AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Entusiastförsäkring
vincenzo
Junior Alfista
**

Registrerad: 2003-3-10
Befinner sig: Oskarshamn
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood.

[*] Inlagd 2017-12-30 kl 17:57
Entusiastförsäkring

Hej alla och gott slut på det gamla året.

Som rubriken lyder så undrar jag vad det finns för möjlighet att entusiastförsäkra en Alfa GT 3,2 -05, behövs det i så fall medlemskap i någon klubb eller är det kanske så att bilen fortfarande är för ny?

Peter Juhlin
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfahanen
Alfista

Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2017-12-30 kl 18:47

Jag lyckades entusiastförsäkra min fd, 164 Q4 hos Länsförsäkringar i början av 200 talet, den skulle vara minst 10 år gammal och lite unik var kravet, förutom Garage begränsat antal mil per år och det vanliga.
Bra idé borde jag prova med min GT 3,2 2005 med.

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Guson
Alfa-freak

Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Ngt baktung

[*] Inlagd 2017-12-30 kl 19:17

Den som har en äldre bil försäkrad genom MHRF (Folksam) kan försäkra fordon äldre än 10 år som "blivande klassiker". Då gäller givetvis begränsningar för användning och förvaring som för de äldre fordonen. Bedömning av vad som är blivande klassiker vet jag inget om.

Guson

Tomas Gunnarsson
vincenzo
Junior Alfista
**

Registrerad: 2003-3-10
Befinner sig: Oskarshamn
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood.

[*] Inlagd 2017-12-30 kl 19:27

Men det har jag ju!!

Ska kolla hur dom ställer sig till det.

Peter Juhlin
alfahanen
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-3-10 kl 02:03

Nu är det klart, fick in min GT hos Wasa-Bilsport entusiastförsäkring så nu är den entusiastbil även på försäkringsbrevet.

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
matsud
AlfaRäv

Registrerad: 2003-10-1
Befinner sig: Höje,Kristinehamn
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-3-10 kl 09:14

MHRF försäkringen har lite för mycket begränsningar tycker jag. Man får ju inte finbruksa bilarna ens. Jag åker gärna i FinRitmon när det är uppehållsväder. Men när man läser kravet för MHRF försäkringen så blir användningsområdet väldigt smalt. Sen när jag fick en litet stenskott i nya framrutan så kändes det som riktiga stasi-förhör, dom skulle ha reda på allt. Var? När? Hur? osv.
Jisses!! tänkte jag då...

Tog en veteranförsäkring på Trygg Hansa för Sudsprinten nu. Där kan jag använda bilen fina kvällar utan att få dåligt samvete:D Lite dyrare, men jag vill ju njuta och använda sakerna jag har.

Mats Nilsson Mob 073 8231744
Några av mina bilar,broschyrer och handbok för motorinställ Alfa 33 105HK: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=153661
dhladohc
Alfa-freak

Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2018-3-10 kl 11:30

Håller med Mats.
MHRF är bra om man ser sina bilar som museiföremål. Men inte om man vill använda dem.
De ska stå inlåsta i garage nattetid, får absolut inte användas till och från jobb, begränsad körsträcka, man får inte övningsköra med bilen osv.

Min alfetta gtv var försäkrad via dem av tidigare ägare. Har en hög med papper där de har gått och antecknat exakt skick på varenda pryl. Små revor i stolar, kromsläpp på dörrhandtag, svarta tillbehörsmattor av okänt märke, ej original h4 lyktor osv. Allt står med. :rolleyes:

Tror inte de skulle uppskatta att man klämde på r-däck och piskade rondeller kvällstid med sin gamla alfa.

En vanlig veteranbilsförsäkring är ganska billig ändå. Dock måste ju bilen vara äldre för att kunna försäkra på det sättet.

Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
HEDBERG
Alfa-freak

Registrerad: 2010-1-30
Befinner sig: Halland
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-3-11 kl 16:10

Jag har haft Bilsport och Mc entusiast försäkring ( moderna försäkringar ) sedan 2001 , var inga problem med rut byte för några år sedan , jag ringde dock inte bolaget utan lät glasmästaren lösa det precis som man brukar göra Hälsningar Björn

Björn Hedberg medlem i CAR
alfahanen
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2018-3-11 kl 19:17

Jag har och har haft Wasa-Bilsport på åtskilliga bilar genom åren
Men aldrig på en så pass ny bil som GTn från 2004.

Det är ju liksom trådens mening.

Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Guson
Alfa-freak

Registrerad: 2005-2-17
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Ngt baktung

[*] Inlagd 2018-3-11 kl 21:13

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Håller med Mats.
MHRF är bra om man ser sina bilar som museiföremål. Men inte om man vill använda dem.
De ska stå inlåsta i garage nattetid, får absolut inte användas till och från jobb, begränsad körsträcka, man får inte övningsköra med bilen osv.

Min alfetta gtv var försäkrad via dem av tidigare ägare. Har en hög med papper där de har gått och antecknat exakt skick på varenda pryl. Små revor i stolar, kromsläpp på dörrhandtag, svarta tillbehörsmattor av okänt märke, ej original h4 lyktor osv. Allt står med. :rolleyes:

Tror inte de skulle uppskatta att man klämde på r-däck och piskade rondeller kvällstid med sin gamla alfa.

En vanlig veteranbilsförsäkring är ganska billig ändå. Dock måste ju bilen vara äldre för att kunna försäkra på det sättet.

Det är inte Folksam som besiktigar fordonet, det är normalt märkesklubbens (eller motsvarande) besiktningsperson som besiktigar och klubben som sätter ribban för besiktningen. Körsträckan är faktiskt obegränsad numera hos MHRF medan den var 500 mil hos LF som jag hade innan. Att kärran skall vara garagerad hemma (men inte när man är på resa tex) och att man inte får övningsköra är i mitt tycke inte orimliga krav.

Guson

Tomas Gunnarsson

Upp till toppen