Pages:
1
2
3
4
5
6
..
48 |
dhladohc
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: 33
|
|
Ska försöka att undvika att spamma sönder din tråd , men här kommer
lite tankar som jag har:
Den programmerbara 123-fördelaren är jättelätt att programmera.
Man pluggar in den via en sladd i datorn, sedan använder man ett program som följer med. I princip kan du sitta med en laptop vid vägkanten och
programmera tändningen om du är ute och testar.
Principen är att du anger hur mycket förtändning du vill ha vid ett specifikt varvtal. Och det gör man i ett antal punkter, det går att lägga in 10st
punkter i en kurva.
Sen kan man ange varvstopp också. Finns nog klipp på Youtube att studera. Programmet är verkligen basic och väldigt okomplicerat. :)
Tillsammans med en bra spole, bra stift och kablar så har man en riktigt bra tändning som kommer vara krångelfri.
Jättegenerellt kan man säga att man ska ha så hög tändning man kan innan det börjar spika och tappa effekt. På min nordmotor höjde jag en hel del på
låga varv för att den skulle börja gå bra och sen sänkte jag lite på toppen. För hög tändning på höga varv kommer resultera i värme och förlorad
effekt, till slut eldar man upp en kolv eller nått.
Har man lite känsla så känner man i motorn om man har för hög tändning, då känns det som att tändningen "motarbetar" motorn och den varvar inte ur
lika lätt.
Den fördelaren med förprogrammerade kurvor är ju anpassad för nordmotorn. Vet inte om det är en bra idé på boxern då nordmotorn ska ha ganska hög
förtändning på höga varv. Förbränningsrummet i boxern ser ju helt annorlunda ut.
Fundera på oljekylare.
Boxern har ju ganska liten oljemängd och kanske svårt att bli av med värmen i oljan om man piskar bana? Men det finns det nog andra som har mer
erfarenhet av.
Kanske går den varmt för att den går lite magert på toppvarv?
Bränslet kyler mer än vad man tror.
Tycker de där svarta fälgarna är snygga på bilen.
Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla
-71 vinterbruks.
"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Spamma på bara, jag tar gladeligen diskussioner och synpunkter i projektråden.
Likafullt om någon tycker jag tänker fel så tala gärna om det också.
Dvala i vinteridet.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
AndreasA
Alfista
br>
Registrerad: 2014-10-14
Befinner sig: Östersund
Medlemmen är Offline
|
|
Fina bilar det där!
Jag funderar på det där med väghållningen lite. Jag prövade min Sprint i höstas på en liten bana som finns här i trakten och jag har samma upplevelse
som dig, det känns som att chassit måste "styvas upp" lite.
Min är också sänkt med hårdare fjädrar, men vad bör man satsa på i nästa steg? Är det bussningarna tro? Vad ger bäst "effekt för minst pengar" så att
säga..
Vad är dina idéer?
Jag skall pröva att montera krängare som första steg, men där verkar ju åsikterna gå isär om det leder till bättre väghållning eller ej.
Jag upplever det som att bakvagnen/axeln känns för "rörlig i sidled" eller hur man skall beskriva det..
Andreas Andersson, Östersund
oo-v-oo
Nuvarande: Alfa Sprint Veloce -87
Tidigare meriter: Alfa 33 1,5 -84, Alfa 33 1,7 ie -89
På gården finns även: Bertone GTV 1750 -72
Alfa GTV V6 3,0 24V -02
|
|
JanneHagnell
Alfista
br>
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Suden hade ju kränghämmare men inte 33, och då Suden är den bättre vägbilen av de två känns det väl som den behövs?
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag tänkte monterat krängare på min bil redan i somras, men det var svårare än vad jag trodde. Var uppe hos Gösta Nilsson och där jämförde vi 33:ans
krängare och framvagnsbalk med Sprintens och kunde konstatera att det inte funkar. Dessutom saknar min bil fästpunkterna, därför får det bero
tillsvidare.
Såvitt jag kan bedöma är alltså Sprintens framvagnsbalk från Sud, inte från 33.
Min plan för vintern ser ut så här:
-Det är kraftigt axiellt spel på en spjällaxel, så förgasarna skall rivas
-Bakaxeln har olika(?) länkarmar på höger och vänster sida, det måste fixas. Samtidigt tänker jag byta till powerflexbussningar bak, fram sitter det
redan powerflex.
-Försöka förstå varför kylningen inte räcker till
-Och det som är mest spännande, bygga en ny motor vid sidan av den som sitter i bilen. Jag vill inte riva den som sitter i ifall jag inte blir färdig
till våren.
Niclas Enell
|
|
FredrikAssarsson
Alfa-guru
br>
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline
Humör: Berlinafeber!
|
|
En mycket sund inställning att bygga motor vid sidan av. Mecka är betydligt mer roande utan jäkt.
Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5, ’06 GT3.2, ’00 166 3.0, ’77 GTV 2.0
Nuvarande: '04 Alfa 166 3.2, 70 Alfa Berlina 1750 "GTAm”, 1968 Alfa 1750 GTV ”lervällingsliket”
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
|
|
JanneHagnell
Alfista
br>
Registrerad: 2013-9-22
Befinner sig: Alingsås
Medlemmen är Offline
|
|
Exakt! Gäller fö mycket annat också: Har man en dubblett att fixa med kan man ta det lugnt.
Janne Hagnell
Alingsås
"Sudda, Sudda, Sudda bort din sura min!"
Busan - Alfasud TI 1978
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
I förhoppning om att få motorn att gå så river jag ner förgasarna igen.
När jag köpte dem var de riktigt skitiga. Det var fastbränd olja överallt längs halsarna och överallt där nu oljan
kunde tränga in. Väl effektiv vevhusventilation kanske?
Aluminiumtvätt, dieselbad, skrubbade med tandborste, kanalerna urdragna med såna där små runda
flaskborstar till tänderna man kan köpa på apoteket.
Man blir ändå förvånad över hur mycket skit som släpper igen, förgasarna fick denna behandlingen,
innan de monterades första gången.
Det finns en bypass-kanal för luft förbi spjället som jag troligen inte får rent, jag kommer inte åt den. På
de vanliga IDF:erna sitter det en ställbar nål för justering av luftflödet, men på de märkesspecifika
förgasarna, som på dessa 40 IDF 68/69, är justeringen pluggad.
Denna omgången lyckas jag få loss även spridarna. Men halsringarna sitter fortfarande som berget.
Stora grejen är en glappande spjällaxel på den ena. Fick köra med koppartråd lindad runt axeln för att minska glappet.
Kändes inte helt betryggande, hade tråden låst mot förgasaren kunde det blivit ett riktigt fint gashäng.
När jag fick ur spjällaxeln visade det sig att konstruktionen är sån så att man inte skall kunna byta lager.
Där det normalt sitter en mutter sitter det här istället en nitad bricka. Jag fattade inte hur lagret satt utan
lyckades naturligtvis istället skada axeln.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Eftersom jag skadat axeln med mina försök letade jag efter nya spjällaxlar. Det skiljer i längd mellan olika IDF:er och beroende på hur seriös
säljaren är så blir svaren när man frågar därefter.
Beställde till slut via ebay och det kom ett paket med prylar som verkar kunna passa.
Men jag är fortfarande inte helt säker på att lagren bottnar i förgasarhusen. Gör dom inte det så blir glappet kvar, dessutom svårt att mäta utan att
prova. Presspassning på lagren gör att man ogärna knackar ur axlarna igen.
Axlarna har inte heller hålen för låsning av armen till accelerationspumpen, där får man borra själv.
Naturligtvis är inte hålet centrerat i axeln och sen inte heller parallellt med spjällen så det fick bli att rigga med kilar under skruvstycket och en
fixering av armen som styrning för borren.
Vet inte heller hur känsligt det är för att få exakt rätt vinkel, jag vågar knappt borra.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Var förbi KG Trimning en sväng och råkade bli vid en Facet-pump och ett Malpassi-filter.
Räknar med att få bättre styr på bränsletrycket mot förgasarna. Idag sitter det en original elektrisk bränslepump. Trycket varierar vid varje
pumpslag, men eftersom det är en bränsleretur från andra förgasaren borde ändå det inte belasta nålventilerna.
Skall bli kul och se om det gör nån skillnad, men det är väl som med triss-lotter - man är en vinnare tills man upptäckt att man inte vann nått denna
gången heller.
Niclas Enell
|
|
dhladohc
Alfa-freak
br>
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline
Humör: 33
|
|
Kort sagt så är förgasare skitkänsliga med bränsletrycket så det där är nog en bra idé.
Ska bli intressant att se vad du tycker om pumpen. Jag funderar själv på just en sån till min 33 sw den dagen det blir förgasare på den.
Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 SW 4x4 -89 * 33 P4 QV -91 + VW bubbla
-71 vinterbruks.
"Turbochargers are for people who can't build engines." – Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Mycket arbete för lite...
SU och Biltema-filter till de sälla jaktmarkerna och Facet och Malpassi på plats.
Snickrade ihop en plåt för att skydda pumpen från värmen, får hänga ner en temp-givare för att se hur varmt det blir runt pumpen.
Förgasarna verkar aldrig gå att få ihop, väntar på delar igen, några brickor till spjällaxeln denna gången. Är skum på att muttrarna inte låser
lagrets centrum på axeln.
Har dessutom fått rycka tanken, när jag höll på att balansera upp bilen på pallbockar började jag känna den välbekanta doften av bensin - gissa var
pölen var.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Sådär ja...
Brickorna har kommit.
När man har otätade lager ligger brickorna vid lagret och då sitter de på axelns runda del mellan den låsta yttre brickan och lagret. Kanske inte
nödvändiga med tätade lager egentligen men känns rätt att de skall vara där.
Men, men, men, med spjällen på plats kan man se vad som hänt när axeln glappat axiellt. Verkar som om spjällen gnagt mot förgasarhusen och blivit
ovala, man kan ana öppningen mellan huset och spjället neråt på bilden.
Dags att jaga delar igen, denna gången spjäll med rätt vinkel.
Varje gång man hittar nåt nytt fel så hoppas man på, aha där har vi det, nu kommer bilen gå bra.
Vi får väl se.
Niclas Enell
|
|
George Junior
AlfaRäv
br>
Registrerad: 2005-7-2
Befinner sig: Pan American Highway
Medlemmen är Offline
Humör: Work hard, play harder
|
|
Vilken ände av bilen snackar vi krängare för?
Suden har visst anti-kräng bak genom att axeln snurrar lite när det fjädrar ur tack vare länkarmarna. Fjädrar det olika mycket på de olika sidorna så
håller axeln emot.
Fram så borde man få ner kraften i backen bättre utan krängningshämmare då man får jämnare fjädertryck mellan sidorna i kurvorna. Detta är bara en
fördel om man inte har diffbroms. Och cambern åtminstone på Suden gör ju att däcket är parallelt med vägen när bilen lutar en del. Om 33an har mindre
camber än suden så borde en krängningshämmare fram göra rätt mycket nytta för väghållningen.
David George von Boisman
Nu: Engelsk Sportbil (Mg3 2018) Förr: massa grymma moppar, Saab 96 kortnos, DKW F 102, Peugeot 106, Mazda Miata, Giulietta delivery (inhyrd), Fiat
Uno, Fiat Palio Adventure, Opel Zafira, Fodervärd åt exfruns 159 2.2JTS från 2008.
|
|
Enell
Alfa-freak
br>
Medlemmen är Offline
|
|
Efter att läst en annan krängardiskussion på forumet har jag svängt mer till att krängaren borde vara bak och åka utan fram.
Men om man istället för krängare bak leker med tanken att ha styvare fjädrar bak borde det göra en liknande nytta.
Som du säger verkar det vara rimligt att krängaren fram gör mer nytta med mindre camber, sen måste man av någon anledning tänkt tvärtom när bilarna
konstruerades. Suden hade krängare, tidiga 33:or hade det inte.
[Ändrad 2018-2-14 av Enell]
Niclas Enell
|
|
Pages:
1
2
3
4
5
6