BennySteen
Super Administratör
         br>
Inlägg: 2984
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
slippa dyra kamrems byten ?
Om man bygger om kamdrivningen till direktdrivning så sparar man massa pengar. Motorn på bilden är Isotta Fraschini . 12cyl och 4ventil / cyl
motortorpedmotor från 40 talet...
tog bilden på vännäs motormuseum i helgen.
|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1531
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: 155 är aldrig fel!
|
|
Ja varför inte! Om det är nån som löser det så är det du! 
Såg nån japansk motorcykel som hade kardandrivning till kammen. Det såg ut som ett utanpåliggande stötstångsrör, typ hd, och det var nog lite
meningen.
Här är en motor till utan rem...

[Edited on 2017-8-23 by elCrillo]
Crister Borg
155 2.0 16v TS - 95, nu "q2"
|
|
BennySteen
Super Administratör
         br>
Inlägg: 2984
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline
|
|
så här kan man också göra.
|
|
elCrillo
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 1531
Registrerad: 2010-10-28
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: 155 är aldrig fel!
|
|
Så vackert!
Hittade motorn! Kawasaki W650! Hittade också en vacker BMW topp!

Crister Borg
155 2.0 16v TS - 95, nu "q2"
|
|
Johan Näsström
Junior Alfista
  br>
Inlägg: 85
Registrerad: 2015-3-24
Befinner sig: Rians/Provence/Frankrike
Medlemmen är Offline
Humör: coronakarantän
|
|
eller som på NSU motorcyklar med stötstänger som gamla ånglok...
Johan Näsström
Alfa 33 Giardinetta 4x4 Super Break 1986. Tidigare: Guiletta Sprint, Alfetta, Sud Sprint (och Rumi och Vespa -51)
|
|
Oscar
AlfaRäv
     br>
Inlägg: 2192
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline
Humör: Desmoquattro
|
|
Var inte Honda lite förtjusta i kuggdrivning av kamaxlar i sina V4 MC motorer?
Det är en fullkommligt briljant lösning, det hörs när det inte fungerar - och även när det fungerar hörs det. Med enorm precision glappar det inte,
och i takt med att motorn blir varm och utvidgar sig (med förmodat annan koefficient än dreven) får man ändå lite spel - vem tackar inte nej till en
smula variabel kamaxeltiming! Och tänk så många lager det går åt, men även lagertillverkare ska leva. Och så alla fina kugghjul som ska tillverkas.
Egentligen skulle man ha sådana där ovala kugghjul som tekniskt magasin hade, så man kan få mindre kamaxelslitage genom att kamaxlarna snurrar som
långsammast vid nocken. Kräver förvisso dubbla kamaxlar, men det borde ju alla motorer ha (vare sig de behöver det eller inte).
Märkligt att inte det här blev en succé. Säkert något patent som ställer till det.
Kamskaft är nog inte helt ovanligt, någon har ställt en Rolls Royce motor i garaget och jag tror den har kamskaft och 4-ventils topp - 90år sedan
konstruktionen såg dagens ljus.
- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
|
|