AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Fundering Boxer 1,7 ie
AndreasA
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 42
Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-5 kl 20:25
Fundering Boxer 1,7 ie


I min Sprint sitter en eftermonterad 1,7 ie från en Alfa 33. Jag har hittills ej pillat så mycket med motorn förutom ett kamremsbyte. Jag håller på att jäklas med slavcylindern till kopplingen nu (se annan tråd) i övrigt har jag nu börjat kolla igenom maskinen och fräscha upp den allt eftersom.
Det finns dock några märkliga "proppningar" som är gjorda av tidigare ägare. Är det någon som kan säga varför detta är gjort och vad det skall vara bra för samt om jag bör göra något åt dom?
Bägge har med insuget att göra, se bilder nedan.
Den övre bilden gäller ett proppat stålrör som kommer från insugetsgummit strax efter "spjällhuset", vid min tumme på bilden.
Den nedre bilden visar en liten gummiledning ca 5 mm i diameter som sitter mitt på aluinsuget under en annan slang strax under fästet för gaswiren. Frågan är alltså: Varför är det gjort så här och vart är det tänkt att dessa ledningar skall gå, samt vad är det son påverkas mån tro?

IMG_0244.JPG - 1.9MB IMG_0241.JPG - 1.6MB




Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce 1,7 ie -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndreasA
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 42
Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-7 kl 20:41


Helloj, ingen van 33-människa som känner igen dessa slangar och vart dom skall dras och vilken uppgift dom har?
Det är ju "en miljon slangar" kors å tvärs på detta insuget. Jag duger då inte till att räkna ut vad alla är till för! Finns det någon Haynes Manual för 33:orna med insprutningsmotorerna tro, jag har då aldrig sett någon?

Många som jag pratat med som kan boxermotorerna säger att 1,7 ie är en av de tråkigaste 1,7orna? Men hur skiljer sig de olika 1,7:orna åt i karaktärerna egentligen? Och varför?
Vad jag lyckats snappa upp finns det 4 olika sorters 1,7 L boxermotorer.
1,7 QV 8v, 118 hk m förgasare, mekaniska tryckare
1,7 ie 8v, 105 hk insprut, hydrauliska tryckare
1,7 ie 16v, typ 132 hk
Och värstingmodellen 1,7 ie 16v med typ 137 hk.
Rätta mig gärna angående motordata samt om det finns flera varianter av 1,7 L.
Kan inte ni som har erfarenhet från dessa olika varianter redogöra lite kring motorernas olika egenskaper/karaktärer. Det skulle vara kul tycker jag..


[Ändrad 2017-10-7 av AndreasA]




Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce 1,7 ie -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 604
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-7 kl 23:10


Original ska de två slangarna gå till de prylar som har med avluftningen av bensintanken att göra. (på insprutningsbilar)

Dessa prylar är nr 18, 35, 9 och 10.

De två slangarna från motorn som skulle ha gått in i pryl nummer 10 är därför pluggade för att motorn inte ska dra en massa tjuvluft nu när nr 10 mfl inte finns längre.

Din bil är ju en 87a och har inget sådant trams för avluftningen av bensintanken. :)

DSC_0213.JPG - 3.1MB

DSC_0214.JPG - 3.2MB




Tobias Sundqvist
Fam Sundqvists Alfainnehav:
Alfetta GTV -77 * Berlina 1750 -69 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 QV Permanent 4 -91 * 75 TS - 89 * 156 V6 -98 * 166 TS -01

"Turbochargers are for people who can't build engines" — Keith Duckworth
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 604
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-7 kl 23:49


Finns 102 och 107 1,7 ie.
102 är tidiga och 107 är senare.

Upplevde 107hk riktigt rolig sist jag körde en sån. Kändes som att det fanns mer effekt än vad det egentligen gjorde. Motorn har en trevlig karaktär och vill gärna varva mätarn ut. Växlade vid rödmarkeringen nästan jämt.
Det var en 1,7 IE 91. Saknar den bilen massor.

102hk - 89 som jag åker nu är inte alls lika kul. Visst det går ju att varva men det tillför liksom ingenting.
Motorn trivs bäst under 4000 varv känns det som. 107an var precis tvärt om.
Insprutning och kammar skiljer mellan 102 och 107.

16v har jag bara kört nån km runt kvarteret än så länge så svårt att få en bra uppfattning. ;)

Fråga till någon som vet:
Varför gav qv 118hk och IE som mest 107?
Får man 118 hk i sin IE om man byter ut insprutningen mot förgasare? (gissningsvis inte) Vad är det mer som skiljer? (förutom mekaniska lyftare)
Det är ju ganska stor skillnad effektmässigt.
Någon som har data om kammarna till qv 118hk?

[Ändrad 2017-10-7 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Fam Sundqvists Alfainnehav:
Alfetta GTV -77 * Berlina 1750 -69 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 QV Permanent 4 -91 * 75 TS - 89 * 156 V6 -98 * 166 TS -01

"Turbochargers are for people who can't build engines" — Keith Duckworth
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndreasA
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 42
Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-8 kl 09:20


Tack för dom bilderna Tobias! Var kommer dom ifrån, Haynes?
Ok, tack för infon om motorerna. Kan man se på motorn någonstans vilken variant man har, 102 eller 107 hk?
Min har ju bytt motor men är ej omreggad så enligt reg.uppgifterna är det fortfarande en 105 hk 1,5 liters med förgasare.
Så jag har ju ingen aning om vilke 1,7a jag har...




Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce 1,7 ie -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Lasse P
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 233
Registrerad: 2004-10-3
Befinner sig: Kalix
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-8 kl 10:58


Är bilen omreggad med den motorn? Eller märker de inget på besiktningen. 118 hästaren har väl ingen katalysator och lite vassare kamaxlar bla



Lars Persson
Kalix.
75 3,0. Alfetta 2,0. GTV 6. Sprint. 33qv. GTV 2.0. 155 v6. 155 TS. 33 sw.
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Georg
Moderator
AP's Rost/Sud-Guru
******



Inlägg: 7587
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: NORDINGRÅ
Medlemmen är Offline

Humör: Suden "Gulan" på vägen igen :)

[*] Inlagd 2017-10-9 kl 22:32


1,7 IE 8V med 36:or är urstark men inte särskilt varvvillig. Har sån i Gulan.



Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 69
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-10 kl 15:56


När jag köpte min Sprint med 1,7IE 8V satt det 36:or på den, gick lent och fint men saknades kraft på varv.
Bytte till 40:or och det gjorde märkbar skillnad, framförallt på varv. Då trots att jag haft, och tyvärr fortfarande har, alla tänkbara problem med motorgången på bilen.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 69
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-10 kl 16:01


Andreas, har nyss lärt mig var motortypen är instansad i blocket.
På ovansidan om blocket strax framför oljefiltret finns en plan yta på kanske 2 x 3 cm. På denna ytan skall motortypen stå inknackad, men på mina motorer är stansningen så svag att den nästan är hopplös att se.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Enell
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 69
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-10 kl 16:14


Tobias, i Alfa 33 Workshop Manual, Manual Supplement finns uppgifter på motortyperna beskrivna.
Där ser man att det skiljer mellan kamaxlarna. Sen verkar det vara så att även kompressionen skiljer.




Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndreasA
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 42
Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-10-10 kl 21:33


Enell, jag kollade på min för att försöka se numret men det är samma problem som på din, otroligt svagt. Jag skall göra ett nytt försök imrn. Det verkar ju som att det finns flera varianter av 1,7 ie 8v, både 105 och 110 hk, där den motorstarkare enligt Tobias skall gilla varv mer? Jag tycker min drar hyfsat bra även på högre varv, det är iallafall inte nån stor skillnad mellan låga och höga varv. Kanske min är en 110 hästars då? Är det någon fler som har erfarenheter från karaktärerna på de olika 1,7 ie-varianterna? Skall göra ett nytt försök att läsa numret men det var som sagt väldigt svagt.. Jag hittade denna lista på nätet.



[Ändrad 2017-10-10 av AndreasA]

IMG_0262.PNG.jpg - 149kB

[Ändrad 2017-10-10 av AndreasA]




Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce 1,7 ie -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.8% - SQL: 17.2%]