AlfaPower

Ej inloggad [Logga in - Registrera dig]
Gå längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Pages:  1  2
Författare: Ämne: Lite frågor om skillnader 2.5/3.0 24v sexa
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2018-1-9 kl 23:30
Lite frågor om skillnader 2.5/3.0 24v sexa


Hej.

Här hemma har vi en 156 2.5.
På den lokala skroten står en 166 3.0.

Visst är de kromade insugsrören större på 3.0 men hur är det med plenum och spjäll?

Går det att sätta 3.0 kammar i en 2.5 motor och tjänar man något på det? Dvs är 3-literskammarna vassare än 2.5?

[Ändrad 2018-1-9 av dhladohc]




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5571
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-1-9 kl 23:54


Alla 24v kammar är identiska map lyft osv förutom insugskammar i alla 3.2 som alla är ”GTAkammar”

Plenum är samma storlek på alla 24v vilket fungerar rätt bra men vid trim av 3.0/3.2 kan det vara en fördel med större plenum. Dock ej prio ett.

Spjäll blev jag osäker på men hr för mig att alla är samma storlek, ca 70mm. Vissa säger 72mm men det får inte jag det till.....

Insugsrören på 2.5 är i princip 40mm (39.nånting mm) och alla 24v 3.0 och 3.2 har samma storlek, ca 45mm (44.nånting).
Tänk liten motor = weber 40. Stor motor = weber 45.

Motorn från 166 passar rakt av i 156an förutom att man flyttar över motorfästen (ex har 166 ett växellådsfäste på diffhuset som 156 inte använder.) samt oljestickan på åtminstone växellådan ska vara rätt sticka för rätt bil då motorn sitter olika lutad i 156 resp 166. Om båda motorer är euro2 är det samma typ av kontakter. Om ena motorn är euro3 skiljer några kontakter (men de finns på din andra motor då ju)
En omappad original motronic i en 2.5 24v klarar utan bekymmer av en 3.0 men ger några få 5-10 hästar mindre.

Ganska plug&play.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
argentaperra
AP\'s FIAT-kännare
***
Avatar



Inlägg: 296
Registrerad: 2002-7-2
Befinner sig: Göteborg (ibland Uppsala)
Medlemmen är Offline

Humör: Rockfrisyr.

[*] Inlagd 2018-1-10 kl 18:02


Finns dock flera 3.0 med 39mm insugsrör, i 164 24v (utom Q4/QV) & Lancia Kappa bl.a



Visa anvädares profil Gå till användarens hemsida Visa alla inlägg av användare
alfahanen
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 277
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2018-1-10 kl 18:54


Slänger in en fråga jag med.

Håller på att renovera topparna på min 156 2,5 TI -04, är väl läge att byta grenrör då mot ett par utan förkattar. Jag har ett par från 164 24v liggandes passar dom mot topparna? Nedåt måste det förstås moddas.




Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5571
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-1-10 kl 22:46


De borde passa mot topparna för visst har dom de ovala portarna och inte helrunda som tidigare grenrör.
Hur resten av frenrören neråt passar sedan ja det vette f-n ;)

916GTV eller 166 grenrör är poppis. Skillnaden är hur många lambdauttag grenrören har.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfahanen
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 277
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2018-1-10 kl 23:28


Jorå, dom är ovala, ska kolla på Fredag när dom är på samma ställe en stund



Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
granath
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 760
Registrerad: 2006-1-30
Befinner sig: Habo
Medlemmen är Offline

Humör: :smash:

[*] Inlagd 2018-1-11 kl 19:29


Jag har plockat bort förkattarna på min GTA. Största skillnaden är att anslutningen mot downpipen måste göras om på båda. Är inte samma vinkel och sen är det två pinnbultar på grenrören utan kattar men tre på dom med kattar.

Jag använde mig av grenrör från 916 GTV 3.0. Vet att dom från 166 och GTV har ett lamdauttag i det bakre grenröret. Främre sitter i downpipen precis efter delningen i böjen. Jag beställde nya downpipes i rostfritt från Wizard exhaust anpassade för att passa min bil.




Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2018-1-11 kl 23:20


Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Alla 24v kammar är identiska map lyft osv förutom insugskammar i alla 3.2 som alla är ”GTAkammar”

Plenum är samma storlek på alla 24v vilket fungerar rätt bra men vid trim av 3.0/3.2 kan det vara en fördel med större plenum. Dock ej prio ett.

Spjäll blev jag osäker på men hr för mig att alla är samma storlek, ca 70mm. Vissa säger 72mm men det får inte jag det till.....

Insugsrören på 2.5 är i princip 40mm (39.nånting mm) och alla 24v 3.0 och 3.2 har samma storlek, ca 45mm (44.nånting).
Tänk liten motor = weber 40. Stor motor = weber 45.

Motorn från 166 passar rakt av i 156an förutom att man flyttar över motorfästen (ex har 166 ett växellådsfäste på diffhuset som 156 inte använder.) samt oljestickan på åtminstone växellådan ska vara rätt sticka för rätt bil då motorn sitter olika lutad i 156 resp 166. Om båda motorer är euro2 är det samma typ av kontakter. Om ena motorn är euro3 skiljer några kontakter (men de finns på din andra motor då ju)
En omappad original motronic i en 2.5 24v klarar utan bekymmer av en 3.0 men ger några få 5-10 hästar mindre.

Ganska plug&play.


Okej. Tack.
Det var svar på de frågor jag hade. :thumbsup:

Hur vet man om motorn är euro 2 eller 3? Vad innebär det?




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5571
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-1-12 kl 09:19


Euro2/CF2 syns enklast genom att de inte har förkattar så grenrören ser ut precis som ett par grenrör bör.
Euro3/CF3 syns enklast genom att de har ECUn fastskruvad på baksidan av plenumkammaren och har en klumpig skogaholmslimpa till katalysator just där du istället vill ha fullt flöde i grenrören.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
dhladohc
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 732
Registrerad: 2014-7-24
Befinner sig: Västerås
Medlemmen är Offline

Humör: 33

[*] Inlagd 2018-1-12 kl 14:59


Okej. Där ser man.

Finns det ens nya grenrör med kattar att köpa den dagen grenrörskattarna på en sån bil är slut?
Får man inte problem med avgasvärdena om man plockar bort dem?




Tobias Sundqvist
Alfetta GTV 2000 -77 * 75 TS -89 * 33 Sportwagon 4x4 -89 * 33 Permanent 4 QV -91 + VW bubbla -71 vinterbruks.

"Turbochargers are for people who can't build engines" - Keith Duckworth
"The world is flat when you are rocking a boxer engine under the hood"
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfahanen
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 277
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2018-1-12 kl 18:19


Har kollat idag. 164 24v grenrör mot 2,5 24v toppar och där passar det fint.

Min plan är att kapa dom och svetsa ett rör imellan 164 grenisarna och orginal 156 svetsa lamdagäng på lämpliga ställen men vi får se om jag orkar tjata igenom det.

Prio ett är att få igång bilen tills 2019





Bifogad fil: IMG_0214.HEIC (1014kB)
Denna fil har blivit nedladdad 16 gånger





Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
alfahanen
Alfista
***
Avatar

Avatar


Inlägg: 277
Registrerad: 2004-9-1
Befinner sig: Sveg
Medlemmen är Offline

Humör: inspirerad

[*] Inlagd 2018-1-12 kl 18:22


Bild ☺️

0986B49C-88A1-4719-B0E1-B42B11651715.jpeg - 3.2MB




Patrik Hermansson sveg
CAR Member 787
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Oscar
AlfaRäv
*****
Avatar



Inlägg: 2172
Registrerad: 2002-6-20
Befinner sig: Kalmar
Medlemmen är Offline

Humör: Desmoquattro

[*] Inlagd 2018-1-12 kl 19:55


Tycker det är intressant hur tiderna förändras. När jag körde GTV 3.0 fas1 och då var fas2 bilarna överlägsna. Hela grejen med drive-by-wire var ett stort lyft för bilen, responsen och effekten var bättre sade man. Så där stod man med lång näsa med sin fas1.

Avgasvärden och förkatalysatorer: Det är väl som vanligt att man fäster stor vikt vid att avgasreningen ska starta så snabbt som möjligt. Vid högre avgasflöden hinner inte förkatalysatorn med men då blir storkatalysatorn varm nog för att dra igång.
Man KAN få en Check Engine om inte avgasreningen är igång snabbt nog om man tar bort förkatalysatorerna. Med högre Euro klass kommer också övervakning på avgasreningen - och det får maximalt ta dubbelt så lång tid som "vid certifieringen". sedan blir den högt ärade bilägaren uppmärksammad på problemet med en Check Engine lampa.




- Oscar Persson -
75 3.0 -90 America
VW Golf R -16, Ducati 888 -93
(ex: GTV 3.0 -98, 164 V6 Turbo -92, 75 TS -88, 164 TS -92)
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
FredrikAssarsson
Alfa-guru
******
Avatar

Avatar


Inlägg: 5571
Registrerad: 2009-7-8
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Berlinafeber!

[*] Inlagd 2018-1-13 kl 00:24


Fast den äran får man ändå på främst 3.2orna som är väldans förtjusta i sin enginelampa oavsett om man har nybytta lambdor eller inte. Det är verkligen som om börvärdena är alldeles för snävt ställda på de bilarna gällande första lambdasonderna och förkattarna. Ett rent skit är vad det är.
Jag har märkt att om man ger lite extra gas första sekundrarna så att man har högre tomgång verkar lambdorna sansa sig och inte ge felkoder. OM de ändå ger felkoder så inser de sitt infantila beteende efter bara några sekunder och släcker skamset checkenginelampan. :smash:

Utan förkattar får man inga problem med avgasreningen utan som sagts ovan tar det bara lite längre tid. De två kattarna under bilen tar gott och väl hand om förbränningen. Euro2 har en enda katalysator undertill som tar hand om både främre och bakre cylinderbank. Euro3 har även utan sina förkattar två st kattar under bilen mao en katalysator per cylinderbank så inga problem där Tobias.




Fredrik Assarsson.
F.d: '99 166 3.0, '98 Alfa 156 2.5 V6 trimmad, portad. '77 Alfetta GTV2000 trimmad
Nuvarande: '06 Alfa Romeo GT 3.2L, '00 Alfa 166 Zender 3.0 "GTA", '70 Alfa Berlina 1750 "GTAm-bygge", '78 Folkabuss

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. /Mahatma Ghandi
"Man's reach should exceed his grasp" /Robert Browning
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
Besar
Alfa-freak
****
Avatar

Avatar


Inlägg: 576
Registrerad: 2014-12-5
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline


[*] Inlagd 2018-1-16 kl 17:26


Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Alla 24v kammar är identiska map lyft osv förutom insugskammar i alla 3.2 som alla är ”GTAkammar”



Om jag förstår dig rätt så är alla kammar likadana på 24v(ej 3.2).
Tom 164 24v med termostaten fram?
Kan jag ta kammarna från en annan 24v till min 164 QV eller annat som skiljer?




Besar Jashanica
GTV6 3.0 GP - 87
75 2.5 (QV) - 87
Spider 2.0 TB - 01
Giulia Super -76
GTV - 77 (banbil)

Lotus Elan +2 - 68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325iT -09
Sålda: 156 2.0TS SP3 - 01 | 164 Super v6 - 96
GARAGET
Visa anvädares profil Visa alla inlägg av användare
 Pages:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.11
XMB Forum Software © 2001-2011 The XMB Group
[efterforskningar: 17] [PHP: 82.6% - SQL: 17.4%]