Pages:
1
2
3
4
5
..
48 |
AndreasA
Alfista
br>
Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline
|
|
Fråga till er som är kunniga på boxermotorerna:
Hur mycket effekt ger ett extraktorgrenrör typ?
Och hur pass mycket påverkas markfrigången egentligen?
Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Andreas, jag borde inte svara eftersom jag inte vill kalla mig kunnig...
I en äldre tråd på forumet finns bedömningarna 5-8 hk resp 8-10 hk för extraktorgrenrör och sportavgassystem.
Kan du inte bara nöja dig med att det är häftigt
Däremot skall man vara noggrann med att jämföra avgaskanalen ut ur toppen med inloppen i röret. Det är viktigt att inloppet i röret är lika stort
eller större än utloppet ur toppen. Inget bra att ha en kant mot flödesriktningen.
Vet inte om det skiljer mellan 1,5- och 1,7-topparna
Att riva ner och kolla just detta ligger på att göra listan.
När jag monterade extraktor på min Bertone så var min mycket subjektiva känsla att motorn blev mer varvillig, om just det gav någon effektökning vågar
jag inte ens gissa.
Med OBR-röret som sitter på min Sprint var markfrigången 75 mm, men har inget att jämföra med, se på bilden tidigare i tråden. Vi skulle kunna kolla
måttet relativt sumpen annars
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
dhladohc
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: 33
|
|
Byt till ett riktigt grenrör. Originalrör är långt ifrån optimalt.
Markfrigången påverkas inte mycket. Inget som helst problem på 33 med extraktorrör iaf. Är ungefär som original fast lite grövre och rören går lite
andra vägar.
Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla
-71 vinterbruks.
"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tillbaka till mitt äventyr
40:orna på plats, ett våldsamt justerande fram och tillbaka men får fortfarande bilen inte att gå bra, inga problem med
hackande och ork utan främst att den går ojämnt och vill protestera på låga varv och tomgång.
Teoretiskt borde originalbestyckningen funka tillräckligt bra med 1,7:an.
Det märkliga är att när jag plockar tillbaka 36:orna, som är till den ursprungliga 1,5:an, så går bilen jämnt
och fint på tomgång och i det lägre registret men inte helt oväntat så räcker dom inte till på högre varv.
Alltså 40:orna gör definitivt nytta, motorn känns mycket piggare och varvvilligare. Tyvärr har jag aldrig lyckats
få motorn att gå riktigt bra. Det är nåt skumt som har med förgaseriet att göra.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det här är mitt i sommaren och sportvagnssällskapets banmöte närmar sig med stormsteg.
Vad händer då - helt plötsligt är bilen tvärdöd!
Efter sedvanlig felsökning landar det denna gången i tändningsproblem. Efter en hel del hjälp genom forumet av bla Mats Nilsson och Henrik Frilund så
blir det ändå felsökning typ modern verkstad, dvs byt ut del för del och låt kunden betala.
Det visar sig vara ett helt äventyr att bara hitta prylarna. Går man in på dom lokala reservdelsbutikerna suckar personalen så det fladdrar i
gardinerna bara man säger Alfa Romeo, när man sen också säger Magneti-Marelli så gömmer dom sig bakom disken.
Man blir grymt besviken gång efter gång när det enda de vill ha är registreringsnumret, och funkar det inte med det så är man persona non grata.
Min bil har Marelli-fördelaren med mekanisk förställning med vikter och fjädrar samt nån elektrisk förställning med två olika elektroniska givare.
Inga bra kablar till givarna som synes på bilden, får fatt på en annan fördelare som ser bra ut.
Bilen funkar äntligen!
Kortvarig glädje, bilen tvärdöd igen.
Börjar då leta på fel ställe, alltså i det paketet där spolen sitter. Byter ut även denna, spole och spänning ok, kan inte hitta någon annan
förklaring än den lilla tändmodul som sitter monterad i aluminiumhuset, andra bilden.
Men vilken härlig konstruktion, spole, kondensator och tändmodul monterade i ett aluminiumhus med kylflänsar - underbart!
När fått hjälp att identifiera denna och väl fått tag på den så visar det sig att inte heller det hjälper.
Nära att ge upp igen, men får fatt på ytterligare fördelare men återigen en med upptorkade kablar, så om någon undrar varför det inte finns några kvar
på skrotfirmorna så har jag köpt upp alla.
Då går bilen, alltså är det givarna igen som gett upp. Det hade varit fantastiskt roligt att få tag på fungerande givare med friska kablar till
Marelli-fördelaren.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Andreas, om frigången med extraktorröret. Röret är 50 mm lägre än sumpen, ser lägre ut på bilden men jag mätte.
Niclas Enell
|
|
Hajen
Alfista
br>
Registrerad: 2014-5-28
Medlemmen är Offline
Humör: Vetgirig
|
|
Jag kan kolla i garaget imorgon. Jag har en hel påse med fördelargrejer, men vet inte vilka märken. Jag kör Ducellier på mitt nuvarande projekt, men
de kan finnas Marelli också!
David Wetterhall, Kopparberg
|
|
AndreasA
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack för infon om extraktorröret! Jag har ett original som dessutom är i halvdant skick! Dock vet jag om ett.. måste dit och försöka förhandla lite
igen
oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
|
|
AndreasA
Alfista
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tack för infon om extraktorröret! Jag har ett original som dessutom är i halvdant skick! Dock vet jag om ett.. måste dit och försöka förhandla lite
igen
oo-v-oo
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
|
|
dlyris
Junior Alfista
br>
Registrerad: 2003-3-20
Befinner sig: Stenhamra, Ekerö
Medlemmen är Offline
|
|
Hej,
Här är en bra sida för oss som håller på med boxerbilarna.
http://www.alfasud-parts.co.uk/catalog/
Mvh Dimitris
Dimitris Lyris, Ekerö
AR 156 SW 2,5 V6, AR Spider TS, AR 147 2,0 TS, Lancia Y 10 Turbo, ex. AR 33 S1, 1,5, AR 33 SW 1,4 4X4, A112 Abarth, A112 Elegant
|
|
dhladohc
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: 33
|
|
Köp en programmerbar fördelare.
Nordmotorns fördelare passar.
Vad har du för storlek på halsringarna?
Inte säkert att originalbestyckning är bra.
36orna går bra för att de är mindre och du har ett högre gasflöde på låga varv än med 40orna.
Högre gasflöde gör att det lättare dras med bränsle, och vid lägre gasflöde kan det börja gå magert.
Prova fetta på lågfarten.
Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla
-71 vinterbruks.
"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tobias, jag är tveksam till programerbara fördelare men mest beroende på att jag har för dålig kunskap om tändkurvor och programmeringen.
Men kan mycket väl bli så att det är tvunget till den nya motorn jag håller på att bygga.
Förgasarproblemen är intressanta, jag har svårt att tro att inte originalbestyckningen till en 1,7 QV inte skulle funka hjälpligt på en 1,7 IE.
Konverteringen kan inte vara så ovanlig så kunskapen borde finnas nånstans därute.
Lågfarten är värt ett försök, kammarna i 1,7IE har lägre duration än i 1,7 QV och kanske därför behöver fetare blandning.
Niclas Enell
|
|
Micke G
AP\'s boxersamlare
br>
Registrerad: 2002-8-9
Befinner sig: Huddinge & Visseverka
Medlemmen är Offline
Humör: bu
|
|
Det där med söndernötta kablar känner jag igen. Sprinten tvärdog på 1:a Kinnekulle träffen i år. Hittade inte felet då så det var bara att lasta och
åka hem. Tur man körde med trailer till den träffen. Som tur var hade jag nya delar hemma så efter felsökning var det bara att byta ut den 30 år gamla
söndertorkade givardelen.
Angående 123 fördelaren, så finns det en enklare modell med 16 inbyggda tändkurvor. Kör den på Giulian och skulle utan tvekan skaffa en till Sprinten
om inte Marelli fördelaren funkar kanonbra som den gör för tillfället.
[Ändrad 21-1-2018 av Micke G]
Michael Gunnarsson
Giulia Super 1600 Finbilen
Berlina T-Spark 2,0 1972 okynnesedition Sr
Sprint QV 1,7 1986 okynnesedition Jr
33 Giardinetta 4x4 1986
----------------------------------------------
PV 1961 Sport Rallyedition
Duett 1967 Televerkare Competition Orange
Vitara V6 dragbil
MB C180 min bästa dailyrunner
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Michael, finns det några skisser på hur kurvorna ser ut och hur ställer man in?
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Eftersom jag aldrig fått motorn att gå bra så har det heller inte blivit någon vardagskörning med Sprinten. Däremot blev det Kinnekulle vid två olika
tillfällen och Sprinten är en riktigt rolig bil på bana, över förväntan.
Det blev typ en önskelista efter banåkandet, en rätt lång sån dessvärre:
-Chassiet, bilen skulle vara styvare fjädrad. Det sitter nån sänksats på bilen men det räcker inte till.
-Riktningsstabilitet och spårkänslighet, finns en del att jobba på. Har förstått att boxrarna är känsliga för val av däck.
-Förgasarna skall rivas igen, inget bra att åka med koppartråd runt spjällaxeln för att minska axialspelet.
-Motorn, bilen klarar ledigt mer effekt. Här skall det fram ett recept.
-Oljetryck, skall man tro bilens mätare så borde motorn rasat.
-Kylning, vill gärna trycka ut vattnet och visar kokningstendenser när motorn får pisk.
Ytterligare en erfarenhet gjordes på en av hemresorna från Kinnekulle,
ingen bra kombo med scoop och regn, vattnet rinner rätt ner över förgasarna och allt annat runtomkring. Det var bra blött under huven med märkliga
utslag på både mätare och varningslampor.
-Elsystemet lämnar också en del att önska visade det sig.
Sen finns ju allt annat onödigt man vill ha som tidstypiska fälgar, ny stol, zenderfront mm.
Det är kul att det finns att göra,
[Ändrad 2018-1-22 av Enell]
Niclas Enell
|
|
Pages:
1
2
3
4
5