AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Få lös slavcylinder Alfa Sprint
AndreasA
Junior Alfista
**

Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-2 kl 09:56
Få lös slavcylinder Alfa Sprint

Hej på er..

Är det någon som har ett tips på hur jag skall få ur slavcylindern ur "hylsan" på blocket/kåpan som den sitter i?
Alltså, jag har tagit bort låsringen och försökt knacka ur slavcylindern framåt ur dess fäste men det är helt omöjligt.. Den sitter som berg, antagligen rost.

Någon som har ett genialt knep på detta?
Skulle man lyckas få bort armen till kopplingen så skulle man ju komma åt bättre, men det går väl inte utan att ta ned motorn och dela på lådan och motorn?

Ni som vet hur det ser kanske kan förstå problematiken..
Tips mottages tacksamt!!

Mvh Andreas

Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce 1,7 ie -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
75anders
Alfa-freak

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kristinehamn
Medlemmen är Offline

Humör: Hemvänd 75:a

[*] Inlagd 2017-10-2 kl 12:16

Värme? Vibration? Penetrantolja?

Anders Ekberg

Alfa 75 3.0 -90 tillbakaköpt, Alfa 166 3.2 Ti -05Alfa 166 3.0 -00 röd avställd/donator, Citroen C4 Picasso 110 hdi, Citroën Picasso -02 manligt babyblå, Alfa 75 3.0 -90 röd med dragkrok Såld!, Fiat Croma Turbo -89 vit med grymt kjolpaket Såld!, Ford Windstar -99 Familjeexpress Såld!, Haase future med iame komet 125cc Såld!, Alfa 164 Q4 -94 mröd landsvägslok. Såld! Alfa 33 1,7 16v -90 röd. Såld
rg500
Alfista

Registrerad: 2002-12-26
Befinner sig: Lejsta, Rasbo, Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Full fart spar tid

[*] Inlagd 2017-10-2 kl 13:13

Satan vad den kan sitta fast.
Här är det tålamod som gäller om den ska lossna utan att plocka ner motor och låda.
Jag vet inte hur din slavcylinder ser ut. Det finns de som man kan använda en ringnyckel till hjälp vid luftnippeln att försiktigt få rörelse i sidled på slavcylindern. Har använt mig av diverse penetrerande oljor, kylsprej och tålamod.

Thomas Fyrberg
33 16V P4 -92
33 16V P4 -91
33 16V P4 -91
33 1.7 IE -91 soltak
33 I.E 4x4 S -89
33 Ti -87
33 QV -85
AndreasA
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-2 kl 13:38

Värme och Vibration är nog inte så lätt där den sitter. Penetrerande olja har jag hållit på med i en vecka nu men utan resultat.
Tänkte mer om någon hade något bra tips hur man kan komma åt och slå den lös på något vis med en hylsa eller nåt..

Mera tips gärna :D

oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
matsud
AlfaRäv

Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-2 kl 16:51

Som Anders nämner låter vettigt. Jag kör med typ wd40 i förebyggande syfte när cylindern inte är så fastärgad, men vete fasiken om det hjälper när det är bomstopp. Jag kör med en tryckluftsdriven mejselhammare och vibrerar loss den i så fall. Men man får ha lite känsla då det är aluminium i kåpan. Sen ska man vara noga med att ha cylindern så rak som möjligt vid demontering, den nyper gärna fast annars.
På en av mina bilar har en tidigare reperatör kapat ett spår längstled i kåpan helt sonika, ända ner till cylindern för att byta den. Det funkade när jag körde bilen ngn månad. Men funderar om man ska förstärka upp på nått vis när den ska brukas igen.

Mats Nilsson Mob 073 8231744
Några av mina bilar,broschyrer och handbok för motorinställ Alfa 33 105HK: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=153661
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2017-10-5 kl 18:39

Dels som nämnts ovan så går det att greppa om de flata kanterna vid luftningen. Du kan dunka lätt med en hylsa av maximal storlek i förhållande till diametern men det är ju trångt som bara den. Men slår du på så pass stor hylsa försök få nåt i fyrkanthålet som sticker upp lite så slagen blir centrala. Sen - om du får ur kolv å fjäder finns en möjlighet att använda mindre hylsa med förlängning till minsta hylssatsen - inuti. Meen jisses det är skitsvårt ibland med paketet ute på golvet...

Eftersom det är alu i kåpan så blir det aluoxid rund cylindern och till nästa gång så borsta rent å sen pensla på med fett utanpå cyl. å inuti kåpan. helst med syrafritt fett = bromsfett.

AndreasA
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-5 kl 20:02

Ja, jag går bet på detta, har försökt i två kvällar nu. Cylindern läker och jag har en ny som ligger och väntar på att bli monterad. Det känns ju bedrövligt att behöva ta ned motorn för att kunna komma åt ordentligt. Går det inte att ta bort vevhusventilationsröret på något sätt så man kommer åt bättre?

Jag har smörjt med diverse krypoljor och rostlösare men det verkar ej hjälpa.
Jag har prövat att knacka med hammare från sidan där kopplingsarmen sitter. Jag har försökt med polygrip, papegojtång samt rörtång på den lilla kanten vid luftkkngsskruven som du nämner Joje! Den kanten är numera helt borta dessvärre! Återstår att värma, men hur mycket vågar man det när det är aluminium egentligen? Det blir väl sprött sedan?

Jäkla skit helt enkelt!

oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Chramon
AlfaRäv

Registrerad: 2004-1-27
Befinner sig: Lycksele
Medlemmen är Offline

Humör: :-) Alfa Giulia 2.0 T 200

[*] Inlagd 2017-10-5 kl 20:37

Vågar du/kommer du åt med en varmluftspistol?
Det kanske hjälper och du får även rostlösare el oljan du testat smörja med att koka.
Det gör att skiten där rör på sig något och "häpp" lossnar den... (Tänker positivt.)

När jag bytte vevlager i min oldtimer MC värmde jag motorhalvorna med värmepistolen. Det underlättade arbetet...

Christer Andersson Alfa 159 1750Tbi -11
Fiat Uno 75Sxie -91
AndreasA
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-5 kl 21:23

Det var ingen dum idé, det ska testa innan jag går på med gassvetsen som sista instans! Håller tummarna för den idén..

oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru

Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2017-10-6 kl 16:33

Christer har ju en klart lysande ide där ! Det är ju rätt tunt gods i kåpan runt halva och aluoxiden mellan kåpa och cyl. kommer ju att isolera
SKITSMART:deal:
Skulle ju vilja ha nåt som trycker kraftigt mot cyl. bakifrån så att den får hjälp att börja röra sig.
Med varmluftpistol lär du kunna elda på bra på alut. Du kan ju prova på en liten bit alu först separat får du se.

Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: Sprint uppdatering

[*] Inlagd 2017-10-7 kl 17:12

Det kan vara nästintill omöjligt det där, men du kan testa med en alternativ metod innan du känner för att riva ned hela paketet.
Lossa bultarna mellan motor och låda några millimeter och vicka lite med en mejsel mellan motor och låda, då får du spel för att kunna lossa tryckpinnen till slavcylindern.
Montera sedan en ny packning och skruva ihop allt igen.

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Klar snart? Bara lite till..
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition snart hoppas jag
Duett 1965 Min redneck bil
AndreasA
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-7 kl 20:26

Det var ju inte heller nån dum idé Micke. Jag har prövat ett antal olika sorters krypoljor, varmluftspistol, diverse slagverktyg och tänger men den sitter som gjuten!
Med din metod är ju då frågan vart man får tag på renoveringskit/packningar? Jag har ju köpt en ny komplett cylinder. Kanske kan plocka packningarna ur den i och för sig?
Hur går det med din Sprint, blir det några uppdateringar i vinter?

[Ändrad 2017-10-7 av AndreasA]

oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Micke G
AP\'s boxersamlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-8 kl 10:13

Förut kunde man få tag på renoveringssatser hos Alfa, men tror det är svårare nu.
Men plocka ut packningarna i din nya, sedan kan du byta även cylindern nästa gång du plockar ned maskin.
Kommer göra lite småförändringar på Sprinten under vintern, men inga större ombyggnader.
Jag vill att bilen skall se ut att vara i originalskick, med inredning, stötfångare m.m och då blir svårare att plocka fram det sista.
En sak som jag skulle vilja göra är att sänka bilen bak, men då får jag inte plats med 7" fälgarna utan att bredda hjulhusen.

Michael Gunnarsson
AndreasA
Junior Alfista
**

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-8 kl 21:29

Ok Micke, då har vi ungefär samma målbild. Behålla den trevliga originalbilen men med lite piffad väghållning och motor. Jag åkte på en liten bana med min bil för någon vecka sedan och det är ju väldigt trevliga bilar redan som standard (som min i princip är). Det kanske inte gick så fort men det var vansinnigt kul ändå. Jag har oxå problem med mina 7". Kommer du på något genialt hur man får till detta med skärmakanterna så tar jag gärna del av det.
Mina idéer är för närvarande följande, skränkning av axeln (vilket känns gruvsamt då det sannolikt är svårt att återställa samt att åtminstone jag är rädd för hur geometrin blir samt eventuell försvagning samt vad besiktningsgubbarna tycker)
Nästa idé är ju att såga ur skärmkanterna men jag är tveksam om det räcker hela vägen. Sista alternativet är väl kanske att svarva ned fälgarna för att ändra inpressningsdjupet. Alternativt lägga på smalare däck, typ 185 bredd för att få in däcksidorna, men det blir ju inte så snyggt samt sämre grepp. Kanske måste man göra en kombination av flera av dessa åtgärder?
Vad är dina idéer angående detta?

oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Micke G
AP\'s boxersamlare

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-10-9 kl 11:57

Man skulle ju kunna kapa av axeln 20-30 mm på mitten och sedan svetsa ihop allt snyggt så det inte syns några spår av svetsningen. Cambern kan man sen ändra ute vid hubbarna med hjälp av distansbrickor. Man måste även korta av Panhard staget.

Svarva fälgarna vill jag inte göra, i alla inte på mina ovanliga Ronal A1 13"
Men det går att göra om man vlll eftersom att det sitter trumbromsar bak.
Har man skivor så brukar man få problem med att oken tar i mot fälgen efter svarvningen.

Michael Gunnarsson
 Pages:  1  2

Upp till toppen