AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: GTV6 Motronic (164 QV)
Abe2000
Alfista

Registrerad: 2005-2-4
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline

Humör: Hurven.

[*] Inlagd 2017-11-14 kl 18:08
GTV6 Motronic (164 QV)

Min GTV6 -83 har nyligen begåvats med renoverad motor från en 164 QV (12v), med tillhörande Motronic 4.1. Det är uppstartat fast inte provkört men det verkar lovande. Jag köpte motorn lös men komplett, men jag vet inte vad som är original eller ej. Därför undrar jag om någon vet om gasspjället ska ha (eller behöver) mikrobrytaren som aktiveras så fort gasspjället rör sig från stängt läge? Jag har brytaren på spjället, men ingenstans att ansluta den 2-poliga kontakten som kommer från den. Behövs den eller sköter TPS:en all kommunikation rörande spjällaxelns läge? Bilen startar snällt men tvekar vid hastigt gaspådrag, kan det ha med mikrobrytaren att göra?

Tacksam för lite support här.

Abe

IMG_20170909_120149.jpg - 3.2MB

IMG_20171112_150637.jpg - 1.7MB IMG_20171021_155557.jpg - 4.3MB

[Ändrad 2017-11-14 av Abe2000]

Albert Vrang
GTV6 -83
145 QV -95
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Steninge/Märsta
Medlemmen är Offline

Humör: snickerssugen

[*] Inlagd 2017-11-14 kl 19:50

Kul att se att din goding får större motor Abbe!
Nu har jag tyvärr ingen aning om 164ans motronic men hoppas att du reder ut det enkelt.

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
alfahanen
Alfista

Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2017-11-14 kl 20:49

Äntligen, är väl det enda jag kan svara

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Oscar
AlfaRäv

Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-11-14 kl 20:51

Den som sitter på motorbilden till vänster är till motorstyrningen (3pol). Min gissning om det finns flera brytare så är det till något annat såsom ställbara stötdämpare.

- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Abe2000
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 15:00

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kul att se att din goding får större motor Abbe!
Nu har jag tyvärr ingen aning om 164ans motronic men hoppas att du reder ut det enkelt.

Yes, det här ska bli riktigt kul.

Misstänker att min definition av enkelt skiljer sig från din (du som utgår från en hög oxid och spackel för att bygga en av de ballare bilar man skådat :beerchug:) men det ska gå!

Abe

Albert Vrang
GTV6 -83
145 QV -95
Abe2000
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 15:11

Quote: Ursprugligen inlagt av alfahanen  

Håller med. Hoppas vi får se GTV-cabben i sommar, det är det enda jag kan tillägga. :cool:

Albert Vrang
GTV6 -83
145 QV -95
Abe2000
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 15:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Den som sitter på motorbilden till vänster är till motorstyrningen (3pol). Min gissning om det finns flera brytare så är det till något annat såsom ställbara stötdämpare.

Ja, jag antar att det är det jag kallar TPS du menar och den är ansluten till härvan/ECU:n, men den här brytaren sitter på höger sida av spjällhuset och triggas så fort gasspjället rört sig från stängt läge. Måste vara signal om att det inte är tomgång som gäller längre, men vännen som hjälper till med Motronic-biten är osäker på om den behövs. Jag har googlat lite och det verkar som att den påverkar tändning och om tomgångsmotorn ska vara med, men är osäker på om den hör ihop med resten av grejerna som kommer från 164 och behöver kopplas in. Vi har inte sett några lämpliga kablar i härvan att ansluta den till.

Abe

Albert Vrang
GTV6 -83
145 QV -95
matfo
AlfaRäv

Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: :revs:

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 16:25

Quote: Ursprugligen inlagt av Abe2000  

Ja, jag antar att det är det jag kallar TPS du menar och den är ansluten till härvan/ECU:n, men den här brytaren sitter på höger sida av spjällhuset och triggas så fort gasspjället rört sig från stängt läge. Måste vara signal om att det inte är tomgång som gäller längre, men vännen som hjälper till med Motronic-biten är osäker på om den behövs. Jag har googlat lite och det verkar som att den påverkar tändning och om tomgångsmotorn ska vara med, men är osäker på om den hör ihop med resten av grejerna som kommer från 164 och behöver kopplas in. Vi har inte sett några lämpliga kablar i härvan att ansluta den till.

Abe
Jag hade en liknande på den Q4 24v som jag monterade i min fd GTV6a. Kolla bilden i detta inlägg för att se om det är samma manick, kolla även kommentarerna nedanför i tråden.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=17049&page=13#pi...

Seb som skriver där monterade ju en 12v QV i sin GTV6 och han hänvisar också till att det har med de ställbara stötdämparna att göra. Jag kopplade aldrig in denna på min bil och motorn fungerade fint ändå. :revs:

Mats Forssén, CAR #1615
Abarth 500 Assetto Corse #71 CAR Challenge klass 3 youtube/matforacing
Mondial T -92
Tidigare Alfor: 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x 159 Tbi SW Ti, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW Sp3, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Chroma i.e
Tidigare racebilar: 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Abe2000
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 17:22

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  

Abe
Jag hade en liknande på den Q4 24v som jag monterade i min fd GTV6a. Kolla bilden i detta inlägg för att se om det är samma manick, kolla även kommentarerna nedanför i tråden.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=17049&page=13#pi...

Seb som skriver där monterade ju en 12v QV i sin GTV6 och han hänvisar också till att det har med de ställbara stötdämparna att göra. Jag kopplade aldrig in denna på min bil och motorn fungerade fint ändå. :revs:

Jag citerar dig för 10 år sedan Mats, "Förträfflig information :worship:".

Det verkar alltså var till ställbara dämpare eller något annat i sammanhanget oviktigt. Bra att gå svar på det, men då var det inte förklaringen tills att den tvekar vid hastigt gaspådrag, hmm...

Tack så länge alla!

Albert Vrang
GTV6 -83
145 QV -95
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Steninge/Märsta
Medlemmen är Offline

Humör: snickerssugen

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 17:36

Jag förmodar att ni redan letat vakuumläckor i kubik men det brukar ju kunna ställa till en hel del med gången.
- Vakuumläckage
- tändningsinställning

Tack för komplimangen för övrigt. :beerchug:

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
alfahanen
Alfista

Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 18:53

Quote: Ursprugligen inlagt av alfahanen  

Håller med. Hoppas vi får se GTV-cabben i sommar, det är det enda jag kan tillägga. :cool:

Absolut ingen risk för det. Turbo projektet tar all kraft just nu :ritaliead:

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Abe2000
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2017-11-15 kl 22:33

Inga jättekliv framåt ikväll. Ny generatorrem botade ett obehagligt ljud, motorhuven ligger över motorn istället för på taket och däcken har åter kontakt marken. Sommardäcken, hade varit lämpligare med dubbat nu när det drar ihop sig mot färd hem till egna lilla garaget.

Kollade över lite slangar och sladdar, och testade att vrida fördelaren (fast det inte ska ha betydelse bara den är hyggligt rätt) men ingen förändring beträffande tvekandet vid gas. Den dör eller nästan dör vid snabb gas och det blev inte bättre av varmkörning. Bättre med försiktigt pådrag. Kan vara många tänkbara orsaker, men jag är fundersam på om det är rätt så som vi gjort med fördelaren. Den jag använder är utan vacuumstyrning, men den är inte stelopererad och har alltså kvar centrifugaljusteringen. Vet att andra låst sin fördelare men måste även jag det? Min Motronic-kompis menar att det inte borde behövas men en extra åsikt skadar inte.

Albert Vrang
GTV6 -83
145 QV -95
matfo
AlfaRäv

Registrerad: 2003-8-12
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: :revs:

[*] Inlagd 2017-11-16 kl 10:15

Jag citerar dig för 10 år sedan Mats, "Förträfflig information :worship:".

Det verkar alltså var till ställbara dämpare eller något annat i sammanhanget oviktigt. Bra att gå svar på det, men då var det inte förklaringen tills att den tvekar vid hastigt gaspådrag, hmm...

Tack så länge alla!

10 år sen... tiden flyger :boing:
Lycka till fortsättningsvis, det kommer vara värt allt jobb :steering:

Mats Forssén, CAR #1615
Abarth 500 Assetto Corse #71 CAR Challenge klass 3 youtube/matforacing
Mondial T -92
Tidigare Alfor: 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x 159 Tbi SW Ti, 159 2,2 JTS, 156 GTA SW, 156 TS SW Sp3, 90 2.5 QO
Tidigare Fiat: 131 Supermirafiori, Chroma i.e
Tidigare racebilar: 75 TS, 156 TS kompressor, GTV6 3.0 24v
Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
Sud_Oscar
Junior Alfista
**

Registrerad: 2006-2-15
Befinner sig: Torslanda
Medlemmen är Offline

Humör: Suddig

[*] Inlagd 2017-11-23 kl 23:52

I det du kallar TPS sitter det en microbrytare för tomgång och en fullastindikering så du behöver ingen ytterligare brytare. Kolla att den som sitter i TPS fungerar och är rätt justerad. Mät med multimeter. Tror att mittstiftet är gemensam och att det ena yttre är till tomgång och det andra yttre till fullast. Ser inte på bilderna vad du har för bränsletrycksreglering men det skall vara en slang till plenum från regulatorn så att du får ett difftryck över spridarna på 3bar. Om du har lambdasonden inkopplad och fungerande så är det viktigt att det är helt tätt i grenrör och en bit ner. Minsta läckage lurar sonden att justera bränslemängden. När det gäller fördelare bör den vara fast och utan förställning efttersom tändningen ställs i Motronicen och fördelare är just fördelare. Kanske kan fungera ändå men det är nog säkrast att låsa fördelaren. Fungerar luftmassemätaren som den ska? Ytterst viktigt på Motronic eftersom det är det enda som mäter last och används för att dosera bränsle och tändning. TPS visar bara ändlägena nämligen, dvs tomgång och fullast. Kolla luftläckor. Spraya startgas över insuget och hör om varvtalet ändras. Har du anslutit vevhusventilationen så att du har undertryck i vevhuset på tomgång?
Lycka till!

Oscar Garnemark, Torslanda
Alfa Sud 1.3 -79 vit 5000 mil
Almasud V8 AWD

Upp till toppen