Nationalteatern sjöng..)
Utan att ha siktat på totalt viktväktarprogram har vi tydligen landat på bara 1020kg! Vilken jäkla fullträff! Från de 1100kg berlinan brukar vara
listad som så är det ju en bra viktnedgång får jag säga! Nu måste jag hitta 21kg helt enkelt för att få ner bilen på exakt 999kg!!!!
Huven är tänkt att bytas till ett kolfiberskinn med hålborrad stålram och bakluckan rostar alltid sönder på berlina och även min har begynnade bubbel
i idiotfalsen som finns i bakkant så den är också tänkt att få ett kolfiberskinn. Redan där känns detta ju faktiskt helt genomförbart. Fatta vad coolt
att ha ner den under tonnet!
Va’ väger din bil ’rå?
Äh, nihunnranånting..
Fredrik Assarsson.
|
|
selmer
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2004-6-22
Medlemmen är Offline
Humör: Såga hål i taket?
|
|
10 % av vikten är svetstråd
Och tack för i onsdags. Dina gästers entusiasm och italienska brytning tillförde verkligen en extra dimension! Hälsa!
/selmer
[Ändrad 2024-5-6 av selmer]
Anders Selmer - - - - - - Oo=v=oO - - - - - - Scuderia Quattro Bambini
1969 Giulia 1600 Super (världens bästa bil!)
Tidigare: sudsprint, alfetta 1.8, 75TS, fiatar och lancior, en och annan fransyska samt ett par engelsmän
"Imagination is the only weapon in the war against reality" The Cheshire Cat
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Och 30% av vikten är attityd!
David George von Boisman
Nu: Fodervärd åt frugans 159 2.2JTS från 2008, 3400 mil. Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta
delivery (inhyrd), Fiat Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira
|
|
maldini
Alfista
br>
Registrerad: 2005-6-2
Befinner sig: Göteborg
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson | Vilken dag det blev! Saul och Ale var fullkomligt lyriska. Ni förstår inte vilken dag det här blev för dom på Skoklosterträffen! Som två labradorer
som släpps från sina koppel försvann de iväg medan jag stod kvar vid min bil och sedan var det så mycket folk som ville prata att jag kom inte loss på
två timmar. Tredje timmen lyckades jag gå och titta på Björns räseralfetta med nya inredningen sedan var jag fast igen. Jag har aldrig pratat sönder
min röst på Skokloster tidigare men denna gången måste jag ha pratat med närmare hundra av er nyfikna själar! Fantastiskt kul men jag hann bara titta på en enda bil som en
kund hade tagit dit, efter det hade alla åkt.
Det var allt jag hann se på tre timmar.
Men Saul och Ale hann titta på alla om och om igen och ni ska veta att de formligen ÖSTE beröm över Alfaentusiaster i Sverige. Idel lovord!
Saul försökte förklara om och om igen hur det var ofattbart att se så många modifierade Alfa Romeo med hårdtrimmade motorer eller motorbyten eller
helbur eller rörramschassin och hur det aldrig synts på italiensk mark. De såg fler bussosexor på första maj än de hade sett i hela sina liv tidigare.
Saul var så galet glad över att ha sett så många alfor han sålt specialdelar till genom åren!
Ale var nästan tårögd över hur befriande han tyckte att det var att INGEN hördes fastna i hur värdefulla den ena eller andra bilen är och hänga upp
sig på att man har en raritet som är dyrare än andra. Snobberiet kring bilarna i Italien såg han inte röken av här och det gjorde honom alldeles
lycklig. ”Ni har en sådan passion, ni har en sådan GLÖD kring märket som jag aldrig sett i Italien, ni har sådan öppenhet för alla modellerna och
ingen som helst snobberi, alla är välkomna och alla bilar är till för att användas från billigast till dyrast. Ni har sådan passion som aldrig förr!”
Man kan tillägga att Ale har detta i blodet. Hans far var mekaniker åt bla Merzario. Hans far arbetade på superbilarna under 70talet. Byggde Miuror
och Zagatobilar. Hans verkstad tog hand om Bizzarrinis. Bizzarrini!
|
Intressant! och kul att läsa :) följer denna underhållande tråden i det fördolda.
christian applehult
33 16v
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Quote: Ursprugligen inlagt av selmer | 10 % av vikten är svetstråd
Och tack för i onsdags. Dina gästers entusiasm och italienska brytning tillförde verkligen en extra dimension! Hälsa!
/selmer
[Ändrad 2024-5-6 av selmer] |
Så kul att läsa! Det hela blev en absolut toppendag! Tack för din tid där i vägrenen
Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det blev en intensiv meckdag idag. Jag kollade tändningen och tyckte den såg lite väl tilltagen i framkant. Gick en bra bit förbi M-strecket vid
4000rpm så jag backade den en smula så att den är närmare strecket. Kände ingen gigantisk skillnad men lite annorlunda motorgång så klart.
Med tändningen justerad kontrollerade jag blandningsskruvarna och justerade. Har något fuffens på gång där, tror det är etanolkristaller som satt igen
någon port för det svarar inte helt logiskt på skruvarna men jag fick åtminstone en lite mjukare gång. Därefter åkte synkklockan fram och sedan blev
det en vända med att synka lite, justera blandningsskruv, synka igen osv osv. Den går rätt ok får jag ju säga men jag hade velat få den lite bättre.
Den går dock väldigt fett. Jag trodde jag hade munstycken kvar men min sortimentslåda var snålt tilltagen. I motorn sitter 145 huvud. För stort vilket
jag vet men jag provade med original 130 och det var inte bättre. Afr på en slurk över 13.5 och på höga varv tvekade den. Luft har jag bara 200 så det
blev inget ändrat där. Gick tillbaka till 145 huvud och den går bättre då men som sagt alldeles för fett. Afr kan pendla runt 11.5-12 och ibland dippa
ner i tiorna. Hade suttit bra med en hel uppsättning munstycken men jag känner inte för att lägga några pengar på det nu.
Snöbollseffekt……
En kvällssession senare så är toe på höger fram justerad och därefter tog jag mig tid att bli myggäten och efterdra toppen en omgång. Låg på 75Nm
kall, drog nu den 77Nm och märkte muttrarna först och alla fick i princip samma mängd mer åtdragning i grader av 2Nm extra.
Kommer dra toppen sista gång om någon vecka och då till 80Nm.
Jag kom ihåg att dra åt de två M8 glömskruvarna under toppen i framkant. Inte varje dag man kommer ihåg det.
Tog en provrunda. Går spikrakt nu. Bromsar spikrakt för första gången på ett år.
Rätt nöjd med uppfarten nu också. Två trevliga sedaner.
Fredrik Assarsson.
|
|
TurboB
Alfista
br>
Registrerad: 2007-8-13
Medlemmen är Offline
Humör: Överladdad
|
|
Ja, det är vackert!
Jag plockar av och tömmer förgasaren helt över vintern och har dem inomhus för att slippa lättmetall-mjäll. Själv skulle jag behöva gå upp i alla fall
en storlek i munstycken för att min Ritmo TC inte ska gå för magert. Allt blir bara konstigt med massa etanol i soppan.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
Fiat Marea 20V brukshink.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Vilken dag det blev! Jobba, köra 5 mil, förskolehämtning, hem och möta upp sambon, byta bil, bränna raka vägen till förarmötet och trackday, köra
skiten ur bilen ett flertal stinter och sedan käka grillat vid banan. Mumma för skälen trots att man är helt slut efteråt! 😄
Men vad mycket bättre den ter sig på bana nu! Framvagnsjusteringarna sedan förra året har varit bra. Toejusteringen igår var kanon. Bilen bromsar
spikrakt, känns väldigt stabil genom kurvorna, har en övervägande understyrning vilket ändå får ses som relativt positivt men kan tålas att justeras.
Ny synk på tvåan var ju årets höjdpunkt
Bromsvågen och servo-delete har tidigare känts medioker men idag var det verkligen på sin plats. Jäklar vad stor skillnad det var på att lita på
bromsarna i år jämfört med i fjol. Då överhettade dom tidigt och hade aldrig någon förtroendeingivande känsla medan denna gången var allt på sin
plats. Bara att stampa hårt så löd bilen även om den i ärlighetens namn inte har några värstingbromsar. Men den gör jobbet. Väl. Stabil nog att kunna
bromsa för sent ibland, svänga in samtidigt och bara med nöd och näppe börja låsa upp en bakbroms. Kändes verkligen harmonisk trots att jag får jobba
på rätt mycket jämfört med alla moderna bilar på banan.
Första gången som jag kunnat få in ett trevligt flyt i körningen och haft kul på banan.
En sak blev dock tydlig och det ör att jag får bränslebrist vid halv tank redan, i långa högersvängar så jag tog det jättelugnt tills bilen fått räta
upp sig sedan hade den soppa igen. Inte läge att köra sönder något av den anledningen.
Min bredbandslambda var det enda som dog på bandagen av någon anledning. Resten var helt jäkla tipptopp!
Fredrik Assarsson.
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Intressant det där med servot. Har funderat på att ta bort bromsservot på Uno Turbon. Bromsarna tar ordentligt men det finns ingen bromskänsla alls
vilket gör att jag ligger och fisbromsar långt, långt innan rimlig bromspunkt.
Bredbandslamda är griniga och jag brottades med det förra året vilket tvingade mig att läsa på.
Bild och beskrivning här https://sfk.ibk.se/forum/forum/allm%C3%A4nt/projekt-galleri/...
Har funkat klockrent sen dess, bl.a. på Kinnekulle i höstas.
Magnus Åberg
Lancia Delta Integrale -91, Svart, röd och röd Alfa 155Q4, Lancia Flavia Coupe -63, Fiat Ritmo 105TC -84, Fiat Coupe 16vt, X1/9, Uno Turbo ie -89,
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Ja alltså har den redan pissat på sig och stuckit hem så blir jag rätt sur på den för det var ju en dyr AEM och ingen budgetvariant. Intressant det du
länkade till om att den inte ska sitta i flödet utan med djupare lambdasvetsmutter för jag använde den som följde med och den var ju inte mycket
djupare än de andra jag har.
Fredrik Assarsson.
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det roligaste med denna trackdayomgången är att det gick att lita på bilen på ett nytt sätt och till och med få till lite härligt flyt. Hade verkligen
skitkul och garvade åt den lila skitbilens härliga potential.
Fredrik Assarsson.
|
|
TurboB
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Finnas det inte ett nollställnings- eller re-kalibreringsförfarande för AEMen? För att en bredbandslambda ska överleva en längre stund i en
förgasarmotor är det mer regel än undantag att montera sonden längst bak, några decimeter från öppningen. Efter testning och justering, när allt
fungerar bra, monterar man ur sonden. Jag lider med dig, sin första trackday borde ingå i test- och utvärderingsperioden kan man tycka och det är som
sagt inga billiga grejor.
Med en smalbandslamba läser en ECU enbart av hög eller låg, då omslaget är mycket skarpt. Motorstyrningen börjar då anrika i små steg ända tills
lambdan slår om och då börjar magra i små steg osv. En relativt långsam process.
En bredbandslambda är ett smalbands- "element" som belagts med ytterligare skikt vilket gör att man kan styra ut och kontrollera jon-vandringen i
"elementet" elektriskt. Så man utnyttjar det här fysikaliska fenomenet tvärtom. Istället för att vänta på omslaget låter man elektroniken tvinga
lambdavärdet till konstant ca. 1/2 Volt. Då kan man istället mäta strömmen som elektronikkretsen behöver pumpa för att "låsa" värdet. Vinsten är att
strömmen kan mätas momentant i realtid så motorstyrningen blixtsnabbt kan justera förbränningsförhållandena.
Drivs sonden utanför elektronikens reglerområde förstörs den ganska snabbt.
En välfungerande motorstyrning med smalbandlambda fungerar tillräckligt bra för att en bredbandslambda ska överleva en längre tid. Med förgasare finns
ingen feedback utan "all bets are off".
Magnus Åberg
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det är väl bara att räkna lambdan som död då och gråta senare. Jag hann helt enkelt se vilken storlek jag borde ha på huvudmunstycket och att den
aldrig går snålt i dagsläget i alla fall.
Fredrik Assarsson.
|
|
Pages:
1
..
115
116
117
118 |