AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  ..  17    19    21
Författare: Ämne: Att få fart på en sud-Sprint
rstx
Alfista

Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Kristianstad
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 20:10

Hmm... och du hade redan provat vända på fjädrarna... Även om Rickard har rätt att fjädern bör vara på andra hållet, har du redan provat det så.
Kan inte heller alls se att det skulle göra någon skillnad med länkarmarna och bilen på marken. Är den sned så är den sned. Jag har då aldrig varit med om att den passar på något annat sätt.

Jag tycker att det ser lite märkligt ut med det tjocka lagret under tallriken, distansen är för stor i sidled? På mina kan jag inte tycka att det ser ut så. Är du säker på att det är rätt tallrik?

Jag har såklart glömt att fota mina fjäderben. Återkommer med bilder.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 20:10

Hmm... och du hade redan provat vända på fjädrarna... Även om Rickard har rätt att fjädern bör vara på andra hållet, har du redan provat det så.
Kan inte heller alls se att det skulle göra någon skillnad med länkarmarna och bilen på marken. Är den sned så är den sned. Jag har då aldrig varit med om att den passar på något annat sätt.

Jag tycker att det ser lite märkligt ut med det tjocka lagret under tallriken, distansen är för stor i sidled? På mina kan jag inte tycka att det ser ut så. Är du säker på att det är rätt tallrik?

Jag har såklart glömt att fota mina fjäderben. Återkommer med bilder.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 20:34

Nu ska vi se.
Det är tydligen inte riktigt likadana fjäderben med den lägre infästningen men annars så.

Fjädertallriken ska vara bak så det är rätt. Mina är ju väldigt symmetriska och fjädern är ju helt rak mellan nedre fjädertallrik och övre lagret samtidigt som den följer linjen mot infästningen vid länkarmen.
Jag tror faktiskt jag kan vara inne på något där med det undre lagret. Som du kan se på bilden så är där inget glapp alls på min utan den ligger an ordentligt på lagret, kant i kant mot stötdämpartornet, vilket den inte riktigt ser ut att göra på din, och då har den möjlighet att vrida sig? Kan det vara så?

[Ändrad 2019-6-10 av rstx]

fjaderben hoger2.jpg - 1.6MBfjaderben hoger3.jpg - 1.2MBfjaderben hoger4.jpg - 970kB

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
FredrikAssarsson
Alfa-guru

Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2019-6-9 kl 22:29

Pssst... ta bort dina å, ä och ö ur filnamnet så halkar bilderna upp på forumet Daniel.. ;)

Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-10 kl 19:20

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Pssst... ta bort dina å, ä och ö ur filnamnet så halkar bilderna upp på forumet Daniel.. ;)

Spännande! Det funkade men bilderna vred sig... :(
Aja, funkar att klicka på dom.

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
Enell
Alfista

Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-12 kl 20:35

Daniel, nä jag är inte säker på att det är rätt tallrik. Faktum är att jag inte är säker på nåt alls vad det gäller den här bilen...

:dunce:

Men jag kan konstatera att det "gula plastlagret" inte passar på de här fjäderbenen, men det skulle kunna passa på tallrikarna även om jag tycker att toleransen i sidled är för stor.

Något jag däremot reagerar för är att fjädern på dina bilder ser ut att ligga an bättre mot tallriken än vad det gör på min bil.

Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo 147 2,0 TS, Alfa Romeo Sprint QV
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-13 kl 13:42

Ja, jag tror att tallriken är fel. Har du mätt i "lagerkupan" på båda tallrikarna och kollat om dom är samma?
Mina sitter tätt och fint överallt. Det är väl fördelen att ha en "oskruvad" bil!

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
Enell
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-29 kl 08:33

Efter att helgerna varit fulltecknade med konfirmationer, skolavslutningar, student, midsommarfest och en trasig dagvattenledning från huset så hoppas jag att ha samlat så mycket energi så jag kan fortsätta med Sprinten.

Vi går mot mörkare tider och snart vinter igen som optimisten säger när midsommaren passerats......

:D

Om tallrikarna är rätt eller fel vet jag fortfarande inte så mycket om. Gjorde något halvhjärtat försök med att se om det går att ändra balansen på tallriken med gummikuddar men är inte nöjd med resultatet. Kan nog lätt bli att man bryter av fjädern.

IMG_6138.JPG - 665kB

Genom att laborera med hur fjädern landar i nedre tallriken så kan jag åtminstone rädda tallriken för att skada stötdämparen, vilket är det jag är mest orolig för.

IMG_6140.JPG - 651kB

Och efter att fått reda på att det kan finnas en alternativ lösning med kompletta ben liggande i en gömma någonstatns i Sverige så bestämde jag mig för att chansa på att slå ihop grejerna.

IMG_6193.JPG - 991kB

Och nu blir det ännu märkligare, höger sida som orsakat mig mest problem och som jag tror inte heller tidigare suttit bra verkar helt ok. Men vänster sida som har sett ut att funka när jag provat blir inte bra.

Jag blir mer och mer övertygad om att problemen borde bottna i stigningen på fjädrarna. Eftersom det finns olika tallrikar och olika lager är det väl mest troligt att det är så.

Niclas Enell
Micke G
AP\'s boxersamlare

Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline

Humör: Tjosan tjosan

[*] Inlagd 2019-6-29 kl 21:16

Jag har ett par kompletta fjäderben liggandes efter att jag bytte till coilover. Dock är dom inte till salu. Men det brukar funka att montera ihop allt om man följer alla märkningar, lite som att bygga pussel. Om du har vägarna förbi så får du gärna kolla hur allt hänger ihop.

[Ändrad 29-6-2019 av Micke G]

IMG_0458.JPG - 1.6MB

Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Klar snart? Bara lite till..
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition snart hoppas jag
Duett 1965 Min redneck bil
Enell
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-6-30 kl 18:25

Micke, det kan absolut vara värt ett besök när jag är norrut. Svårt att säga på bilden men ser inte dina tallrikar lite annorlunda ut.

Pillade dit andra belägg nu när bromsarna var nere, inte det värsta belägget från Ferodo men garanterat bättre än de som satt. Dessutom vill jag kunna stanna med kalla bromsar, i kvarteret bortanför mitt så är det jag som skall lämna företräde för bussen...

IMG_6170.JPG - 730kB

Ett av de gamla beläggen tom delat sig där slitagevarnaren var monterad.

:steering:

Tyckte nog inte om bankörningen.

Niclas Enell
Enell
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-7-6 kl 07:23

Gjorde ett par skruva ihop - skruva isär - gör rätt upptäckter.

:idea:

Den första var att det var lättare att montera den bakre länkarmens bakre fästpunkt sist. De nya bussningarna höll emot allt vad de orkade. Så efter att försökt montera länkarmarna bakifrån och framåt fick jag byta ordning.

Nästa upptäckt var att det var olika längder på skruvarna i framvagnen, kollade ändå innan jag började, men bara med ögat inte med skjutmått.

Skruven i framvagnsbalken var 78 mm, antagligen för att det är trångt mot motorn.

IMG_6276.JPG - 442kB

Skruven innanför spindeln var 84 mm, som synes räcker inte marginalen för att sätta dit fel skruv.
Och nej, det är inte jag som svetsat i länkarmen...

IMG_6277.JPG - 490kB

[Ändrad 2019-7-6 av Enell]

Niclas Enell
Enell
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-7-6 kl 07:35

Men vad har hänt här?

IMG_6241.JPG - 869kB

Tro det eller ej, men bilen är faktiskt ute.

IMG_6239.JPG - 1.1MB

Niclas Enell
Enell
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-7-6 kl 13:47

Japp, då kan man sammanfatta första utflykten.

Både bra och dåligt faktiskt, och det som är dåligt är inte bara dåligt utan riktigt dj-la sämst antagligen.

Styrning och framvagn känns bra, drar lite snett men eftersom den står 4 mm toeout mätt på 15"-fälg så kan det vara läge att skruva in en styrled ett varv.

:smash:

Tidigare knäppte det i fjäderbenet på höger sida, men som jag anade när jag monterade ihop skiten så flyttade jag problemet till vänster sida.
Nu knäpper det alltså i vänster sida istället.

:oO

Med originalbestyckade IDF40-förgasare och standard Marelli fördelare så känns motorn helt ok. Fortfarande bra bottenvrid och långt mer varvvillig än tidigare, tar i på ett helt annat sätt över 3500 rpm.
Men man får ingen käftsmäll direkt...
Jag har aldrig kört förgasarversionen på 1,7:an men skulle tro att känslan är ungefär så här.

:thumbsup:

Är den så lätthanterlig som den nu verkar skulle man absolut varit elakare när man trimmade, typ högre kompression.

Men, men, men...
Efter nån halvtimmes körning börjar den tjura på 1:ans cylinder.
Felsökning:
Först går den inte när den är kall, men kommer igång sen.
Efter ett tag går den inte alls på låga varv, men på höga - ungefär som om lågfarten inte gav bränsle.
Nu är det framme vid vägs ände, nu går inte 1:an alls.

:(

All enkel felsökning, som gnista, tjuvluft, kompression och bränsle är gjord men icke, allt verkar ok så långt

:wall:

Vad värre är - man kan ana ett ljud som inte hör dit, men jag kan inte säga vad det är.
Men när jag startade motorn de första gångerna så lät det som om det tog lång tid innan den hydrauliska lyftaren tystnade på just 1:an. Fast även om det skulle vara lyftaren så borde motorn tända bränslet och det verkar den inte vilja göra.

Här inne är det nåt spök, men vad?

IMG_6280.JPG - 1.2MB

Niclas Enell
rstx
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-7-6 kl 21:48

Aeh, vilket skit. Du har inte flyt med denna lilla bil :)

Kan du filma missljudet möjligen?

Daniel Tunér

164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Alfasud Sprint - 84'
Enell
Alfista

Medlemmen är Offline

[*] Inlagd 2019-7-7 kl 18:53

Daniel, har man så mycket missflyt som det vart med den här dynghögen till bil kan det inte längre vara dynghögen det hänger på. Måste ta åt mig en del av äran själv, men vet egentligen inte vad jag gör för fel...

:dunce:

Nu är skiten isär igen.

IMG_6284.JPG - 1006kB

Plockade den vänstra toppen utan att rycka ur motorn, får se om det går att krångla dit den. Borde gå, möjligen lite bökigt att momentdra skruvarna.
Allt ser helt friskt ut såvitt jag kan bedöma.

IMG_6295.JPG - 1.1MB

Kontrollmätte lyfthöjderna för jag tänkte att missljudet kunde bero på nåt skumt med lyftarna, men hittar inget märkligt här heller.

IMG_6286.JPG - 1007kB

Niclas Enell
 Pages:  1  ..  17    19    21

Upp till toppen