AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: TS-konvertering av 2000 GTV med 164 TS-motor?
jonka
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 10
Registrerad: 2008-10-27
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-5 kl 07:29
TS-konvertering av 2000 GTV med 164 TS-motor?


Hejsan

Jag renoverar en 2000 GTV 1973 och i brist på originalmotor är tanken att montera en 2,0 TS.

Vad jag kunnat läsa mig fram till är det vanligast att man använder sig av motorn från Alfa 75 TS. Hur är det med Alfa 164 TS?

Jag har fått napp på en motor från en 164 TS med fördelarlös tändning vilket är okej för mig då jag ändå tänkt köra styrsystem av eftermarknadstyp. Däremot har motorn oljefiltret pekandes snett bakåt vilket jag antar gör att det kolliderar med framvagnsbalken.

En lösning på det är väl att byta tranmissionskåpa till en som har oljefilteranslutning rakt ut från sidan, men passar 75 TS-kåpan på den här motorn?
Är det något mer som kan krångla till det, så som passform bertonens oljepump och tråg på den motorn?

Alla tips inför konverteringen är välkomna.


Tack på förhand
Mvh Jonathan

[Ändrad 2017-12-5 av jonka]

[Ändrad 2017-12-5 av jonka]




Alfa Romeo GTV 2000 1973
Saab 90 T16 RWD 1986
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
josé
AlfaRäv
*****
Avatar

Avatar


Inlägg: 1073
Registrerad: 2009-3-6
Befinner sig: Råcksta/Göteborg
Medlemmen är Offline

Humör: Letar garage :(

[*] Inlagd 2017-12-5 kl 08:24


Benny!!!! Vi har en TS-motor-fråga här!!!!!

Tyvärr inget om överladdning men vi kan nog övertala grabben :D

För övrigt så borde en filterflyttare och oljekylare som placerar filtret på en avsides plats i samband med detta kunna lösa problemet.




Johan Ståhlgren CAR#6456
Alfor jag har ägt:
75 1,8 Turbo 1988 NXS992
75 V6 2,5 1987 MFK903
Sud Sprint Veloce 1985 KZR375
156 2,0 JTS SW 2002 TON228
Alfor jag äger:
75 V6 2,5 1987 MEO504
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27652
Alfor jag har mekat med:
Alfa Romeo "Röda faran" Sprint 1963
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31873
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 144
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-5 kl 09:12


Enklast är att utgå från 75 ts, vad du än gör så skaffa dig en donator motor 1300-2000 så du kan plocka sump oljepump frontkåpa, sen behöver du även ett svänghjul samt centrumhål i veven - kör hårt:beerchug:



Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jonka
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 10
Registrerad: 2008-10-27
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-5 kl 09:17


Anders>> Oljetråg och oljepump har jag redan, så det känns lite väl att skaffa en donatormotor för resterande bitar.

Johan>> Oljefilterflyttare skulle kunna vara en lösning, men det gör det svårare att få till en ren motorinstallation så det får bli i nödfall. :)

Mvh Jonathan




Alfa Romeo GTV 2000 1973
Saab 90 T16 RWD 1986
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
AndersH
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 144
Registrerad: 2010-8-26
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-5 kl 10:06


Pekar inte en fördelare bakåt på 164 oxå?



Anders Hellberg
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rstx
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 70
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-5 kl 10:27


Jag håller faktiskt på med exakt samma konvertering.
164TS är en bättre motor än 75TS och har även lite roligare insugskanaler så det finns fördelar.

Jag har tagit reda på allt möjligt för konverteringen så detta kan vi nog diskutera i evigheter men ja, det går. Det är dock krångligare än 75TS konverteringen.

Quote:
En lösning på det är väl att byta tranmissionskåpa till en som har oljefilteranslutning rakt ut från sidan, men passar 75 TS-kåpan på den här motorn?
Är det något mer som kan krångla till det, så som passform bertonens oljepump och tråg på den motorn?


Du har helt rätt och JA, den passar. Du behöver den ändå, just pga svaren på dina andra frågor. Filteranslutningen klarar balken men hamnar ivägen för motorfästet.
Oljepumpen passar, tråget passar inte med 164TS-kåpan eftersom att den är kortare. Tråget passar dock med 75TS-kåpan. Tror även vanlig 2.0L Nord-kåpa passar då det är samma block som TS är byggd på.

Förutom kåpan behöver du också oljedrevet bakom då 164-drevet inte passar med 75-kåpan. Samma med vattenpumpen. Dessa är också samma på Nord 2.0 så vitt jag vet.

Övriga saker:
* Trågets bakre skruvhål passar inte helt rakt på 164-blocket så man får ev. göra en fix där eller täta på något vis. 2 skruvhål i mitten bak som blir off vill jag minnas.
* Ang. svänghjul är jag optimistisk och tror att originalet kan fungera om man svarvar en egen bussning till växellådan, annars får man skaffa 2000-svänghjulet. Har inte undersökt detta helt.
* Om du ska använda original insug/spjällhus så kommer det inte att passa då det kommer bli riktat bakåt i motorrummet och det finns ej plats för anslutning till luftmassemätaren. En enkel lösning är dock att bara vända det upp och ner så lirar det.


Jag tror det är det hela. Det finns en tråd på AlfaBB där en kille har gjort detta, kan se om jag hittar den sen.
Annars är BennySteens tråd på detta forum om hans 75a räser mycket givande då han har ett par sidor där han går igenom allt det här och själv går över till 164TS. För att rakställa motorn i en 75a så måste man nämligen göra nästan alla dessa moment ändå.
Så läs den.




Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jonka
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 10
Registrerad: 2008-10-27
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-6 kl 07:32


Du råkar inte ha en länk till tråden? Har sökt efter den, men sökfunktionen var inte sådär jättesofistikerad.

Det låter ju som att det är görbart att utgå från 164-motorn då. Jag har tidigare byggt om min Saab 90 till bakhjulsdrift, så det här känns lite enklare.


Mvh Jonathan




Alfa Romeo GTV 2000 1973
Saab 90 T16 RWD 1986
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rstx
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 70
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-6 kl 13:41


Quote: Ursprugligen inlagt av jonka  
Du råkar inte ha en länk till tråden? Har sökt efter den, men sökfunktionen var inte sådär jättesofistikerad.

Det låter ju som att det är görbart att utgå från 164-motorn då. Jag har tidigare byggt om min Saab 90 till bakhjulsdrift, så det här känns lite enklare.


Mvh Jonathan


Jodå, har dom bra resurserna sparade.

Här har du Benny's tråd, rejsa.nu var det visst den låg på.
Han gör det som sagt i en 116-bil men principen för 105 bertone är samma. 105-tråget har dessutom samma skruvhål som 116 oljetråg:
https://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1203743&sid=3b75a...

AlfaBB tråden jag tänkte på (han väljer att behålla 164-kåpan och svetsa om tråget):
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine-conversions/256913-ne...





Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
jonka
Junior Alfista
**
Avatar



Inlägg: 10
Registrerad: 2008-10-27
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-6 kl 15:55


Tack!



Alfa Romeo GTV 2000 1973
Saab 90 T16 RWD 1986
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********



Inlägg: 2631
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-6 kl 16:51


Härligt att kunskaperna förs vidare :-)

Det finns en parallellt tråd här på alfapower som är ungefär samma som på rejsa.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=18540

men rejsa är mera utförligt.



[Edited on 2017-12-6 by BennySteen]




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rstx
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 70
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-7 kl 08:51


Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Härligt att kunskaperna förs vidare :-)

Det finns en parallellt tråd här på alfapower som är ungefär samma som på rejsa.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=18540

men rejsa är mera utförligt.



[Edited on 2017-12-6 by BennySteen]


Då var jag inte helt ute och cyklade! ;)

Mycket glad över att du sammanställde när du gjorde arbetet och hade alla motorerna tillgängligt. Underlättar mycket för oss andra onekligen!

Den stora skillnaden blir väl egentligen att på 105 serie så är växellådan frontmonterad på blocket, så det får man labba med lite själv.




Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********



Inlägg: 2631
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-7 kl 16:01





[Edited on 2017-12-7 by BennySteen]




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********



Inlägg: 2631
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-7 kl 16:02


Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Då var jag inte helt ute och cyklade! ;)
Mycket glad över att du sammanställde när du gjorde arbetet och hade alla motorerna tillgängligt. Underlättar mycket för oss andra onekligen!

Den stora skillnaden blir väl egentligen att på 105 serie så är växellådan frontmonterad på blocket, så det får man labba med lite själv.



Har gjort en sådan konvertering också för 17 år sedan . lite mindre bilder och mera text. Bilen har jag kvar.

http://db.alfaromeo.org/articel/show_articel.php?id=65
http://db.alfaromeo.org/articel/show_articel.php?id=55

tryck ctrl + för att få större typsnitt, gammal webbsida....

[Edited on 2017-12-7 by BennySteen]




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rstx
Junior Alfista
**
Avatar

Avatar


Inlägg: 70
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-8 kl 11:07


Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Då var jag inte helt ute och cyklade! ;)
Mycket glad över att du sammanställde när du gjorde arbetet och hade alla motorerna tillgängligt. Underlättar mycket för oss andra onekligen!

Den stora skillnaden blir väl egentligen att på 105 serie så är växellådan frontmonterad på blocket, så det får man labba med lite själv.



Har gjort en sådan konvertering också för 17 år sedan . lite mindre bilder och mera text. Bilen har jag kvar.

http://db.alfaromeo.org/articel/show_articel.php?id=65
http://db.alfaromeo.org/articel/show_articel.php?id=55

tryck ctrl + för att få större typsnitt, gammal webbsida....

[Edited on 2017-12-7 by BennySteen]


Såklart du har!
Tack, kanon att kika på! ;)

Fortfarande TS i den bilen eller?

[Ändrad 2017-12-8 av rstx]




Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
BennySteen
Super Administratör
*********



Inlägg: 2631
Registrerad: 2007-11-20
Befinner sig: Umeå
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2017-12-8 kl 15:12


2004 ville jag börja tävla och inte bara köra trackdays, så då plockade jag ur inredning,rutor, motor osv och började bygga en bur i den. I samma veva ramlade jag och en kompis på en 75'a som redan hade bur och då byggde vi på den istället. Det är samma 75a som jag fortfarande bygger på.

I efterhand så var det ett bra beslut, 105:orna är lite för små och mjuka i karossen. Men bilen och alla delarna finns kvar. Jag tänkte skruva ihop den när jag slutar med tävlingarna.




Benny Steen
Alfa 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 86.6% - SQL: 13.4%]