AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1    3
Författare: Ämne: Haveri 75 V6 3.0 1990
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 341
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2017-8-14 kl 13:32
Haveri 75 V6 3.0 1990


Hepp!
Undrar om någon har en bra gissning om vad som gått snett..?

1. Köpte min 75 3.0 -90 förra sommaren med knappt 14000mil och lite slitna kammar.

2. Autoalfa monterade nya QV-kammar och nya avgastryckare i april, "ingen inkörning krävs" enl dem.

3. Ny olja (Mobil1 5w-50) och filter. Nya tändstift. Alla gamla såg likadana ut.

4. Efter drygt 200mil sågs ventilspel över och var inom toleranserna utom avgas på cyl 1 & 2 under 0.2mm. Justerades till 0.23mm.
Insug var dock alla på drygt 0.4mm men enl. både Autoalfa och AlfaPower var det ok.

5. I måndags tycktes ett ökat "ventilrassel" höras från hö cylinderbank. Osäker på inbillning...

6. I torsdags började ett tydligt Tickande från hö cyl bank. Ståendes mitt i Sthlm demonterades hö ventilkåpa, nedsliten/skuren avgasnock cyl 1 kunde konstateras. Nytt spel justerades så långt det gick. Oljan låg min-strecket så den fylldes på till mitten av min/max.

7. Efter drygt 10mil hemåt på motorväg har oljetrycket sjunkit från ca 6bar till 4, mitten på mätarens gradering. 120km/h, ca 3000rpm.
Ungefär samtidigt hörs ett "NJEEEEAAAKK" framifrån och kraften försvinner samtidigt som jag reflexmässigt stänger av tändningen, rullar in på en parkering.

8. Tar åter av hö ventilkåpa och ser att BÅDE cyl1 & 2 har skurna nockar till avgastryckarna.
Nock 1 har nu gått igenom tryckaren och trycker på själva stötstången..
Kamremmen är hel o sitter på plats.

Såhär i efterhand tycker jag att den tappat några hästar hela tiden sedan nya kammarna monterades.

Har inte testat att dra runt motorn än.
Bilen står nu långt hemifrån men ska fixa biltransport o dra ned den till Autoalfa här i Gbg tänkte jag.

Vad kan ha hänt?




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
drzap
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 1845
Registrerad: 2003-6-17
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline

Humör: alfalös, billös, rådlös

[*] Inlagd 2017-8-14 kl 15:16


du har stopp i en eller flera oljekanaler upp till toppen.
eftersom du kört en hel del (nedslitna delar) så har du metallspån i oljan, du får troligtvis helrenovera då allt för mycket spån passerat till lager, glidytor, oljepump osv.
varningstecken 1, ventilrassel. varning 2, tickande med nergången nock. (där skulle jag inte startat motorn igen)
sen raset, nock igenom tryckare betyder en jävla massa spån i oljan, nåt som det sjunkna oljetrycket vittnar om.

Kommer att bli dyrt :(




Love Nordin
Röd alfa 90 2.0 inizione -87 rip, Röd alfa 75 2.0 ts ottatanni -90 gone with the X, Röd alfa 75 3.0 v6, america -90 saknad, Vit/turkos alfa 75 2.5 v6 (bilstereobil) rip, Vit 75 2.0 fugge -87 reservdelen rip, grå 155 v6 -93 såld.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
sam_h
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 3497
Registrerad: 2006-4-24
Befinner sig: Ludvigsborg, Skåne
Medlemmen är Offline

Humör: Io non ho paura

[*] Inlagd 2017-8-14 kl 16:57


Fyfan vad tråkigt Per! Lider med dig!

Det drzap sa låter troligt! något har satt igen oljekanalen på den banken.

Var samtliga nockar nedslitan vid bytet till QV? eller var det mer på en banken då med?



[Ändrad 2017-8-14 av sam_h]




Sam Helgesson
Medlem i CAR

Giulietta (940) 1.4TB MA -11 Merdas projekttråd, 166 3.0 Zender -99 TEAs projekttråd, 166 3.0 Donator -99, 166 2.0 TS -99 BMRs projekttråd 75 3.0 -89 Projekttråd

Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1030
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-8-14 kl 19:38


Med den här beskrivningen vore nog en beg.164 motor + dina delar från din motor för att kunna konvertera 164 motorn medicinen alternativt spendera massor på totalrenovering av din maskin ,att hitta en 75a motor är inte lätt numera .



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-8-14 kl 20:13


Usch...

Antingen var det väldigt dålig härdning på den kamaxeln, avgassidan tar ju en del belastning. Eller så är det som de andra är inne på något med smörjningen. Men då ska det nästan vara totalstopp, de brukar ju fullkomligt bada i olja kamaxlarna, ligger mer eller mindre i en låda där det är olja. Det känns inte så troligt att en kanal sätter igen sig hastigt och lustigt heller.

Förhoppningsvis så sitter det mesta av den trasiga kamaxeln på magneten i oljepluggen - dessa motorer är försedda med sådan lyx. Men det är väl ingen hälsokur att köra igenom metall genom oljepumpen. Om det är någon tröst så brukar min bil lilla på 4bar, den tar väldigt god tid på sig att bli varm. Om det kommer spån genom pumpen borde det fastna i filtret.

Men främst skulle jag invänta vad Autoalfa ger för syn på saken, det är trots allt en välrenommerad firma med väldigt många år i branschen.

/Oscar






- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1030
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-8-14 kl 20:57


Enda v6a jag hittar är en bil på blocket i Härnösand för 9000kr (164a 3,0 12v )ingen motor på Bildelsbasen.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
ar105
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 188
Registrerad: 2002-12-21
Befinner sig: Karlstad
Medlemmen är Offline

Humör: Glad

[*] Inlagd 2017-8-15 kl 11:04


Har en 164 3.0 motor från -89 som jag kan sälja. Den fungerade bra när den senast var igång men det är ca 10 år sedan. Den har också rullat några mil så det är ingen motor i nyskick men det ska inte vara något fel på den.

M.v.h

Janne




Jan Andersson

Giulia 2.2 Super -17
2000 GTV -75
2000 Spider -75
GTV6 -83
2000 GTV -72 (renobj)
GTV 2000 -81
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 341
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2017-8-16 kl 00:04


Tack för alla svar!
Försöker hitta en transport så jag kan hämta hem bilen nästnästa helg.

Kan tillägga att det gjorde ONT i mig att starta bilen igen efter ticket började höras, men jag var jäkligt stressad hem till Gbg av olika anledningar. Dumt dumt.
Men jag trodde ärligt talat inte på totalhaveri 15 mil senare, om det nu är det.




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-8-16 kl 14:17


Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  

Kan tillägga att det gjorde ONT i mig att starta bilen igen efter ticket började höras, men jag var jäkligt stressad hem till Gbg av olika anledningar. Dumt dumt.
Men jag trodde ärligt talat inte på totalhaveri 15 mil senare, om det nu är det.


Om det är någon tröst hade jag förmodligen i samma situation gjort exakt samma bedömning som du gjorde. Ibland har man inte flytet på sin sida. Nu hoppas vi att det inte är så illa. Motordelar är ju inte helt omöjligt att hitta - även om det nödvändigtvis inte behöver vara billigt.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
gn
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 9
Registrerad: 2016-12-17
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-8-19 kl 08:15


Du kan höra av dig till mig när du vet vad som behövs
Jag har topplock kammaxlar motorer mm
Jag finns i örebro
Mvh gösta
gn270985@hotmail. Com
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 341
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2017-8-21 kl 02:42


Tack Gösta!



Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 341
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2017-9-6 kl 12:57


Update:

Hö topp avplockad.
Remmen har kuggat över på veven, så det är krokiga ventiler överallt. Varför detta hänt är frågan.
Dåligt oljetryck > remspännaren sviktade?
De såg även att det var alltför torrt runt ena kammen de tittat på, tyder även det på oljebrist.
Den nya kammen inspekterad, icke original Alfakam. Bra/dåligt vet ej.
Kolvar/cyl såg fortf bra ut så de slipper jag förmodligen byta iaf, men nya toppar el iaf nya ventiler/tryckare blir det.

Även Jonas på Autoalfa tycker det är "mkt mystiskt" och gissar på skräp/metalldelar i oljekanaler.




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1030
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-9-7 kl 06:13


Oljetryckets inverkan på sträckaren är att släppa efter spänningen när motorn växer av värmen , korrekt justerat så är det inget problem ,har kört många år med igensvetsad oljekanal i spännarens pinne . Samtliga oljekanaler behöver bli testade/rensade på din motor.



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
75anders
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1012
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kristinehamn
Medlemmen är Offline

Humör: Hemvänd 75:a

[*] Inlagd 2017-9-7 kl 10:44


Hmm,

I det här läget hade jag avbrutit och konverterat till 24v. Du har ju en trasig donatormotor för delarna som behövs.

Original är ju förstås trevligt men 40 pållar extra är trevligare.:wink:




Anders Ekberg

Alfa GT 3.2 Svart -06, Alfa 166 3.2 Röd -05, Alfa 156 2,5 v6 Röd -00, Alfa 75 3.0 Röd -90 tillbakaköpt, Alfa 166 3.2 Ti Svart -05,

Meriter:Alfa 166 3.0 -00 röd avställd/donator Såld, Citroen C4 Picasso 110 hdi Krockad, Citroën Picasso -02 manligt babyblå Knappast en merit men den funkar, Alfa 75 3.0 -90 röd med dragkrok Såld!, Fiat Croma Turbo -89 vit med grymt kjolpaket Såld!, Ford Windstar -99 Familjeexpress Såld!, Haase future med iame komet 125cc Såld!, Alfa 164 Q4 -94 mröd landsvägslok. Såld! Alfa 33 1,7 16v -90 röd. Såld
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 341
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2017-9-9 kl 19:39


Hehe jo tanken har ju slagit en!
Problemet blir att hitta en 24v motor (164 antar jag att det skulle bli).

Just nu är jag i det prekära läget att jag endast har 1 qv kam (vänstra).

Någon som har EN qv-kam över..? 😬

[Ändrad 9-9-2017 av argentaperra]




Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1    3

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 75.6% - SQL: 24.4%]