Pages:
1
..
40
41
42
43
44
..
47 |
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Registrerad: 2003-12-30
Befinner sig: Rocking Järfälla
Medlemmen är Offline
Humör: Buss på Busson!
|
|
Ajaj, det var trist! Är det den rackarns tätningen runt växelföraraxeln, eller kommer det nån annanstans ifrån?
Ryck på ordentligt, jag har ju gula dämpare till dig!
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
med stor sannolikhet när olja kommer där så kommer oljan från avluftningen som sitter i bakkant på växellåda på min min bil har jag satt en slang där
som går till ett uppsamlingskärl så kolla högt upp om det är blöt på gavel lådan vill gärna skicka ut olja i avluftningen om den ligger på maxnivå
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Registrerad: 2016-10-16
Befinner sig: Nässjö
Medlemmen är Offline
|
|
Packboxen är frikänd från onda handlingar, det är däremot inte avluftningen. mycket talar för att det är avluftningen när man kollar på var oljan
hamnat. Svårt dock att hävda att avluftningen skulle vara på sannolika skäl misstänkt eftersom åtminstone den ena kanalen verkar vara helt torr.
Det är rätt mycket olja växellådan har kastat ur sig.
Sune, idén med en behållare är nog inte alls dum. Om inte annat får man ju koll. Får se om jag kan hitta på nåt sätt att montera en slang. Den där
plastgrunkan ser ju ut att vara tänkt att hålla undan oljan.
Martin, om det skulle skita sig med Kinnekulle för min del så har jag styrt med ett bud som ombesörjer transporten av dämparna, åtminstone till
Bankeryd.
Det får väl bli några bilder från nattskiftet så länge.
Niclas Enell
Alfa Romeo 1750 GTV, Alfa Romeo Sprint QV, Alfasud Sprint
|
|
sudsune
Junior Alfista
  br>
Registrerad: 2020-1-20
Medlemmen är Offline
|
|
uppe till vänster sitter en platsplugg med håll i det är avluftningen m a o där skall bara vara ett hål min låda kastar ur sej ca 6,7 dl från full det
lustiga med dom här lådorna är att det är några som gör det men inte alla fråga mej inte varför . tex martin atterhall har inga problem
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Jag kanske har fyllt på för lite?
Martin Atterhall
GT 1600 Junior -75 + GTV6 -87 + 147 TS -08 + Alfasud Sprint Corsa -84+ en grå tysk
Tidigare meriter: Sprint Veloce QV -87 (R.I.P.), 156 2,0TS SW -00 + 33 1,7 16V Allegerita Modificata -86 (R.I.P.)
CAR #13848
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Inte kul, inte kul alls...

Tror problemet är här.
Övre styrstiftet i bakstycket har blivit inknackat för långt och spräckt lådan. Kollar man noga är det flera sprickor runt stiftet. Man skulle ju
kunna hoppas att de inte är genomgående men det verkar högst osannolikt.
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Det blev i vart fall Kinnkulle i juni och där höll det hyfsat tätt.
Tyckte det såg oroväckande ut under bilen nu inför Kinnekulle till helgen. Slängde in en pappskiva under bilen för att få lite koll och fick följande
utdelning.

Stor fläck - hubben på höger sida.

Liten fläck bak - visst det fuktar lite från packboxen vid växelföraren men det är inte det som ger något nämnbart. Däremot är det hyfsat söligt i
bakkant på sumpen, sen om det kommer från en otät packning i sumpen, följt sumpen från hubben eller läckage i bakkant på lådan klarar jag inte att
förstå.

Liten fläck på vänster sida - vete f-n
Visst har jag sett blötare farkoster på våra banmöten men det känns inte bra att åka dit och riskera drittla växellådsolja på banan.
Jag blir så dj-la trött...

Niclas Enell
|
|
Bergils
För evigt Rolf Lassgård
     br>
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Norrköping
Medlemmen är Offline
Humör: Precis som Rolf Lassgårds
|
|
Trist! Har själv lite droppande/fuktande att fixa under mörka tiden, men det känns inte stressande som på en bil som ska gå på bana.
-- Johan Bergils --
Carmember
Alfa 166 3,0 -99
Alfa Romeo Alfetta GTV -77 "Edizione Sanremo"
Lancia Beta -75
Ex: 1300GTJ, 156TS, 164 12v 1989, 164 12v 1990, 16424v 1994, 166 ts 1999, Gtv6, 156ts Sw, 166v6, 159 sw, Maserati Ghibli, 159 -08, Maserati Zagato
Spyder, 159 -08
|
|
beatwise
AP's pallbockskung! Brigata Boxer
      br>
Registrerad: 2003-5-26
Befinner sig: Stallarholmen
Medlemmen är Offline
Humör: Boxerfeber...
|
|

Surt! Men mest sannolikt är väl vid själva hubbarna? Det rinner ju isf ner längs yttersida på huset och längs tråget i o m att det lutar bakåt? Och
sen på lägsta punkten droppar det ned på avgaset?
Jag tror dock inte du behöver vara så orolig för att söla på banan då det borde bli varmt nog att bränna oljan redan på röret? Luktar inte tårta, men
dräller inte i alla fall?
Stefan Atterhall CAR #4677
AR Alfasud TI 1.7 8V -78, vit #16 CAR Challenge klass II ( Projekt Fenix)
AR Sprint Veloce 1.7 8V -87, blå ( Projekt Stabil)
AR 147 GTA 3.2 V6 24V -03, röd
AR 156 TI Sportwagon 2.5 V6 24V -04, svart
AR 156 TI Sportwagon 2.0 JTS -04, svart
AR Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 M-Air TCT -14, bianco luminare
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Får försöka ta i den gångna säsongens problem. Oljeläckage är det primära från växellådan, men varifrån på växellådan.
Niclas Enell
|
|
Atterhall
AP's pallbocksbrorsa
     br>
Medlemmen är Offline
|
|
Tjurigt att det inte ger sig, det ser ju lite blankt ut på schimsen till hubben, kan kanske komma där också? Min är inte 100 tät heller, men ger bara
någon enstaka droppe. Jag försökte räta sumpplåten så bra det gick och kladdade Permatex på båda sidor av packningen. Sen drog jag skruvarna måttligt
eftersom packningen är så tjock.
Vad händer med fjäderbenet då?
Martin Atterhall
CAR #13848
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Vill inte gå fel i läcksökningen. Ett forskande med metoder från kriminologin för att hitta var det är torrt och var det kan finnas vätska,
växellådsoljan går dessutom härleda med hjälp av lukt.
Märkligt, men det lutar åt att det läcker mellan hubb och växellådshus, inte i packboxen för axeln.

Begreppet topsa är ju poppis...
Undras om det är detta som är en föregångaren till Alfas system DNA
Niclas Enell
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Martin, egentligen så är fjäderbenet ur för att kolla så inte stötdämparen läcker. Vet att jag sett olja på fästskruven längst ner på fjäderbenet
under säsongen, men det ser faktiskt torrt och fint ut
Sen har jag de där förnämliga lagren som jag hoppas kunna hålla liv i ett tag till om de får lite kärlek med nytt fett.

Har också nån tanke kring en lösning jag sett med hylsor i spindelns infästning mot fjäderbenet för att kunna ställa camber, får se hur långt energin
räcker.
Niclas Enell
|
|
rstx
Alfista
   br>
Registrerad: 2012-7-19
Befinner sig: Eslöv
Medlemmen är Offline
|
|
Glöm inte att oljefiltret och trycksensorn på motorn sitter precis ovanför hubben. Jag hade liknande problem och trodde det var samma dvs mellan hubb
och hus, men det var min trycksensor som läckte.
Däremot måste jag nu antagligen ner med hela mitt motorpaket för bilhelvetets vattenpump läcker som ett såll. Kul med en nyrenoverad motor att få
problem direkt :)
Daniel Tunér
Autodelta Tipo Alfasud Sprint - 78'
164 Super TS - 94'
1750 GTV - 70'
Spider S2 - 72'
Alfetta GTV6 - 77'
|
|
Enell
Alfa-freak
    br>
Medlemmen är Offline
|
|
Daniel, ja, jag tänker inte fråga varför du inte bytte du pumpen när ändå motorn var ur.

Jag tror inte det finns en pryl på min motor som inte är bytt, oljepumpen då förstås eftersom det inte finns att få tag på, men motor och växellåda
har nog mer timmar utanför bilen än i bilen.
Niclas Enell
|
|
Pages:
1
..
40
41
42
43
44