AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Motor ur V6 116 - bästa sättet?
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2166
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-11-30 kl 22:28
Motor ur V6 116 - bästa sättet?


Efter att ha haft ur V6:an en gång så har jag en uppfattning om hur man inte ska göra.

Någon som har en bra beskrivning på hur man gör på ett bra sätt.

Vart delar man transaxeln lämpligast? Kan man bara släppa ”klon” runt främre splines? Får man i så fall tillbaka den samma väg?
Behöver man lossa plåten vid svänghjul eller går det fritt över styracket ändå?

Det läcker olja i bakkant av motorn och man kommer inte åt något vettigt underifrån. Där sitter extraktorgrenrören ivägen, och det är helsvetsat i skarven så man kan inte ta loss det med mindre än att man flyttar på motorn. Moment 22

Tur man har lite vinterpyssel...




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
HEDBERG
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 956
Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-1 kl 07:15


Jag har mot bättre vetande för 18 år sedan bytt bakre p box på plats på en 2;5 75a lossade hela stången + avgassystemet det var dock rätt tidsödande och gjordes på en 4pelar lyft .Idag hade jag plockat ned hela stången och lyft fram motorn allt ur den , beror på tillgång till lyft samt motorlyft



Björn Hedberg medlem i CAR
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
patjo
AP's paragrafryttare
*****
Avatar



Inlägg: 2186
Registrerad: 2007-9-30
Befinner sig: Boxholm
Medlemmen är Offline

Humör: Sysselsatt

[*] Inlagd 2017-12-1 kl 21:43


Det brukar rekommenderas att hissa upp backvagnen så mycket det går för att få fördelaktig vinkel och frigång kring styrväxeln. Jag kunde inte göra det utan fick skruva av struten (bakre motorfästet) medan motorn var på plats. Vet inte om du kommer åt att göra det med extraktorgrenrören på plats. Startmotorn sitter ju där också och måste väck... Jag har en vag minnesbildd av att jag skruvade av svänghjulet innan urlyft också. Axeln mellan motor och transaxel delas enklast vid främre splinsen. Betyder inte nödvändigtvis att det är enklast att återmontera på samma sätt! Det underlättar att mentalt förbereda sig på att skruva isär allt som finns.



Patrik Johansson
En lam V8:a i vardagsrummet < Patriks V8-bygge >
GTV 6 2.5 < §116 Sysselsättningsgaranti >
Nu på ett Alfa-forum nära dig < The Patjo Contingency >
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chrilleg
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 389
Registrerad: 2007-9-10
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline

Humör: ALLT går att laga

[*] Inlagd 2017-12-2 kl 12:08


Gjort 3ggr på Gtv6 helt utan assistans iaf 2ggr. Lossa splines o kardangummi fram o bak o dra bak kardenen Vill minnas jag plockade bort bromsservot också. Strut och det kan va kvar. Höj baken. Om det läcker i bakkant byt vevaxeltätning och ersätt cigarettpackningarna vid överfallet med siliconish samtidigt. Anvönde spännband för att tilta ner motorn i bakkant under lyftet.



Christian Carlsson
----------------------------
159 SW 2.0 JTDM TI -11
156 SW JTS-04
75 3.0 Bantroll
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2166
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-12-2 kl 20:13


Tackar för era svar, jag....gör som jag tror det ska göras. Så får jag ta till lite damage control i efterhand. Tycker de där styrningarna i transaxeln är hemska att få på plats när man delat den. Så det är mest det jag är orolig för.

Såg en filmsnutt från fabriken där man skruvade ihop en 75 V6 och det tog väl sådär 3sekunder att ploppa motorn på plats. Struten satt där men jag tror man hissade upp hela bakvagnen efteråt.

Hade struten på plats när jag stoppade tillbaka motorn.

Bara att spotta i nävarna....




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5489
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2017-12-2 kl 22:54


Om det är kardanen du tycker är bråkig vid återmontering har jag tyckt att det varit mödan värd att lossa stödlagerhållaren samt främre växellådsbalk så att det går att få tillbaka kardanen enklare och styra in allt enkelt.
Dock på fyrorna.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Chrilleg
Alfista
***
Avatar



Inlägg: 389
Registrerad: 2007-9-10
Befinner sig: Borås
Medlemmen är Offline

Humör: ALLT går att laga

[*] Inlagd 2017-12-3 kl 19:24


Ja, tippa fram vxl-lådan så går det lättare att få av den bak. Styrningarna har aldrig bråkat för mig. Starta sen motorn med splinesöverfallet löst så den självjusterar ingreppet.



Christian Carlsson
----------------------------
159 SW 2.0 JTDM TI -11
156 SW JTS-04
75 3.0 Bantroll
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Alfadriver
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 290
Registrerad: 2006-7-25
Befinner sig: Forserum
Medlemmen är Offline

Humör: Gasglad!

[*] Inlagd 2017-12-3 kl 19:58


Ett sätt att få loss hardy-skivorna smidigt är att sätta en slangklämma runt dem, lite lagom spänt.
Detta för att förhindra att de expanderar då man drar ur skruvarna och inte minst när det är dags att återmontera dem.

Passa på att kolla den sfäriska bussningen som centrerar bakre knuten. Min var sliten på GTV6:an
Se bilden


20170811_153603.jpg - 1MB

[Ändrad 2017-12-3 av Alfadriver]

20170811_154431 (2).jpg - 534kB




Lasse Erlandsson, Forserum.
166 3.2-04 blå. I stallet finns också: GTV6-84:a 3.0 24v. 75 3,0-89 svart.
Fiat Bravo 1,8- 96, BMW 523t. aut. + ett Pearl Export trumset samt en punkterad cykel.


Quote: Bosse Bildoktorn: Jag kan läsa en instruktionsbok till en AlfaRomeo på Italienska. Förstår inte ett skit, men det låter som poesi!\"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2166
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-12-6 kl 19:32


Får man vara lov att vara nyfiken och fråga vad symptomen med sliten styrning (sfärisk bussning) var? Har problem med vibrationer runt 2000rpm, alla Hardy, stödlager & gummi, motorkuddar och växellådefästen bytta.

Har en helt ny sådan liggande på något bra ställe...undrar om den var bakre eller till mittendelen.

Det slutar säkert med att jag får ta mer axeln på ett eller annat vis - så svårt är det ju inte!




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5489
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2017-12-7 kl 17:31


Har du låtit kardanen hamna i det läge den själv vill vara på när det gäller splinesen i på medbringaren vid motorn?

Annars, prova även att lossa stödlagret en hårsmån och håll lite högra varv än tomgång och dra åt det igen så att det kanske hamnar på bättre plats.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2166
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2017-12-8 kl 00:37


Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Har du låtit kardanen hamna i det läge den själv vill vara på när det gäller splinesen i på medbringaren vid motorn?

Annars, prova även att lossa stödlagret en hårsmån och håll lite högra varv än tomgång och dra åt det igen så att det kanske hamnar på bättre plats.


Tror jag lossade vid motorn och i vart fall körde med startmotor innan jag drog åt.

Stödlagret sitter .... nästan så mycket det går framåt. Men det går väl att lossa lite och dra åt med maskinen up&running.

Tack för tipsen iaf.

Får kolla lite på det när jag kommer längre med proceduren. Jobbar rätt sakta :) Men man ska fokusera på det man är bra på.

Kollegan har en motorlyft jag kunde få låna, då jag lagt beslag på lyftblocket till ett annat projekt. Men det mesta är väl loss på motorn från ovansidan sett (grenrör, kylsystem, sladdar, aggregat...)




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5489
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2017-12-8 kl 20:29


Upp kring förhöjd tomgång, ca 2000rpm, ska du låta den gå lite innan du skruvar åt splinesen där fram vid medbringaren. En bra början för att se så om vibrationerna blir bättre.



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2166
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2018-1-7 kl 10:50


Fått tummen ur…

När jag satt i fikarummet på jobbet och beklagade mig över bilen eller rättare sagt bristen på en motorlyft så ”En sådan har jag…du kan få låna den”

Jag lät strut, startmotor och generator sitta kvar på motorn, bromsservo och de bitarna intakt. Man lossar sladdarna till generator och startmotor ”i andra ändan” alltså mot bilens chassi. Helt imponerad över hur man kan trassla ut kontakterna till spridarna mellan toppen och fuel-rail. Vrider man dem precis rätt går det (note: har alltså 164 grejor här). Även motorkuddarna ska sitta kvar. Det var något skäl till att jag tog bort plenumet behöver bort (modifierat bort mig), annars kan det nog också sitta kvar.

Sedan är mina extraktorrör helsvetsade så det är en annan procedur än normalt. Men jag antar att övre halvan på grenrören normalt sett kan sitta kvar.

Transaxeln, jag lossade skruven till splines fram, lossade muttrarna till stödlagret ett par varv. Lossade bakre axelhalvan från bakre hardy.

Nu behöver man vara två!

En lossar skruvarna till stödlagret, någon lyfter motorn så den går fritt förbi skruvarna som drar fast motorkuddarna i nederkant. Drar motorn LITE framåt så stödlagret inte sitter i skottlinjen för skruvarna. Drar motorn lite till och axeln ramlar ur från växellådan. Det som händer när man lyfter motorn förbi skruvarna till motorkuddarna är att axeln gärna låser i splinesen eftersom det blir vinklat. Men nu när axeln är loss i bakkant så kan man linjera den och bara dra ut den i sin helhelhet snett bak/nedåt. Ha gärna något som håller uppe axeln om den ramlar ner när du inte är beredd, en pallbock t.ex.

Men innan man kommit för långt kan det vara läge att dra ur sladdarna till de oljetrycksgivarna. De sitter normalt rätt dumt till.

Sedan måste motorn ner i bakkant så att inte pinnarna som sticker ut från bakre motorfäste kilar fast sig i transaxeltunneln. Har även gjort missen att inte ta bort klossen för kylaren i ovankant, med den på plats får man inte ur motorn. Sedan rinner det ut en himla massa kylvätska i motorns framkant (till kylaren) när man tippar motorn framåt, så man kan vara beredd med ett spann. Jag testade ”mindre hav med glykol på garagegolvet”.

Nu ska jag bara hitta oljeläckan!

IMG_4778.jpg - 374kB




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5489
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-1-8 kl 23:41


Kanon! :beerchug:



Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 291
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2018-1-9 kl 18:31


Syskonbil! Bra m tips.



Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 50.9% - SQL: 49.1%]